NFP-Methode

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

88alries88
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor 88alries88 » 23 jul 2008 08:54

Jo'tje schreef:
liefie schreef:Ik zat vandaag te denken. Veel mensen gebruiken voorbehoedsmiddelen enz maar eigenlijk slaat het nergens op want je krijgt een kindje op Gods tijd(of je blijft kinderloos hoe moeilijk dat vaak ook is). Of je dan de pil slikt condoom gebruikt of alleen maar gemeenschap hebt op onvruchtbare dagen maakt volgens mij echt niet uit. Of zie ik dit nu helemaal verkeerd?

En als je in de auto geen gordels draagt en je komt er half gehandicapt uit na een ongeluk is dat ook Gods wil?
Op een schone manier eten klaarmaken, waarom zou je? Als God wil dat je er ziek van wordt, dan word je het toch wel?
Waarom zou je wat spaargeld achter de hand houden? Als je op dat moment geld nodig hebt, zorgt God daar wel voor toch...

Liefie, je kan ook de andere kant oppraten. Je kan ook aan de pil gaan, en als dat Gods wil niet is, wordt je toch wel zwanger! (ondanks de pil)

Wij hebben ook zitten denken om NFP te gaan gebruiken als we getrouwd zijn, maar ik wil ook niet het risico lopen dat ik op mn trouwdag ongesteld ben. En stel je voor dat je wel aan NFP doet, en je bent vruchtbaar op je trouwdag, dan ben je net getrouwd, maar mag je niet met elkaar naar bed. Dat lijkt me erg moeilijk!
As long as You loved me, there's no mountain I can't climb!

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 23 jul 2008 09:07

Over dat laatste ging het hier al eerder: dat je vaak in 't geheel geen energie meer hebt na die trouwdag. :wink:

Wat liefie zegt komt -denk ik- ergens ook voort uit de 'angst' om tegen Gods wil in te gaan, wat volgens mij ook vaak een reden is om voor NFP te kiezen i.p.v. de pil of andere hormonale voorbehoedsmiddelen. Iemand merkte al op dat men dan toch in ieder geval een 'offer' brengt en zich daardoor wellicht minder schuldig voelt.
Echter, principieel zijn alle voorbehoedsmiddelen hetzelfde. En m.i. is er niets mis mee en zijn het ook middelen om met verstand met elkaar, met het leven, met geld, etc. om te gaan.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 23 jul 2008 09:26

Lalage schreef:Ik blijf het raar vinden dat alleen gezondheid als reden geldt om geen kinderen te willen. Je eigen wensen maken dus niets uit? Ik ben blij dat mijn ouders mij gekregen hebben omdat ze dat graag wilden en niet omdat het moest, maar goed, hier hebben we het al eerder over gehad.

Ik vraag me dan wel af wat je onder 'gezond' verstaat. Ik vind mijzelf niet 100% gezond, maar als ik een grote kinderwens zou hebben dan zou ik me daardoor niet laten tegenhouden. Mijn moeder is ook niet helemaal gezond, maar heeft me toch prima opgevoed.

Of is dit allemaal off topic...

Ik heb ook helemaal niet gezegd dat je kinderen MOET krijgen... Als je jezelf niet in staat acht om kinderen op te voeden en je hebt absoluut geen kinderwens, dan lijkt het mij voor het kind (als dat toch zou komen) niet echt leuk...
Afbeelding

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 23 jul 2008 09:28

Gerdien B. schreef:Dat vind ik wel heel kort door de bocht.

Het is wel is gebeurd dat een arts heeft gezegd dat de vrouw niet meer zwanger mag worden. Dat zou ze niet overleven. Ze word toch zwanger, overlijd en laat haar man met 8 kinderen achter. Is dat Gods wil?

Wij moeten zelf keuzes maken. Daar moeten wij ook consequenties van dragen.
God kan ondanks onze voorzorgsmaatregelen toch iets laten gebeuren of juist andersom, dat wij het willen maar Hij niet. Dat sluit niet dat dat wij daarom onze eigeen verantwoording uit de weg moeten gaan.

Nou, dát bedoelde ik met lichamelijk en psychisch in staat zijn met kinderen op te voeden! Ik geloof echt niet, dat het goed is als een arts aangeeft dat je beter geen kinderen meer kan krijgen en je wordt zwanger. Je moet wel naar je eigen lichaam luisteren en zorgen dat je nog in staat bent om je overige kinderen op te voeden.
Afbeelding

barryrab
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor barryrab » 23 jul 2008 09:34

Nou, dát bedoelde ik met lichamelijk en psychisch in staat zijn met kinderen op te voeden! Ik geloof echt niet, dat het goed is als een arts aangeeft dat je beter geen kinderen meer kan krijgen en je wordt zwanger. Je moet wel naar je eigen lichaam luisteren en zorgen dat je nog in staat bent om je overige kinderen op te voeden.[/quote]

Ben ik mee eens daarom gegrijp ik nog steeds niet wat er mis is met het plannen van kinderen, kijk veel jonge mensen krijgen tot kort naar hun huwelijk kinderen terwijl ze nauwlijks aan elkaar een aan de nieuwe gehuwde toestand gewend zijn.
Vervolgen volgen er meer kinderen en zie ik in mijn omgeving dat man en vrouw enorm uit elkaar groeien (zei altijd met kinderen bezig, hij veel werken om het te kunnen onderhouden).

daarom vind ik "plannen" niet gek is dit met de NPV methode of andere middelen.

Wie nimmer dwaalt, wordt nooit verstandig.

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 23 jul 2008 10:55

barryrab schreef:Ben ik mee eens daarom gegrijp ik nog steeds niet wat er mis is met het plannen van kinderen, kijk veel jonge mensen krijgen tot kort naar hun huwelijk kinderen terwijl ze nauwlijks aan elkaar een aan de nieuwe gehuwde toestand gewend zijn.
Vervolgen volgen er meer kinderen en zie ik in mijn omgeving dat man en vrouw enorm uit elkaar groeien (zei altijd met kinderen bezig, hij veel werken om het te kunnen onderhouden).

daarom vind ik "plannen" niet gek is dit met de NPV methode of andere middelen.

Ik vind zulke situaties moeilijk. Ik begrijp heel goed dat pasgetrouwde stellen het liefst eerst een tijdje samen zijn om te wennen aan het getrouwde leven, aan elkaar, aan je eigen huis, etc. Dat had ik in het begin van ons huwelijk ook.
Raak je dan echter tóch zwanger, dan heb je nog 9 maanden de tijd om aan het idee te wennen, dat je over een tijdje met zijn drieën bent. Een kind is er niet een dag of week nadat je weet dat je zwanger bent...
Dat stellen uit elkaar groeien vanwege meerdere kinderen, werken, etc heb ik in mijn omgeving nooit meegemaakt, dus daar kan ik niets zinnigs over zeggen.
Trouwens, ik veroordeel stellen die wel aan gezinsplanning doen echt niet. Dat is niet mijn pakkie aan en dat moet ieder voor zich weten.
Voor mezelf vind ik het ook nog heel lastig. Ik heb een HBO-opleiding, maar werk op MBO-3 niveau. Niks mis mee en ik heb het ook goed naar mijn zin, maar ik zou dolgraag hogerop willen. Doordat hier in de buurt weinig van zulke banen in mijn sector te vinden zijn heb ik nog steeds geen andere baan. Bij een baan op HBO-niveau zal ik min. 24 uur per week moeten werken. Mocht ik ooit zwanger raken, dan wordt dat voor mij wel een dilemma, omdat ik 24 uur eigenlijk teveel vind. Toch is mijn diploma voor mij geen reden om te voorkomen dat ik voorlopig kinderen krijg en eerst carrière te maken. Ik zou het wel erg jammer vinden als ik nooit iets met mijn diploma gedaan heb, maar goed, mocht ik ooit zwanger zijn, dan zie ik dat dan wel weer.
Afbeelding

NdW
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor NdW » 23 jul 2008 11:08

Je kunt je HBO opleiding later toch nog gebruiken? :roll:
Ik ben blij dat ik ondanks ik gelijk trouwde, wel m'n HBO opleiding heb afgerond. Het is nooit weg.

ring
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor ring » 23 jul 2008 11:12

88alries88 schreef:
Jo'tje schreef:
liefie schreef:Ik zat vandaag te denken. Veel mensen gebruiken voorbehoedsmiddelen enz maar eigenlijk slaat het nergens op want je krijgt een kindje op Gods tijd(of je blijft kinderloos hoe moeilijk dat vaak ook is). Of je dan de pil slikt condoom gebruikt of alleen maar gemeenschap hebt op onvruchtbare dagen maakt volgens mij echt niet uit. Of zie ik dit nu helemaal verkeerd?

En als je in de auto geen gordels draagt en je komt er half gehandicapt uit na een ongeluk is dat ook Gods wil?
Op een schone manier eten klaarmaken, waarom zou je? Als God wil dat je er ziek van wordt, dan word je het toch wel?
Waarom zou je wat spaargeld achter de hand houden? Als je op dat moment geld nodig hebt, zorgt God daar wel voor toch...

Liefie, je kan ook de andere kant oppraten. Je kan ook aan de pil gaan, en als dat Gods wil niet is, wordt je toch wel zwanger! (ondanks de pil)

Wij hebben ook zitten denken om NFP te gaan gebruiken als we getrouwd zijn, maar ik wil ook niet het risico lopen dat ik op mn trouwdag ongesteld ben. En stel je voor dat je wel aan NFP doet, en je bent vruchtbaar op je trouwdag, dan ben je net getrouwd, maar mag je niet met elkaar naar bed. Dat lijkt me erg moeilijk!

Nou daar zit ik dus ook een beetje mee!
Het risico om ongesteld te zijn op mijn trouwdag vind ik ook niks, en om vruchtbaar te zijn dan ook niet. Maar daar heb je heel veel kans van dat je één van de twee tegenkomt, dan moet je indd gaan kiezen voor iets anders. Of de pil of condoom...

Vind ik ook een hele lastige situatie..
"Boeken zijn schepen die de uitgestrekte zeeën des tijds doorkruisen"

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 23 jul 2008 11:15

NdW schreef:Je kunt je HBO opleiding later toch nog gebruiken? :roll:
Ik ben blij dat ik ondanks ik gelijk trouwde, wel m'n HBO opleiding heb afgerond. Het is nooit weg.

Als je nooit een baan op dat niveau hebt gehad kom je er later moeilijker tussen in de zorgsector, omdat ze dan nog liever een SPW4-er met veel ervaring aannemen dan een SPH-er met minder ervaring. (Ik spreek nu ook uit ervaring, bij mijn laatste sollicitatie is dat al zo gegaan en dan heb ik nog maar een jaar de SPH.
Afbeelding

NdW
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor NdW » 23 jul 2008 11:17

dat is zo... jammer dat ze je daarop afwijzen. In het onderwijs net zo, als je er een tijd uit geweest bent heb je ook een hoop gemist. Alleen daar zijn eigenlijk altijd wel mensen nodig.

NdW
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor NdW » 23 jul 2008 11:19

Nou daar zit ik dus ook een beetje mee!
Het risico om ongesteld te zijn op mijn trouwdag vind ik ook niks, en om vruchtbaar te zijn dan ook niet. Maar daar heb je heel veel kans van dat je één van de twee tegenkomt, dan moet je indd gaan kiezen voor iets anders. Of de pil of condoom...

Je kunt je menstruatie eenmalig uitstellen/vervroegen met het medicijn Primolut. Misschien is dat een oplossing?

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 23 jul 2008 11:20

Ik zoek een collega met SPH ;)
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 23 jul 2008 11:21

Gerdien B. schreef:Ik zoek een collega met SPH ;)

Een beetje te ver weg, vrees ik... 8)

Zou wel leuk zijn om je collega te worden... :wink: off topique-smile
Afbeelding

ring
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor ring » 23 jul 2008 11:28

NdW schreef:Nou daar zit ik dus ook een beetje mee!

Je kunt je menstruatie eenmalig uitstellen/vervroegen met het medicijn Primolut. Misschien is dat een oplossing?

Tjah, maar ik heb weleens gehoord dat dat niet zo fijn is! Ook doordat je dan daarna er wel heel veel last van krijgt...
Ken jij het medicijn? (of iemand anders?) Ervaringen mee soms?
"Boeken zijn schepen die de uitgestrekte zeeën des tijds doorkruisen"

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 23 jul 2008 11:45

Daphne schreef:Raak je dan echter tóch zwanger, dan heb je nog 9 maanden de tijd om aan het idee te wennen, dat je over een tijdje met zijn drieën bent. Een kind is er niet een dag of week nadat je weet dat je zwanger bent...
Nee, maar je hormoonhuishouding + emoties staan wel op z'n kop. Je moet al wennen aan getrouwd zijn en dan moet je (allebei) ook nog 'ns wennen aan het idee dat je vader/moeder wordt...
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Terug naar “Archief”