Fotografie, de apparatuur en de techniek

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Rolf

Berichtdoor Rolf » 07 jul 2008 17:17

@Gerdien
* Het plafond (boven het orgel, nr. 3) lijkt lichtblauw, komt dit door een
verkeerde witbalans?
* Zoals eerder gesteld, lijkt het inderdaad dat sommige foto's iets
scherper hadden gekund. Dat is dan misschien ook deels te wijten aan
het ontbreken van stabilisatie. Dat heb ik wel, maar dus weer het nadeel
dat soms een lens verwisseld moet worden. In de praktijk blijkt dat je dat
niet snel doet. Een éénpoot is inderdaad misschien een goed alternatief,
doordat die compact is, en snel te gebruiken.
* Bij de standaardinstellingen heb ik tot nu toe twee dingen veranderd, nl. op
Fine gezet, voor werkelijk 10,1 Megapixel. (Standaard minder.)
En actieve D-lightning ingeschakeld. Vanwege dit. (Of het helpt?)
* Ik heb er nu ook afstand bediening bij. Deze, Werkt goed.

FujuFilm S5600
Vorige week kreeg ik een bod van €150 op mijn 'oude' Fujifilm S5600.
Omdat die enkele speciale mogelijkheden heeft (10 opt. zoom, video),
heb ik de camera toch maar gehouden als 2e toestel. Het blijkt dat deze
camera een gewild object is.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 07 jul 2008 19:05

Ik ben er nog niet helemaal uit met de witbalans, hoe ik doe goed ingesteld krijg. Het lijkt er op dat ik die alleen kan instellen als ik hem op A,S,P of M zet en niet op portret of landschap bijvoorbeeld. Moet mij daar nog even beter in verdiepen.

Deze serie foto's kwam voor mij ook uit de lucht vallen dat ik ze moest maken, anders had ik zeker even het boekje meegenomen. Heb trouwens een extra boekje, specifiek voor deze camera aangeschaft waar veel simpel in staat uitgelegd.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 07 jul 2008 19:11

Dit is een vrij slechte foto van ruim een jaar terug in het zelfde kerkje, maar de kleur plafond klopt dus wel ;)

Afbeelding
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 09 jul 2008 21:50

Gerdien B. schreef:Dit weekend ben ik 2 keer aan het fotograveren geweest in een kerkdienst. Dat wil je dan zonder flits doen om niet te storen, maar dat is verdraait lastig. Zeker als je de camera net hebt en het amper kent.
Nu heb ik hem op automatisch gezet met flits uit en dat is redelijk goed gegaan. Verschillende keren 3 keer proberen en dan werd hij wel scherp, maar zelf ben ik dan zo erg dat het eigenlijk in 1 keer goed moet wezen :lol:

Hoe doen jullie dat in zulke situaties?

In zo'n situatie moet je de ISO-instelling zo instellen, dat je uit de hand zonder flits kan fotograferen. Dat houdt in: de sluitertijd niet langer doen zijn dan 1/30 sec. Een andere vuistregel is: de maximale sluitertijd uit de hand komt overeen met het brandpuntafstand in mm. Maar als ik met 200mm uit de hand fotografeer met bijv. 1/50 sec. wil dat meestal prima lukken.
Wat in zo'n situatie ook handig is, is een lichtsterk objectief. D.w.z., eentje die een maximum diafragma kan maken van 2,8 of groter. Ik heb zelf de Nikkor AF-S 17-55mm f/2.8G. Maar als je die te duur vindt, schijnt de Tamron AF 17-50 f/2.8 Di II ook een goed en voordelig alternatief te zijn.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

christien
Majoor
Majoor

Berichtdoor christien » 12 jul 2008 19:12

Ik heb nu de canon 400d en zou graag een macro lens willen aanschaffen.
Ben nu een beetje aan het orienteren, er zijn vrij veel verschillende lenzen. Welke lenzen gebruiken jullie, en wat adviseer je mij om te kopen?

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 15 jul 2008 19:49

CGK<3 schreef:Die eerste optie: die lens, is dat de 80-200 f/2.8?dan wel mooi lichtsterk. Maar dan heb je wel nog een lens erbij nodig natuurlijk, want je mist het hele bereik van 17-80!Maar ik vraag me af of het die lens is, hij is niet meer nieuw verkrijgbaar en tweedehands kost hij zo'n 900 euro.
...

Jawel hoor. Wat dacht je hier en hier van? Hij is daar momenteel alleen niet op voorraad, maar bij een andere handelaar misschien wel. (Zoals deze en deze.) Alleen zie ik hem niet (meer) staan op de website van Nikon. Waarom weet ik niet.

Ik heb er zelf een sinds 2000. Het is een mooi objectief. Zo herinner ik mij wat foto's van eenden die ik eens gemaakt heb ermee, en die in kleur en scherpte erg mooi geworden waren. (Gebruikte film: Kodak Gold 100.)
Alleen is hij groot en zwaar (1,3 kg). Je voelt het verschil in gewicht wel als je 'm in de tas hebt zitten! Om die reden heb ik hem wel eens uit de tas gelaten.

Hier een test van dat objectief.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 15 jul 2008 20:06

christien schreef:Ik heb nu de canon 400d en zou graag een macro lens willen aanschaffen.
Ben nu een beetje aan het orienteren, er zijn vrij veel verschillende lenzen. Welke lenzen gebruiken jullie, en wat adviseer je mij om te kopen?

Ik ben zelf geen Canon-gebruiker, maar ik kan je wel aan wat linkjes helpen.

Pagina's van producenten:
Canon macro-objectieven
Sigma macro-objectieven
Tamron macro-objectieven
Tokina objectieven (w.o. 2 macro)

Ter indicatie wat prijzen:
Prijzen bij Konijnenberg, Canon (Sigma, Tamron, Tokina)
Prijzen bij Kamera Express, Canon (Sigma, Tamron, Tokina)
Prijzen verschillen per handelaar.

Testen van EOS-objectieven (daar staan de betreffende objectieven wel tussen)

Rolf

Berichtdoor Rolf » 18 jul 2008 18:23

Afbeelding
Close-up van een Hibiscus (met gewone 18-55 lens). Deze is uit de hand
genomen, dus het kan scherper.

Afbeelding
Hibiscus in pot, de achtergrond is in werkelijheid wit. Normale instelling
voor witbalans.

Afbeelding
Opnieuw, nu met programma P, en andere instelling voor witbalans.
De kleur van het tafelzeil is nu correct, maar de achtergrond is nog steeds
niet wit. I.p.v. één van de acht voorinstellingen voor witbalans kan ook
voor een handmatige instelling gekozen worden. Maar dat is complexer.
Dit lukt dus nog niet.

verwonderde vrouw
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor verwonderde vrouw » 25 jul 2008 13:26

Ik heb sinds een week of twee de sony Alpha 350 en het is zeker een aanrader!

Het enige wat er bij mij nog ontbreekt is een echte macro-lens (maar een mens moet wat te 'begeren' overhouden...)

Ik vind de kleuren bij Sony juist heel mooi en kreeg van Nikon te horen dat het nadeel daarvan is dat zij altijd een afwijking in de belichting hebben. Nieuwe gebruikers hebben daar veel last van.

Het grote voordeel van de Sony was voor mij: live-view en dan nog kantelbaar ook!Vooral voor macro-fotografie voor mij soms een uitkomst. Zelf scherpstellen met lieve-view gaat minder (het allerbeste), je ziet wel waar hij op scherpstelt bij auto-focus... En uiteraard kun je het gewone OVF gebruiken.

Ben nog hard aan het expirimenteren, mijn echte 'sportfoto's' zijn nog niet zo mooi als met mijn oude camera (een hybride), maar verder super!

Heb aantal malen rijdende weg foto's gemaakt, die bleven tot in de schemer scherp. MOet nog wel wennen aan het feit dat ik niet meer kan zoomen!
I amar prestar aen, han mathon ne nen, han mathon ne chae a han noston ned 'wilith
foto's
weblog

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 25 jul 2008 21:53

gefeliciteerd! Top! ben altijd al weg geweest van Minolta en heerlijk overgegaan naar Sony met m'n A700

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 26 jul 2008 13:44

Ik vind het verdwijnen van de naam Minolta eigenlijk best jammer. De naam Sony doet mij namelijk meer denken aan stereoinstallaties, TV's, geluidsdragers, etc. Het kan zijn dat het in andere delen van de wereld anders was, maar hier zie ik de naam Sony pas op fotocamera's staan sinds er digitale camera's zijn. Terwijl ik de naam Minolta toch duidelijk meer associeer met fotografie.

christien
Majoor
Majoor

Berichtdoor christien » 26 jul 2008 18:10

Bedankt Boekenlezer voor de informatie.

Ik ben nu aan het kijken of dat ik hem tweede hans kan kopen.
Want hij word best nog wel eens aangeboden op internet.

verwonderde vrouw
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor verwonderde vrouw » 26 jul 2008 20:28

Sony heeft Konica/Minolta over genomen omdat deze het zelfstandig niet meer bol konden werken.

De camera's van Sony zijn dan ook gewoon in de oude Minolta fabrieken geproduceerd. Ik heb mij laten vertellen dat ook de oude Minolta lenzen nog schijnen te passen....
I amar prestar aen, han mathon ne nen, han mathon ne chae a han noston ned 'wilith
foto's
weblog

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 26 jul 2008 22:05

christien schreef:Bedankt Boekenlezer voor de informatie.

Ik ben nu aan het kijken of dat ik hem tweede hans kan kopen.
Want hij word best nog wel eens aangeboden op internet.

Ik heb nog een Konica/Minolta Dynax 7D in de aanbieding... Perfecte digitale spiegelreflex

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 29 jul 2008 10:40

verwonderde vrouw schreef:Sony heeft Konica/Minolta over genomen omdat deze het zelfstandig niet meer bol konden werken.

De camera's van Sony zijn dan ook gewoon in de oude Minolta fabrieken geproduceerd. Ik heb mij laten vertellen dat ook de oude Minolta lenzen nog schijnen te passen....

Sonyca/Minolta zou ook een aardige naam zijn in deze situatie. :lol:

- Wat heb je voor camera? :o :)
o Een Sonyca/Minolta! :? :lol:

Terug naar “Algemene Zaken”