NFP-Methode

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

ring
Mineur
Mineur
Contacteer:

NFP-Methode

Berichtdoor ring » 21 jul 2008 15:25

Naar aanleiding over het topic wat begonnen is 'ongehuwd ongewenst zwanger in de reformatorische gezindte', een vraag van mij over de NFP-methode.

Er zijn mensen die kiezen als ze trouwen om de pil te gaan gebruiken, of een condoom of de ladycomp etc. Mijn vriend en ik hebben dan nog geen hele concrete trouwplannen, maar ergens zijn ze er wel een beetje.
Ik zou best de NFP-methode willen gaan gebruiken, hebben mensen daar ervaring mee?
"Boeken zijn schepen die de uitgestrekte zeeën des tijds doorkruisen"

Lenny
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Lenny » 21 jul 2008 15:31

Geen ervaring mee! Zwager en schoonzus van mij gaan het wel doen, cursus volgen etc.
Volgens mij hebben we het er in een ander topic ook over gehad (Pil-topic?)

em_ma
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Re: NFP-Methode

Berichtdoor em_ma » 21 jul 2008 16:06

ring schreef:Naar aanleiding over het topic wat begonnen is 'ongehuwd ongewenst zwanger in de reformatorische gezindte', een vraag van mij over de NFP-methode.

Er zijn mensen die kiezen als ze trouwen om de pil te gaan gebruiken, of een condoom of de ladycomp etc. Mijn vriend en ik hebben dan nog geen hele concrete trouwplannen, maar ergens zijn ze er wel een beetje.
Ik zou best de NFP-methode willen gaan gebruiken, hebben mensen daar ervaring mee?

Er stond laatst een artikel hierover in de Terdege.
Heb je die gelezen?

Persoonlijk heb ik er geen ervaring mee :lol:
Psalm 27 : 11a
HEERE, leer mij Uw weg

barryrab
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor barryrab » 21 jul 2008 16:20

kun je net zo goed de pil gaan slikken en of een condoom gebruiken, is gewoon het zelfde.

Jij gaat plannen en maakt gebruikt van de natuurlijke cyclus.
Wie nimmer dwaalt, wordt nooit verstandig.

ring
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor ring » 21 jul 2008 16:23

barryrab schreef:kun je net zo goed de pil gaan slikken en of een condoom gebruiken, is gewoon het zelfde.

Jij gaat plannen en maakt gebruikt van de natuurlijke cyclus.

Dit is een persoonlijke keuze.
Ik geloof dat God het lichaam van de vrouw zo geschapen heeft dat het 'natuurlijk' te regelen is, en dat er niet allerlei menselijke dingen bij hoeven te komen. Dus dan ben ik zelf niet voor de pil of condoom.

kirsten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor kirsten » 21 jul 2008 16:29

Ik heb er zelf geen ervaring mee. Het lijkt me wel ideaal omdat je geen troep in je lichaam krijgt. Zelf zou ik alsnog elke maand peentjes zweten of ik toevallig toch niet zwanger ben. Bovendien lijkt het me verschrikkelijk irritant. Stel je voor je zit samen gezellig op de bank en je wilt seks met elkaar hebben, dan kan dat niet omdat je in je vruchtbare dagen zit. Ik vind het idee mooi, maar het zou niets voor mij zijn.

ring
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor ring » 21 jul 2008 16:36

kirsten schreef:Ik heb er zelf geen ervaring mee. Het lijkt me wel ideaal omdat je geen troep in je lichaam krijgt. Zelf zou ik alsnog elke maand peentjes zweten of ik toevallig toch niet zwanger ben. Bovendien lijkt het me verschrikkelijk irritant. Stel je voor je zit samen gezellig op de bank en je wilt seks met elkaar hebben, dan kan dat niet omdat je in je vruchtbare dagen zit. Ik vind het idee mooi, maar het zou niets voor mij zijn.

:lol: Kijk.. ik weet natuurlijk ook niet hoe die methode precies in elkaar zit, en dus weet ik ook niet of het bij ons past. Maar jah, dan denk ik maar zo: laten we het ervaren.
Zelf vind ik het ook mooi omdat het van beide partijen wat vraagt, je moet er samen voor gaan!! (dat is wel anders dan bij de pil of het condoom etc.)
Enne.. het schijnt toch wel betrouwbaar zijn.. dus dat zwanger worden gebeurt dan niet!

kirsten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor kirsten » 21 jul 2008 16:41

Als je geïnteresseert ben zou ik zeker zo'n cursus gaan volgen. Dan weet je ook precies wat het voor je betekend en of het bij je past.
Ook al is het betrouwbaar, ik zou daar nooit echt op durven vertrouwen, wat iedereen ook zegt.

Dine
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Dine » 21 jul 2008 16:55

Het lijkt mij een mooie methode, inderdaad ook omdat je niet je lichaam vol troep gooit;)
@ Barryrab, je gaat inderdaad plannen, maar is dat verkeerd dan? daar geloof ik niets van. Het gaat er nu om hóe je plant, en dat moet je doen op een manier die jijzelf en je vriend(in)kunnen verantwoorden en waar je je goed bij voelt.
Kom naar Mij toe, allen die vermoeid en belast bent, en Ik zal u rust geven.

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 21 jul 2008 17:36

kirsten schreef:Als je geïnteresseert ben zou ik zeker zo'n cursus gaan volgen. Dan weet je ook precies wat het voor je betekend en of het bij je past.
Ook al is het betrouwbaar, ik zou daar nooit echt op durven vertrouwen, wat iedereen ook zegt.

Ik zou er ook niet op vertrouwen, maar met de pil kan het ook fout gaan, ook al is ie 99% betrouwbaar. Je hoeft maar 'm maar net een keertje te vergeten of ziek te zijn en het kan al fout gaan.
Afbeelding

ring
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor ring » 21 jul 2008 17:45

Tjah.. dan zou je jezelf af kunnen vragen waar je wel op kunt vertrouwen? Nix denk ik! :oops:
Ik denk dat het wel redelijk betrouwbaar is en dat je er gewoon consequent mee om moet gaan, en dat moet je met de pil ook. Alleen vraagt dit discipline van de man en de vrouw... 8)

Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 21 jul 2008 17:49

Ik snap niet zo goed dat NFP 'natuurlijk' wordt genoemd. Het lijkt mij tegennatuurlijk om géén seks te mogen hebben in de periode dat je er het meest zin in hebt. (Het schijnt zo te zijn dat vrouwen in hun vruchtbare dagen het meest zin hebben in seks).

Waarmee ik niet zeg dat de pil/condoom wel natuurlijk zijn, maar NFP lijkt me ook niet natuurlijk.

em_ma
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor em_ma » 21 jul 2008 18:01

Hippieblijhoofd schreef:Ik snap niet zo goed dat NFP 'natuurlijk' wordt genoemd. Het lijkt mij tegennatuurlijk om géén seks te mogen hebben in de periode dat je er het meest zin in hebt. (Het schijnt zo te zijn dat vrouwen in hun vruchtbare dagen het meest zin hebben in seks).

Waarmee ik niet zeg dat de pil/condoom wel natuurlijk zijn, maar NFP lijkt me ook niet natuurlijk.

Het is idd. zo dat als je rond de eisprong zit, dat een vrouw dan het meest zin in sex heeft.
Je ziet er dan ook om je mooist uit (huid/haar/etc.) en voelt je het lekkerst.

Het zal met NFP niet altijd even leuk zijn om geen sex te hebben rond die dagen, maar ja het is niet zo dat je er andere dagen geen zin in hebt.
Het is toch niet tegennatuurlijk om geen sex te hebben als je daar meer zin in zou hebben dan op andere dagen? Ik bedoel, als je niet aan sex voor het huwelijk doet, moet je je toch ook inhouden?
Ik vind het mooie van NFP juist dat je er als man en vrouw verantwoordelijk voor bent en zo ook 'getraind' wordt om niet altijd maar aan je lusten gehoor te geven. Dat is in het dagelijks leven om tig andere redenen dan de vruchtbaarheid ook niet altijd mogelijk.
Psalm 27 : 11a

HEERE, leer mij Uw weg

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 21 jul 2008 18:04

Om nu elke keer te moeten tellen of je wel/niet vruchtbaar bent lijkt mij ook helemaal niets. Ik begrijp niet zo goed waarom je niet zou kiezen voor een condoom en/of de pil. Ook met de NFP doe je aan geboorteplanning.

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 21 jul 2008 18:09

ajl schreef:Om nu elke keer te moeten tellen of je wel/niet vruchtbaar bent lijkt mij ook helemaal niets. Ik begrijp niet zo goed waarom je niet zou kiezen voor een condoom en/of de pil. Ook met de NFP doe je aan geboorteplanning.

Precies, dat vind ik nou ook. En dan nog wat: ik ben altijd behoorlijk onregelmatig ongesteld. Ik weet en voel ook nooit wanneer ik mijn eisprong heb, dus NFP wordt dan al lastig.
Nu ben ik wel sinds kort begonnen met elke ochtend temperaturen, zodat ik er op die manier misschien achter kom wanneer ik vruchtbaar ben en wanneer niet.
Afbeelding

Terug naar “Archief”