Hoe kies je een goede basisschool?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 18 jul 2008 21:08

en wij denk ik ook

gempa
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor gempa » 18 jul 2008 21:12

meestal is er met een goed gesprek wel een mouw aan te passen, maar de vraag is wil je dat ook.

we hebben er bewust voor gekozen om dat niet te doen, anders moet je allemaal regels gaan verdedigen, waar je zelf ook niet achter staat

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 18 jul 2008 21:24

gempa schreef:meestal is er met een goed gesprek wel een mouw aan te passen, maar de vraag is wil je dat ook.

we hebben er bewust voor gekozen om dat niet te doen, anders moet je allemaal regels gaan verdedigen, waar je zelf ook niet achter staat

Dan word je ook zo schijnheilig zeg.

gempa
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor gempa » 18 jul 2008 21:33

inderdaad

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 28 jul 2008 19:06

Ik vind het nu al een moeilijk iets.
De reformatorische school in de stad en 1 in het dorp verderop zullen absoluut niks worden. Mijn man heeft bijna een trauma over aan de refo school hier in de stad. En dat terwijl zijn ouders hem thuis echt wel iets anders vertelde
De refoschool in het dorp verder is iets makkelijker, maar mijn zusje werd er gepest omdat ze er te modern uit zag en thuis een broek aan had.
Die vallen sowieso af.
Dan zijn er twee PC scholen, maar daar wordt amper iets aan gedaan. Dan nog de Montessorischool, dat vind ik een erg goede, maar is ook totaal niet christelijk. En ik twijfel nog of dat een goede keus zou zijn, omdat een kind heel veel op school is, en wat de juf zegt waar is.
Dan nog een paar openbare, en de katholieke. Die laatste is de eerste waar we zouden gaan kijken. Is een erg fijne, gezellige, school. En zeker sinds ik pas een keer de pastor van die kerk die erbij hoort hoorde preken, ben ik er erg enthousiast over.

De echt leuke scholen die allebei een dorp verderp zijn, daar is de 1 te lang voor rijden, met enorme file, en de ander een echte dorpsschool, waar kinderen van buiten vaak nooit echt thuishoren. En dat wil ik ook niet.

Ik ben blij dat het voor ons nog een tijdje duurt! Want het lijkt me enorm lastig!
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Kate Spade
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Kate Spade » 28 jul 2008 19:48

Bij mij in de buurt worden kinderen als baby´s aangemeld bij de basisschool. Als een kind dan bijna 4 is, ben je al bijna te laat.

Zelf zou ik als ik ooit kinderen heb met mijn vriend, kiezen voor een pc-school of een gereformeerde school. (CGK of GKV) omdat dit past bij de identiteit van mijn vriend en mij.

Montessorischolen en andere scholen met bijzondere pedagogische visies, daar moet je echt goed rond kijken en letten op de bevindingen van de onderwijs inspectie! De visie van de school is meestal heel mooi, maar als er weinig van terecht komt dan is het een zooitje. En dat komt helaas vaak voor. En het moet passen bij je kind.
Dus, dat.

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 28 jul 2008 22:26

Hier hebben we 2 scholen waar we tussen zouden kunnen kiezen (nou ja, er zijn er veel meer, maar dit zijn de meest logische): een reformatorische en een PC - school. Zoals het er nu naar uit ziet kiezen wij voor de laatste. De refoschool is mij een beetje té, ik vind het toch wel goed als ze met meer opvattingen in aanraking komen. Wat ik wel jammer vind is dat bij ons de ene helft van de kerkelijke gemeente kiest voor de ene en de andere helft voor de andere school. Wat zou het mooi zijn als het gewoon allemaal door één deurtje kon, maar helaas... :roll:

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 29 jul 2008 09:40

Dat is hier idd ook zo. Er gaan er een stel naar de reformatorische, maar dat worden er steeds minder, omdat de school steeds meer een streekschool wordt en dus met de dag strenger, dan is er een enkeling die wel voor de pc-school kiest en een paar worden elke dag naar omliggende plaatsen gebracht.
Dat vind ik soms wel jammer. Dat was het mooie aan mijn jeugd zeg maar, allemaal gewoon op 1 school, en dan de meerderheid ook in dezelfde kerk.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Heidebloem
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Heidebloem » 29 jul 2008 14:01

Het blijft een lastige kwestie, dat verschil tussen PC en Refo scholen. Vindt dat er aan allebei voor- en nadelen zitten. Het grote voordeel van een Refoschool is het bijbelonderwijs (waar ik zelf een deel van gemist heb en dat ook als een gemis beschouw), en van een PC school het 'bewust christelijk zijn' (niet 'wereldvreemd', bewust er voor uitkomen dat je christen bent enz.) en het feit dat ook randkerkelijke kinderen met het evangelie in aanraking komen.

Maar waar ik erg tegen aan loop is hoe het NA de Reformatorische school gaat. Ik heb diverse jeugdvriendinnen die vroeger ' strenger en zwaarder' waren en nu helemaal los lijken te gaan. (en dat terwijl ze begin twintig zijn) Nu voel ik me de Refo...
Nu ze studeren en gaan werken lijkt alles te kunnen wat vroeger 'verboden' was; tv, broek, cafe, klieren in de kerk (!! ongelofelijk, dat deed ik toen ik 13 was, maar nu zitten zij als twintigers met mobieltjes te smsen en te kwebbelen)
Nu zeg ik niet dat dit met alle kinderen die Refo-onderwijs krijgen zo gaat, maar wij hebben het er hier vaak genoeg over en ik kan er inmiddels tientallen opnoemen. Dat maakt voor mij de verwarring alleen maar groter.

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 29 jul 2008 14:13

Heidebloem schreef:Het blijft een lastige kwestie, dat verschil tussen PC en Refo scholen. Vindt dat er aan allebei voor- en nadelen zitten. Het grote voordeel van een Refoschool is het bijbelonderwijs (waar ik zelf een deel van gemist heb en dat ook als een gemis beschouw), en van een PC school het 'bewust christelijk zijn' (niet 'wereldvreemd', bewust er voor uitkomen dat je christen bent enz.) en het feit dat ook randkerkelijke kinderen met het evangelie in aanraking komen.

Maar waar ik erg tegen aan loop is hoe het NA de Reformatorische school gaat. Ik heb diverse jeugdvriendinnen die vroeger ' strenger en zwaarder' waren en nu helemaal los lijken te gaan. (en dat terwijl ze begin twintig zijn) Nu voel ik me de Refo...
Nu ze studeren en gaan werken lijkt alles te kunnen wat vroeger 'verboden' was; tv, broek, cafe, klieren in de kerk (!! ongelofelijk, dat deed ik toen ik 13 was, maar nu zitten zij als twintigers met mobieltjes te smsen en te kwebbelen)
Nu zeg ik niet dat dit met alle kinderen die Refo-onderwijs krijgen zo gaat, maar wij hebben het er hier vaak genoeg over en ik kan er inmiddels tientallen opnoemen. Dat maakt voor mij de verwarring alleen maar groter.

komt me bekend voor. En als je soms ook ziet dat refo's geen tv mogen hebben, maar de jongelui wel alle tv-programmas kennen, vraag ik me af waarom ze dat tv-gebod nog hebben.
Daarbij heb ik ook op een refo-school gezeten en nu heb ik ook tv en draag ook een broek. Maar tv gebruik is heel weinig en probeer heel selectief te kijken, maar als ik soms hoor wat refo-jongeren horen en luisteren..... de muziekkeus van refojongere is ook niet bep. opwekking. Dus op een refo-school is de "verwereldlijking"ook enorm, het uiterlijk wordt bedekt met een sausje lijkt het wel.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 29 jul 2008 16:28

net zoals je zegt.... bedekt met een bepaald sausje. Zo is het wel.

Ik zat op een Refo school (voortgezetonderwijs) en was een van de weinige die echt over het geloof praatte. Ik weet nog heel goed dat er in pauze's gezongen werd uit de gele bundel op het plein. Dat vondt men maar raar. Dit is toch vreemd? op een refo school waar je niet eens christelijke liederen kan/mag zingen van je klasgenootjes. :roll:

Airke
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Airke » 29 jul 2008 16:46

Evelien schreef:net zoals je zegt.... bedekt met een bepaald sausje. Zo is het wel.

Ik zat op een Refo school (voortgezetonderwijs) en was een van de weinige die echt over het geloof praatte. Ik weet nog heel goed dat er in pauze's gezongen werd uit de gele bundel op het plein. Dat vondt men maar raar. Dit is toch vreemd? op een refo school waar je niet eens christelijke liederen kan/mag zingen van je klasgenootjes. :roll:

Dat heeft volgens mij ook wel iets met de puberteit te maken. Ik was in mijn klas bijvoorbeeld met een paar anderen wat meer 'refo' dan de rest. In de lagere klassen werden we daar nog raar door aangekeken, later konden we prima met elkaar door een deur. We werden allemaal wat toleranter zogezegd. ;)

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 12 sep 2008 10:51

ik heb ook even een vraag over scholen.

waarom word van hoger hand bepaald wanneer de kinderen vrij hebben. Ik baal daarvan, of in elk geval zou ik het zo willen stellen: is er de mogelijkheid om bijv. een paar dagen per jaar zelf te bepalen om vrije dagen op te nemen? Mijn man heeft ook recht op een aantal vrij op te nemen dagen per jaar. Het zou wel eens errug handig zijn als dat voor de kinderen ook kon.

Tuurlijk, ik kan gewoon mijn kinderen ziek melden oid maar ik doe het liever op een eerlijke manier.

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 12 sep 2008 11:08

Annet... van de 52 weken hebben ze er 40 school...

Biddag, dankdag, goede vrijdag, tweede pinksterdag, tweede paasdag vrij..

:mrgreen: Tis toch een heerlijkheid als ze op school zitten? Heb jij je handen vrij voor refoweb 8)

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 12 sep 2008 12:08

't gaat er mij om dat ik zelf ook wel eens wil bepalen wanneer ze vrij hebben.

Terug naar “Archief”