The Engineer schreef:Ja dan oordeel je. Je zegt dat iets heidens is. Je oordeelt dus dat dat niet goed is en dat mensen daarmee niet Gods wil doen. Ten eerste heb je geen bewijs, de bijbel is geen bewijs, het spreekt zich op zoveel punten tegen.
En ten tweede staat er dus in de bijbel dat dat niet mag.
Er is een verschil tussen "beoordelen" en "veroordelen". Het laatste is voorbehouden aan God, het eerste is niet verboden (
1 Kor 2:15,
Heb. 3:13 - Hoe moet je terecht wijzen, zonder je eerst een oordeel te vormen?). Zelfs in de bekende passage "balk en splinter", zie je dit. Jezus zegt niet, dat je de splinter niet uit het oog van je buurman mag verwijderen, maar dat je vooral eerst naar je eigen balk moet kijken. Waarom? Om daarna scherp te zien (een zuivere beoordeling te hebben), om de splinter te verwijderen. Ik heb eens alle teksten die hier over gaan op een rijtje gezet en ik kom tot de conclusie, dat het probleem niet zit in de oordeelsvorming op zich, maar in de geestelijke gesteldheid, die erachter zit. In
Matt 18:15-20 zegt Jezus hoe je een broeder die zondigt moet vermanen: "Indien uw broeder zondigt, ga heen, bestraf hem onder vier ogen.". Hoe kun je dit doen zonder eerst de situatie te beoordelen? Dit lijkt in tegenspraak met het balk/splinter verhaal, maar is het niet. Dat stuk in Matt. 18 is zo prachtig. Je ziet, dat alles erop gericht is, om pastoraal verantwoord met de zondigende broeder om te gaan en vooral, om deze terug te winnen en terug op het rechte pad te krijgen: "Indien hij naar u luistert, hebt gij uw broeder gewonnen." Daar gaat het dus om: je broeder terug winnen. Niet veroordelen, maar terugwinnen. Dat is heel wat anders dan zeuren over een splinter, als je zelf een telefoonpaal in je oog hebt! Maar aan het einde van het stuk staat ook: "Indien hij naar de gemeente niet luistert, dan zij hij u als de heiden en de tollenaar." Is dat dan wel veroordeling? Nee, want kijk maar hoe Jezus met heidenen en tollenaars omging. Niet overoordelend, maar liefdevol.
Ik ben me bewust, dat de discussie niet over zonden van anderen, maar over kerkelijke verschillen gaat, maar het ging me hier er alleen even erom, aan te geven, dat wij bijbels gezien niet anders kunnen dan situaties te beoordelen.
In de theologie zijn daar trouwens ook voorbeelden genoeg van. Denk aan de brief van Judas, hoe hij schrijft over de dwaalleraars. En ook Paulus en Petrus zijn op momenten in hun brieven niet mals over onjuiste leer.
Dan vraag ik me af, hoe jij t.o.v. de bijbel staat. Je zegt: de bijbel is geen bewijs. Voor mij is de bijbel het door God geïnspireerde Woord en de norm voor mijn geloof. Als dat voor jou anders is - zo niet, dan hoor ik het graag - dan begrijp ik jouw reactie misschien wel iets beter. Immers, als we de dingen niet beoordelen aan de hand van de Schrift, dan blijft alleen ons menselijke oordeel over en dat is inderdaad niet wat we moeten doen. Dan lopen we inderdaad het risico op de stoel van God te gaan zitten.
The Engineer schreef:Overigens zegt jouw "bottom line" dat ook!
Daarom staat ie daar ook.
Prachtig, maar om die zin inhoud te geven, moet je toch beoordelen of iets een stommiteit is! En dat mag niet, volgens jou.
The Engineer schreef:In jouw opmerking schuilt impliciet de veronderstelling, dat God alleen daar is, waar de leer in orde is, of dat de aanwezigheid van God toont, dat God fouten in de theologie niet erg vindt. Beide veronderstellingen zijn m.i. onjuist. God is genadig. Hij bestraft ons verkeerd begrip van enkele punten in de schrift heus niet meteen, door ons Zijn tegenwoordigheid te onthouden.
Dan vraag ik mij af hoe je dat verklaard, want dat bedoel ik juist niet. Ik doelde op het feit dat veel refo's andere kerken afdoen als "heidens" terwijl de door mij genoemde tekst dat tegenspreekt.
De meeste refo's doen andere kerken niet af als "heidens". Daarmee doe je de meerderheid geen recht. Wat ik bedoelde, is dat deze belofte geen bewijs is, dat we alle theologie zo maar moeten accepteren.
The Engineer schreef:Anders zou je zo een hele rij dubieuze sekten kunnen opnoemen, die allemaal beweren in Zijn Naam samen te komen. En dat zou dan zo zijn?
Eerlijk is eerlijk, die zijn er en ik kan mij moeilijk voorstellen dat ook daar God aanwezig is. Maar een gewone doorsnee kerk, zij het van een andere stroming kun je toch niet afdoen als sektarisch of heidens. Iets wat veel refo's wel doen.
Daar ben ik het volmondig mee eens, behalve dan, dat de refo's die dat wel doen volgens mij maar een kleine minderheid vormen. Juist tegenwoordig zien we een toenadering tussen de verschillende de traditionele refo's en evangelischen (al zijn die natuurlijk ook refo) en dat juich ik alleen maar toe. En zelfs als daar kritiek op is (zoals in
deze topic), dan lees ik toch niet dat de betreffende ds. de evangelischen afdoet als sekte, of als niet-christenen. Hij denkt gewoon anders over een aantal zaken en ik zie niet in, waarom hij dat niet zou mogen zeggen.