Laten we de termen gewoon zo houden? Was dat nou weer voor een bagger opmerking? Reformatorisch is niets meer en niets minder dan: 'voortgekomen vanuit de Reformatie'.
Laten we die termen inderdaad zo blijven gebruiken. Ja, absoluut!
Het lijkt mij handig voor jou als je de posting helemaal zou lezen. Die termen zijn in Nederland nou eenmaal gebruikelijk. De GKv is niet reformatorisch. Jij weet ook dat de Fruytier een ander karakter heeft dan bijvoorbeeld een protestants-christelijke of gereformeerde school voor voortgezet (of basisonderwijs van mijn part). Daar zijn verschillen in, daar zijn verschillende benamingen voor.
Ik vind het het niet meer dan onzinnig om, wanneer iemand vraagt om een kerk met 'de reformatorische leer' (daar zit een beperking in, reformatorisch binnen de gereformeerde leer) te zeggen dat b.v. de GKv of 'de PKN' in die zijn reformatorisch is.
Dit forum heet niet voor niet refoweb en geen grefoweb of protestantoweb, dat heeft een reden. Ookal zullen reformatorischen (en gereformeerden) roepen dat wij ook gewoon katholiek zijn. Het zijn benamingen, laten we die zo gebruiken.
En niemand mag ontkennen dat ook de Vrijgemaakten in deze traditie staan.
De vrijgemaakten lopen terug tot op de Reformatie, maar hebben bijvoorbeeld heel weinig meegekregen van de Nadere Reformatie. Theologisch gezien staan ze waarschijnlijk verder van 'reformatorischen' af dan 'reformatorischen' van bepaalde baptisten.
Of durf je het tegen iemand uit de Geref.Kerk Vrijgemaakt te zeggen: 'Jij bent lekker puh niet reformatorisch, maar ikke lekker wel, want mijn kerk heeft weliswaar dezelfde belijdenisgeschriften, maar onze predikantenn preken zuiverder, en beter.' ?
Dat eerste durf ik absoluut te zeggen. Ja zeker, ik zég het zelfs

Ik ben reformatorisch mijn vriendin is gereformeerd (vrijgemaakt) we bevinden ons allemaal binnen de brede gereformeerde gezindte, toch zijn daar wel zeer zeker grote verschillen.
Maar iedere keer zijn er weer mensen die dat Refo-wereldje willen beperken en willen afschermen. Mensen die lijden aan een chronisch syndroom van wij-zij denken.
Ah tuurlijk, zij de protestant.