NFP-Methode

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 24 jul 2008 07:46

tante-tortel schreef:
Er is ondertussen veel over gezegd maar de vergelijking met de pil is een verkeerde.
Aangezien de pil altijd als één van de werkingen heeft: het niet kunnen innestelen van een bevrucht eitje. Dat is een abortieve werking.

Dit is een stookverhaal/stelling die je steeds weer naar voren brengt tante tortel, maar absoluut niet waar is. Deze vraag is zelfs een keer , nog niet zo heel lang geleden, voorgelegd aan het vragenpanel in de vragenrubriek. Een arts heeft daarop geantwoord dat de pil absoluut geen abortieve werking heeft.

Door dit steeds te droppen, laat je allerlei spookverhalen over de pil bestaan. Daarnaast heb je het over bijwerkingen van de pil alsof iedereen deze bijwerkingen heeft. Bijwerkingen kunnen onstaan bij pilgebruik, maar dat is geen absoluut feit. Voorheen was dit wel zo, maar de huidige anticonceptiepil bevat veel minder hormonen dat vroeger.[/b]

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 24 jul 2008 07:56

ajl schrijft wat ik steeds denk, wanneer tantetortel met haar verhaal over de pil aan komt zetten...

Ik wil er nog even dit aan toevoegen: wanneer je last hebt van bepaalde bijwerkingen, dan kun je in overleg met de huisarts een ander merk pil proberen. Er zijn zoveel verschillende soorten, merken, doseringen... het is vaak gewoon even zoeken naar wat het beste werkt. Elk lichaam is weer anders.

En het verhaal dat de pil de zin in seks doet afnemen: ja, maar ook daarin kun je samen met je huisarts naar de juiste pil zoeken. En dan nog iets: via NFP negeer je ook die extra zin in seks tijdens je vruchtbare dagen, want je leert juist om dan vooral niet te vrijen. Dus dan ben je toch op precies dezelfde manier bezig? Je voorkomt een zwangerschap. Of je dat nou met of zonder hormonen doet: het doel is hetzelfde.

Ik snap daarom eerlijk waar niet, waarom iemand op grond van zijn/haar principes tegen pilgebruik kan zijn, maar zich wel in NFP kan vinden. Dan zou je - als je consequent bent - juist op je vruchtbare dagen moeten vrijen, om alle kansen op zwangerschap open te laten. Pas dan kun je naar mijn mening echt zeggen 'en nu is het aan God'.
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 24 jul 2008 08:42

Dat ook artsen die hier op het panel zitten niet goed lezen wat er in de bijsluiter staat kan ik niet helpen.
Het ligt er misschien ook aan vanaf wanneer je iets abortief vind, dat weet ik niet.
Maar zolang als er een derde werking van de pil is die voorkomt dat een BEVRUCHT eitje zich kan innestelen is het voor mij gewoon een abortieve werking.
En dat zal ik inderdaad blijven zeggen en voor waarschuwen.

Verder zijn de bijwerkingen niet alleen direct merkbaar maar kan het ook gevolgen hebben voor eventuele vruchtbaarheid als de kinderwens er wel is. Velen zijn door lang gebruik van de pil in de problemen gekomen.
En niet vergeten de grotere kans op embolie bij het gebruik van de pil.

Waarom zou je naar iets grijpen als God het zelf al zo in de schepping heeft gelegd dat je op een natuurlijke wijze om kunt gaan met je vruchtbaarheid?
Gewoon omdat het makkelijker is? Lijkt? Stoppen we ons vol met allerlei hormonen. Lijkt me niet zoals God het bedoeld.

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 24 jul 2008 09:13

Galateia schreef:Ik snap daarom eerlijk waar niet, waarom iemand op grond van zijn/haar principes tegen pilgebruik kan zijn, maar zich wel in NFP kan vinden. Dan zou je - als je consequent bent - juist op je vruchtbare dagen moeten vrijen, om alle kansen op zwangerschap open te laten. Pas dan kun je naar mijn mening echt zeggen 'en nu is het aan God'.

Helemaal mee eens!

Hier vond ik het volgende. Gaat precies over mensen die hetzelfde denken als jou TT. Het komt van het wetenschapsforum zoals je ziet en daar zitten echt geen domme jongens en meiden...

Nee, die personen bedoelen toch werkelijk de pil. Ze halen hierbij het volgende argument aan van de bijslijter van de pil over de drievoudige werking:

1. voorkomen bevruchting
2. voorkomen innesteling als 1 faalt
3. aborterende werking als 2 faalt

Nee, 'de pil' heeft geen abortieve werking. Overigens zijn er twee soorten pillen (progestageen en oestrogeen+progestageen), maar beiden hebben duidelijk geen abortieve werking.
Het punt 3 zou vervangen moeten worden door een ándere derde manier waarop het zwangerschap voorkomt (anticonceptief dus), namelijk dat het de slijmprop voor de baarmoedermond dikker maakt cq ondoordringbaarder voor sperma. Ik geloof persoonlijk niet zo in die manier, maar ik kan me voorstellen dat als je 1. relatief ondoordringbaar slijm hebt en er dus minder sperma binnenkomt, en 2. je ook nog eens geen eisprong hebt (wat uiteindelijk de hoofdwerking is van de pil), en dan ook nog 3. áls er dan een eisprong + bevruchting is, het bmslijmvlies ook nog niet geschikt is voor innesteling, de kans dan wel erg klein wordt dat er een succesvolle zwangerschap ontstaat terwijl de pil correct geslikt wordt. Maar inderdaad, het gebeurd nog steeds, dus een kleine mogelijkheid op heel veel mensen geeft netto dan toch weer gevallen die die mogelijkheid 'benutten' (niet helemaal het goede woord maar je snapt wel wat ik bedoel).

Overigens kun je ook theoretisch verklaren waarom de pil geen abortieve werking kán hebben: progestagenen zijn juist de hormonen die een zwangerschap in stand houden (worden ook uitgescheiden door het corpus luteum en in een later stadium door de placenta zelf). De abortuspil bestaat dan ook uit een progestagenen-blokker.
Afbeelding

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 24 jul 2008 09:26

Zucht, ik word hier zó moe van.
TT: léés jij wel echt wat anderen schrijven?
Het komt nogal str**eigenwijs over eerlijk gezegd.
Ik meng me er niet nóg een keer in. Je leest het maar weer eens terug.
pobody's nerfect

barryrab
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor barryrab » 24 jul 2008 11:54

volgens mij probeert hier iedereen zijn eigen mening door te douwen of te onderbouwen.

Als je niet zwanger wilt raken dan gebruik je de pil condoom of de Npf methode.
Hoe dan ook je gebruikt een middel, kun je allerlei leuke verhalen gaan schrijven hoe slecht een pil is, maar dan gebruik je een condoom helemaal niet slecht voor je lichaam.
wil je dit niet dan de nfp methode.

maak geen onnodige praatjes het is gewoon plannen en daar is niets op tegen.
Wie nimmer dwaalt, wordt nooit verstandig.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 24 jul 2008 12:05

tante-tortel schreef:Dat ook artsen die hier op het panel zitten niet goed lezen wat er in de bijsluiter staat kan ik niet helpen.

Verder zijn de bijwerkingen niet alleen direct merkbaar maar kan het ook gevolgen hebben voor eventuele vruchtbaarheid als de kinderwens er wel is. Velen zijn door lang gebruik van de pil in de problemen gekomen.
En niet vergeten de grotere kans op embolie bij het gebruik van de pil.

Nee, jij weet het natuurlijk beter dan een arts die er jaren voor geleerd heeft!!

Ik snap werkelijk waar niet hoe je het kan verzinnen.... :roll: . Hoezo heeft pilgebruik gevolgen voor je vruchtbaarheid. Dat is echt klinklare onzin.

Enne de verhoogde kans op trombose ( en niet embolie zoals jij schrijft) geldt alleen voor bepaalde anticonceptiepillen en dan voornamelijk als je ouder bent dan 30 en als je rookt. Daarbij is die verhoogde kans op het ontwikkelen van een stolsel altijd nog kleiner dan tijdens een zwangerschap.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 24 jul 2008 12:35

En als je die abortieve werking van de pil wilt voorkomen, dan gebruik je toch gewoon een condoom erbij?
De pil slikken hoeft namelijk niet alleen maar als anticonceptie te zijn, dat kan ook andere redenen hebben.
pobody's nerfect

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 24 jul 2008 14:35

Misschien willen jullie alleen lezen wat je wilt horen?
Want zelfs de uitleg van de wetenschappelijke site spreekt over geen abortieve werking en legt vervolgens uit dat er als er toch een eitje tot rijping komt en bevrucht wordt het zich niet KAN innestelen door het gebruik van de pil De zgn derde werking.
Verder kun je http://www.time2think.nl/inhoud/Wat%20u ... tiepil.pdf lezen dat het wel degelijk juist door het lager maken van de hormonen, dus de zgn lichtere pillen de kans groter is dat er een eitje toch tot rijping komt en bevrucht wordt.
Er wordt daar dus ook van de abortieve werking van de pil gesproken.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 24 jul 2008 14:41

@tante-tortel: dan zou je dus geen bezwaar hebben tegen het gebruik van de pil en het condoom tegelijkertijd? Want ik las ergens dat je zelf je kinderen geleerd hebt rekening te houden met vruchtbare/onvruchtbare periodes, dus je bent wel voor een zekere planning van eventuele zwangerschappen?

De discussie hier gaat niet zozeer over of de pil nu wel of niet een goed anticonceptiemiddel is, maar meer over het hele gebeuren rond het in de gaten houden van je vruchtbare en niet-vruchtbare dagen.
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 24 jul 2008 14:43

eeen pilletje hieeeeeeer
en een pilletje daaaaaaaar..

*sorry*

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 24 jul 2008 15:05

Tante Tortel schreef:Misschien willen jullie alleen lezen wat je wilt horen?

Dat bedoel ik nou, je gaat maar weer op de helft van wat gezegd is in...

Jo'tje schreef:En als je die abortieve werking van de pil wilt voorkomen, dan gebruik je toch gewoon een condoom erbij?
De pil slikken hoeft namelijk niet alleen maar als anticonceptie te zijn, dat kan ook andere redenen hebben.
pobody's nerfect

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 24 jul 2008 15:14

Kan je beter NFP in combinatie met condooms doen.
Dan hoef je niet aan de pil, en dan hoef je niet altijd condooms te gebruiken.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 24 jul 2008 15:16

AikonGirl schreef:Kan je beter NFP in combinatie met condooms doen.
Dan hoef je niet aan de pil, en dan hoef je niet altijd condooms te gebruiken.

En wat nou als je de pil om andere redenen gebruikt?
Waarom vind je NFP in combi met condoom dan weer béter dan pil met condoom? Dat heeft niks meer met abortieve werking te maken in ieder geval.
pobody's nerfect

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 24 jul 2008 15:22

de abortieve werking die er volgens de artsen in het vragenpanel niet is!

Zoals ik al eerder heb opgemerkt,maakt het volgens mij niet uit of je gezinsplanning via het NFP doet of via de anticonceptie en/of condoom. Op beide manieren probeer je een zwangerschap te voorkomen. Het NFPzal voor mij niets zijn, ik gebruik liever de anticonceptiepil
Laatst gewijzigd door ajl op 24 jul 2008 15:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Archief”