Hoe kies je een goede basisschool?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Bumba
Kapitein
Kapitein

Hoe kies je een goede basisschool?

Berichtdoor Bumba » 17 jul 2008 12:45

Het is is al even in refowebkids aan de orde geweest, vandaar dat ik het ook in deze categorie post:

Ik ben mij langzamerhand aan het voorbereiden op de keuze voor een basisschool voor onze dochter (ze wordt pas volgend jaar 4 jaar, maar je schijnt je kind al vroeg te moeten opgeven), maar ik vind het ontzettend moeilijk.....

Waar letten jullie op of hebben jullie op gelet? Of was het juist iets vanzelfsprekends?

Ik hoop dat met jullie antwoorden de keuze voor ons ook iets gemakkelijker zal worden.

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 17 jul 2008 13:01

hier is de keus makkelijk. ik wil haar niet naar de refoschool, dan blijft de hervormde over.... en die staat nog geen honderd meter van ons huis! dus de keus is snel gemaakt!

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 17 jul 2008 13:07

Hier is een christelijke en een openbare. dus de keus is ook snel gemaakt. In Gorcum is een refoschool, maar alle kinderen van de kerk gaan naar de chr. school hier.
Nadeel: deze school neemt ook kinderen aan die verder nergens aan doen en dan heb je wel het gezanik dat kinderfeestjes op zondag worden gegeven en er zijn kids die op zondag allerlei uitstapjes doen en naar tv programmas kijken die wij niks vinden. Voordeel wel dat die kinderen het evangelie horen.
Refoschool mag je daar als pkn-er met tv nog naar toe?

Bumba
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Bumba » 17 jul 2008 13:07

Wij hebben ook bij een refoschool gekeken, niet echt in de buurt van ons huis, maar ja, ik dacht iedereen gaat er heen.. Maar toen we binnen kwamen, misten we beiden een gevoel van warmte voor kindjes........

Onze dochter gaat daar dus niet heen, nu blijven er een protestants christelijke basisschool (voorkeur) over, een katholieke of een openbare. Deze zitten in één gebouw, vlakbij ons huis.

Bumba
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Bumba » 17 jul 2008 13:10

pol schreef:Refoschool mag je daar als pkn-er met tv nog naar toe?

Op het inschrijfformulier dat wij ontvingen, moest je aangeven bij welke kerk je bent aangesloten. Wanneer dit niet een der reformatorische kerken was, krijg je een persoonlijk gesprek waar uit dan, neem ik aan, moet blijken of je kind kan worden toegelaten op deze school.

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 17 jul 2008 13:10

Helaas geen keus hier; in principe zijn alle scholen openbaar, en de scholen die 'christelijk' zijn laten daar in praktijk weinig van merken. Je moet roeien met de riemen die je hebt helaas.

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 17 jul 2008 13:12

Bumba schreef:
pol schreef:Refoschool mag je daar als pkn-er met tv nog naar toe?

Op het inschrijfformulier dat wij ontvingen, moest je aangeven bij welke kerk je bent aangesloten. Wanneer dit niet een der reformatorische kerken was, krijg je een persoonlijk gesprek waar uit dan, neem ik aan, moet blijken of je kind kan worden toegelaten op deze school.

Hoort de pkn nog bij een der reformatorische kerken? Vrees hier van niet met gezangen en nieuwe berijming en dat pg-tje zal ook wel op niks uitdraaien dan want ik ben ook niet tegen broeken en heel dat uiterlijke verhaal. (kijk ik zou ze wel een rok aandoen als ze daar naar school gaan, maar thuis hoeft dat niet). dus ik denk dat een refo-school bij ons gezin niet echt past. Terwijl het bijbelonderwijs daar altijd wel erg goed is.

GKN'er
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor GKN'er » 17 jul 2008 14:21

pol schreef:Hoort de pkn nog bij een der reformatorische kerken? Vrees hier van niet met gezangen en nieuwe berijming

:x :frown:
Gereformeerde Kerken in Nederland, moge het neocalvinisme levend blijven!

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 17 jul 2008 14:27

GKN'er schreef:
pol schreef:Hoort de pkn nog bij een der reformatorische kerken? Vrees hier van niet met gezangen en nieuwe berijming

graag uitleg van je reaktie

GKN'er
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor GKN'er » 17 jul 2008 14:33

pol schreef:
GKN'er schreef:
graag uitleg van je reaktie

Nou, ik vind dit wel een heel ongenuanceerde conclusie. Is een kerk niet-reformatorisch als er naast de psalmen ook gezangen worden gezongen, en gezongen wordt op de nieuwe berijming (= niet die van 1773)? Als dát het wezenlijke is van 'het reformatorische', is 'het reformatorische' vrij inhoudsloos. Kortom: over zulk soort zaken gaat het evident niet.
Gereformeerde Kerken in Nederland, moge het neocalvinisme levend blijven!

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 17 jul 2008 15:23

Onze kinderen gingen eerst naar Reformatorische school (express met R, want het is een zeer strenge school) er gingen meer dan 500 leerlingen heen maar dat kon je absoluut niet merken. Het was een gezellige school. De andere school in het dorp was een PC school met disco feestjes enz. dat wilde ik mijn kinderen niet aandoen, want wij vinden niet dat ze daar heen moeten gaan. Zelf zat ik voorheen op een openbare school en als er carnaval enzo werd gehouden kwam mijn moeder me ophalen. Dan voel je je toch echt een buitenstaander.

Nu zitten mijn zoon (door verhuizing) op kleine school met de Bijbel. Een hele overgang, ben er niet heel blij mee.

Wij kiezen toch voor de dichtstbijzijnde christelijke school. Je kunt wel de kinderen wel naar een school in bijv. een ander dorp doen maar dan is het ook weer moeilijker/lastiger met vriendjes, spelen etc.
ja, dat is mijn mening dan he.....

meboy

Berichtdoor meboy » 17 jul 2008 15:31

Naast het christelijk aspect is het natuurlijk ook best belangrijk hoe de inspectie denkt over de kwaliteit van de school. En tegenwoordig kan je dat gewoon opzoeken:

http://www.onderwijsinspectie.nl/nl/home/site-model/zoeken/Zoek_op_scholen

Helpt soms om de doorslag te geven.

Saskia
Majoor
Majoor

Berichtdoor Saskia » 17 jul 2008 15:31

Ik heb zelf op een reformatorische school in een andere plaats gezeten (7 km verderop), terwijl er in het dorp een prot-christelijke school was, waar bijna alle kinderen uit de kerk en het dorp heengingen.
Qua school was het heel gezellig en heb ik er een leuke tijd gehad, maar het was altijd lastig met vriendjes / verjaardagsfeestjes enz. Daar zou ik echt wel rekening mee houden!

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 17 jul 2008 15:38

kijken jullie alleen naar hoe christelijk een school is? of wordt er ook gekeken naar wat voor leerstof gegeven wordt? (ik denk dan bijv. aan een kind met een rugzakje).

kirsten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor kirsten » 17 jul 2008 15:45

Ik heb zelf ook op een reformatorische school gezeten en ik heb er niets aan over gehouden :wink: . Nee zonder gekheid: ik heb onwijs veel geleerd op godsdienstig gebied en dan vind ik nog steeds mooi. Toch vind ik ook wat minpuntjes aan die schooltijd hebben (dat betekend niet dat alle reformatorische zo zijn). Zo vond ik het verschikkelijk om de catechismus te leren. Onze meester had bedacht dat ze met de klas de vraag en antwoord die aan de beurt was te hertalen zodat deze ook begrijpbaar was voor ons en dan mochten we deze uit ons hoofd leren. Helaas was dat snel over aangezien de ouders klaagden en we moesten weer over gaan op de toen voor ons onbegrijpelijke vertaling. Ik vind dat starre zo jammer.
Ik vind dat je best naar een reformatorische basisschool kan gaan, maar dan moet je je kinderen als ouders er niet heen sturen zodat ze meer van God en de Bijbel leren. Natuurlijk leer je dat daar ook, maar het moet geen afschuif systeem worden. Ik ben van mening dat een kind het meeste over God van zijn ouders moet horen en leren.

Terug naar “Archief”