Een refocafé: goed of fout?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

moppie
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor moppie » 14 nov 2002 12:02

Night schreef:
Napoleon schreef:misschien is er vaak een hoop gelogen, maar al is de helft waar, dan is het nog droevig. ik voel me als christen meer thuis in een 'seculier' café (niet allemaal) dan in een refocafé.

Ja, ook ik kan me dat best wel voorstellen.
De argumenten die gebruikt worden zijn wat mij betreft dan ook begrijpelijk.
Toch bekruipt me het gevoel dat (misschien onterecht) het negatieve van refocafe's wordt misbruikt om het gaan naar gewone cafe's te rechtvaardigen.

Mijn vraag blijft dan ook of je wel thuis hoort in welk cafe dan ook. Een keer gezellig wat drinken zal je mij niet over horen. Maar als het regelmaat gaat worden en een gewoontegedrag, dan heb ik daar echt heel veel moeite mee.
Maar daar gaat de discussie hier niet over. Dat zouden we dan elders moeten doen.

Je gevoel is denk ik niet helemaal onterecht. Overigens ben je wel eerlijker als je naar een gewoon cafe ga en dat aangeeft al dan niet met de smoes van refocafe deugen niet. Cafe is cafe.

Ik heb persoonlijk niets tegen een keertje wat gaan drinken of uurtjes poolen of weet ik wat. Doe ik dus ook gewoon. Als ik dan moet kiezen tussen refocafe of gewoon cafe. Kies ik vor gewoon, al zou het alleen maar zijn omdat in niet over 1 kam gescheerd wil worden metbepaalde misdragers.

Vito
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Vito » 02 dec 2002 10:12

In de refo-cafe's waar ik kom (Gorinchem, Bollee) wordt geen muziek gedraaid en door veel mensen geen bier gedronken. Een beetje jammer dat sommige lieden op dit forum geen enkel benul hebben van de praktijk van een refo-cafe en toch hun oordeel klaar hebben.

Vrijwel alle bezwaren die tegen het refo-cafe genoemd worden, zijn overigens ook van toepassing op de normale cafe's. Een beetje vreemd...

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 02 dec 2002 17:02

helaas vito, ik weet wel wat van de praktijk. bollee ben ik nooit geweest, gorinchem wel. er wordt dan misschien geen muziek gedraaid, maar dat heb ik ook niet als enige punt genoemd. misschien alles nog even doorlezen.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 02 dec 2002 18:03

Ik heb zelf ook het idee dat Vito iets te snel reageert.
Vooropgesteld: ik heb geen ervaring. Daarom spreek ik daar ook niet over. Ik heb uit verhalen wel een idee.
Anderen spreken hier uit ervaring.
Om dat dan af te doen als onzin vind ik iets te ver gaan. Omdat er van objectiviteit geen sprake kan zijn.
Het beeld nuanceren mag uiteraard wel!
Gaarne zelfs, want een "insider" hebben we nog niet gehoord.
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

Vito
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Vito » 04 dec 2002 14:40

Night,
Ik noem het onzin, omdat ik een zeer duidelijke argument tegen geef (geen muziek).

Misschien dat er wel een probleem ontstaat, doordat niet alle refo-cafe's het zelfde zijn, waardoor de "goede" plaatsen (bijv. Hotel Gorinchem, Bollee) op een hoop worden gegooid met de "kwade".

butterfly
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor butterfly » 04 dec 2002 14:45

Vito schreef:Night,
Ik noem het onzin, omdat ik een zeer duidelijke argument tegen geef (geen muziek).

Misschien dat er wel een probleem ontstaat, doordat niet alle refo-cafe's het zelfde zijn, waardoor de "goede" plaatsen (bijv. Hotel Gorinchem, Bollee) op een hoop worden gegooid met de "kwade".

ja en ik heb liever muziek is het tenminste nog een beetje gezellig :D
Hold on, hold on tightly
Hold on, hold on tightly
Rise up, rise up
With wings like eagles
You run, you run
You run and not grow weary

Vito
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Vito » 05 dec 2002 10:16

butterfly schreef:ja en ik heb liever muziek is het tenminste nog een beetje gezellig :D

Gezelligheid hangt echt niet af van de muziek. Alcohol bevordert de gezelligheid (over het algemeen) ook zeer sterk... :lol:

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 10 dec 2002 12:59

ja, en bij een teveel aan alcohol is de gezelligheid net zo snel weer weg...
Verder, verder,

altijd maar vooruit

van stad naar stad,

van oost naar west,

van noord naar zuid

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 10 dec 2002 15:27

Goed of fout ligt denk ik meer aan je gedrag dan aan de plaats. Ben je christelijk bezig in een seculier cafe of ben je seculier (werelds) bezig in een christelijk cafe?
Doe gewoon alles wat je doet in afhankelijkheid van God en in het besef dat God 'met je meekijkt', dan wordt het heel wat makkelijker beslissingen te nemen over wel/geen refo/ander cafe.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Vito
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Vito » 10 dec 2002 17:20

Napoleon schreef:ja, en bij een teveel aan alcohol is de gezelligheid net zo snel weer weg...

Bij mensen die een beetje tegen alcohol kunnen (zoals ik) neemt de gezelligheid alleen maar toe bij een toenemend gebruik van alcohol...

Gershwins opmerking is wat algemeen maar snijdt zeker hout.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 10 dec 2002 17:22

Bij mensen die een beetje tegen alcohol kunnen (zoals ik)

Wat houdt dat in, 6 biertjes? 10 biertjes? een kratje?

Vito
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Vito » 10 dec 2002 17:41

TheKeimpe schreef:
Bij mensen die een beetje tegen alcohol kunnen (zoals ik)

Wat houdt dat in, 6 biertjes? 10 biertjes? een kratje?

Stuk of 15 (tapjes wel te verstaan). Waarschuwing: je moet het wel over de jaren heen opbouwen en niet bij vlagen hard gaan drinken, want anders gaat het wel mis..!

Zonder bier, minder plezier! :wink:

Serieuzer: bij mij is het vreemdgenoeg wel zo dat de gesprekken van een hoger niveau worden, naarmate ik meer drink (voor de wiskundigen; dit is echter wel een asymptotische functie...)

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 10 dec 2002 18:42

Vito,

wat een kletskoek. Bij 15 tapjes is je reactievermogen ZEKER minder dan wanneer je niet drinkt. Laat het maar eens testen als je het niet geloofd. Of drink je uit de alcoholvrije tab? ;)

En wat betreft: zonder bier, minder plezier... Als je bier nodig hebt voor de ultieme gezelligheid, dan weet je niet wat gezelligheid is. Voor bier moet plaats zijn, en dat is er als het al heel gezellig is.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 10 dec 2002 19:40

Stuk of 15 (tapjes wel te verstaan). Waarschuwing: je moet het wel over de jaren heen opbouwen en niet bij vlagen hard gaan drinken, want anders gaat het wel mis..!
15???? Wat een ongelofelijke hoeveelheid vocht. Mijn maximum is 3-4 op een avond. Volgens mij drink je met 15 biertjes dan ook niet meer voor de smaak, Vito..Dat is echt naar binnen gieten.

moppie
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor moppie » 10 dec 2002 23:16

Veel refojongeren mogen niet naar een normaal cafe. En dat ligt niet alleen aan de muziek. Zeer zeker ook aan het alcoholgebruik en gedrag.

Als er dan geen verschil meer is tussen refocafe en gewoon cafe bedriegen die jongeneren met name hun ouders.

Jij geeft dus zelf ook al aan flink aan alc te zitten. Doe je dat thuis ook??? Of alleen daar??

Terug naar “Archief”