Verlang je naar de zondag?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

caprice

Verlang je naar de zondag?

Berichtdoor caprice » 03 jan 2004 12:38

Verlang je ook naar de zondag? Een dag in de week rust in deze gehaaste tijd. Een dag waar we al ons dagelijks werk kunnen vergeten.
Een dag waarop je weer naar Gods huis mag gaan, waar Zijn Woord verklaard wordt.

Of slaap je liever uit?

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 03 jan 2004 13:06

Verlangen is een groot woord, maar ik leef er wel naartoe iedere week. Behalve dat het een dag aan God gewijd is, mag je er ook uitrusten. Dat er zoveel mensen stronteigenwijs de rustdag als onzin beschouwen en raar opkijken als ze een burn-out krijgen, is hun zaak.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

joris

Berichtdoor joris » 03 jan 2004 13:46

ik heb meestal wel zin in de zondag ja. maar soms ben ik zo druk geweest of zit ik even met God in de knoop dat ik van mijzelf mag uitslapen. dat is altijd erg goed merk ik.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 03 jan 2004 15:07

zegels!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

caprice

Berichtdoor caprice » 03 jan 2004 16:27

Vroeger verlangde ik vooral naar de zondag om de sfeer, de gezelligheid en het eten :oops: , maar nu omdat ik Gods Woord weer kan horen.

Equilibrist
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Equilibrist » 03 jan 2004 17:08

joris schreef:ik heb meestal wel zin in de zondag ja. maar soms ben ik zo druk geweest of zit ik even met God in de knoop dat ik van mijzelf mag uitslapen. dat is altijd erg goed merk ik.

Ja ik kijk ook uit naar de zondag. Eerst lekker uitslapen, dan naar de kerk (het scheelt echt als je uitgeslapen in een dienst zit!) en dan thee drinken, een leuk boek lezen en 's avonds weer naar de bijbelstudiekring. 8)

Toch is wat Joris aanhaalt mij ook regelmatig overkomen. Zo ben ik maanden niet naar de kerk gegaan omdat ik door mijn moeite met de kerk in een soort geloofscrisis kwam. Mijn problemen met bepaalde mensen ging ik op God projecteren. Het heeft echt een jaar geduurd voordat ik dat durfde te onderkennen. Na dat moment van besef ben ik niet meteen weer vrolijk te kerke gegaan, maar ben ik de zondagen op mijn eigen manier gaan gebruiken.

Bijbellezen, op bezoek gaan bij mede-christenen, door het bos wandelen en kijken naar de Schepping (echt een aanrader), preek-cd'tjes luisteren, meezingen met een psalmen/gezangen cd, op het balkon zitten en bidden en danken voor de dingen om je heen, heel stil zijn, een lege kathedraal binnenwandelen... het zijn allemaal dingen die me iets lieten zien van God.

Het besef dat de kerk geen perfecte kerk is (verdrietig genoeg) heeft lang op zich laten wachten. Toch bezoek ik nu elke week weer een kerkdienst.

Zondag: zo'n dag! :!:

joris

Berichtdoor joris » 03 jan 2004 17:12

als je maar de tijd neemt ne je niet laat opjagen door anderen. Het gaat soms even vooral in de erste plaats om jou en je relatie met God. En soms moeten anderen(ouders, ouderlingen, dominos) daar gewoon even met de fikken vanaf blijven.
Ieder doet het op zijn manier, omdat God met iedereen op Zijn manier werkt.
zo''n woestijn periode is ongelooflijk goed als je echt de kans krijgt en neemt om door die woestijn te wandelen.

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 03 jan 2004 19:16

als het zaterdag avond is dan krijg ik (meestal) een soort van verlangen naar de zondag. het is een soort van hongergevoel. dat verlangen had ik vroeger nooit, pas sinds een jaar ongeveer.
het is een voor mij soms echt een wonder gezien ik ruim twee jaar praktisch niet in de kerk geweest bent, tot voor een jaar terug dan.
het is ook net een gevoel alsof ik schade moet inhalen.
schade die ik heb opgelopen door misschien wel meer dan 10 jaar als een zombie in de kerk gezeten te hebben.

maar heel soms slaap ik nog uit, al heb ik daar geen goed gevoel bij. dan schaam ik me wel. moe zijn is meestal geen goed excuus, omdat je zelf in de hand heb hoe laat je naar bed gaat doordeweeks.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

caprice

Berichtdoor caprice » 14 jan 2004 14:30

columbus schreef:als het zaterdag avond is dan krijg ik (meestal) een soort van verlangen naar de zondag. het is een soort van hongergevoel. dat verlangen had ik vroeger nooit, pas sinds een jaar ongeveer.
het is een voor mij soms echt een wonder gezien ik ruim twee jaar praktisch niet in de kerk geweest bent, tot voor een jaar terug dan.
het is ook net een gevoel alsof ik schade moet inhalen.
schade die ik heb opgelopen door misschien wel meer dan 10 jaar als een zombie in de kerk gezeten te hebben.

maar heel soms slaap ik nog uit, al heb ik daar geen goed gevoel bij. dan schaam ik me wel. moe zijn is meestal geen goed excuus, omdat je zelf in de hand heb hoe laat je naar bed gaat doordeweeks.

Dat gevoel ken ik ook wel een beetje, maar vaak heb ik het ook doordeweeks. Daarom ga ik bijna altijd op woensdagavond ook naar de kerk.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Re: Verlang je naar de zondag?

Berichtdoor Sabra » 14 jan 2004 14:38

caprice schreef:Een dag waarop je weer naar Gods huis mag gaan, Of slaap je liever uit?

Je zult mij wel een muggenzifter vinden, caprice, maar Gods huis, de Tempel, is al bijna tweeduizend jaar geleden verwoest.

Een kerk is een bedehuis en niet Gods huis, dit is voor mij een essentieel verschil. Overigens verlang ik wel naar meer van God, dus ook naar diensten in de gemeente.

caprice

Berichtdoor caprice » 14 jan 2004 14:42

Sabra schreef:
caprice schreef:Een dag waarop je weer naar Gods huis mag gaan, Of slaap je liever uit?

Je zult mij wel een muggenzifter vinden, caprice, maar Gods huis, de Tempel, is al bijna tweeduizend jaar geleden verwoest.
Voor mij is dit een prinicipieel punt.

Een kerk is een bedehuis en niet Gods huis.

Maar de Kerk is wel Gods gemeente.
Daar zeg je wel wat ja, maar is de tempeldienst niet afgeschaft na het volbrengen van het offer van Christus?

Bij ons wordt het (daarom?) wel vaak gezegd, Gods huis.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 14 jan 2004 14:42

Soms verlang ik naar de zondag, maar het ligt aan de kerk waar ik heen ga. Misschien is dat wel niet goed.
Ik verlang altijd naar de zondag omdat ik dan eindelijk een dag heb om met mijn vriendin te zijn, maar ja... Dat wordt hier niet bedoelt.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 14 jan 2004 14:45

caprice schreef:

Daar zeg je wel wat ja, maar is de tempeldienst niet afgeschaft na het volbrengen van het offer van Christus?

Bij mijn weten staat nergens in de bijbel dat de tempeldienst is afgeschaft. Of het scheuren van het voorhangsel daar een teken voor zou zijn, dat weet ik eigenlijk niet.

caprice

Berichtdoor caprice » 14 jan 2004 14:48

Sabra schreef:
caprice schreef:

Bij mijn weten staat nergens in de bijbel dat de tempeldienst is afgeschaft. Of het scheuren van het voorhangsel daar een teken voor zou zijn, dat weet ik eigenlijk niet.

Met de komst van Christus hoefde er geen lam meer geofferd te worden. Het Lam is toch geofferd?

Bij het Joodse volk wordt de tempeldienst nu toch niet meer gehandhaafd, of worden er nog wel offers gebracht?

Is de synagoge geen huis van God?

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 14 jan 2004 15:16

Ik verlang zeer zeker naar de zondag, ik verlang naar de rust van die dag, de club waar ik leiding aan geef, de bijbelstudie... maar waar ik tegenwoordig steeds minder naar verlang is de kerkdienst, ik kan me er tegenwoordig moeilijk voor openstellen en zit er maar gewoon een beetje bij in de kerk. Zonder aangeraakt te worden... (maar ik besef wel degelijk dat ik me er weer voor open moet stellen...)
Ik verlang dus naar de zondag, maar niet zo naar de kerkgang....
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

Terug naar “Archief”