Tomkoers: 5/1 En ik weet ook net zo goed als jij, dat er door overlevering allerlei dingen verkeerd zijn vertaald, neem als voorbeeld maar de verschillen tussen de NBG en de SVV.
En niet alleen (bij ongeluk of vergissing) verkeerd vertaald, ook doelbewust aangepast aan de veranderde inzichten, ‘verbeterd’, ‘verklaard’ en: onderdelen verwijderd of toegevoegd. Maakt overigens niet zoveel uit want de grondtekst was tóch al een weergave van het wereldbeeld en de kennis van de oorspronkelijke schrijver. En dat wereldbeeld was óók al tijd- en cultuurgebonden.
Of het doelbewust is weet ik niet, feit is wel dat God het zwaar bestraft als men doelbewust de Bijbel verandert.
Tomkoers: Tevens geloof ik ook, dat er veel dingen zijn in de Bijbel die wij eenvoudigweg niet kunnen begrijpen. Al zouden we dat nog zo graag willen. Geloof blijft toch echt de zekerheid van de dingen die we niet zien.
Niet kunnen begrijpen? Ken je het onderscheid tussen ‘Inzien dat iets niet kan’ en: ‘Niet inzien dat/hoe iets kan’? Alleen het verhaal dat iets is gebeurd is niet het bewijs dát het is gebeurd. Zeker niet als het gebeurde onmogelijk, onnatuurlijk etc. is.
In de wereldliteratuur worden ruim 80 mannen beschreven die ‘wonderbaarlijk’ zijn geboren en na hun dood weer zijn verschenen. Gangbare manier van doen destijds. Geen van die verhalen is waar behalve dat over Jezus?
Tja, geschiedschrijving is toch wel betrouwbaar, alleen de overlevering van die zaken is weer een heel ander verhaal.
Tomkoers: Wel zie ik er gevaar in, dat alles wetenschappelijk wordt benaderd door sommige mensen. Alsof God zich door de wetenschap in een hoekje laat drukken.
Er is nooit iets op tegen dat de werkelijkheid wetenschappelijk wordt benaderd. Ook de teksten van de bijbel mogen op die manier worden bekeken. En als dan zonneklaar blijkt dat de schepping niet 6000 jaar geleden plaats heeft gehad, dat het uiterst onwaarschijnlijk is dat het mensdom met slechts twee mensen is begonnen en nog zo’n paar duizend beweringen uit de bijbel meer, dan is geen enkel zinnig mens verplicht om die bijbelteksten letterlijk voor waar aan te nemen. Dan zal dus de waarde van de bijbel ergens anders gezocht moeten worden.
En dit geldt ongeacht de onwaarschijnlijke drogredenen, draairederingen en goedkope smoezen die worden verzonnen om alles ‘recht te breien’. Als de ‘getuigen’ elkaar tegenspreken, dan spreken de getuigen elkaar tegen. Dat verdoezelen getuigt van onoprechtheid.
In feite probeert de oprechte wetenschap niet anders dan God en dé waarheid onder een massa stof en onnodige opsmuk en tierelantijnen tevoorschijn te brengen. En daarvoor zouden we die wetenschap dankbaar moeten zijn!
de oprechte wetenschappers misschien wel, zeker als het Christenen zijn, maar de moderne wetenschap gebruikt het nog wel eens om de waarheid van de Bijbel juist te ontkennen.
Het is dus zeker niet zo dat ik tegen de wetenschap ben. Daarom sprak ik ook over 'sommige mensen'.
De wetenschap in zijn algemeenheid is natuurlijk iets waaruit voortschrijdende inzichten komen. God is echter een God van alle tijden, Hij weet allang hoe het allemaal zal gaan.
Overigens spreekt de Bijbel lang niet op alle plaatsen 'letterlijk', dus naar de letter. Beeldspraak en poezie komen er bijvoorbeeld ook in voor.
Onderscheid zien hierin is soms moeilijk, maar je moet het wel willen geloven dat Gods Woord waarheid is.
Tom