De laatste jaren bezoek ik wekelijks meerdere keren 'evangelieachtige' Maranatha gemeenten waar je geen lid van kan worden.
Waarom?
Na een bijna 60 jarig (bel.) lidmaatschap van een Reformatorische kerk moest ik om de doop het 'veld ruimen'.
Moderator: Moderafo's
Dat soort dingen zijn bij mij nooit echt een drempel geweest. Ik vind het hooguit iritant als ik een lied niet ken, en ik kijk eerst even de kat uit de ritmische boom voordat ik ga zingenTen eerste de buitenkant, die je als klein jochie wat ik toen nog was het meest opvalt, als mensen zonder hoed, in broek, preek van een kwartier, zingen uit liedboek ipv psalmen.(en dit zijn voorbeelden)
Ik hecht daar zelf ook niet heel veel waarde aan. In de kerk van mijn vriendin (GKv Soest/Wageningen) daar heb je dat de gemeente het votum zingt en dan de dominee de zegengroet doet, of bijvoorbeeld de geloofsbelijdenis zingt.Veel meer aandacht voor andere dingen en zo: kaarsen aansteken en uitblazen, verslagen van de leidster van de kindernevendienst wat de kinderen hebben gedaan, gemeente die op bepaalde momenten met zn allen een tekst opdreunt(in bijzondere diensten, waar je een programma voor krijgt). Kaarsen aansteken en andere rituelen vink niet nodig, het geloof is uit het gehoor en niet uit de kaarsen die je aansteekt en waar je wat omheen 'zwamt'.
Is zingen in de kerk wel 'nodig'? Is de Statenvertaling of 1773 'nodig', is de mededeling van zieken en geboorten 'nodig'.. Ik denk dat die diensten opzich dichter bij de tempeldienst staan dan de gemiddelde bevindelijk-gereformeerde kerkdienst. Met beide vind ik niet direct wat mis, zolang er maar goed gepreekt wordt.Verslagen van de leidster van de kindernevendienst, kom nou hee, is daar de kerkdienst voor bestemd? Zet dat dan in de kerkbode als iedereen dat moet weten! En de teksten die de gemeente moet opdreunen op bepaalde momenten(om een interacitef gevoel te krijgen misschien??) is dat nou nodig?
Dat van die vrouwelijke predikant vind ik ook belangrijk inderdaad. Ik zelf ben gewend aan het 'tafel avondmaal' in baptisten gemeente is een soort 'lopend avondmaal' behoorlijk gewoon net als het zitten in de kerkbanken. Je moet echter niet vergeten dat de visie op het verbond en daarbij het avondmaal geheel anders zijn en dat er dus ook verschillen zijn in de vormen.Dan de meer wezenlijke zaken(vind ik) als een vrouwelijke voorganger, avondmaalsschalen die al;s collectepongen door de kerk werden doorgegeven, waar dus totaal geen toezicht op was wie wel en niet eet.
Ik begrijp wat je bedoeld. Ik heb nog nooit een goede 'GKN' preek meegemaakt. Ben er totaal 3x geweest en ik vond het sociale praatje wat er gehouden werd niets. De SP trekt mij dan nog meer. Verder was het veel gerock, gezing, sfeer, kindjes, beamer... tjaEn een vrij inhoudsloze preek die op verschillende punten zeer anders was dan bij ons, maar het is te lang geleden om precies aan te geven waar dat allemaal inzat.
Ik zal vast nog niet alles hebben genoemd, maar om je een indruk te geven.
De betreffende vrouwelijke voorganger is overigens nog niet zo lang geleden geswitcht naar een ander geloof, volgens mij roomskatholicisme(iig behoorlijk anders, geen ander gereformeerd kerkvergband of zo). Zegt al weer hoe veel de gereformeerde leer en de Bijbel haar waard was.
Raido schreef:De SP trekt mij dan nog meer. Verder was het veel gerock, gezing, sfeer, kindjes, beamer... tja
appelflap schreef:Als kind ben ik meer dan eens meegeweest met mn oma naar de gkn van Bolsward en sindsdien heb ik een natuurlijke weerstand tegen de gkn. Die kerk is bij ons thuis de personificatie van de vrijzinnige kerk zeg maar.
Naar een dienst met een vrouwelijke voorganger ga ik sowieso pertinent niet.
kwebbel schreef:Ik ga nu alleen naar de CHr.Geref. Kerk te Utrecht-West en daar blijf ik ook bij. Ik moet zeggen dat ik ook niet de behoefte heb om een andere Kerk te zoeken. Ik voel mij daar thuis en hoor naar mijn idee het zuivere woord.
Airke schreef:Race406 schreef:En dan mag het 1000 maal een vrouwelijke voorganger zijn, maar zij had de kern van de Boodschap heel goed begrepen.
Er wordt hier gediscrimineerd.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten