Refoweb is REFO-web?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 20 jun 2008 01:55

Smurffie schreef:Hm, wat ik grappig vind, is dat ik door de jaren hier op RW heen mijn mening over bepaalde dingen heb bijgesteld. Dankzij Refoweb. Of dat nu wel of niet binnen het reformatorische gedachtengoed valt, doet er eigenlijk niet toe. Voor mij is Refoweb een leerzaam forum op vele punten, vanaf het begin tot nu toe, dus wat er dan precies zo is veranderd weet ik niet, voor mij maakt het allemaal geen verschil.

Deze mening deel ik met jou. In het begin kon ik ook wel eens flink uithalen, soms bewust, soms ook onterecht. Toch heb ik via dit forum de reformatoren beter leren kennen en leren respecteren. E.e.a wil niet zeggen dat ik het met ze eens ben, begrijpen doe ik ze nu wel beter. Het zijn echt niet allemaal mensen die 'hun' geloof graag opgelegd aan een ander zouden willen zien!

Men kijkt zo vaak naar het uiterlijk geloof of gedrag van iemand. Wie ben ik om te gaan zeuren als een refo (even afgekort) b.v. geen broek wil dragen als zij dit doet ter ere van God, omdat zij er van overtuigd is dat God dit van haar verlangt. Zolang zij dat soort zaken op zich zelf blijft betrekken, wie zou ik dan zijn om daar tussen te gaan staan! Dat ik hun mening niet deel, in deze materie doet niet ter zake, het is in mijn ogen iets tussen haar en God.

Eigenlijk snap ik het hele topic nog steeds niet, het laat zich nog steeds uitschijnen dat men elkaar de maat blijft nemen en blijft klagen over of iets wel reformatorisch of christelijk genoeg is. Is de gemene deler van dit forum niet het meest belangrijk, namelijk dat de meesten hier Christus zien als het hoofd van de kerk? Dit of je nu reformatorisch bent, of gereformeerd vrijgemaakt (zoals ik bv. 8) ) of katholiek, oud katoliek, evangelisch, gergem etc. het gaat er toch om dat God iedereen (iemand) als zijn kind wil aannemen en of iemand God in zijn hart als redder aan wil aannemen en dat je daar graag van wilt getuigen en het een ander ook zo gunt?

Smurffie schreef:Moet Refoweb ook worden opgetrokken tussen 'kerkmuren'? Die zijn er al zoveel. Het staat ook niet zo uitnodigend tegenover gasten (die misschien helemaal nergens aan doen, maar belangstellend zijn en meer willen weten over het christendom)
Vraag je eens af wat zij zullen denken als ze deze discussie lezen?

Niet nog meer muurtjes aub. Ik schaam mij al genoeg over sommige van mijn postings in het open forum, waarvan ik denk, wat als iemand die belangstellend is, dat eens zou lezen... Zou ik zijn of haar vooroordeel jegens de ondelinge verdeeldheid of soms zelfs strijd tussen christenen niet versterkt hebben? Waarbij ik dan denk aan de bijbeltekst: 'Weest in broederliefde elk ander genegen, in eerbetoon elk ander ten voorbeeld? (Citaat uit romeinen dacht ik, zo even uit mijn hoofd)
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 20 jun 2008 08:31

@Funlover: Ik begrijp je gevoel. Het is inderdaad wel wat anders geworden op ons aller Refoweb...
Maar ik heb het gevoel dat dat ook een andere reden kan hebben:
Heel vaak worden er meningen gepost door mensen, waar dan reacties op komen van anderen, die vragen waar men een bepaalde mening op baseert, of men die (al dan niet vanuit de Bijbel) kan onderbouwen. En dan is de discussie vaak snel afgelopen. Waarom? Omdat men óf niet meer reageert, óf men gooit een losse Bijbeltekst in de groep, die geen antwoord bevat op de vraag. Het gevolg is dat men reacties krijgt die weleens wat geërgerd zijn omdat er geen antwoord gegeven wordt op de gestelde vraag. En zo kan de sfeer soms wat beladen zijn.

Maar laten we elkaar in de waarde laten, zoals Harm-J ook al zei.
Waar liefde woont gebiedt de Heer Zijn zegen, en dat geldt OOK voor Refoweb!

Anders een ideetje voor een nieuw boek: "Hoe de Refo's verdwenen van Refoweb"? (Vrij naar een idee van een zekere Geert M.) :mrgreen: :mrgreen:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 20 jun 2008 19:53

Misschien dat reformatorische mensen niet gewend zijn dat hun opvattingen ter discussie worden gesteld? Dit is niet flauw bedoeld, maar gewoon vragend.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 22 jun 2008 23:22

Het is vaak moeilijk om ergens een goed antwoord op te geven. Ik kan ook vaak niet formuleren waarom ik iets vind. Het voelt gewoon zo.

Het lijkt soms of je ergens geen mening over mag hebben zonder die grondig te onderbouwen, bronnen te citeren enz.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 23 jun 2008 02:24

*Annet* schreef:Het is vaak moeilijk om ergens een goed antwoord op te geven. Ik kan ook vaak niet formuleren waarom ik iets vind. Het voelt gewoon zo.

Het lijkt soms of je ergens geen mening over mag hebben zonder die grondig te onderbouwen, bronnen te citeren enz.

Dat mag wel, gevaarlijk wordt het wel als men alleen op gevoel een bijbeltekst of de bijbel gaat interpreteren.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.

Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Eige Nick
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Eige Nick » 23 jun 2008 15:06

en als dat "gevoel" nu gebaseerd is op een bijbelse opvoeding?
Dat het via-via wél gebaseerd is op de Bijbel, maar dat alleen jij niet weet waarom?

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 23 jun 2008 15:13

Dan moet je er toch achter komen waarom, om te kijken of je het daar mee eens bent. Iig als je andere van die mening wil overtuigen of uit wil leggen waarom je iets doet. Als het puur iets is voor jezelf, waar je jezelf goed bij voelt is dat niet perse nodig, maar als je daar over wilt discussieren op een forum is dat wel nodig!

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 23 jun 2008 15:21

Eige Nick schreef:en als dat "gevoel" nu gebaseerd is op een bijbelse opvoeding?
Dat het via-via wél gebaseerd is op de Bijbel, maar dat alleen jij niet weet waarom?
Bijbels is natuurlijk maar een relatief begrip. Daarnaast ben ik bang dat dergelijke gevoelens eerder op tradities dan op de Bijbel zelf zijn gebaseerd.

Rolf

Berichtdoor Rolf » 23 jun 2008 15:59

Gevoelens en tradities kunnen ook goed zijn. Als ze overgenomen zijn
van een bekende, waarvan je weet dat het een God vrezend persoon was,
is er toch een basis.
Ik kan me wel iets voorstellen bij de opmerkingen van Annet en Eige Nick,
wat Esli zegt zie ik ook we iets in.
Niet alles is altijd onder woorden te brengen. En het is ook wel eens
aangenaam niet te discuseren, maar gewoon dingen te doen, met hen
van wie je merkt dat er iets gemeenschappelijks is.
Laatst gewijzigd door Rolf op 25 jun 2008 16:46, 1 keer totaal gewijzigd.

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 23 jun 2008 16:18

Met een reactie die puur gevoelsmatig is, lijkt me niets mis. Je bent niet verplicht om iets te onderbouwen natuurlijk. Boerenverstand kan soms een schot in de roos zijn.

Maar verwacht daarmee niet dat je een ander overtuigd en pas de toon van je bericht daar ook op aan. Een belerend bericht past dan bijvoorbeeld niet.

En weet je dat iets ergens in de bijbel staat maar weet je de exacte plaats niet, zoek dat dan op. Het kost wat extra tijd maar het lijkt me de moeite waard.

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 23 jun 2008 17:17

even maar ontopic, Henk , je krijgt nu wel een beeld van wat er leeft onder de forumgangers zo, nietwaar :wink:

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 24 jun 2008 09:33

Rolf schreef:Gevoelens en tradities kunnen ook goed zijn. Als ze overgenomen zijn van een bekende, waarvan je weet dat het een Godvrezend persoon was, is er toch een basis.

Je neemt toch geen tradities over van iemand omdat je weet dat die persoon de Here kent? :shock:
Ook die mensen zijn zondaren, en hebben allemaal hun fouten en gebreken.
Iets overnemen omdat hij/zij een kind van God is, is verkeerd. Als dat Bijbels te onderbouwen is dan is het goed. Als het niet Bijbels is, dan moet je hem/haar daarop aanspreken.
En als een traditie van iemand niet per definitie fout is, maar de Bijbel spreekt daar niet over, dan mag je dat niet aan anderen opdringen. En DAT gebeurt nog te vaak! IK vind iets, en de rest moet dat ook vinden...
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Rolf

Berichtdoor Rolf » 24 jun 2008 16:53

Denk aan het Exod. 20 : 12, en aan Math. 10 : 37.
Zie ook dit topic.

Joepie Meloen
Mineur
Mineur

Berichtdoor Joepie Meloen » 25 jun 2008 07:17

Een korte reactie wilde ik toch achterlaten.

Ik kan me heel goed vinden in veel punten die Funlover hierboven reeds heeft genoemd. Het is af en toe vrij treurig hoe er op Refoweb met elkaar wordt omgegaan. Een gepaste en goede discussie is mijns inziens altijd gewenst.

Wat betreft meelezen trouwens: Ik kan me goed voorstellen dat er mensen zijn die niet meer reageren in topics. Dat het momenteel vrij rustig is in de vele topics komt onder andere doordat je bij het verdedigen van een ander standpunt, er direct geprobeerd wordt om je standpunt volledig de grond in te trappen. Laat ik daar net te eigenwijs voor zijn om ook maar een strobreed toe te geven, ik ken Refoweb ondertussen een beetje, maar het doet absoluut niet goed aan de discussie en al zeker niet aan de deelnemers.

De oneliners, het op de man spelen, de 'direct' acties, worden te vaak gebruikt in discussies. Het is niet de bedoeling in een discussie om iemand onderuit te halen, maar duidelijk te maken wat jouw standpunt is en eventueel overtuigen. Lukt dat niet, ga dan niet fel zitten reageren. Ik kan op basis van mijn redenatie op een heel ander standpunt komen dan een ander, maar houdt wel respect voor elkaar. Zeker als eenling in vele standpunten kan ik meepraten over gevoerde discussies. Veel te gauw dreigen discussies dan uit de hand te lopen.
"Alvorens zich te beklagen is het nuttig zich deze vraag te stellen: zou ik een ander willen zijn?"

The Engineer
Luitenant
Luitenant

Re: Refoweb is REFO-web?

Berichtdoor The Engineer » 02 jul 2008 13:59

lammetje schreef:Deze vraag houdt me nu al een tijdje bezig.

Ik kom regelmatig mensen tegen op refoweb die zichzelf geen refo noemen. Nu vraag ik me dus af, wat drijft mensen naar refoweb als ze zelf geen refo zijn?

Eigenlijk stoor ik me wel een beetje aan mensen die op refoweb komen, maar er een hele andere gedachtengang op na houden. Aan de andere kant is natuurlijk iedereen welkom (mits hij/zij zich aan de regels houdt).

Bestaat het merendeel van de RefoWeb-bers eigenlijk nog wel uit REFO's?

Dus eigenlijk zeg je dat jij wel je mening mag geven, maar een ander niet. Hoe refo!?

Misschien dat reformatorische mensen niet gewend zijn dat hun opvattingen ter discussie worden gesteld? Dit is niet flauw bedoeld, maar gewoon vragend.

Ik denk dat dat ook inderdaad een rol speelt.
"Being second is to be the first of the ones who lose."

Terug naar “Archief”