Welke sport beoefen je en waarom (niet)?

Moderators: Memmem, Moderafo's

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 16 jul 2008 20:38

keessie schreef:
kwebbel schreef:ik ga denk ik skeelers kopen... ik moet hoognodig wat aan m'n conditie doen

Ben je van plan om een marathon te gaan lopen ofzo :wink: ?
nee hoor! Maar ik woog anderhalf jaar terug 55kg op 1.66 mtr. Dat is op zich heel netjes, zelfs nog iets te licht. Nu weeg ik 63, nog steeds best goed op gewicht maar ik heb van die akelige dikke benen gekregen die tegen elkaar aan schuren als ik loop :? vrij irritant en ik ben binnen 3min al buiten adem als ik loop dus ik wil wat opkrikken :)
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Loucom
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Loucom » 17 jul 2008 08:29

Giovannino schreef:Wie zwemt hier regelmatig en heeft wel eens last gekregen van kramp?
Wat doe je dan?
Bij mij thuis is een meertje en ik wil dolgraag een keer van de ene naar de andere kant zwemmen. Het is een halve kilometer, dat lukt me wel, maar in het midden van het meertje bestaat de kans op koude onderstroom, waardoor je dus zou kunnen verkrampen ...

Ja ik zwem regelmatig en af en toe last van kramp.
Als je last van kramp krijgt moet je die spieren 3 seconden aanspannen en weer 3 seconden ontspannen en zo een tijdje doorgaan. Verder kun je er niet veel aan doen.
Leef je droom.

Loucom
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Loucom » 17 jul 2008 08:36

Harm-J schreef:
Giovannino schreef:Wat is dat voor maneuvre, Harm-J? En gaat die kramp over als je blijft drijven? Of moet iemand je uit het water redden?
Sowieso heb ik nog nooit kramp gehad in het water, eigenlijk alleen in mijn tenen.

De Heimlichmanoeuvre komt er in het kort op neer, dat je iemand van achteren beet pakt en dat je met je handen een vuist maakt en die bij de ander in de buik plaatst en dan de gebalde vuist naar achter trekt.

Mocht je tijdens het zwemmen kramp krijgen en een eind van de wal(kant) verwijderd zijn, is het zaak om indien mogelijk mensen te verwittigen. Mocht er niemand in de buurt zijn, dan blijft het zaak om rustig te blijven, op je rug te drijven en proberen rustig wat rek en strek oefeningen te doen. Je kunt ook proberen om met de schoolslag (alleen met de armen of benen, afhankelijk van waar de kramp zich bevindt) naar de kant te komen.

Je behoorlijk afhankelijk waar de kramp is. Kramp zoals in die koude onderstroom als Gio eerder zei krijg je eerder last in je benen, die gaan meestal dieper in het water.
Als je die oversteek wilt gaan zwemmen kun je ook met iemand overleggen dat die erbij is. Of kijken of er wel mensen zijn.
Wil je van de kramp afkomen is wel handig dat je dan even op je rug gaat liggen drijven (ik weet het voor mannen is het wat moeilijker) maar kun je makkelijkst de bepaald lichaamsdeel aanspannen en ontspannen. Als je zeg maar in je tenen kramp hebt kun je met je hand zeg maar de tenen aanpakken en naar je toetrekken en dan weer loslaten en zo even doorgaan. In je handen, gewoon vuist maken en weer loslaten.
Leef je droom.

Loucom
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Loucom » 17 jul 2008 09:05

Heb hier een stukje wat je bij verschillende kramp moet doen tijdens zwemmen:

Vingerkramp:
Bij vingerkrapm staan alle vingers wijd gespreid. Bal de hand tot een vuist en strek daarna weer de vingers. Doe dit een paar keer achter elkaar. Als je zwemt, kun je het beste gaan watertrappen of op je rug drijven. Wil je toch vooruit zwemmen, zwem dan in de schoolslag. Bij het naar voren brengen van de arm, bal je hand tot een vuist en bij de trekbeweging strek je je vingers. Herhaal dit tot de kramp wegtrekt.

Onderarmkramp:
Bij de onderarmkramp is de binnenkant van de onderarm in en kramp. Ga watertrappen of op de rug drijven. Zet je handpalmen tegen elkaar. Draai de toppen van je vingers eerst naar je borst en daarna weer terug. Strek daarna de armen vooruit.

Bovenarmkramp:
Bij bovenarmkramp zijn óf de spieren aan de binnenkant ('Buigspieren') óf de spieren aan de buitenkant ('strekspieren') van de arm in eenk ramp geraakt. Ga ook nu weer op de rug drijven. Pak met je hand de pols van de verkrampte arm vast. Probeer de spieren te strekken.

Bovenbeenkramp:
Bij bovenbeenkramp zijn de buigspieren en de strekspieren van het bovenbeen verkrampt. De strekspieren zitten aan de voorkant van het bovenbeen en de buigspieren aan de achterkant.
Bij de kramp in de strekspier trek je je hiel krachtig tegen je achterste aan. Daarna strek je het been weer.
Bij krampin de buigspier pak je de tenen vast en strek je het been zo ver mogelijk. Door met de andere hand op de knie te drukkken, strek je het been nog verder.

Kuitkramp:
Bij kuitkramp doe je hetzelfde als bij de kramp in de buigspier van het bovenbeen. Je kunt ook in het water op je tenen gaan staan. Daarmee hef je de kramp in de kuit op.

Verwacht niet dat de pijn direct over is als de kramp weg is. De spieren zullen nog een tijdje pijnlijk aanvoelen. Houd er rekening mee dat de de kramp terug kan komen. Ga dus niet hard verder zwemmen, maar zwem rustig aan of blij gewoon nog even drijven. Geef je spieren de tijd om bij te komen.

Bron: Handleiding zwemmend redden, Reddingsbrigade Nederland 2001

Ik hoop dat je hier genoeg aanhebt. Het is sowieso slim om wel tegen iemand te zeggen dat je er gaat zwemmen.
Leef je droom.

Giovannino

Berichtdoor Giovannino » 18 jul 2008 09:45

Dankjewel Loucom!

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 19 jul 2008 19:13

Sinds kort doe ik aan Fitness minimaal 3x per week, en ook zwem ik regelmatig.

nathalie6
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor nathalie6 » 24 jul 2008 23:07

ik doe sinds kort aan aquajoggen! dat is echt leuk hoor en goed voor je conditie. alleen baal ik er wel altijd van het is maar drie kwartier en je daar steeds helemaal voor uit en aan te kleden haha

maar het is leuk en gezond en daar gaat het om! nu is het zomerstop maar als dat afgelopen is ga ik zeker weer!! :lol:
Beter onvolmaakt en echt, dan gemaakt volmaakt

barryrab
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor barryrab » 28 jul 2008 20:13

loop 1x in week hard +/-8-10 km

speel regelmatig nog een potje voetbal
Wie nimmer dwaalt, wordt nooit verstandig.

Loucom
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Loucom » 29 jul 2008 11:02

@ Gio heb je het al gezwommen? Of wanneer ga je het doen dan?

@ Barryrab hoelang doe je erover die afstand te lopen?
Leef je droom.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 29 jul 2008 12:39

ik ben net na een ruim jaar weer is een keer wezen zwemmen. gelijk flink wat banen getrokken met een heerlijk tempo. moet het toch weer wat vaker gaan doen, want het was heerlijk!
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

nathalie6
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor nathalie6 » 29 jul 2008 13:15

Gerdien B. schreef:ik ben net na een ruim jaar weer is een keer wezen zwemmen. gelijk flink wat banen getrokken met een heerlijk tempo. moet het toch weer wat vaker gaan doen, want het was heerlijk!

ja lekker he zwemmen? ik vind baantjes trekken alleen altijd zo gauw saai jij niet?
Beter onvolmaakt en echt, dan gemaakt volmaakt

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 29 jul 2008 13:20

Valt mee. nu was ookk een dele van het bad vrijspelen voor de kids. Dan heb je wat afleiding en kijk je ook regelamtig daar hoe die kinders zich vermaken. Daarbij deed het weer even terug denken aan vroeger. Toen lagen mijn zus en ik 1 a 2 keer per week een dag in het zwembad. Eerst zwemles en vervolgens nog uren vrijspelen.

Loucom
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Loucom » 30 jul 2008 10:43

nathalie6 schreef:
Gerdien B. schreef:ik ben net na een ruim jaar weer is een keer wezen zwemmen. gelijk flink wat banen getrokken met een heerlijk tempo. moet het toch weer wat vaker gaan doen, want het was heerlijk!

ja lekker he zwemmen? ik vind baantjes trekken alleen altijd zo gauw saai jij niet?

Zwemmen jullie dan alleen één bepaalde slag?
Ik vind het niet saai, juist heerlijk. Beter dan 'vrij'zwemmen.
Leef je droom.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 30 jul 2008 11:00

Over het algemeen wel, anders knal je zo snel op andere mensen die daar ook zwemmen ;)

barryrab
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor barryrab » 30 jul 2008 21:25

oh ha loucom:

loop 8km in ongeveer 45 min (is niet heel snel)
Wie nimmer dwaalt, wordt nooit verstandig.

Terug naar “Psychologie & Gezondheid”