HAP

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 25 jun 2008 19:56

Ik heb helemaal geen idee waar onze HAP zit. ik weet tegenwoordig wel dat wij bij ziekenhuis Ede horen (lekker, staat enorm slecht bekend, ik kom er wel nooit, mar you never know).
Naar Ede is het 's nachts met topsnelheid tien minuten, maar in de spits meer dan een half uur.
Maar de HAP, geen idee eigenlijk...ga k eerst maar es onderzoeken :)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 25 jun 2008 20:01

MissF schreef:Ik heb helemaal geen idee waar onze HAP zit. ik weet tegenwoordig wel dat wij bij ziekenhuis Ede horen (lekker, staat enorm slecht bekend, ik kom er wel nooit, mar you never know).
Naar Ede is het 's nachts met topsnelheid tien minuten, maar in de spits meer dan een half uur.

vaak zit de HAP dicht bij een ziekenhuis. Zover ik weet dan :D

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 25 jun 2008 23:20

MissF schreef:Ik heb helemaal geen idee waar onze HAP zit. ik weet tegenwoordig wel dat wij bij ziekenhuis Ede horen (lekker, staat enorm slecht bekend, ik kom er wel nooit, mar you never know).

Als je onder het ziekenhuis van Ede valt, is daar ook je HAP. Toen ik nog in Veenendaal woonde, moest ik ook in Ede naar de HAP.
Afbeelding

Heidebloem
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Heidebloem » 09 jul 2008 19:02

Ben zelf assistente in een huisartsenpraktijk (werk niet op de HAP maar hoor er uiteraard veel over en wel meegelopen).
Uiteraard gaat er soms dingen mis en is het in sommige opzichten een achteruitgang te noemen dat de diensten op deze manier ingevuld worden.

Maar helaas hebben (alle aardige en 'goede' patienten ten spijt) heel wat patienten het er zelf naar gemaakt dat de HAP in het leven is geroepen.
( en nu niet gaan schieten op deze zin :mrgreen: )

Als ik 's morgens op mijn werk kom printen we als eerste de berichten van de post. En vaak is het dan: zucht, zucht, was dat nu echt nodig?
En nu heb ik het niet over ernstige pijn, ziekte en paniek.
Maar patienten die
- Overdag werken en 's avonds 'even' een consult willen.
- Op reis gaan en 2 weken(!!) lang vergeten zijn om terug te bellen over de vaccinaties.
- 1 of 2 dagen keelpijn hebben, een kuur willen en geen paracetamol geprobeerd hebben omdat ze niet van pillen slikken houden ( :roll: )
- Al wekenlang klachten hebben en niet bij de eigen huisarts zijn geweest
- Ontevreden zijn en aan de telefoon vermelden vanavond de HAP te bellen
enz enz.

Nogmaals; als het nodig is gewoon bellen en ik doel ook niet op verhalen in dit topic, maar soms....

Zelf vind ik voorlichting heel belangrijk. Misschien is een klacht medisch gezien niet echt van belang, maar is dat wel voor de patient. Aan de telefoon geef ik ook regelmatig advies, maar vermeld er altijd bij waarom ik dat geef en dat men terug moet bellen bij aanhouden of verergeren.
Overigens is het bij ons in de praktijk de regel dat er bij het 2e contact over eenzelfde klacht altijd een afspraak gegeven moet worden. (dus ook als het gaat om een muggenbult)
En ook dat er nooit een antibioticakuur 'over' de telefoon gegeven wordt, maar dat is toch anders dan in de diensturen.

In mijn regio is het sinds kort ook mogelijk op de HAP in het dossier van een patient te kijken. Inzage wordt zeer zorgvuldig gecontroleerd, de assistente heeft in principe geen inzage. Ook is het mogelijk als patient (gedeelten van) je dossier af te laten schermen.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 09 jul 2008 22:16

Ik kan me wel voorstellen dat je moe wordt van dat soort 'klachten' zeg... jammer inderdaad dat soms de goeden daar de dupe van worden. Maar goed, over het algemeen hebben we in NL niet te klagen over de gezondheidszorg (vergeleken met heel veel andere landen).
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 12 jul 2008 09:55

Door mijn huisarts krijg ik nu steeds te horen: kijk nog maar aan.
Moet zeggen dat de neiging groot begint te worden om toch de HAP dan maar in te schakelen vandaag. Als de huisarts mij niet serieus neemt, dan maar op een andere manier proberen.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

christien
Majoor
Majoor

Berichtdoor christien » 12 jul 2008 10:02

Gerdien B. schreef:Door mijn huisarts krijg ik nu steeds te horen: kijk nog maar aan.
Moet zeggen dat de neiging groot begint te worden om toch de HAP dan maar in te schakelen vandaag. Als de huisarts mij niet serieus neemt, dan maar op een andere manier proberen.

Je kan toch altijd aangeven dat je het daar niet mee eens bent?
En je anders een second wil bij een andere huisarts?

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 12 jul 2008 10:38

HAP is toch ook een andere huisarts?
Ik heb nu al verschillende keren aangegeven dat het niet over is, dat ik nog steeds klachten blijf houden en dan blijven ze maar zeggen: kijk maar aan.
Daarbij hielp 1 kuur wel maar was te kort en wilde ze ook niet verlengen. Dan heb ik het echt helemaal er mee gehad. Ondertussen duurt het al 4 weken. het is een aanslag op je lijf en daardoor op een gegeven moment ook op je psyche.

Ansje
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Ansje » 12 jul 2008 15:48

Gerdien B. schreef:HAP is toch ook een andere huisarts?
Ik heb nu al verschillende keren aangegeven dat het niet over is, dat ik nog steeds klachten blijf houden en dan blijven ze maar zeggen: kijk maar aan.
Daarbij hielp 1 kuur wel maar was te kort en wilde ze ook niet verlengen. Dan heb ik het echt helemaal er mee gehad. Ondertussen duurt het al 4 weken. het is een aanslag op je lijf en daardoor op een gegeven moment ook op je psyche.

Ligt er aan of het een andere huisarts is. Wij zijn ook een keer naar de HAP geweest 's avonds en toen had onze eigen huisarts dienst. Iedereen moet zoveel diensten draaien daar werd toen verteld. Zij deed er 3 of 4 per jaar ongeveer...
Dus je kan je eigen huisarts daar weer treffen... :wink:
Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt.

christien
Majoor
Majoor

Berichtdoor christien » 12 jul 2008 16:38

Gerdien B. schreef:HAP is toch ook een andere huisarts?

Ja je kan idd een andere huisarts hebben op de hap.
Of je eigen huisarts moet dienst hebben natuurlijk.

Maar ik bedoel eigenlijk als je op consult bent bij je eigen huisarts, en je bent het niet eens met zijn handelswijze, dan kan je dat tegen hem vertellen maar als hij er niks mee doet, kan je op dat moment ook vragen om een andere huisarts, als een soort second.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 13 jul 2008 21:40

Ik heb het niet gedaan omdat het in de loop van de dag beter ging.

Mijn zusje is ook wel is naar huis gestuurd met haar zoontje terwijl hij gigantisch onder de uitslag zat. Mijn zusje heeft ook altijd extreme allergische reacties gehad (en nu nog). Gewacht tot het weekend en toen de HAP bezocht. Die arts was er al snel achter wat het was en kon het zo snel mogelijk behandeld worden.

Heidebloem
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Heidebloem » 19 jul 2008 17:20

Als je je niet serieus genomen voelt door je eigen huisarts en je wordt naar huis gestuurd zonder oplossing of bevredigend antwoord, dan kan ik me voorstellen dat je de HAP inschakeld.

Maar eigenlijk is dat een probleem tussen je huisarts en jou en geen reden de HAP te bezoeken.
De eerste stap zou kunnen zijn dat je later (1 dag, enkele dagen) nogmaals je huisarts raadpleegt. Dan is het voor je huisarts ook duidelijk dat a) je klachten niet zomaar overgaan b) het misschien wel anders is dan hij/zij eerste instantie had ingeschat en c) jij zelf er veel last van hebt of mee zit.
Als het een beetje huisarts is, onderneemt hij/zij bij het tweede contact meer actie.

Mocht dat toch niet gebeuren kun je dat beter eerst aangeven bij je huisarts. Als ook dat niet helpt kun je idd een second opinion bij een andere huisarts vragen. Maar dan wel gewoon tijdens kantooruren.
(en dan kun je evt. ook kiezen voor een middag dat je eigen huisarts vrij heeft en een andere huisarts waarneemt.)

De HAP is enkel en alleen voor spoedgevallen, dwz voor zaken die niet kunnen wachten tot de volgende (maan)dag. En dus niet voor een second opinion.
Als er veel mensen bellen en komen met routineklachten, kan dat ten koste gaan van de kwaliteit en kan het zijn dat mensen met ernstige problemen niet goed of te laat geholpen worden.

Nogmaals, ik snap wel dat het 'verleidelijk' is als je niet tevreden bent, maar het is niet de bedoeling.

HansenMirjam
Mineur
Mineur

Berichtdoor HansenMirjam » 06 aug 2008 04:30

Ik heb de ervaring dat je als het echt ernstig is, helemaal niet noet wachten tot je eindelijk een "go" hebt van een HAP. Werd als verpleegkundige in een verzorgingshuis regelmatig `s nachts afgescheept door een doktersassistente. Alsof ik zelf niet in de gaten had dat iets ernstig was, je belt `s nachts niet zomaar een dokter, toch? dan probeer je zo lang mogelijk te rekken met de kennis en ervaring die je in huis hebt.
Vervolgens is het wel zo bont, dat als er geschouwd moet worden (er was iemand overleden) en binnen 10 minuten een arts op de stoep staat. Dan denk je toch ook: heb je niets beters tedoen? moet je geen zieke mensen bezoeken ofzo? die lijkschouwing kan wel ff wachten!

Dat is zo heerlijk van in een ziekenhuis werken, heb je een "niet-pluis" gevoel, of is iemand niet lekker, afwijkende controles of what ever, er is altijd een mogelijkheid om te overleggen met een arts of om te vragen oftie ff langskomt. Lijkt me voor patienten een veel prettiger idee.

Mijn collega`s van de SEH hoor ik ook wel klagen over "binnenlopers" met hoofdpijn of keelpijn oid, die met een paracetamolletje geen genoegen nemen. En echt zieke mensen maar wachten!
A smile costs nothing, but gives much

Heidebloem
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Heidebloem » 07 aug 2008 15:05

HansenMirjam schreef:Dat is zo heerlijk van in een ziekenhuis werken, heb je een "niet-pluis" gevoel, of is iemand niet lekker, afwijkende controles of what ever, er is altijd een mogelijkheid om te overleggen met een arts of om te vragen oftie ff langskomt. Lijkt me voor patienten een veel prettiger idee.

Op de HAP (en ook bij ons in de reguliere huisartsenpraktijk) worden ALLE contacten, zowel telefonisch als direct, gecontroleerd en geautoriseerd door een arts! Als je als assistente iets niet noteert, dan staat (iig bij de HAP) je baan op de tocht. De assistente is een soort doorbriever (en ja, dat kan soms wel eens subjectief worden, dat is iets om voor op te passen) maar het advies komt altijd van een arts of wordt gecontroleerd en goedgekeurd door een arts.
Mensen denken idd vaak; die assistente zegt maar wat. Maar dat is dus niet zo.
Ook in mijn dagelijks werk worden al mijn handelingen gecontroleerd door een arts. De verslagen van gesprekken en adviezen worden 2x per dag nagekeken en alle handelingen worden nabesproken.
Het gebeurt op de HAP ook regelmatig dat de arts zelf de patient nog terugbelt om extra vragen te stellen of een ander advies te geven.

Heidebloem
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Heidebloem » 07 aug 2008 15:12

Overigens heeft op de HAP altijd 1 arts telefoondienst; alle gesprekken worden direct naar zijn/haar computer doorgezonden en dus binnen +/- 5 minuten gelezen en gecontroleerd. Die arts doet tussendoor geen consulten en visites. Alle gesprekken van de assistentes worden opgenomen en in functioneringsgesprekken teruggeluisterd.
Heb zelf pas geleden nog gehoord dat een assistente op non-actief is gesteld omdat ze een gesprek niet verslagen had.

Terug naar “Archief”