Wat voor kerken/gemeenten bezoeken jullie en waarom?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joep
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor joep » 11 jul 2008 16:50

De laatste jaren bezoek ik wekelijks meerdere keren 'evangelieachtige' Maranatha gemeenten waar je geen lid van kan worden.

Waarom?

Na een bijna 60 jarig (bel.) lidmaatschap van een Reformatorische kerk moest ik om de doop het 'veld ruimen'.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 11 jul 2008 18:53

Kun je dat veld ruimen nader uitleggen?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

joep
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor joep » 11 jul 2008 21:04

'veld ruimen':

Na mijn 'overdoop' (wat ik zie als dé Bijbelse doop) moest ik óf schuldbelijdenis doen óf vertrekken.
Ondanks dat de predikant (onder getuigen) toegaf dat hij in de Bijbel niet kon aantonen dat kinderen gedoopt moesten worden.
Hij (inclusief de kerkenraad) handelde volgens de leer van de kerk en de Bijbel op de juiste manier om mij het lidmaatschap op te zeggen wat ook in een brief staat die hij mij persoonlijk overhandigde.

appelflap
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor appelflap » 11 jul 2008 21:07

Ten eerste de buitenkant, die je als klein jochie wat ik toen nog was het meest opvalt, als mensen zonder hoed, in broek, preek van een kwartier, zingen uit liedboek ipv psalmen.(en dit zijn voorbeelden)

Veel meer aandacht voor andere dingen en zo: kaarsen aansteken en uitblazen, verslagen van de leidster van de kindernevendienst wat de kinderen hebben gedaan, gemeente die op bepaalde momenten met zn allen een tekst opdreunt(in bijzondere diensten, waar je een programma voor krijgt).
Kaarsen aansteken en andere rituelen vink niet nodig, het geloof is uit het gehoor en niet uit de kaarsen die je aansteekt en waar je wat omheen 'zwamt'. Verslagen van de leidster van de kindernevendienst, kom nou hee, is daar de kerkdienst voor bestemd? Zet dat dan in de kerkbode als iedereen dat moet weten! En de teksten die de gemeente moet opdreunen op bepaalde momenten(om een interacitef gevoel te krijgen misschien??) is dat nou nodig?

Dan de meer wezenlijke zaken(vind ik) als een vrouwelijke voorganger, avondmaalsschalen die al;s collectepongen door de kerk werden doorgegeven, waar dus totaal geen toezicht op was wie wel en niet eet. En een vrij inhoudsloze preek die op verschillende punten zeer anders was dan bij ons, maar het is te lang geleden om precies aan te geven waar dat allemaal inzat.

Ik zal vast nog niet alles hebben genoemd, maar om je een indruk te geven.
De betreffende vrouwelijke voorganger is overigens nog niet zo lang geleden geswitcht naar een ander geloof, volgens mij roomskatholicisme(iig behoorlijk anders, geen ander gereformeerd kerkvergband of zo). Zegt al weer hoe veel de gereformeerde leer en de Bijbel haar waard was.
Baksteen

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 11 jul 2008 22:06

Ten eerste de buitenkant, die je als klein jochie wat ik toen nog was het meest opvalt, als mensen zonder hoed, in broek, preek van een kwartier, zingen uit liedboek ipv psalmen.(en dit zijn voorbeelden)
Dat soort dingen zijn bij mij nooit echt een drempel geweest. Ik vind het hooguit iritant als ik een lied niet ken, en ik kijk eerst even de kat uit de ritmische boom voordat ik ga zingen :P Het is namelijk frusterend dat je vol goede moed inzet en dan blijkt dat je dat net weer sneller moet zingen etcetra.

Veel meer aandacht voor andere dingen en zo: kaarsen aansteken en uitblazen, verslagen van de leidster van de kindernevendienst wat de kinderen hebben gedaan, gemeente die op bepaalde momenten met zn allen een tekst opdreunt(in bijzondere diensten, waar je een programma voor krijgt). Kaarsen aansteken en andere rituelen vink niet nodig, het geloof is uit het gehoor en niet uit de kaarsen die je aansteekt en waar je wat omheen 'zwamt'.
Ik hecht daar zelf ook niet heel veel waarde aan. In de kerk van mijn vriendin (GKv Soest/Wageningen) daar heb je dat de gemeente het votum zingt en dan de dominee de zegengroet doet, of bijvoorbeeld de geloofsbelijdenis zingt.

Ook daar hebben ze zo nu en dan kindernevendienst en soms komt dat 1 minuutje ter sprake, wat ze gedaan hebben. Ik vind dat geen ramp, zolang de preek maar inhoud heeft. Ookal ben ik andere preken gewend en mis ik vaak wat in de preken daar, ik doe ze niet af als 'gezwam'. Dat doe ik overigens nooit, zelfs niet over allerhande bevindelijke poespas, tale kanaäns en 20x herhalende gevleugelde uitspraken.. Ookal duurt de preek dan 5x langer.

Verslagen van de leidster van de kindernevendienst, kom nou hee, is daar de kerkdienst voor bestemd? Zet dat dan in de kerkbode als iedereen dat moet weten! En de teksten die de gemeente moet opdreunen op bepaalde momenten(om een interacitef gevoel te krijgen misschien??) is dat nou nodig?
Is zingen in de kerk wel 'nodig'? Is de Statenvertaling of 1773 'nodig', is de mededeling van zieken en geboorten 'nodig'.. Ik denk dat die diensten opzich dichter bij de tempeldienst staan dan de gemiddelde bevindelijk-gereformeerde kerkdienst. Met beide vind ik niet direct wat mis, zolang er maar goed gepreekt wordt.

Dan de meer wezenlijke zaken(vind ik) als een vrouwelijke voorganger, avondmaalsschalen die al;s collectepongen door de kerk werden doorgegeven, waar dus totaal geen toezicht op was wie wel en niet eet.
Dat van die vrouwelijke predikant vind ik ook belangrijk inderdaad. Ik zelf ben gewend aan het 'tafel avondmaal' in baptisten gemeente is een soort 'lopend avondmaal' behoorlijk gewoon net als het zitten in de kerkbanken. Je moet echter niet vergeten dat de visie op het verbond en daarbij het avondmaal geheel anders zijn en dat er dus ook verschillen zijn in de vormen.

Overigens vind ik het ook altijd erg beangstigend als er twee zwart-gepakte mannen, met hun hoofd naar beneden en de handen gevouwen voor hun buik naast de avondmaalstafel staan, om je tegen te houden als 'men' vind dat je niet 'de vrijmoedigheid hoort te hebben'.

En een vrij inhoudsloze preek die op verschillende punten zeer anders was dan bij ons, maar het is te lang geleden om precies aan te geven waar dat allemaal inzat.

Ik zal vast nog niet alles hebben genoemd, maar om je een indruk te geven.
De betreffende vrouwelijke voorganger is overigens nog niet zo lang geleden geswitcht naar een ander geloof, volgens mij roomskatholicisme(iig behoorlijk anders, geen ander gereformeerd kerkvergband of zo). Zegt al weer hoe veel de gereformeerde leer en de Bijbel haar waard was.
Ik begrijp wat je bedoeld. Ik heb nog nooit een goede 'GKN' preek meegemaakt. Ben er totaal 3x geweest en ik vond het sociale praatje wat er gehouden werd niets. De SP trekt mij dan nog meer. Verder was het veel gerock, gezing, sfeer, kindjes, beamer... tja :)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

GKN'er
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor GKN'er » 12 jul 2008 08:52

Raido schreef:De SP trekt mij dan nog meer. Verder was het veel gerock, gezing, sfeer, kindjes, beamer... tja :)

Omdat ik het verwijt heb gekregen dat ik zou "dwepen", zal ik hier maar vermelden dat ik het met dat laatste eens ben. Voor mij hoeft al die nieuwlichterij ook niet zo nodig (hoewel je die in de GKV, CGK en NGK ook aantreft), maar ik denk dat het vooral te maken heeft met een cultuurverschil. Leefden we zeventig jaar terug, dan vonden jij en Appelflap veel herkenning in de GKN. Maar helaas is in sommige gevallen de wereld te ver doorgedrongen, die zorgen deel ik helemaal met jullie. Hoewel het anderzijds wel een oprechte poging is jongeren betrokken te houden bij Kerk en Evangelie. Want in bevindelijke kerken zullen ongetwijfeld meer jongeren uit angst en vanwege de sociale controle naar de kerk gaan dan in andere kerkgenootschappen, en of dat nou wel zo wenselijk is...

Dat "gedoe" met die kaarsen: ik heb dat altijd wat 'rooms' gevonden en heb daar persoonlijk moeite mee (maar dat verschilt per gemeente). En ook ik vind dat je fatsoenlijk gekleed een kerk behoort te betreden; zeker wanneer je een eredienst wilt bijwonen. Dat met al die rokken en hoedjes heeft wel iets, vind ik. Maar het gaat mij dan weer te ver daar een strikt theologisch concept aan te verbinden (dat er volgens mij niet is). En lang leve de Tale Kanaäns zou ik zo zeggen, die mis ik dan wel weer. Toch blijf ik er bij dat ook nu weer een karikatuur van de Geref. Kerken wordt gemaakt (woorden als "opdreunen" en dergelijke komen natuurlijk niet overeen met de realiteit, bovendien zal ieder dat anders ervaren). En Raido: ik hoop dat ik je kan behoeden voor de SP! :P

Gewetensvraagje aan Appelflap: toen de Avondmaalsschalen als "collectepongen door de kerk werden doorgegeven", wat heb jij toen gedaan? Heb je ze geweigerd, of toch aangepakt?
Gereformeerde Kerken in Nederland, moge het neocalvinisme levend blijven!

appelflap
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor appelflap » 12 jul 2008 09:14

Mn oma heeft ze zelf aangegeven aan de 'diaken(om in collectepongstijl te blijven)', GKN-er :P

@Raido, de preek heb ik nooit afgedaan als gezwam, alleen het verhaaltje rond het kaarsen aansteken en uitblazen.

Zingen in de kerk is nodig want dat is Bijbels. Den statenvertaling is niet persee nodig, maar nu eenmaal het enige goede alternatief of je moet de naardense bijbel pakken. Mededeling van zieken en geboorten is ook nodig, voor het gemeente-zijn en het meeleven met elkaar.

De preek is inderdaad het belangrijkst, maar ik schetste hier een totaalbeeld. Zeker de eerst ekenmerken die ik noemde vind ik nog niet zo erg als een gemeente slechts een van die kenmerken heeft. Als er geen inhoud meer zit in de preek is dat wel erg. Maar dat kom je in bevindelijke kerken ook wel eens tegen.

Ik ben blij dat je mijn mening over de preek toch deelt raido :D

Nog ff @ gkn-er, het mag dan zo zijn dat de GKN 70 jaar geleden anders was, prachtig zelfs, maar dat zegt blijhkbaar weinig over wat de GKN nu is.
Baksteen

moppie
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor moppie » 12 jul 2008 11:53

We kerken meestal in onze eigen gemeente Nederlands Gereformeerd In voorthuizen/Barneveld.

Daarnaast kom ik regelmatig in de evangelische christen gemeente het kruispunt in Voorthuizen.

In beide gemeenten voel ik me eg thuis.

Onze eigen gemeente heeft ook een evangelische instellling en timmert daarmee flink aan de weg.
Mij spreekt dat bijzonder aan.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 19 jul 2008 21:46

appelflap schreef:Als kind ben ik meer dan eens meegeweest met mn oma naar de gkn van Bolsward en sindsdien heb ik een natuurlijke weerstand tegen de gkn. Die kerk is bij ons thuis de personificatie van de vrijzinnige kerk zeg maar.
Naar een dienst met een vrouwelijke voorganger ga ik sowieso pertinent niet.

Dat er vrijzinnigheid in de GK is, is bekend. Maar dat is er in de NHK ook. En in vele "zware" kerken ook. Daar wordt vaak het woord van de dominee of de ouderling boven Gods Woord geplaatst. Want ik heb nogal eens uitspraken gehoord die niet op de Bijbel terug te voeren zijn, maar het werd geslikt omdat het in de preek werd gezegd.....

Wat betreft vrouwelijk voorgangers: Ik heb niet zoveel met vrouwelijke voorgangers, omdat in mijn ogen de Bijbel daar duidelijk over is. Maar tijdens mijn vakantie in Brabant ben ik naar de plaatselijke PKN geweest, MET vrouwelijke dominee. En 1 ding is me bijgebleven en zal me ook altijd bij blijven denk ik; en dat was haar uitleg over het kruis van Golgotha.
De uitleg was als volgt (in eigen woorden weergegeven dan):
Als voetballers gescoord hebben rennen ze vaak met de armen weid uitgestrekt naar hun medespelers toe. Jezus aan het kruis had ook weid uitgestrekte armen. Zo dichtbij is God gekomen! Het kruis wil zeggen dat God met weid uitgebreide armen staat, om ons op te vangen als we in geloof tot Hem gaan!
En dan mag het 1000 maal een vrouwelijke voorganger zijn, maar zij had de kern van de Boodschap heel goed begrepen.
Ik sowieso geleerd om niet zo zeer te luisteren naar wat NIET gezegd wordt, maar naar wat WEL gezegd wordt. En als je echt goed luistert, dan hoor je heel verrassende dingen!
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Airke
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Airke » 19 jul 2008 23:26

Race406 schreef:En dan mag het 1000 maal een vrouwelijke voorganger zijn, maar zij had de kern van de Boodschap heel goed begrepen.

Er wordt hier gediscrimineerd. :?

appelflap
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor appelflap » 20 jul 2008 11:04

helemaal niet
Baksteen

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 20 jul 2008 12:47

waar ik eigenlijk heel benieuwd naar ben:
1. Waarom gaan sommige die hier posten regelmatig naar een andere Kerk??
2. Wat maakt het dat je niet tevreden bent in je eigen Kerk en kun je dan beter eventjes niet lid zijn van een Kerk tot je voor jouw idee de ware Kerk hebt gevonden ?

Ik ga nu alleen naar de CHr.Geref. Kerk te Utrecht-West en daar blijf ik ook bij. Ik moet zeggen dat ik ook niet de behoefte heb om een andere Kerk te zoeken. Ik voel mij daar thuis en hoor naar mijn idee het zuivere woord.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 20 jul 2008 12:48

Airke schreef:
Race406 schreef:En dan mag het 1000 maal een vrouwelijke voorganger zijn, maar zij had de kern van de Boodschap heel goed begrepen.

Booh hooh. :roll: Vreselijk, die mensen die de bijbel serieus nemen en dus onderscheid maken tussen vrouwen en mannen.

colourgirl

Berichtdoor colourgirl » 20 jul 2008 13:09

kwebbel schreef:Ik ga nu alleen naar de CHr.Geref. Kerk te Utrecht-West en daar blijf ik ook bij. Ik moet zeggen dat ik ook niet de behoefte heb om een andere Kerk te zoeken. Ik voel mij daar thuis en hoor naar mijn idee het zuivere woord.

Grappig, daar ben ik vanochtend ook heel geweest. Mijn broer kerkt daar regelmatig, en zelf ben ik 'zoekende', en hij was positief over deze gemeente, dus ben ik er ook een keer heen geweest.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 20 jul 2008 22:05

Airke schreef:

Helemaal niet, ik proefde een sfeer van: Vrouwelijke voorgangers, dat kan niet wat zijn. Ik wilde aangeven dat ik het juist anders heb ervaren. Wat niet wat verandert aan mijn mening over vrouwelijke ambtsdragers trouwens.... :wink:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Terug naar “Archief”