Belijdenis doen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

André

Berichtdoor André » 11 jun 2008 19:30

Andries H schreef:Ook hebben we al jaren geen dominee of ouderling over de vloer gehad. (Terwijl mijn ouders vorig jaar zijn gescheiden...)
Als je een predikant of ouderling 'echt' wilt spreken dan bel je ze, desnoods iedere dag.
Mijn vriendin kerkt bij de HHK maar is officieel geen lid van welke kerk dan ook. Ik weet ook niet of ze van plan zijn lid te worden.
Ik snap het niet zo goed, hoe kan je vriendin 'zijn' zijn? (Zie vetgedrukt)
Ik weet momenteel gewoon niet waar ik heen moet en/of wat ik doen moet...
Is het dan geen tijd om een open gesprek aan te gaan met je ouderling of predikant?

André

Berichtdoor André » 17 jun 2008 12:13

*Schop*

kirsten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor kirsten » 28 jun 2008 23:49

Voor mij is het al een paar maanden geleden dat ik belijdenis heb gedaan en ik heb er nog steeds geen spijt van. God is zo goed voor mij geweest. Pas geleden was er ook voor het eerst Avondmaal. Je beleefd zo'n dienst toch heel anders dan voor dat ik belijdenis heb gedaan. God is groot.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 29 jun 2008 11:31

Uiteraard is het heel anders als je aan het avondmaal aangaat dan wanneer je niet aangaat! Ik kan het me ook nog wel goed herinneren, dat was heel bijzonder!
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Sophie1
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Sophie1 » 02 jul 2008 17:57

Voor mij is het gedenken van brood en beker, het gedenken van zijn bloed=leven en brood idem want Hij is het Brood des levens.
Het breken is simpelweg omdat het uitgedeeld moet worden en het gedenken van zijn leven in de vorm van wijn is omdat het spirit, dus geest bevat en Geest is Leven en wanneer je dat doet is niet van belang. Sommigen elke zondag en anderen elke dag of 1x per maand.

Er zijn geen restricties aan verbonden en een ieder mag deelnemen want Hij is de Gastheer en het is Zijn tafel.
Zo simpel zie ik dat, en lees het zo in de Schrift.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 03 jul 2008 10:18

Sophie1 schreef:Voor mij is het gedenken van brood en beker, het gedenken van zijn bloed=leven en brood idem want Hij is het Brood des levens.
Het breken is simpelweg omdat het uitgedeeld moet worden en het gedenken van zijn leven in de vorm van wijn is omdat het spirit, dus geest bevat en Geest is Leven en wanneer je dat doet is niet van belang. Sommigen elke zondag en anderen elke dag of 1x per maand.

Er zijn geen restricties aan verbonden en een ieder mag deelnemen want Hij is de Gastheer en het is Zijn tafel.
Zo simpel zie ik dat, en lees het zo in de Schrift.

Geen restricties??

Paulus laat in zijn brieven toch wel enkele keren een waarschuwing horen als de tafel van de Heere werd onteerd.

Bijvoorbeeld in 1 Korinthiërs 10
21 Gij kunt den drinkbeker des Heeren niet drinken en den drinkbeker der duivelen; gij kunt niet deelachtig zijn der tafel des Heeren en der tafel der duivelen.

22 Of tergen wij den Heere? Zijn wij sterker dan Hij?

We moeten inderdaad geen onnodige drempels gaan opwerpen, maar ook moet duidelijk zijn dat niet alles zomaar kan, de bijbel laat immers zien dat God een God van orde is, ook als het gaat om het Heilig Avondmaal.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Gurkie
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Gurkie » 04 jul 2008 09:53

Natuurlijk zijn er restricties aan verbonden, maar ik wil wel even nuance aanbrengen in de post van Wullimpie.

De tekst jij aanhaalt, gaat over de afgodendienst. Paulus maakt dan een vergelijking met het brood en de wijn, maar het gaat over tweeslachtigheid. Zowel God als de satan dienen: dat kan niet.

Wat Paulus ook aanhaalt en verder uitwijdt in 1 Kor. 11, is dat de maaltijd van de Heer geen splijtzwam mag worden in de gemeente. Er was een ernstige verdeeldheid: de ene, rijke groep kreeg veel eten en dan was er niets meer voor de armen.

Wat mij betreft zijn de enige restricties voor het avondmaal:
- een algemene afgodendienst.
- een duidelijke verbreking van de eenheid.

Ik ben het dan ook niet eens met alle restricties van het avondmaalsformulier.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 04 jul 2008 12:22

Mij lijkt dat je dan toch niet ver genoeg gaat.

Hoe kun je de dood van jou Heere gedenken terwijl je zelf bewust doorleeft in bepaalde zonden?
Daarbij komt nog dat de restricties in het avondmaal formulier rechtstreeks uit de bijbel komen.

Galaten 5
19 De werken des vleses nu zijn openbaar; welke zijn overspel, hoererij, onreinheid, ontuchtigheid,

20 Afgoderij, venijngeving, vijandschappen, twisten, afgunstigheden, toorn, gekijf, tweedracht, ketterijen,

21 Nijd, moord, dronkenschappen, brasserijen en dergelijke; van dewelke ik u tevoren zeg, gelijk ik ook tevoren gezegd heb, dat die zulke dingen doen, het Koninkrijk Gods niet zullen beërven.

22 Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid.

23 Tegen de zodanigen is de wet niet.

24 Maar die van Christus zijn, hebben het vlees gekruist met de bewegingen en begeerlijkheden.

25 Indien wij door den Geest leven, zo laat ons ook door den Geest wandelen.

26 Laat ons niet zijn zoekers van ijdele eer, elkander tergende, elkander benijdende.

Het lijkt me dan ook goed dat de gemeente er op toe ziet dat de tafel heilig wordt gehouden door een ieder die in openbare zonden (de verborgen zonden worden geoordeeld door God) leeft te weren van de tafel, en te bewegen tot bekering.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 jul 2008 12:34

Klopt maar er zit wel ergens een spanningsveld. We leven allemaal in zonde en onze zonden zijn niet slechts onbewuste zonden.

We geven niet te kennen dat we zonder zonde zijn maar dat we Christus nodig hebben. Dat is het criterium. Hebben we berouw en zoeken we ons heil bij Hem?

Dat is dan ook weer een gevaar. Stel dat je iemand weigert die je die week zwaar dronken in de stad hebt zien lopen... wat als die persoon daar enorme spijt van heeft en toch aan wil gaan?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Gurkie
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Gurkie » 04 jul 2008 12:43

De restricties van het formulier komen inderdaad uit de Bijbel. Ze worden in de Bijbel echter niet (direct) toegepast op het avondmaal. Ik vind ze dan ook te snel toegepast in het formulier. Dat terzijde.

Als je bewust of onbewust in zonde leeft, moet je daar sowieso iets aan veranderen, en niet uitsluitend als het gaat om het avondmaal. Dat ten eerste.

Ten tweede is het avondmaal niet voor mensen die niet in één van de door jou genoemde zonden leven. Het de maaltijd van de Heer, waarin herdenking en eenheid de belangrijkste pijlers zijn. Het is geen vorm van selectieprocedure, waar de meest zondeloze mensen aan deel mogen nemen. De tafel is bij uitstek dé plek om zonden te belijden en die besluiten achter je te laten.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 04 jul 2008 12:50

Gurkie schreef:De restricties van het formulier komen inderdaad uit de Bijbel. Ze worden in de Bijbel echter niet (direct) toegepast op het avondmaal. Ik vind ze dan ook te snel toegepast in het formulier. Dat terzijde.

Als je bewust of onbewust in zonde leeft, moet je daar sowieso iets aan veranderen, en niet uitsluitend als het gaat om het avondmaal. Dat ten eerste.

Ten tweede is het avondmaal niet voor mensen die niet in één van de door jou genoemde zonden leven. Het de maaltijd van de Heer, waarin herdenking en eenheid de belangrijkste pijlers zijn. Het is geen vorm van selectieprocedure, waar de meest zondeloze mensen aan deel mogen nemen. De tafel is bij uitstek dé plek om zonden te belijden en die besluiten achter je te laten.

Met je tweede punt (en met dat van Marnix) ben ik het geheel eens, maar die zondaar die genodigd wordt moet zijn zonde wel zien al zonde.

De tafel is mijns inziens niet de plaats om je zonden te belijden, maar de plaats om gesterkt te worden in je geloof om zo te kunnen strijden tegen de zonden.

Layna
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Layna » 24 jul 2008 11:16

Waar staat in de Bijbel dat je zonder bewuste zonde moet leven om aan het avondmaal te mogen?

Dat zou wat zijn zeg... kan niemand dus aan het avondmaal, want iedereen heeft wel bewuste zonden in zijn leven waar hij/zij (nog) niet mee kan stoppen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 jul 2008 15:10

1 kortinthe 5 vers 6-13

Dine
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Dine » 24 jul 2008 15:22

Layna schreef:Waar staat in de Bijbel dat je zonder bewuste zonde moet leven om aan het avondmaal te mogen?

Dat zou wat zijn zeg... kan niemand dus aan het avondmaal, want iedereen heeft wel bewuste zonden in zijn leven waar hij/zij (nog) niet mee kan stoppen.

Ik snap niet dat je niet kunt stoppen met 1 bepaalde zonde die bij je jezelf bewust bent en tegelijkertijd aan het avondmaal wilt.
Ik geloof vast (ook door ervaring) dat als je mag ervaren Gods kind te zijn, je er alles aan doet, biddend en met Gods hulp, om die zonde te laten.
Dan kun je er af en toe misschien best nog eens in 'terugvallen'. Maar zal niet telkens bewust die zonde meer doen.

(misschien beetje te abstract gezegd :oops: )
Kom naar Mij toe, allen die vermoeid en belast bent, en Ik zal u rust geven.

Layna
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Layna » 24 jul 2008 15:44

@Marnix;

Thanx voor de tekst. Moet er nog even verder over nadenken. :wink:

@Dine;

Ja tuurlijk, daar heb je helemaal gelijk in. Je wilt graag stoppen uit liefde voor Hem... maar toch kun je het dan nog doen snap je?

Het is dan zo moeilijk te scheiden: welke zonde is 'erger'?

Ikzelf voel me altijd vrij om aan het avondmaal te gaan, omdat ik juist dáár besef dat Jezus mij heeft vrijgekocht van zonden. Je kunt pas van het zondigen vrij komen als je beseft wat Jezus voor je heeft gedaan.

Terug naar “Archief”