Smurffie schreef:Hm, wat ik grappig vind, is dat ik door de jaren hier op RW heen mijn mening over bepaalde dingen heb bijgesteld. Dankzij Refoweb. Of dat nu wel of niet binnen het reformatorische gedachtengoed valt, doet er eigenlijk niet toe. Voor mij is Refoweb een leerzaam forum op vele punten, vanaf het begin tot nu toe, dus wat er dan precies zo is veranderd weet ik niet, voor mij maakt het allemaal geen verschil.
Deze mening deel ik met jou. In het begin kon ik ook wel eens flink uithalen, soms bewust, soms ook onterecht. Toch heb ik via dit forum de reformatoren beter leren kennen en leren respecteren. E.e.a wil niet zeggen dat ik het met ze eens ben, begrijpen doe ik ze nu wel beter. Het zijn echt niet allemaal mensen die 'hun' geloof graag opgelegd aan een ander zouden willen zien!
Men kijkt zo vaak naar het uiterlijk geloof of gedrag van iemand. Wie ben ik om te gaan zeuren als een refo (even afgekort) b.v. geen broek wil dragen als zij dit doet ter ere van God, omdat zij er van overtuigd is dat God dit van haar verlangt. Zolang zij dat soort zaken op zich zelf blijft betrekken, wie zou ik dan zijn om daar tussen te gaan staan! Dat ik hun mening niet deel, in deze materie doet niet ter zake, het is in mijn ogen iets tussen haar en God.
Eigenlijk snap ik het hele topic nog steeds niet, het laat zich nog steeds uitschijnen dat men elkaar de maat blijft nemen en blijft klagen over of iets wel reformatorisch of christelijk genoeg is. Is de gemene deler van dit forum niet het meest belangrijk, namelijk dat de meesten hier Christus zien als het hoofd van de kerk? Dit of je nu reformatorisch bent, of gereformeerd vrijgemaakt (zoals ik bv.

Smurffie schreef:Moet Refoweb ook worden opgetrokken tussen 'kerkmuren'? Die zijn er al zoveel. Het staat ook niet zo uitnodigend tegenover gasten (die misschien helemaal nergens aan doen, maar belangstellend zijn en meer willen weten over het christendom)
Vraag je eens af wat zij zullen denken als ze deze discussie lezen?
Niet nog meer muurtjes aub. Ik schaam mij al genoeg over sommige van mijn postings in het open forum, waarvan ik denk, wat als iemand die belangstellend is, dat eens zou lezen... Zou ik zijn of haar vooroordeel jegens de ondelinge verdeeldheid of soms zelfs strijd tussen christenen niet versterkt hebben? Waarbij ik dan denk aan de bijbeltekst: 'Weest in broederliefde elk ander genegen, in eerbetoon elk ander ten voorbeeld? (Citaat uit romeinen dacht ik, zo even uit mijn hoofd)