Gelovigen en politiek

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Sophie1
Verkenner
Verkenner

Gelovigen en politiek

Berichtdoor Sophie1 » 16 jul 2008 15:08

Omdat ik meen dat de gelovige uit deze wereld getrokken is en gezet is in het koninkrijk van de Zoon Zijner Liefde dus een Hemelburger is ben ik ook van mening dat Christelijke Politiek onvereenigbaar is met ons burgerschap en ik las het volgende stuk in Manna:

Afgezien van de vraag of Gods kinderen überhaubt aan politiek moeten doen, valt natuurlijk niet vol te houden dat het CDA een christelijke partij is. Een paar jaar geleden hoorde ik Gerda Verburg, tegenwoordig minister van Landbouw, al op de radio zeggen dat islamieten best Kamerlid in haar fractie konden zijn. Nu meldde Kamerlid Madeleine van Toorenburg in De Pers dat op een CDA-congres wel een imam in plaats van een dominee kan spreken. Met andere woorden: het CDA is geen christelijke maar een brede religieuze partij. Een onduidelijk doolhof van syncretisme.

Ik begrijp echt niet waarom krampachtig aan die C in de naam wordt vastgehouden. Die verwijst in oorsprong naar Christus. Wie meent dat ook de islam is gerelateerd aan Hem, de énige Weg tot behoud, lijkt mij de weg kwijt. En hij vindt islamieten ook geenszins aan zijn zijde. Zij zullen alleen tot het CDA toetreden als die de Waarheid in leugen ten onder houdt, zoals de Bijbel dat noemt. Daartoe lijkt de partij graag bereid, als het maar electorale winst oplevert. Als mensen een brede, ethische (?) volkspartij willen vormen, moeten zij dat zelf weten. Maar waarom die misplaatste verwijzing naar onze Heer, Zaligmaker en Hogepriester.

Als Balkenende zegt dat de kernboodschap van alle religies hetzelfde is, heeft hij waarschijnlijk gelijk. Reden temeer mij van religie af te keren, zoals de Here Jezus dat destijds ook deed. Hij had het niet zo op de religieuze leiders van toen. Maar als de premier bedoelt dat geloven in Christus ongeveer hetzelfde is als Mohammed aanhangen, spreekt hij de Bijbel frontaal tegen.

Iemand uit zijn partijtop zei dat het christendom van het CDA een ‘handige kapstok’ is, waar veel aangehangen kan worden. Ook de islam. Het christendom van het CDA is evident niet dat van de Bijbel. Nou ja, die is volgens de partijtop louter een ‘inspiratiebron’. Geen absoluut richtsnoer dus. Van Toorenburg had het niet eens meer over Gods Woord, maar over religie (een filosofisch wespennest dus) als bindmiddel. Daar kun je inderdaad alle kanten mee op.

En volgens het Kamerlid staan moslims dichter bij het CDA dan ongelovigen. Maar de Bijbel noemt iedereen die Christus niet kent ongelovig. ‘Gij, geheel anders, gij hebt Christus leren kennen.’ Het CDA is de C in haar naam onwaardig. Oneigenlijk gebruik van de énige Naam, waardoor wij zalig moeten worden.

GKN'er
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor GKN'er » 16 jul 2008 15:55

Het CDA wil ook helemaal geen christelijke politiek bedrijven, maar christen-democratische politiek. Dat is iets heel anders, met een mindere pretentie. Alleen Christus is volmaakt, mensen niet. Dus als ik Rouvoet hoor zeggen dat hij "christelijke politiek" (= "de politiek van Christus") bedrijft, fronsen mijn wenkbrauwen toch wel een beetje. Hij kan die pretentie namelijk nooit waarmaken, want hij is niet volmaakt.

De 'C' kan je met andere woorden niet los zien van de 'D'. Het is abject te betogen dat die 'C' moet worden weggehaald, je moet het lezen als 'CD'.

Verder vind ik het stuk wel weer erg gemakkelijk en goedkoop. Dat schieten op het CDA kennen we nu wel (hoewel ik er zelf ook tegen ben dat het CDA vertegenwoordigd kan worden door niet-christenen).

CDA - Program van beginselen schreef:Artikel 1.
Het CDA aanvaardt het Bijbels getuigenis van Gods beloften, daden en geboden als van beslissende betekenis voor mens, maatschappij en overheid. Het richt zich daarnaar met de intentie steeds te zoeken naar de betekenis van het Evangelie voor het politieke handelen.

Artikel 2.
In antwoord op de oproep van de Bijbel krijgt de politieke overtuiging van het CDA gestalte. De voortdurende toetsing aan de Bijbel is het kenmerk van die politieke overtuiging. Die politieke overtuiging is het samenbindend element waarop een ieder in het CDA aanspreekbaar is. Dit Program van Uitgangspunten geeft uitdrukking aan deze politieke overtuiging.

Dat artikel in Manna klopt dus niet. CDA'ers zijn wel degelijk gebonden aan de Bijbel, maar op een andere manier dan CU'ers. Dat van de CU is niet per definitie beter. Ik vind het eerlijk gezegd eerlijker dat wij mensen beseffen dat wij niet volmaakt zijn en dus niet de pretentie kunnen (en moeten) hebben dat wij "de politiek van Christus" bedrijven.

En waarom doet Manna niet aan bronvermelding? Dat zegt genoeg. :roll:

Je kunt er ook dankbaar voor zijn dat de grootste partij in dit land een partij is die het bestaan van God en Christus belijdt (zie het program van beginselen). Het CDA kan vanuit zijn positie veel meer bereiken dan een CU of SGP. Zo kun je ook het bekijken.
Gereformeerde Kerken in Nederland, moge het neocalvinisme levend blijven!

Sophie1
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Sophie1 » 17 jul 2008 11:09

En waarom doet Manna niet aan bronvermelding? Dat zegt genoeg.

Er staat wel degelijk een naam onder dat stukje in Manna vandaag.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 17 jul 2008 17:23

Enkele jaren geleden heeft men wel eens geprobeerd om van de C een S te maken.
Het Spiritueel Democratisch Appel.
Er bleek echter geen meerderheid voor te zijn.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Sophie1
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Sophie1 » 17 jul 2008 18:20

Nou ja tegenwoordig is iedereen spiritueel en dat is vlees noch vis dus dat kan ik wel begrijpen.
Maar bedankt voor jullie reacties.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 17 jul 2008 18:31

Ik ben het volledig met GKN'er eens.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

GKN'er
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor GKN'er » 17 jul 2008 18:41

Wullimpie schreef:Enkele jaren geleden heeft men wel eens geprobeerd om van de C een S te maken.
Het Spiritueel Democratisch Appel.
Er bleek echter geen meerderheid voor te zijn.

Bron?
Gereformeerde Kerken in Nederland, moge het neocalvinisme levend blijven!

The Engineer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor The Engineer » 18 jul 2008 18:12

Laat Manna maar eens ballen tonen en schieten op de SGP. Op het CDA schieten is binnen die kringen een nationale volkssport geworden.

Afgezien van de vraag of Gods kinderen überhaubt aan politiek moeten doen, valt natuurlijk niet vol te houden dat het CDA een christelijke partij is.

Hypocriet persoon. Weer een refo die de bijbel niet helemaal leest maar alleen de stukken door zijn predikant relevant geacht. Er staat toch echt in de bijbel: Wie een ander veroordeelt, veroordeelt de wet. En: Wie bent u dat u oordeelt over de knecht van uw meester.

Blijkbaar hecht deze persoon meer waarde aan polarisatie dan aan saamhorigheid en vrede, niet echt christelijk. Ook niet het verhaal van de balk en de splinter gelezen zeker?
"Being second is to be the first of the ones who lose."

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 18 jul 2008 18:27

Jaja :roll:
Jou reactie is inderdaad heel wat liefde voller.

En van de SGP wordt inderdaad noooooit wat gezegd, het is ook altijd het CDA weer wat de klappen moet opvangen. :mrgreen:

@GKN-er
Ik heb dat een paar jaar geleden eens gehoord, ik weet niet of het ooit op een congres in stemming is gebracht.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Riska

Berichtdoor Riska » 21 jul 2008 17:11

Voor mij persoonlijk kan "christelijke" politiek niet.
Een christen kan politiek bedrijven, maar dat is iets anders.
Ik heb nog nooit op een christelijke politieke partij gestemd.

Sophie1
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Sophie1 » 22 jul 2008 14:02

Ik ben het helemaal eens met Riska en heb ook nog nooit op een Chr. partij gestemd.

Sophie1
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Sophie1 » 22 jul 2008 14:05

Laat Manna maar eens ballen tonen en schieten op de SGP. Op het CDA schieten is binnen die kringen een nationale volkssport geworden.

CHARMANTE reactie, maar ik ben het met de schrijver van Manna eens en wat mij betreft schiet hij ook op het SGP , hij schiet op christelijke politiek en voor mij is het één pot nat. Hoewel wonende op Urkt......?
SGP de grootste partij......pfffffff.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 23 jul 2008 08:01

@Sophie1: Waarom zou je geen christelijke politiek mogen bedrijven?
Is wereldmijding dan wel bijbels? Met z'n allen het klooster in?

@The Engineer: Manna is zeker geen refoblad en je mag niet iemand hypocriet noemen als je tegelijk vindt dat je niet iemand mag veroordelen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Riska

Berichtdoor Riska » 23 jul 2008 08:45

Elbert schreef: Waarom zou je geen christelijke politiek mogen bedrijven?
Is wereldmijding dan wel bijbels? Met z'n allen het klooster in?

Dat laatste: 'met z'n allen het klooster in', is natuurlijk een karikatuur van wat bedoeld wordt.
Voor mij persoonlijk geldt: christelijke politiek bestaat niet. Want net als elke kerk wordt elke Bijbeltekst anders uitgelegd en dan gebeurt bij de een op grond van de Bijbel iets en zegt de andere partij op grond van dezelfde Bijbel dat het omgekeerde moet gebeuren...

Als christen kun je wel politiek bedrijven. Dat is iets geheel anders.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 23 jul 2008 09:12

Riska schreef:Voor mij persoonlijk geldt: christelijke politiek bestaat niet. Want net als elke kerk wordt elke Bijbeltekst anders uitgelegd en dan gebeurt bij de een op grond van de Bijbel iets en zegt de andere partij op grond van dezelfde Bijbel dat het omgekeerde moet gebeuren...

Als je dit als argument gebruikt, kun je net zo snel tot de conclusie komen dat 'het christelijk geloof' ook niet bestaat, vanwege dezelfde reden.
Maar dan benadruk je volgens mij teveel de onderlinge verschillen tussen christenen. Er zijn nl. veel meer overeenkomsten tussen christenen onderling dan dat die er met niet-christenen zijn, vanwege het gemeenschappelijk geloof.
Bovendien gaat het in de politiek om het openbaar bestuur en de grondslag voor het handelen (waarden en normen) en daar kun je als politieke partij weldegelijk de Bijbel voor als uitgangspunt nemen, bijvoorbeeld de tien geboden. Onze rechtsstaat heeft dan ook voor een groot deel waarden die daaraan ontleend zijn.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Terug naar “Archief”