Harm-J schreef:Giovannino schreef:Wat is dat voor maneuvre, Harm-J? En gaat die kramp over als je blijft drijven? Of moet iemand je uit het water redden?
Sowieso heb ik nog nooit kramp gehad in het water, eigenlijk alleen in mijn tenen.
De Heimlichmanoeuvre komt er in het kort op neer, dat je iemand van achteren beet pakt en dat je met je handen een vuist maakt en die bij de ander in de buik plaatst en dan de gebalde vuist naar achter trekt.
Mocht je tijdens het zwemmen kramp krijgen en een eind van de wal(kant) verwijderd zijn, is het zaak om indien mogelijk mensen te verwittigen. Mocht er niemand in de buurt zijn, dan blijft het zaak om rustig te blijven, op je rug te drijven en proberen rustig wat rek en strek oefeningen te doen. Je kunt ook proberen om met de schoolslag (alleen met de armen of benen, afhankelijk van waar de kramp zich bevindt) naar de kant te komen.
Je behoorlijk afhankelijk waar de kramp is. Kramp zoals in die koude onderstroom als Gio eerder zei krijg je eerder last in je benen, die gaan meestal dieper in het water.
Als je die oversteek wilt gaan zwemmen kun je ook met iemand overleggen dat die erbij is. Of kijken of er wel mensen zijn.
Wil je van de kramp afkomen is wel handig dat je dan even op je rug gaat liggen drijven (ik weet het voor mannen is het wat moeilijker) maar kun je makkelijkst de bepaald lichaamsdeel aanspannen en ontspannen. Als je zeg maar in je tenen kramp hebt kun je met je hand zeg maar de tenen aanpakken en naar je toetrekken en dan weer loslaten en zo even doorgaan. In je handen, gewoon vuist maken en weer loslaten.
Leef je droom.