Riska schreef:Harm-J schreef:kwebbel schreef: Ikzelf snap het niet waarom het zou moeten.....
Niet zou moeten. Misschien is het beter om je te verdiepen in de vraag waarom iemand zich zou 'willen' laten (over)dopen in plaats van het bij voorbaat te veroordelen. Het gaat tenslotte niet om wat jij er van vindt, maar wat de beweegredenen van een ander zijn.
Ik krijg niet de indruk dat Kwebbel (ver)oordeelt. Ze geeft wel duidelijk aan dat ze er eigenlijk geen weg mee weet, omdat ze er nog nooit mee te maken heeft gehad.
Ik in feite ook niet, ware het niet dat ik in de dominee bij wie ik ooit belijdenis deed een vurig voorstander van de kinderdoop heb getroffen.
Ik denk dat ik pas met Prinses Irene voor het eerst hoorde dat iemand zich liet overdopen. In die tijd erkende de ene kerk de doop in de andere kerk niet, vandaar dat het toen gebeurde.
Het zou misschien goed zijn dat de kerken (Baptisten) de kinderdoop erkenden en mensen die als kind gedoopt zijn vragen hun geloof te belijden als antwoord op die kinderdoop, zonder dat er weer gedoopt wordt. Maar ik vrees dat het ijdele hoop is, of in ieder geval nog heel lang duurt.
Respect voor elkaars gedachten schijnt erg moeilijk te zijn.
Wow Riska wat een mooi antwoord. Ik heb er nog nooit mee te maken gehad. Het zou idd goed zijn als Baptisten de kinderdoop zouden erkennen.
Ik zou mij graag willen verdiepen waarom iemand zich zou willen overdopen (dank voor je PB Ger) maar zoals je in je PB schreef, ik wil mij NIET laten overdopen! Ik ben echter 1x als volwassene gedoopt omdat mijn ouders mij nooit hebben laten dopen (ruzie in de Kerk met een ouderling over zondags werken bladiebla......)
Ik ben best benieuwd naar iemand zijn redeneringen waarom hij/zij graag zou willen overdopen. Naar mijn idee komt het in de Bijbel (het OVERdopen dus) niet voor.....
Ger(nl) schreef:Laat Jezus nu net de Persoon zijn die besneden en gedoopt is... hoe zit dat dan?
In het Oude Testament voornamelijk werd er onder jongetjes vanaf 8 dagen oud besneden. In het doopformulier staat dat de doop in plaats van de besnijdenis is gekomen. Het zou best kunnen dat de traditie van het OT (besnijden) later is komen te vervallen en de doop daarvoor is gekomen. Wellicht dat Jezus daarom eerst is besneden en later is gedoopt.
De doop zoals Jezus die beleefde werd Hij ondergedompeld wat hun in die tijd "dopen" noemden. Tegenwoordig hebben de meeste Kerken een doopvont, zal vast wel ingesteld zijn door mensen die in 1500/1600 hebben geleefd en dit zo ingesteld hebben.
Het enigste waar ik mee zit: Ik kan in de Bijbel nergens terugvinden dat mensen 2x gedoopt werden! Johannes de Doper doopte iedereen (het volk) 1x. Jezus werd besneden omdat het toen de gewoonte was. In het NT roept Jezus mensen op om zich te laten dopen. Waarschijnlijk gewoon nieuwe traditie toen ? Jezus is dus niet 2x gedoopt!!