Kinderen opvoeden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Merisja
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Merisja » 03 jul 2008 18:14

dE bAdEeND schreef:
Merisja schreef:Terwijl als ik het goed oppak er niks meer aan de hand is. Maar je moet daar soms best wat energie in stoppen.

Dat valt best wel mee. Je moet een omschakeling maken, van negatief naar positief en dat is even wennen. Maar op lange termijn kost dit veel minder energie omdat vervelend gedrag veel meer energie kost. Denk maar eens na hoe moe je wordt van gezeur en geklier en daarop reageren.

Dat bedoelde ik ook... Ik probeer ook eigenlijk altijd wel om alles positief te benaderen, maar soms heb je even zo'n bui dat je er gewoon geen zin in hebt, chagrijnig enzo...en ja, dat merk je gelijk aan je kinderen. Dat wilde ik er dus mee zeggen: ik merk echt heel erg dat ze reageren op mij, hoe ík doe. En als je dan zelf chagrijnig bent of het even niet ziet zitten vind ik dat jer er behoorlijk wat energie in moet stoppen om de sfeer een beetje gezellig te houden.

En ja, vanavond weer Schatjes ja, leuk! Ik vind het echt gaaf om te zien dat door een bepaalde aanpak de sfeer in een gezin echt veel beter wordt! En 't is nog leerzaam ook! :lol:

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 03 jul 2008 21:32

Was wel een leuke aflevering van Schatjes! Echt gaaf, dat mensen zoiets zo leuk oppakken. Ik hoop voor ze, dat het zo goed blijft gaan!
Afbeelding

Kate Spade
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Kate Spade » 04 jul 2008 11:49

Ja... echt leuk om te zien dat het weer goed gaat. Maar die ouders hebben nu wel inzichten gekregen: inleven in je kinderen en positief stimuleren dus daarmee moeten ze het wel volhouden lijkt me!
Dus, dat.

Heidebloem
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Heidebloem » 09 jul 2008 16:40

Regelmatig pas ik op twee jongens van 3,5 en 2,5 jaar, die behoorlijk brutaal worden en af en toe slecht luisteren... Als ik bijvoorbeeld zeg; houd daar eens mee op, dan krijg ik soms als antwoord; 'houd daar lekkerzelf mee op'.
:x met zulk gedrag moet je niet bij mij aankomen, maar het is wel moeilijk om er goed op te reageren, want soms lijkt het ze allemaal niets te deren wat je zegt of doet.
Overigens kunnen ze ook best lief zijn hoor :mrgreen:

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 09 jul 2008 19:58

knap brutaal van zulke kleine kinders

waarschijnlijk hebben ze zelf niet eens door wat ze zeggen. Misschien hebben ze dat ook wel weer van anderen gehoord maar snappen ze het niet eens wat er de uitwerking van is. (heb ik ook maar door schade en schande geleerd) Dat is net zo met schuttingtaal. Mijn zoon riep nog al es K.. toen ik vroeg of hij wist wat hij riep wist hij het niet eens. Ik legde het uit en hij was zeer verbaasd en schaamde zich best wel.

Merisja
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Merisja » 09 jul 2008 20:30

Toch vind ik dat opvoeden soms echt knap moeilijk. Ons oudste dochtertje zit net een blauwe maandag op school. 't Is een ontzettend bijdehand kind maar wel heel lief, zéker op school. (Vreemde ogen, hè...) Ik merk nu echt dat als ze thuis komt ze zich een soort moet uitleven ofzo. Grote mond geven enzo. Dat hoeft ze dus echt niet te doen, wordt ik echt laaiend om. Dat heeft ze dus inmiddels wel door, maar nu heeft ze weer een andere manie. Vanmiddag bijv was ik behoorlijk boos op d'r (weet niet eens meer waarom, zal dus wel lekker belangrijk geweest zijn :roll: ), heb ik een hele donderpeek afgestoken, zit ze echt aandachtig te luisteren, dus ik dacht Hè, hè, dat landt dus eindelijk bij d'r. Ik eindig met dé regel: 'Heb je dat begrepen?' Kijkt ze me heel lief en berouwvol aan, zegt ze: 'Ja juf'. Nou moe, nu kan ik er wel om lachen, maar op dat moment echt niet! Voor m'n gevoel neemt ze me gewoon in de maling en dat heeft ze dus steeds sinds ze nu op school zit. Volgens mij bedoelt ze het niet echt brutaal, maar zo komt het wel over. Moet je dat nu negeren? Ik ga er telkens gelijk weer op in, maar soms denk ik wel eens: volgens mij doet ze het niet bewust. Maar stel dat ze het wel bewust doet, dan laat ik dr nu de gang gaan en wordt het straks zo'n ...grrrr...kind. :x Heeft iemand hier ervaring mee?

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 09 jul 2008 20:48

meeste kinderen moeten zich af reageren als ze van school komen. Volgens mij kun je ze het beste ff laten betijen, een minuut of 10 bijv. en dan zeggen: stop, nu is het klaar. De oudste van ons komt 9 van de 10 keer oersagerijnig uit school en moppert op alles wat niet naar zijn zin was. De 2e komt aanfietsen, stoot een paar indianenkreten uit (heel de buurt weer inmiddels wanneer hij uit school komt) en raast als een spraakwaterval naar binnen. De ene keer boos, de andere keer vrolijk; net hoe hij zich voelt.

Zeker als ze net op school is doet ze zoveel indrukken op: veel nieuwe gezichten, regels en dingen. De juf waar ze waarschijnlijk super goed naar zal luisteren. Ze moet dat even kwijt. Als mijn zoons ergens zijn wezen logeren zijn ze ook meestal zeer brutaal bij thuiskomst.

Kate Spade
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Kate Spade » 10 jul 2008 09:16

Voor kinderen van 4 die net naar school gaan, is school ook best vermoeiend. Dat komt omdat ze op school zoveel nieuwe indrukken en ervaringen opdoen. En ik hoor best vaak van ouders dat hun kind thuis druk is wanneer het uit school komt, terwijl die kinderen op school heel rustig zijn! Maar anderzijds hoor ik ook van ouders dat die hun kinderen thuis even buiten laten rennen en spelen en dat het dan weer mee valt :)
Dus, dat.

Ansje
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Ansje » 10 jul 2008 09:29

Heel herkenbaar inderdaad. Kinderen veranderen enorm als ze naar school gaan. Tenminste, dat was bij mijn zoontje ook zo. Hij komt met woorden thuis waarvan je je afvraagt hoe hij er bij komt :roll: En brutaal...echt ongelooflijk.
Gewoon even uit laten razen en dan komt het meestal wel goed. Hier komt mn zoontje ook altijd met indianenkreten uit school. Is stoer zeker? :roll:
Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt.

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 10 jul 2008 12:23

Ansje schreef:Heel herkenbaar inderdaad. Kinderen veranderen enorm als ze naar school gaan. Tenminste, dat was bij mijn zoontje ook zo. Hij komt met woorden thuis waarvan je je afvraagt hoe hij er bij komt :roll: En brutaal...echt ongelooflijk.
Gewoon even uit laten razen en dan komt het meestal wel goed. Hier komt mn zoontje ook altijd met indianenkreten uit school. Is stoer zeker? :roll:

bij ons moet annemiek in oktober naar school, ben benieuwd. op het moment is ze heel gauw jaloers op andere kindjes en vraagt heel veel aandacht. Ben benieuwd hoe het dan gaat.

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 10 jul 2008 21:36

Hier moeten ze ook altijd even rennen en vliegen voor er wat rust komt. Onze tweede zoon gaat ook altijd even spelen, ik moet hem vaak naar binnen roepen voor drinken en omkleden.
Rare woorden komen ze gelukkig nog niet zo heel veel mee thuis. Wel met sterke verhalen en rare dingen. Ook van buurkinderen "leren" ze van alles.

bij ons moet annemiek in oktober naar school, ben benieuwd. op het moment is ze heel gauw jaloers op andere kindjes en vraagt heel veel aandacht. Ben benieuwd hoe het dan gaat.

Als ze een goede juf heeft gaat dat wel goed.
Markus mag direct na de vakantie naar school maar hij wil (nog) niet. Zal mij benieuwen hoe dat gaat.

Hier zijn de kinderen soms ook heel brutaal, als er vriendjes te spelen zijn vind ik dat extra lastig. Moet je nou echt straffen of nog maar een keer waarschuwen.

Ansje
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Ansje » 10 jul 2008 21:59

Ik waarschuw meestal eerst een paar keer, en bij twee of drie waarschuwingen zeg ik meestal dat als het nog 1 keer gebeurt het vriendje gewoon naar huis kan. Vaak komt het zover dan niet :wink:
Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt.

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 11 jul 2008 05:43

of er wel of geen vriendje bij is, boeit me niet. Laatst stond mijn zoon dus echt in de gang terwijl er in de kamer 2 vriendjes zaten. Ik merkte wel dat hun zich er ongemakkelijk bij voelden. Ja, jammer dan, maar ik laat niet over me heen lopen. Een volgende keer probeert hij het toch weer.

Heeft er iemand ervaring met visolie capsules? Het schijnt geweldig te zijn tegen en voor van alles. Mijn 2e is zo'n gruwelijk drukke stuiterbal (sommigen vragen wel es of hij adhd heeft) dat ik dacht: misschien is dat iets om te proberen. Bij die van mijn schoonzus werkte het niet.

Saskia
Majoor
Majoor

Berichtdoor Saskia » 11 jul 2008 07:25

Mijn broertje heeft het ook geslikt, is ook zo'n enorme stuiterbal, en het werkte wel heel goed. Niet dat hij er veel rustiger van werd, maar het was wel veel beter in de hand te houden, hij had zichzelf ook beter onder controle en dat was al een heel winstpunt.
In ieder geval proberen zou ik zeggen!

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 11 jul 2008 09:51

Soms ben ik best bang dat ik te streng ga zijn, dat ik mijn werk verplaats naar mijn kind. Op mijn werk komen 3 waarschuwingen al helemaal niet voor. 1 waarschuwing, de keer erna tien minuten op je kamer (op de gang zetten gaat niet met die pubers ;) )
Niet op 2 stoelpoten zitten, niet hangen op de bank, geen voeten op tafel, elkaar respectvol aanspreken, niet schreeuwen, niet te hard praten.
Pfff, ik denk dat ik echt streng ga zijn in die dingen (behalve hangen op de bank en voeten op tafel, dat scheelt me niet). Ik hoop niet mijn kind het product van mijn werk wordt, al kan consequent zijn helemaal geen kwaad.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Terug naar “Archief”