Offer van Izaak

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Vin

Offer van Izaak

Berichtdoor Vin » 15 jan 2004 08:02

Genesis 22

1 En het geschiedde na deze dingen, dat God Abraham verzocht; en Hij zeide tot hem: Abraham! En hij zeide: Zie, [hier] ben ik!
2 En Hij zeide: Neem nu uw zoon, uw enige, dien gij liefhebt, Izak, en ga heen naar het land Moria, en offer hem aldaar tot een brandoffer, op een van de bergen, dien Ik u zeggen zal.
3 Toen stond Abraham des morgens vroeg op, en zadelde zijn ezel, en nam twee van zijn jongeren met zich, en Izak zijn zoon; en hij kloofde hout tot het brandoffer, en maakte zich op, en ging naar de plaats, die God hem gezegd had.
4 Aan den derden dag, toen hief Abraham zijn ogen op, en zag die plaats van verre.
5 En Abraham zeide tot zijn jongeren: Blijft gij hier met den ezel, en ik en de jongen zullen heengaan tot daar; als wij aangebeden zullen hebben, dan zullen wij tot u wederkeren.
6 En Abraham nam het hout des brandoffers, en legde het op Izak, zijn zoon; en hij nam het vuur en het mes in zijn hand, en zij beiden gingen samen.
7 Toen sprak Izak tot Abraham, zijn vader, en zeide: Mijn vader! En hij zeide: Zie, [hier] ben ik, mijn zoon! En hij zeide: Zie het vuur en het hout; maar waar is het lam tot het brandoffer?
8 En Abraham zeide: God zal Zichzelven een lam ten brandoffer voorzien, mijn zoon! Zo gingen zij beiden samen.
9 En zij kwamen ter plaatse, die hem God gezegd had; en Abraham bouwde aldaar een altaar, en hij schikte het hout, en bond zijn zoon Izak, en leide hem op het altaar boven op het hout.
10 En Abraham strekte zijn hand uit, en nam het mes om zijn zoon te slachten.
11 Maar de Engel des HEEREN riep tot hem van den hemel, en zeide: Abraham, Abraham! En hij zeide: Zie, [hier] ben ik!
12 Toen zeide Hij: Strek uw hand niet uit aan den jongen, en doe hem niets! want nu weet Ik, dat gij God vrezende zijt, en uw zoon, uw enige, van Mij niet hebt onthouden.
13 Toen hief Abraham zijn ogen op, en zag om, en ziet, achter was een ram in de verwarde struiken vast met zijn hoornen; en Abraham ging, en nam dien ram, en offerde hem ten brandoffer in zijns zoons plaats.

Tja,

Bekend gedeelte uit de Bijbel, lijkt me. Veel over geschreven ook. Sommige dominees draaien er een leuke preek over. Vermijden sommigen misschien ook dit stuk? Begrijpen we het eigenlijk zelf, zonder de mening van een dominee te herhalen?

Ik zou graag met jullie hierover van gedachten wisselen. En dan vooral eerlijk. Niet meteen een simpele, 'God zegt het, daar gaat het om'. Ik respecteer dat wel, als je zo denkt. Als je echt dat vertrouwen hebt. Maar ik kom liefst in gesprek met diegenen die ook eerlijk zijn over de strijd in het hart hierover. Dat we er misschien dan ook wel samen uitkomen.

'God zegt het', daar kan ik zo weinig mee. Met die woorden kan elk monster zijn daden rechtvaardigen. Er moet iets meer zijn.

Heeft het met vers 14 te maken misschien?
14 En Abraham noemde den naam van die plaats: De HEERE zal het voorzien!
Dus God had voorzien dat Abraham zou slagen voor de test, en dat God zelf een ram in de plaats zou geven. Maar is het niet immoreel om iets immoreels van iemand te verlangen zelfs als je (God) al weet dat het niet doorgaat? Of is dat juist de kern, dat Abraham kon vertrouwen dat God het zou voorzien?

Ik vind het maar moeilijk. Ik zou zeggen, doe mee :)

Johnny_Camaro

Berichtdoor Johnny_Camaro » 15 jan 2004 08:38

Ik denk dat God Abraham beproefde in zijn geloof, zoals God al zijn volk van tijd tot tijd beproefd.
Abraham vertrouwde God, dat God er wat goeds mee voor had toen God hem vroeg om Izak te offeren.
Hij wist dat God mensenoffers verafschuwd, maar toch ging hij op weg om te doen wat God zei.
Izak protesteerde ook niet omdat ook hij geloofde dat alles wat God doet goed is.
Ze waren er des te dankbaarder voor toen God de ram liet komen. Daarmee konden ze God offeren om hem te eren en daar draait het ook om.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 15 jan 2004 08:50

Romeinen 4:3 Want wat zegt de Schrift? En Abraham geloofde God, en het is hem gerekend tot rechtvaardigheid.

God test hier de gehoorzaamheid van Abraham.
Maar er is een diepere betekenis. Een vader die zijn zoon ter offer brengt en een zoon die zijn vader absoluut gehoorzaamd. Later zien we dit bij Jezus! Jezus is het offer waarin God de Vader voorziet in het offer die de mensheid nodig heeft om verlost te kunnen worden!

Vin

Berichtdoor Vin » 15 jan 2004 09:08

jaja.. die diepere betekenis lijkt me nogal voor de hand liggend. Daar gaat het me niet om. Slacht je zomaar je zoon als God dat vraagt? Ik bedoel, het ligt nog anders als je dat inderdaad persoonlijk door God gevraagd word... maar terugkijkend? Of eventueel opzijkijkend? Hier kan je toch vreselijk veel mee goedpraten in welke religie dan ook? Je hoeft niet meteen rationele oogkleppen op te zetten omdat je in God gelooft.

En dan schrijf ik het nog in m'n originele bericht ook, dat ik er weinig aan heb als je dat als antwoord geeft. Als ik het niet zo voel dan kan ik daar toch niets mee.

...verder dan maar. Wist Abraham dat God hem stoppen?

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 15 jan 2004 09:33

Nee, Abraham wist niet dat God hem zou stoppen, maar Abraham wist wel dat God alles mee werkt ten goede. Daar vertrouwde Abraham dan ook op.

8 En Abraham zeide: God zal Zichzelven een lam ten brandoffer voorzien, mijn zoon!
Hier was Abraham zonder dat hijzelf het wist een profeet. Misschien had hij een vermoeden dat er een ander lam zou zijn. Misschien bedoelde hij dat God Izaak zou voorzien als offer... We weten het niet.

joepie

Berichtdoor joepie » 15 jan 2004 09:34

Nee dat wist hij niet!
Maar wat Abram wel wist, was de belofte van God: Ik zal u tot een groot volk maken! En hij vertrouwde God dat het dan ook zou gebeuren.
Wat Abram deed getuigede van een geloofsvertrouwen.
En kunnen wij dat nu tegenwordig nog?
Of gaan we zelf allerlei oplossingen verzinnen om maar onder een moeilijke opdracht uit komen?

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 15 jan 2004 09:46

joepie schreef:Of gaan we zelf allerlei oplossingen verzinnen om maar onder een moeilijke opdracht uit komen?

Zoals om onder de oproepen tot bekering en geloof uit te komen?

joepie

Berichtdoor joepie » 15 jan 2004 09:52

O.a.

Johnny_Camaro

Berichtdoor Johnny_Camaro » 15 jan 2004 10:40

Kaw schreef:Nee, Abraham wist niet dat God hem zou stoppen, maar Abraham wist wel dat God alles mee werkt ten goede. Daar vertrouwde Abraham dan ook op.

8 En Abraham zeide: God zal Zichzelven een lam ten brandoffer voorzien, mijn zoon!
Hier was Abraham zonder dat hijzelf het wist een profeet. Misschien had hij een vermoeden dat er een ander lam zou zijn. Misschien bedoelde hij dat God Izaak zou voorzien als offer... We weten het niet.

joepie schreef: Nee dat wist hij niet!
Maar wat Abram wel wist, was de belofte van God: Ik zal u tot een groot volk maken! En hij vertrouwde God dat het dan ook zou gebeuren.
Of gaan we zelf allerlei oplossingen verzinnen om maar onder een moeilijke opdracht uit komen?

Inderdaad, tegenwoordig gaan we zelf oplossingen voor een "probleem" zoeken en vertrouwen we niet zo als toen meer op de almachtigheid en voorzienigheid van God

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 15 jan 2004 11:14

joepie schreef:Nee dat wist hij niet!

Zou Abraham werkelijk op dat moment nog vertrouwen hebben dat God hem tot een groot volk zou maken, ik denk het niet... Ik denk dat Abraham enorm getwijfeld en geworsteld heeft, met wat Gods bedoeling hier nou mee zou zijn (het offeren van Izaak) geworsteld tijdens de waarschijnlijk zeer lange nacht, de dagen die erop volgden (de reis die drie dagen duurde)....
Ik zou me het nie tvoor kunnen stellen hoe dat moet voelen. de wanhoop, heeft hij eindelijk zijn verlangen in vervulling zine gaan en heeft een zoon gekregen, vraagt God de zoon weer terrug. Ik denk dat Abraham het ook even niet meer wist, Had hij een zoon, moest hij hem weer afstaan... Hoe zat dat dan met dat grote volk wat hem eens beloofd was....
Abraham heeft een moeilijke weg gehad, daar ben ik van overtuigd... Maar God is liefdevol en dat laat deze geschiedenis zien! Abraham hoeft zijn zoon (gelukkig) niet te offeren! Als God ziet hoeveel Abraham van Hem houdt, grijpt Hij in! Abraham was zelfs bereid om het liefste wat hij had te offeren voor God! Ik denk dat de vraag is kunnen en willen wij dat ook.....
Gods Wegen zijn ondoorgrondelijk.
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

Johnny_Camaro

Berichtdoor Johnny_Camaro » 15 jan 2004 11:44

rosekapje schreef:
Zou Abraham werkelijk op dat moment nog vertrouwen hebben dat God hem tot een groot volk zou maken, ik denk het niet...

Ik denk het wel, alles wat God belooft gebeurt ook, op het moment dat God dat wil. Als Izak had moeten sterven dan had God er ook voor gezorgd dat uit Abraham toch een groot volk zou komen.

Ik denk dat Abraham enorm getwijfeld en geworsteld heeft, met wat Gods bedoeling hier nou mee zou zijn (het offeren van Izaak) geworsteld tijdens de waarschijnlijk zeer lange nacht, de dagen die erop volgden (de reis die drie dagen duurde)....
Ik zou me het nie tvoor kunnen stellen hoe dat moet voelen. de wanhoop, heeft hij eindelijk zijn verlangen in vervulling zine gaan en heeft een zoon gekregen, vraagt God de zoon weer terrug. Ik denk dat Abraham het ook even niet meer wist, Had hij een zoon, moest hij hem weer afstaan... Hoe zat dat dan met dat grote volk wat hem eens beloofd was....
Ik denk dat Abrahams geloof zo groot was dat hij niet twijfelde aan de bedoeling van God, hij had een aantal jaren geleden juist de wonderlijke ervaring achter de rug dat Izak geboren was, terwijl Sara al 99 jaar was, wat menselijkerwijs geproken geen leeftijd meer is om kinderen te krijgen.

Abraham heeft een moeilijke weg gehad, daar ben ik van overtuigd... Maar God is liefdevol en dat laat deze geschiedenis zien! Abraham hoeft zijn zoon (gelukkig) niet te offeren! Als God ziet hoeveel Abraham van Hem houdt, grijpt Hij in! Abraham was zelfs bereid om het liefste wat hij had te offeren voor God! Ik denk dat de vraag is kunnen en willen wij dat ook.....

hier ben ik zeker mee eens, zouden wij het liefste wat wij hadden opgeven als God dat van ons vroeg, ik denk het niet omdat wij het vertrouwen en geloof van Abraham niet hebben, tenzij God dit ons schenkt

Gods Wegen zijn ondoorgrondelijk.

zeker mee eens

Erna82

Berichtdoor Erna82 » 15 jan 2004 12:16

Ik denk dat Abraham een geloofsvertrouwen laat zien, wat wij nog vaak missen, Hij vertrouwt erop dat dat wat God doet goed is. Zelfs als God zegt dat hij z'n eigen zoon moet offeren.
Maar ik moet zeggen, dat ik het wel een ontzettend zware vraag van God vind. Het heeft zolang geduurd voordat Abraham bij Sara kinderen kreeg en dan krijg je zo'n vraag. Heftig. En ik denk niet dat Abraham wist dat er een ram uit de struiken zou komen, hij heeft het waarschijnlijk alleen heel hard gehoopt en tot God gebeden waarom dit toch moest en of het niet anders kon. God zag dat Abraham alles voor God overhad en verhoorde zijn gebed. Hij zei dat Izaak gespaard mocht blijven en liet een ram uit de struiken komen.

Johnny_Camaro

Berichtdoor Johnny_Camaro » 15 jan 2004 13:34

Erna82 schreef:Ik denk dat Abraham een geloofsvertrouwen laat zien, wat wij nog vaak missen, Hij vertrouwt erop dat dat wat God doet goed is. Zelfs als God zegt dat hij z'n eigen zoon moet offeren.
Maar ik moet zeggen, dat ik het wel een ontzettend zware vraag van God vind. Het heeft zolang geduurd voordat Abraham bij Sara kinderen kreeg en dan krijg je zo'n vraag. Heftig.

Dat is nu juist die beproeving van het geloof. Abraham liep verder met zijn zoon izak de heuvel op omdat hij geloofde dat al wat God doet goed is, en dat God Zijn belofte dat uit Abraham een groot volk zou komen, na zou komen

En ik denk niet dat Abteraham wist dat er een ram uit de struiken zou komen, hij heeft het waarschijnlijk alleen heel hard gehoopt en tot God gebeden waarom dit toch moest en of het niet anders kon. God zag dat Abraham alles voor God overhad en verhoorde zijn gebed. Hij zei dat Izaak gespaard mocht blijven en liet een ram uit de struiken komen.

Ik denk niet dat Abraham gehoopt heeft dat het anders kon, op dat moment vraagt God aan Abraham een offer, en Abraham geeft dat offer in een volledig Godsvertrouwen

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 15 jan 2004 20:18

Ik vraag me ten eerste af, of God het inderdaad van te voren bepaald had. Als Abraham niet de vrijheid had voor of tegen God te kiezen, was de hele gebeurtenis volkomen zinloos. Het kan m.i. niet vaak genoeg gezegd worden: een mens zonder vrije wil is een robot.
Ik denk dat met "De HEERE zal het voorzien" gewoon bedoeld wordt dat God in een offer voorzien heeft, niet dat Hij het per se vóór-zien heeft.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 15 jan 2004 20:38

Als het voor-zien was, was dat schaap ook opkomen dagen als abraham niet geofferd hard, en had hij in z'n ongeloof toch de zegeningen van z'n geloof gehad. Tenzij God al wist dat Abraham het goed ging doen, maar dan krijg je handelen naar voorzien geloof en daar houden we als rechtgeaarde refo's ook niet zo van :wink:
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Terug naar “Archief”