reformatorische boodschap met evangelische liturgie, utopie?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Airke
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Airke » 15 jul 2008 10:38

Raido schreef:
Lalage schreef:De GKV in Amstelveen (Stadshartkerk) komt een aardig eind in deze richting: actuele maar bijbelse, gereformeerde boodschap, met een moderne vorm.
Australiafreak had het over de reformatorische boodschap, die is wel wat anders dan de GKv-preek hoor.

Ook al is reformatorisch vaak gereformeerd, gereformeerd hoeft helemaal niet reformatorisch te zijn.

Nou, sommige GKv's komen aardig in de richting volgens mij. Maar ik heb er verder geen verstand van.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 15 jul 2008 11:53

Ach, gereformeerd is ook reformatorisch in de zin van: In de lijn van de reformatie :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Andries H
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Andries H » 15 jul 2008 12:29

Strict genomen behoort de GKv niet tot de reformatorisch kerken. Ik kwam regelmatig in een GKv en veel van mijn vrienden zijn lid van deze kerk.
Je kunt het meer vergelijken met de "lichte" CGK en de PKN (niet Gereformeerde Bond).
Misschien is de GKv nèt iets behoudender dan eerder genoemden, maar in ieder geval niet bevindelijk. Hier wordt regelmatig gezongen uit verschillende liedbundels.

De 'afscheiding' van de GKv (sinds 2003) noemen zich "Gereformeerde Kerken Hersteld". Ze zijn ook wel bekend als de "Nieuwe Vrijgemaakten".
Deze tamelijk kleine groep zou je de bevindelijken onder de Vrijgemaakten kunnen noemen. Maar hier geen opwekkingen of evangelische liederen.

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 15 jul 2008 13:00

Jij bedoelt een dienst die zo verloopt
voordat het begint speelt en zingt een praiseband opwekking
de ds komt binnen met de kerkenraad votum en groet
zingen van een psalm
10 geboden/geloofsbel
zingen van een psalm begeleid orgel
gebed
zingen van een gezang of lied begeleid door orgel
bijbellezing
zingen van een rustig opwekkingslied
preek over zonde-verlossing, bekeert u want.....
opwekkingslied met praiseband
gebed
en als de kerk uit is, gezellig koffiedrinken

O... en als je deze kerk hebt gevonden, pb mij even want dat zoek ik ook!

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 15 jul 2008 13:24

pol schreef:Jij bedoelt een dienst die zo verloopt
zingen van een psalm
10 geboden/geloofsbel
gebed
bijbellezing
gebed

Ehm ja, gevonden :)
pobody's nerfect

Andries H
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Andries H » 15 jul 2008 17:56

pol schreef:Jij bedoelt een dienst die zo verloopt
zingen van een psalm
10 geboden/geloofsbel
gebed
bijbellezing
gebed

Het is alleen een hele klus om zoiets er door te krijgen. Die opwekkingsliederen, die moeten wel zorgvuldig gekozen worden, want ze moeten ook op de preek (en de reformatorische leer) aansluiten. Bovendien vind ik het zelf altijd wel prettig als het gewoon Nederlands is, want niet iedereen is even goed in Engels.

Sowieso zijn er altijd mensen die het bij het oude willen laten... Daar moet je ook rekening mee houden......

Dat van dat koffiedrinken is wel een goed idee trouwens. Maar dat kun je altijd zelf voorstellen toch? Daar kan ik maar weinig bezwaren voor bedenken.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 15 jul 2008 18:04

Sowieso zijn er altijd mensen die het bij het oude willen laten... Daar moet je ook rekening mee houden......

En net zo goed andersom. Er zijn ook leden die graag een wat ruimere keuze aan liederen hebben. Een argument als 'maar in het liedboek staat toch ook genoeg moois' is dan één van de flauwste opmerkingen die af en toe te horen zijn.
Het is inderdaad een klus om daar het evenwicht in te vinden, maar heus niet onmogelijk.
Het vraagt wél wat flexibiliteit van beide kanten.

Wat trouwens ook wel scheelt is hoe er met psalmen en gezangen wordt omgegaan. Wisselzang etc. kan namelijk ook erg leuk zijn :)
pobody's nerfect

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 15 jul 2008 18:48

pol schreef:preek over zonde-verlossing, bekeert u want.....

Maar ik mag toch hopen dat je niet een gemeente zoekt waar ze iedere keer weer bij les 1 beginnen...

(sorry, moest ik toch even kwijt)

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 15 jul 2008 18:51

Overigens zijn er natuurlijk best veel Evangelische Gemeenten met een voluit Reformatorische Boodschap.

Neem nou de Bethelkerk in Drachten van Ds. Orlando Bottenblei of de Meerkerk in Aalsmeer met Ds Wigle Tamboer of de Ev. Gemeente Jozua in Dordrecht met Wim Grandia... Zo zijn er legio!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 15 jul 2008 20:43

Strict genomen behoort de GKv niet tot de reformatorisch kerken. Ik kwam regelmatig in een GKv en veel van mijn vrienden zijn lid van deze kerk.
Ook niet strikt genomen horen ze niet tot de reformatorische kerken (als je dat reformatorisch wilt noemen).

Reformatorisch is de term die bevindelijk-gereformeerden zijn gaan gebruiken voor hun instellingen (zorg, scholen) dit voor de duidelijkheid, zoals de vrijgemaakten 'gereformeerd' gebruiken (wat eerst de synodalen deden). Laten we die termen gewoon zo houden. De GKv is niet (of zelfs anti) bevindelijk, en valt op die manier ook niet onder de term 'reformatorisch'. Al dat verander van termen, ja... de Gereformeerde Gemeenten zijn ook vrijgemaakt, hervormd, gereformeerd, orthodox en katholiek.

Je kunt het meer vergelijken met de "lichte" CGK en de PKN (niet Gereformeerde Bond).
Misschien is de GKv nèt iets behoudender dan eerder genoemden, maar in ieder geval niet bevindelijk. Hier wordt regelmatig gezongen uit verschillende liedbundels.
Dat is slechts een uitingsvorm, bevindelijkheid is net wat anders. De GKv is dat niet op die manier, het laat het er duidelijk buiten staan. Het heeft zelfs een deel van zijn ontstaangeschiedenis te danken aan het ageren tegen 'bevinding' in de toemalige Gereformeerde Kerk.

De 'afscheiding' van de GKv (sinds 2003) noemen zich "Gereformeerde Kerken Hersteld". Ze zijn ook wel bekend als de "Nieuwe Vrijgemaakten".
Deze tamelijk kleine groep zou je de bevindelijken onder de Vrijgemaakten kunnen noemen. Maar hier geen opwekkingen of evangelische liederen.
Ja, maar no way bevindelijk. Vrijgemaakten, ook al tien keer vrijgemaakt, zijn 'niet-bevindelijk' dat is hun hele bestaansrecht zo'n beetje.

Maar goed, ik denk dat de reformatorische leer met evangelische uitingsvormen (liederen) niet direct een utopie hoeft te zijn. Neem gewoon het goede gemiddelde van de GG, CGK, HHK en de PKN en je komt al een heel eind in de buurt.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

hamlap
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor hamlap » 16 jul 2008 08:50

Raido schreef:
Ook niet strikt genomen horen ze niet tot de reformatorische kerken (als je dat reformatorisch wilt noemen).

Reformatorisch is de term die bevindelijk-gereformeerden zijn gaan gebruiken voor hun instellingen (zorg, scholen) dit voor de duidelijkheid, zoals de vrijgemaakten 'gereformeerd' gebruiken (wat eerst de synodalen deden). Laten we die termen gewoon zo houden. De GKv is niet (of zelfs anti) bevindelijk, en valt op die manier ook niet onder de term 'reformatorisch'. Al dat verander van termen, ja... de Gereformeerde Gemeenten zijn ook vrijgemaakt, hervormd, gereformeerd, orthodox en katholiek.

Laten we de termen gewoon zo houden? Was dat nou weer voor een bagger opmerking? Reformatorisch is niets meer en niets minder dan: 'voortgekomen vanuit de Reformatie'. En niemand mag ontkennen dat ook de Vrijgemaakten in deze traditie staan. Of durf je het tegen iemand uit de Geref.Kerk Vrijgemaakt te zeggen: 'Jij bent lekker puh niet reformatorisch, maar ikke lekker wel, want mijn kerk heeft weliswaar dezelfde belijdenisgeschriften, maar onze predikantenn preken zuiverder, en beter.' ?
Maar iedere keer zijn er weer mensen die dat Refo-wereldje willen beperken en willen afschermen. Mensen die lijden aan een chronisch syndroom van wij-zij denken.
Faith will vanish into sight
Hope be emptied in delight
Love in heav'n will shine more bright
Therefore give us love.

GKN'er
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor GKN'er » 16 jul 2008 09:01

hamlap schreef:
Raido schreef:

Laten we de termen gewoon zo houden? Was dat nou weer voor een bagger opmerking? Reformatorisch is niets meer en niets minder dan: 'voortgekomen vanuit de Reformatie'. En niemand mag ontkennen dat ook de Vrijgemaakten in deze traditie staan. Of durf je het tegen iemand uit de Geref.Kerk Vrijgemaakt te zeggen: 'Jij bent lekker puh niet reformatorisch, maar ikke lekker wel, want mijn kerk heeft weliswaar dezelfde belijdenisgeschriften, maar onze predikantenn preken zuiverder, en beter.' ?
Maar iedere keer zijn er weer mensen die dat Refo-wereldje willen beperken en willen afschermen. Mensen die lijden aan een chronisch syndroom van wij-zij denken.

Reformatorisch (ruim) omvat alle kerkgenootschappen die ontstaan zijn uit de Reformatie, dus ook de Gereformeerde Kerken, de Vrijgemaakte Kerken, maar ook de Lutherse Kerk, Doopsgezinden, Baptisten, etc.

Reformatorisch (smal) omvat sinds jaren de '70 (oprichting RD) in de Nederlandse context alleen de bevindelijke kerken, omdat deze zich willen distantiëren van de Gereformeerde Kerken en de Vrijgemaakte Kerken, waarmee ze wel de kerknaam 'gereformeerd' delen.

hamlap schreef:En niemand mag ontkennen dat ook de Vrijgemaakten in deze traditie staan. Of durf je het tegen iemand uit de Geref.Kerk Vrijgemaakt te zeggen: 'Jij bent lekker puh niet reformatorisch, maar ikke lekker wel, want mijn kerk heeft weliswaar dezelfde belijdenisgeschriften, maar onze predikantenn preken zuiverder, en beter.'

Dat zeggen de Vrijgemaakte Kerken zelf net zo goed, hoor. Dit is misplaatste verontwaardiging.
Gereformeerde Kerken in Nederland, moge het neocalvinisme levend blijven!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 16 jul 2008 13:51

Laten we de termen gewoon zo houden? Was dat nou weer voor een bagger opmerking? Reformatorisch is niets meer en niets minder dan: 'voortgekomen vanuit de Reformatie'.
Laten we die termen inderdaad zo blijven gebruiken. Ja, absoluut!

Het lijkt mij handig voor jou als je de posting helemaal zou lezen. Die termen zijn in Nederland nou eenmaal gebruikelijk. De GKv is niet reformatorisch. Jij weet ook dat de Fruytier een ander karakter heeft dan bijvoorbeeld een protestants-christelijke of gereformeerde school voor voortgezet (of basisonderwijs van mijn part). Daar zijn verschillen in, daar zijn verschillende benamingen voor.

Ik vind het het niet meer dan onzinnig om, wanneer iemand vraagt om een kerk met 'de reformatorische leer' (daar zit een beperking in, reformatorisch binnen de gereformeerde leer) te zeggen dat b.v. de GKv of 'de PKN' in die zijn reformatorisch is.

Dit forum heet niet voor niet refoweb en geen grefoweb of protestantoweb, dat heeft een reden. Ookal zullen reformatorischen (en gereformeerden) roepen dat wij ook gewoon katholiek zijn. Het zijn benamingen, laten we die zo gebruiken.

En niemand mag ontkennen dat ook de Vrijgemaakten in deze traditie staan.
De vrijgemaakten lopen terug tot op de Reformatie, maar hebben bijvoorbeeld heel weinig meegekregen van de Nadere Reformatie. Theologisch gezien staan ze waarschijnlijk verder van 'reformatorischen' af dan 'reformatorischen' van bepaalde baptisten.

Of durf je het tegen iemand uit de Geref.Kerk Vrijgemaakt te zeggen: 'Jij bent lekker puh niet reformatorisch, maar ikke lekker wel, want mijn kerk heeft weliswaar dezelfde belijdenisgeschriften, maar onze predikantenn preken zuiverder, en beter.' ?
Dat eerste durf ik absoluut te zeggen. Ja zeker, ik zég het zelfs :)

Ik ben reformatorisch mijn vriendin is gereformeerd (vrijgemaakt) we bevinden ons allemaal binnen de brede gereformeerde gezindte, toch zijn daar wel zeer zeker grote verschillen.

Ah tuurlijk, zij de protestant.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 17 jul 2008 09:04

Raido, maak je niet zo druk joh ;)

Ik wil niet heel eigenwijs doen, maar ik denk dat het je nog zal verbazen hoeveel mensen zich thuis zouden voelen in een gkv, al verschillen die ook erg per plek.
Bovendien ben jíj nu degene die een definitie van 'reformatorische boodschap' bepaalt, maar misschien bedoelt zij het wel veel minder precies.
pobody's nerfect

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 17 jul 2008 16:08

Anyway, dat uitpluizen wat wel of niet reformatorische kerken zijn e.d. gaat het natuurlijk niet om.

Ik ga zelf niet zo vaak naar een kerk, welgeteld ben ik dit jaar 3 keer geweest (als ik Hillsong United in Londen meetel). Laatst ben ik in een evangelisatiepost (volgens mij van de gergem?) in Amsterdam geweest. Ik heb nog nooit een preek gehoord die ik zo goed begreep geloof ik en volledig reformatorisch. Wat ik dan ook wel weer gewend ben vanuit waar ik vandaan kom.

In Londen ben ik naar Hillsong United geweest, een hoop kabaal natuurlijk. Maar het doet wel vrolijk aan met een wat lossere 'liturgie'. De preek vind ik dan een beetje gemaakt, te veel 'showerig' soms (ik weet het goede woord even niet te vinden). Omdat je anders gewend bent denk je bij jezelf, is dit een kerk? Alleen vind ik de sfeer die daar hangt, dan mag het best een beetje minder 'kabaal' misschien, wel hoe het zou moeten zijn.

Na deze ervaringen heb ik wel zoiets van, als je deze twee dingen een beetje zou kunnen combineren, ja dan wil ik misschien ook wel weer naar een kerk toe gaan. Tenminste, ik sluit niets uit. En nee, dat ik niet zovaak meer heen ga heeft niet alleen met 'sfeer' te maken maar met nog een aantal dingen.

Maar sorry, zo'n kerk weet ik ook nog niet te vinden, in mijn geval heb ik dan ook nog geen poging gedaan te zoeken :wink:
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

Terug naar “Archief”