Overdopen goed of fout?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Riska

Berichtdoor Riska » 16 jul 2008 13:04

Layna schreef:
kwebbel schreef:nou volgens mij kan je echt niet 2x opnieuw geboren worden!
Jezus (ons Voorbeeld) werd welgeteld na Zijn geboorte 1x gedoopt door Johannes de Doper. Ook Johannes doopte mensen 1x. Ik snap eigenlijk niet dan waarom mensen 2x gedoopt moeten worden?!

Geloof jij dat een gedoopt kind wedergeboren is?

Dat heeft met (over)dopen niets te maken.
Een kind wordt gedoopt, om redenen die je in dit topic terugvindt.
Wanneer het opgegroeid is zal het zelf die doop moeten beantwoorden, door zelf ook 'ja' te zeggen en Gods uitgestoken hand te pakken.

Het is wel een troost voor ouders dat God nooit loslaat wat Zijn hand begon. Maar op zich is de doop niet zaligmakend.

Layna
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Layna » 16 jul 2008 13:35

Dit vroeg ik omdat Kwebbel zei: 'nou volgens mij kan je echt niet 2x opnieuw geboren worden!'

Maar dat heb ik dan misschien verkeerd begrepen.

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 16 jul 2008 13:44

Layna schreef:
kwebbel schreef:nou volgens mij kan je echt niet 2x opnieuw geboren worden!
Jezus (ons Voorbeeld) werd welgeteld na Zijn geboorte 1x gedoopt door Johannes de Doper. Ook Johannes doopte mensen 1x. Ik snap eigenlijk niet dan waarom mensen 2x gedoopt moeten worden?!

Geloof jij dat een gedoopt kind wedergeboren is?
Ehhh nee want het heeft er nog geen besef van. Maar daarom mogen wij ze van de doop niet uitsluiten, staat in het formulier!! Bij het doopvont geef je je kind als het ware (bij wijze van) weer terug aan God. Je beloofd je leven lang voor het kind te zorgen.
Waarom zou het kind dan later zich alsnog dopen? Sorry, maar ik ben het ook helemaal niet gewend het overdopen. Ben er ook niet mee opgevoed. Ikzelf snap het niet waarom het zou moeten.....
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 16 jul 2008 14:12

kwebbel schreef: Ikzelf snap het niet waarom het zou moeten.....

Niet zou moeten. Misschien is het beter om je te verdiepen in de vraag waarom iemand zich zou 'willen' laten (over)dopen in plaats van het bij voorbaat te veroordelen. Het gaat tenslotte niet om wat jij er van vindt, maar wat de beweegredenen van een ander zijn.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Riska

Berichtdoor Riska » 16 jul 2008 14:22

Harm-J schreef:

Niet zou moeten. Misschien is het beter om je te verdiepen in de vraag waarom iemand zich zou 'willen' laten (over)dopen in plaats van het bij voorbaat te veroordelen. Het gaat tenslotte niet om wat jij er van vindt, maar wat de beweegredenen van een ander zijn.

Ik krijg niet de indruk dat Kwebbel (ver)oordeelt. Ze geeft wel duidelijk aan dat ze er eigenlijk geen weg mee weet, omdat ze er nog nooit mee te maken heeft gehad.

Ik in feite ook niet, ware het niet dat ik in de dominee bij wie ik ooit belijdenis deed een vurig voorstander van de kinderdoop heb getroffen.
Ik denk dat ik pas met Prinses Irene voor het eerst hoorde dat iemand zich liet overdopen. In die tijd erkende de ene kerk de doop in de andere kerk niet, vandaar dat het toen gebeurde.
Het zou misschien goed zijn dat de kerken (Baptisten) de kinderdoop erkenden en mensen die als kind gedoopt zijn vragen hun geloof te belijden als antwoord op die kinderdoop, zonder dat er weer gedoopt wordt. Maar ik vrees dat het ijdele hoop is, of in ieder geval nog heel lang duurt.

Respect voor elkaars gedachten schijnt erg moeilijk te zijn.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 16 jul 2008 14:40

Riska schreef:Ik krijg niet de indruk dat Kwebbel (ver)oordeelt. Ze geeft wel duidelijk aan dat ze er eigenlijk geen weg mee weet, omdat ze er nog nooit mee te maken heeft gehad.

Jij hebt gelijk, mijn tekst was wat misschien wat knullig door mij geschreven. Waarschijnlijk had ik het beter het woord woord jij in de zin: Het gaat tenslotte niet om wat jij er van vindt, maar wat de beweegredenen van een ander zijn. kunnen vervangend door het woord iemand dan was het wat meer in de algemeenheid omschreven. Nu leek het er op of ik Kwebbel veroordeelde, dat was niet mijn bedoeling.:oops:
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.

Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Ger(nl)
Mineur
Mineur

Berichtdoor Ger(nl) » 16 jul 2008 14:54

kwebbel schreef:
Sabra schreef:
kwebbel schreef:
De doop mag niet herhaald worden, want wij kunnen ook niet tweemaal geboren worden. De doop is namelijk van waarde voor heel ons leven.

Het is maar net welke waarde je aan de doop toekent. Niet mogen is wat mij betreft louter een resultaat van beredenering, en niet iets wat in de bijbel staat.
nou volgens mij kan je echt niet 2x opnieuw geboren worden!

Laat Jezus nu net de Persoon zijn die besneden en gedoopt is... hoe zit dat dan?

Gurkie
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Gurkie » 16 jul 2008 15:32

Volgens mij wordt een kind besprenkeld en een volwassene gedoopt. Dat geeft meteen aan hoe ik erover denk. Je kunt pas van overdopen spreken als je als kind of volwassene kopje onder bent gegaan en diezelfde handeling later nog een keer herhaalt.

Ik heb het idee dat de doop, zoals 'ie door Jezus bedoeld was, volledig uit z'n verband/context is gerukt. Dan kan ook niet anders.
Volwassenen kwamen in het begin tot geloof en lieten zich dan onderdompelen (=dopen). Toen ontstond het christendom als religie en toen is de kinderbesprenkeling erin geslopen. Dat vind ik jammer. Ik zou willen dat het was zoals Jezus het oorspronkelijk bedoelde. Maar dat vind ik met wel meer dingen :).

Omdat ik de doop niet belangrijk genoeg vind, of in ieder geval niet levensbelangrijk, heb ik 'genoegen genomen' met mijn besprenkeling als kind en volmondig 'ja' gezegd door belijdenis te doen. Ik voel ook niet de behoefte om me te laten dopen; wellicht komt dat ooit nog.
Maar ik kan sinds een paar jaar zéker begrijpen waarom mensen toch beslissen om zich alsnog te laten dopen.

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 16 jul 2008 16:54

Riska schreef:
Harm-J schreef:

Ik krijg niet de indruk dat Kwebbel (ver)oordeelt. Ze geeft wel duidelijk aan dat ze er eigenlijk geen weg mee weet, omdat ze er nog nooit mee te maken heeft gehad.

Ik in feite ook niet, ware het niet dat ik in de dominee bij wie ik ooit belijdenis deed een vurig voorstander van de kinderdoop heb getroffen.
Ik denk dat ik pas met Prinses Irene voor het eerst hoorde dat iemand zich liet overdopen. In die tijd erkende de ene kerk de doop in de andere kerk niet, vandaar dat het toen gebeurde.
Het zou misschien goed zijn dat de kerken (Baptisten) de kinderdoop erkenden en mensen die als kind gedoopt zijn vragen hun geloof te belijden als antwoord op die kinderdoop, zonder dat er weer gedoopt wordt. Maar ik vrees dat het ijdele hoop is, of in ieder geval nog heel lang duurt.

Respect voor elkaars gedachten schijnt erg moeilijk te zijn.
Wow Riska wat een mooi antwoord. Ik heb er nog nooit mee te maken gehad. Het zou idd goed zijn als Baptisten de kinderdoop zouden erkennen.
Ik zou mij graag willen verdiepen waarom iemand zich zou willen overdopen (dank voor je PB Ger) maar zoals je in je PB schreef, ik wil mij NIET laten overdopen! Ik ben echter 1x als volwassene gedoopt omdat mijn ouders mij nooit hebben laten dopen (ruzie in de Kerk met een ouderling over zondags werken bladiebla......)
Ik ben best benieuwd naar iemand zijn redeneringen waarom hij/zij graag zou willen overdopen. Naar mijn idee komt het in de Bijbel (het OVERdopen dus) niet voor.....

Ger(nl) schreef:Laat Jezus nu net de Persoon zijn die besneden en gedoopt is... hoe zit dat dan?
In het Oude Testament voornamelijk werd er onder jongetjes vanaf 8 dagen oud besneden. In het doopformulier staat dat de doop in plaats van de besnijdenis is gekomen. Het zou best kunnen dat de traditie van het OT (besnijden) later is komen te vervallen en de doop daarvoor is gekomen. Wellicht dat Jezus daarom eerst is besneden en later is gedoopt.
De doop zoals Jezus die beleefde werd Hij ondergedompeld wat hun in die tijd "dopen" noemden. Tegenwoordig hebben de meeste Kerken een doopvont, zal vast wel ingesteld zijn door mensen die in 1500/1600 hebben geleefd en dit zo ingesteld hebben.

Het enigste waar ik mee zit: Ik kan in de Bijbel nergens terugvinden dat mensen 2x gedoopt werden! Johannes de Doper doopte iedereen (het volk) 1x. Jezus werd besneden omdat het toen de gewoonte was. In het NT roept Jezus mensen op om zich te laten dopen. Waarschijnlijk gewoon nieuwe traditie toen ? Jezus is dus niet 2x gedoopt!!
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 16 jul 2008 21:58

kwebbel schreef: In het Oude Testament voornamelijk werd er onder jongetjes vanaf 8 dagen oud besneden. In het doopformulier staat dat de doop in plaats van de besnijdenis is gekomen.

Maar dat is niet zo, dat is louter een afgeleide van de theologie dat de kerk de plaats van Israël heeft ingenomen.

Het zou best kunnen dat de traditie van het OT (besnijden) later is komen te vervallen en de doop daarvoor is gekomen. Wellicht dat Jezus daarom eerst is besneden en later is gedoopt.

Religieuze Joden besnijden hun kinderen nog steeds, m.a.w. de besnijdenis is niet komen te vervallen.

Het enigste waar ik mee zit: Ik kan in de Bijbel nergens terugvinden dat mensen 2x gedoopt werden! Johannes de Doper doopte iedereen (het volk) 1x. Jezus werd besneden omdat het toen de gewoonte was. In het NT roept Jezus mensen op om zich te laten dopen. Waarschijnlijk gewoon nieuwe traditie toen ? Jezus is dus niet 2x gedoopt!!

In de bijbel staat ik ieder geval ook niet dat je je niet twee keer zou mogen laten dopen. Bovendien snap ik bovenstaande redenatie ook niet.

Ger(nl)
Mineur
Mineur

Berichtdoor Ger(nl) » 16 jul 2008 22:33

kwebbel schreef:Het enigste waar ik mee zit: Ik kan in de Bijbel nergens terugvinden dat mensen 2x gedoopt werden! Johannes de Doper doopte iedereen (het volk) 1x. Jezus werd besneden omdat het toen de gewoonte was. In het NT roept Jezus mensen op om zich te laten dopen. Waarschijnlijk gewoon nieuwe traditie toen ? Jezus is dus niet 2x gedoopt!!

Nee inderdaad Jezus is niet twee keer gedoopt maar.... wil je echt een antwoord, er staat namenlijk wel een geschiedenis in de Bijbel waar 12 mannen zich voor de tweede keer lieten dopen.

Handelingen 19: 1 En terwijl Apollos te Korinte was, geschiedde het, dat Paulus, na door de bovenlanden gereisd te zijn, te Efeze kwam, en daar enige discipelen vond. 2 En hij zeide tot hen: Hebt gij de heilige Geest ontvangen, toen gij tot het geloof kwaamt? Doch zij zeiden tot hem: Wij hebben zelfs niet gehoord, dat er een heilige Geest is. 3 En hij zeide tot hen: Waarin zijt gij dan gedoopt? En zij zeiden: In de doop van Johannes. 4 Maar Paulus zeide: Johannes doopte een doop van bekering en zeide tot het volk, dat zij moesten geloven in Hem, die na hem kwam, dat is in Jezus. 5 En toen zij dit hoorden, lieten zij zich dopen in de naam van de Here Jezus. 6 En toen Paulus hun de handen oplegde, kwam de heilige Geest over hen, en zij spraken in tongen en profeteerden. 7 En het waren in het geheel ongeveer twaalf mannen.

Voor mij was dat ook best schrikken dat dit er zo in stond, maar ik kan er niet onderuit dat het er wel staat en daarom vind ik het jammer als mensen gelijk een oordeel klaar hebben het staat niet in de Bijbel, en het doopformulier zegt... Volgens mij gaan we dan een formulier (wat met de beste bedoelingen is opgesteld!) verheffen boven de Bijbel! Reformeren is toch steeds terug naar de schrift? Sola Scriptura! :)

Gurkie
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Gurkie » 17 jul 2008 09:05

Ja, en toen gingen ze ook nog in tongen spreken en profeteren. Dat is toch helemaal te gek voor woorden? :P :lol:

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 17 jul 2008 09:25

Ger(nl) schreef:
Handelingen 19: 1 En terwijl Apollos te Korinte was, geschiedde het, dat Paulus, na door de bovenlanden gereisd te zijn, te Efeze kwam, en daar enige discipelen vond. 2 En hij zeide tot hen: Hebt gij de heilige Geest ontvangen, toen gij tot het geloof kwaamt? Doch zij zeiden tot hem: Wij hebben zelfs niet gehoord, dat er een heilige Geest is. 3 En hij zeide tot hen: Waarin zijt gij dan gedoopt? En zij zeiden: In de doop van Johannes. 4 Maar Paulus zeide: Johannes doopte een doop van bekering en zeide tot het volk, dat zij moesten geloven in Hem, die na hem kwam, dat is in Jezus. 5 En toen zij dit hoorden, lieten zij zich dopen in de naam van de Here Jezus. 6 En toen Paulus hun de handen oplegde, kwam de heilige Geest over hen, en zij spraken in tongen en profeteerden. 7 En het waren in het geheel ongeveer twaalf mannen.

Voor mij was dat ook best schrikken dat dit er zo in stond, maar ik kan er niet onderuit dat het er wel staat en daarom vind ik het jammer als mensen gelijk een oordeel klaar hebben het staat niet in de Bijbel, en het doopformulier zegt... Volgens mij gaan we dan een formulier (wat met de beste bedoelingen is opgesteld!) verheffen boven de Bijbel! Reformeren is toch steeds terug naar de schrift? Sola Scriptura! :)

Er zijn over dit gedeelte binnen de gereformeerde gezindte twee opvattingen:

- de eerste is dat vers 5 bij vers 4 hoort en dus op de dopelingen ten tijde van Johannes de doper slaat (kanttekeningen SV).
- de tweede uitleg (die ik eerlijk gezegd sterker vind) is dat de doop van Johannes een andere doop was dan de doop zoals we die nu kennen. Want Johannes doopte de doop der bekering tot vergeving van zonden, maar de christelijke doop is de doop in de Naam van de Drie-enige God. Deze uitleg wordt voorgestaan door bijv. de gereformeerd-vrijgemaakte prof. van Bruggen.

In beide gevallen is geen sprake van overdoop, maar van een eerste (en enige) christelijke doop zoals we die nu kennen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Ger(nl)
Mineur
Mineur

Berichtdoor Ger(nl) » 17 jul 2008 11:12

elbert schreef:- de eerste is dat vers 5 bij vers 4 hoort en dus op de dopelingen ten tijde van Johannes de doper slaat (kanttekeningen SV).

Deze vind ik echt niet kloppen, waarom niet? Er staat waarin zijt GIJ gedoopt. En niet waarin zijn de dopelingen van Johannes gedoopt?[/quote]

elbert schreef:- de tweede uitleg (die ik eerlijk gezegd sterker vind) is dat de doop van Johannes een andere doop was dan de doop zoals we die nu kennen. Want Johannes doopte de doop der bekering tot vergeving van zonden, maar de christelijke doop is de doop in de Naam van de Drie-enige God. Deze uitleg wordt voorgestaan door bijv. de gereformeerd-vrijgemaakte prof. van Bruggen.

Inderdaad de christelijke doop is in de Naam van de Here Jezus. Maar dan is de volgende vraag waar staat de doop voor? Voor mij is de schrift daar glas helder in. De doop staat symbool voor het achterlaten van de oude mens in het water en opstanding in een nieuw leven. En als ik dat dan vergelijk met de kinderdoop is dat niet de christelijke doop zoals de schrift die leert. Dit betekend voor mij dat mij niets tegen houd om mij op korte termein te laten dopen.

elbert schreef:In beide gevallen is geen sprake van overdoop, maar van een eerste (en enige) christelijke doop zoals we die nu kennen.

Inderdaad, en als je mijn mening leest zie ik de geloofsdoop dus niet als overdoop zie. Ook al ben ik als kind gedoopt maar dit is niet de christelijke doop zoals de schrift die omschrijft
Laatst gewijzigd door Ger(nl) op 17 jul 2008 11:15, 2 keer totaal gewijzigd.

Ger(nl)
Mineur
Mineur

Berichtdoor Ger(nl) » 17 jul 2008 11:13

Sorry dubbele post

Terug naar “Archief”