Maak de rest van de wereld ook gereformeerd

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Joepie Meloen
Mineur
Mineur

Berichtdoor Joepie Meloen » 09 jul 2008 18:51

Nee. Alles wat anders is dan Gods Woord zegt. Dat probeer ik hierboven ook uit te leggen. :wink:
"Alvorens zich te beklagen is het nuttig zich deze vraag te stellen: zou ik een ander willen zijn?"

The Engineer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor The Engineer » 09 jul 2008 20:12

Dus eigenlijk zeg je dat de Jehova's dan ook niet handelen in strijd met Gods woord. Want wat zij doen staat ook in de bijbel. En overigens: vul voor Jehova's alles in wat anders is dan reformatorisch maar binnen de grenzen van het christelijk geloof blijft.
"Being second is to be the first of the ones who lose."

Joepie Meloen
Mineur
Mineur

Berichtdoor Joepie Meloen » 09 jul 2008 20:18

Dat zeg ik niet. Het valt alleen niet te bewijzen dat het zo is. Maar vanuit mijn geloof neem ik bepaalde stellingen in, die mijns inziens de juiste verklaring zijn. Tot op de bodem bewijzen lukt nooit, zeker de Bijbel niet. Alleen als een mens waarlijk bekeerd wordt, dan zal hij ook leren wat DE Waarheid in de Bijbel is.
"Alvorens zich te beklagen is het nuttig zich deze vraag te stellen: zou ik een ander willen zijn?"

GKN'er
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor GKN'er » 10 jul 2008 07:17

Joepie Meloen schreef:Dat zeg ik niet. Het valt alleen niet te bewijzen dat het zo is. Maar vanuit mijn geloof neem ik bepaalde stellingen in, die mijns inziens de juiste verklaring zijn. Tot op de bodem bewijzen lukt nooit, zeker de Bijbel niet. Alleen als een mens waarlijk bekeerd wordt, dan zal hij ook leren wat DE Waarheid in de Bijbel is.

Zijn er volgens jou buiten de reformatorische kerken ook mensen die "waarlijk bekeerd" zijn? En zijn gedachten van "waarlijk bekeerde" mensen dan per definitie onfeilbaar? (Dit is geen aanval, maar gewoon een vraag. Ik ben namelijk benieuwd hoe je jouw visie doortrekt naar een breder kader.)
Gereformeerde Kerken in Nederland, moge het neocalvinisme levend blijven!

The Engineer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor The Engineer » 10 jul 2008 10:07

Juist, daar ben ik ook benieuwd naar.

Joepie Meloen
Mineur
Mineur

Berichtdoor Joepie Meloen » 10 jul 2008 19:02

Het enige wat ik stel is dat er mijns inziens één ware leer is. Aangezien alle mensen, ook de bekeerden feilbaar zijn, kunnen zij ook dwalen. God maakt geen onderscheid tussen kerken, God maakt onderscheid tussen mensen, zodat ook bekeerden in de Rooms-katholieke kerk kunnen zitten bijvoorbeeld.

GKN'er
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor GKN'er » 10 jul 2008 19:05

Joepie Meloen schreef:Het enige wat ik stel is dat er mijns inziens één ware leer is. Aangezien alle mensen, ook de bekeerden feilbaar zijn, kunnen zij ook dwalen. God maakt geen onderscheid tussen kerken, God maakt onderscheid tussen mensen, zodat ook bekeerden in de Rooms-katholieke kerk kunnen zitten bijvoorbeeld.

Maar hoe kan iemand dan tot bekering komen, als hij/zij een "dwaalleer" aanhangt? Dan is het toch per definitie een "valse" bekering?
Gereformeerde Kerken in Nederland, moge het neocalvinisme levend blijven!

Joepie Meloen
Mineur
Mineur

Berichtdoor Joepie Meloen » 10 jul 2008 19:10

Op het moment dat er een dwaalleer, vaak deels, wordt aangehangen, dan wil dat niet zeggen dat een mens niet bekeerd kan worden. God werkt daar dwars doorheen. Zie bijvoorbeeld Luther, die het Avondmaal anders leerde dan de meeste reformatoren.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 11 jul 2008 09:45

Joepie Meloen schreef:Op het moment dat er een dwaalleer, vaak deels, wordt aangehangen, dan wil dat niet zeggen dat een mens niet bekeerd kan worden. God werkt daar dwars doorheen. Zie bijvoorbeeld Luther, die het Avondmaal anders leerde dan de meeste reformatoren.
De vraag is natuurlijk wie van hen dwaalden :)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 11 jul 2008 11:51

Juist, immers, wie zegt dat Calvijn het bij het juiste eind had?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

The Engineer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor The Engineer » 11 jul 2008 16:01

Joepie Meloen schreef:Op het moment dat er een dwaalleer, vaak deels, wordt aangehangen, dan wil dat niet zeggen dat een mens niet bekeerd kan worden. God werkt daar dwars doorheen. Zie bijvoorbeeld Luther, die het Avondmaal anders leerde dan de meeste reformatoren.

Dus eigenlijk zeg je dat bekering niet de maatstaf is voor een kerk waar het juiste verkondigt wordt. Waarom zou je dan de rest van de wereld ook gereformeerd willen maken.

Joepie Meloen
Mineur
Mineur

Berichtdoor Joepie Meloen » 11 jul 2008 21:44

Omdat het wel, mijns inziens, de leer is die het dichtst bij Gods Woord komt.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 14 jul 2008 10:38

Klopt. Het probleem is dat men daarover van mening verschilt :) Spurgeon vond ongetwijfeld dat de leer van de volwassendoop bijbelser was dan die van de kinderdoop. Wij denken het tegenovergestelde. Wie heeft er dan gelijk? Heeft wat volgens jou de meest Bijbelse leer is ook weer wat te maken met waarmee je bent opgegroeid? Dat zijn natuurlijk wel interessante vragen. Iedereen zal zeggen: Je moet het toetsen aan de Bijbel. Maar hoe we de Bijbel interpreteren heeft toch ook weer te maken met hoe we opgevoed zijn?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Joepie Meloen
Mineur
Mineur

Berichtdoor Joepie Meloen » 14 jul 2008 11:44

Klopt, dat is ook het gegeven waarop ik beweer dat het niet te bewijzen valt.

Gurkie
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Gurkie » 14 jul 2008 13:04

En dan kom ik dus bij het punt dat wil maken: moet je dan niet heel bescheiden jouw eigen religieuze standpunten relativeren?

Terug naar “Archief”