Omdat ik meen dat de gelovige uit deze wereld getrokken is en gezet is in het koninkrijk van de Zoon Zijner Liefde dus een Hemelburger is ben ik ook van mening dat Christelijke Politiek onvereenigbaar is met ons burgerschap en ik las het volgende stuk in Manna:
Afgezien van de vraag of Gods kinderen überhaubt aan politiek moeten doen, valt natuurlijk niet vol te houden dat het CDA een christelijke partij is. Een paar jaar geleden hoorde ik Gerda Verburg, tegenwoordig minister van Landbouw, al op de radio zeggen dat islamieten best Kamerlid in haar fractie konden zijn. Nu meldde Kamerlid Madeleine van Toorenburg in De Pers dat op een CDA-congres wel een imam in plaats van een dominee kan spreken. Met andere woorden: het CDA is geen christelijke maar een brede religieuze partij. Een onduidelijk doolhof van syncretisme.
Ik begrijp echt niet waarom krampachtig aan die C in de naam wordt vastgehouden. Die verwijst in oorsprong naar Christus. Wie meent dat ook de islam is gerelateerd aan Hem, de énige Weg tot behoud, lijkt mij de weg kwijt. En hij vindt islamieten ook geenszins aan zijn zijde. Zij zullen alleen tot het CDA toetreden als die de Waarheid in leugen ten onder houdt, zoals de Bijbel dat noemt. Daartoe lijkt de partij graag bereid, als het maar electorale winst oplevert. Als mensen een brede, ethische (?) volkspartij willen vormen, moeten zij dat zelf weten. Maar waarom die misplaatste verwijzing naar onze Heer, Zaligmaker en Hogepriester.
Als Balkenende zegt dat de kernboodschap van alle religies hetzelfde is, heeft hij waarschijnlijk gelijk. Reden temeer mij van religie af te keren, zoals de Here Jezus dat destijds ook deed. Hij had het niet zo op de religieuze leiders van toen. Maar als de premier bedoelt dat geloven in Christus ongeveer hetzelfde is als Mohammed aanhangen, spreekt hij de Bijbel frontaal tegen.
Iemand uit zijn partijtop zei dat het christendom van het CDA een ‘handige kapstok’ is, waar veel aangehangen kan worden. Ook de islam. Het christendom van het CDA is evident niet dat van de Bijbel. Nou ja, die is volgens de partijtop louter een ‘inspiratiebron’. Geen absoluut richtsnoer dus. Van Toorenburg had het niet eens meer over Gods Woord, maar over religie (een filosofisch wespennest dus) als bindmiddel. Daar kun je inderdaad alle kanten mee op.
En volgens het Kamerlid staan moslims dichter bij het CDA dan ongelovigen. Maar de Bijbel noemt iedereen die Christus niet kent ongelovig. ‘Gij, geheel anders, gij hebt Christus leren kennen.’ Het CDA is de C in haar naam onwaardig. Oneigenlijk gebruik van de énige Naam, waardoor wij zalig moeten worden.