Uitzet en een moeilijke vriend

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Tobbe
Mineur
Mineur

Berichtdoor Tobbe » 30 jun 2008 17:33

Acire schreef:Whaha. Dat vind ik dan wel weer overdreven :)
Natuurlijk eet je van een bordje. Maar je mag er toch wel kriebels van krijgen dat mensen een bordje van 5 euro niet genoeg kwaliteit vinden, en een bordje van 30 euro willen? En dat de kleur dan ook nog heel precies komt?
Of dat mensen een pan van de kringloop winkel niet goed genoeg vinden, en dat het dan een 30x zo duur ding moet zijn?

Windekind reageert ook niet op burgerlijkheid, maar wel op het drukmaken over dat soort onzin.

Ik ben het met haar eens ook. Ik snap juist niet dat mensen zo mekkeren over kwaliteit, terwijl je van een goedkoop bord, en uit een goedkope pan net zo goed lekker kunt knagen :)

BTW, ik ken windekind een heel klein beetje, zij is juist niet het type wat jij omschrijft, als ik het goed heb :)

Tuurlijk is het overdreven, maar ik ben niet de enige die overdrijft. Niemand geeft ring die om advies vroeg, de tip om borden van E 30,- in plaats van van E 5,- te kopen of dertigmaal duurdere pannen dan zoals je die bij de kringloop kunt vinden. Ach, wie heeft het hier nu over kleuren van pannen en handdoeken? Alleen Boer Piet wil alles graag wit.
Ring vraagt gewoon om advies, dat mag toch?

En tja, jij wilt graag knagen *gniffel* uit een goedkope pan: grote kans dat jij dan wat vaker knaagpannen moet kopen dan mensen die uit een wat duurdere, kwalitatief betere pan hun boontjes opscheppen. Even goede vrienden toch?

Windekind had het over pannen en handdoeken, en ze kreeg er 'de kriebels van' en ze vroeg zich af 'waar men zich al niet druk om kon maken' waarmee ze het deed voorkomen als bekrompen en daarmee als kleinburgerlijk.
Enfin, misschien wil windekind even beschrijven wat voor type ze is ;).

*Annette*
Majoor
Majoor

Berichtdoor *Annette* » 30 jun 2008 20:42

Zelf ga ik ook sneller voor kwaliteit, tis natuurlijk niet gezegd dat duurdere dingen ook altijd met een goed kwaliteit zijn. Maar voor meubels, uitzet enzo geef ik toch liever wat meer geld uit, vind wel belangrijk dat de spullen die ik koop dat het ook lang mee gaan. Ik koop ook alleen iets wat ik echt mooi vind. Hopelijk denkt m'n toekomstige vriend/man er net zo over :P 8).

Kleding hoeft mij weer niet perse duur te zijn, wil toch steeds weer wat anders maar qua uitzet enzo wil ik iets hebben wat ik ook echt mooi vind, enja dat mag dan ook best wat kosten.

En alles moet gewoon bij elkaar passen. Als ik mat pannen koop, word het bestek, het koffiezetapparaat, waterkoker etc. ook mat. Vind de combinatie van mat/glans ook erg mooi, magoed vind zoveel dingen mooi, maargoed dat ik het nu ook nog niet hoef te kopen :mrgreen:.

Koffiekopjes en theeglazen heb ik bij de Xenos vandaan, gekregen voor m'n verjaardag. Heb ze wel zelf uitgekozen :P, die vond ik gewoon mooi. Maar verder ga ik niks voor m'n uitzet qua servies meer kopen, ik spaar wel gewoon geld ervoor en als ik/wij het nodig hebben dan word het dan wel gekocht. Steeds hebben ze weer wat anders mooi.

Heb daarom maar liever geld met verjaardagen etc. kan ik dingen zelf uitzoeken. Zelf ben ik een tupperware fan 8), voor me verjaardag kreeg ik een oranje slacentrifuge, maar vind heb gewoon absoluut niet mooi :oops:. De kleur al helemaal niet, vind die van tupperware veel mooier. Degene van wie ik hm kreeg zei, achja zo'n ding gebruik je toch niet vaak, het was maar een koopje, die van tupperware is daar veel te duur voor.

Zelf zou ik nooit dingen tweedehands kopen, qua bestek, pannen, servies enzo. Vind dat ook gewoon totaal niet bij mij passen, waarom weet ik niet precies. Het zal ook wel tussen 'm'n oren zitten', maar vind het gewoon niks dat eerst een ander eruit gegeten zal hebben o.i.d., nee doe mij maar nieuw :mrgreen:. (in vakantiehuisjes o.i.d. was ik ook eerst alles heel goed af voor ik het gebruik, en dan vind ik het eigenlijks nog maar niks :oops:)

Ben zelf helemaal weg van creme en bruin, als inrichting in de woon-/slaapkamer zullen die kleuren ook veel terug komen. Het liefst ook de in de keuken en badkamer, magoed van te voren weet je nooit precies wat voor soort keuken/badkamer er in een huis zit. Dus die kleuren worden t.z.t. aangepast. Voor m'n verjaardag kreeg ik ook ns rode en donkerblauwe hand- en theedoeken, maja dat vind ik dan wel jammer omdat ik gewoon niet weet wat voor kleuren ik in de keuken zal krijgen.

Magoed iedereen denkt er dus zo weer anders over. Enja de 1 is tevreden met een setje pannen van 20 euro van de trekpleister, waarbij je moet oppassen dat je handsvasten niet in de fik vliegen :mrgreen:, en de ander is tevreden met een set van 1000 euro.
Wat de toekomst brengen moge........

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 30 jun 2008 20:53

Wat ik me dan wel eens afvraag: waarom zou je sparen voor een uitzet als je toch niet van plan bent op jezelf te gaan wonen?
Ik ken meerdere meiden die wachten op hun Jakob, en al uitzet sparen. Dat heeft toch amper zin?
En meubels al helemaal niet. Ik bedoel: als je trouwt/samen gaat wonen, zul je toch samen zoiets uit moeten zoeken?
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 30 jun 2008 20:55

Ik snap dat ook niet :)
En ook dat kwaliteit-gedoe niet. Als ik dat allemaal lees denk ik: wat zonde van je tijd en energie om daarmee bezig te zijn. Waarom zou je? Op dat moment kun je ook bezig zijn met dingen die er (mijns inziens) wel echt toe doen: contact met je medemens of met God.

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 30 jun 2008 20:56

ik ben pas aan onze uitzet begonnen toen ik een serieuze relatie kreeg. en sparen heb ik ook gedaan maar voor de rest met mijn geld gedaan wat ik wilde.
Maar goed ik werk ook al vanaf mijn 16de jaar.

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 30 jun 2008 20:57

2x .

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 30 jun 2008 21:12

tsja. ik had wel wat meubels (bed, boekenkast, computertafel) zelf gekocht. De rest allemaal 2e hands of gekregen. Ideaal. Bij de meubelcrash heb ik een 2 zitsbank met bijpassende stoel gekocht. Alleen aan de onder kant was het stofgescheurd en de poten waren niet heel erg mooi meer, likje verf en t staat goed. Verder heeeerlijk gewoon. Ik ben iemand die van opknappen houdt. Als we iets nodig hebben gaan we altijd eerst naar de kringloop.

*Annette*
Majoor
Majoor

Berichtdoor *Annette* » 30 jun 2008 21:41

Heb het volgens mij al vaker uitgelegd magoed nog maar n keer dan..... ik heb geen vriend.... maar waarom zou ik dan niet kunnen sparen voor m'n uitzet :roll:???? Waarom vind iedereen het zo gek, als je geen relatie hebt, er geen direckte plannen zijn om op jezelf te gaan wonen, je toch spaart voor je uitzet???? Waarom word daar zo raar op gereageerd???? Waarom..... waarom..... waarom.....

De dingen die ik nodig heb koop ik van me geld, en de rest gaat op de spaarrekening, 'voor later'. Volgens mij vind iedereen het gezegd, 'sparen voor later' maar raar, magoed ik heb nu een mooi bedragje op m'n spaarrekening staan, wat altijd mooi meegenomen is. Wat moet ik anders met m'n geld???? Komt echt wel n keer van pas, en ik ben iemand die voor kwaliteit, en dus ook duurdere dingen zal gaan. Ik zet het er liever nu voor 'opzij', dan dat ik straks dingen niet kan betalen die ik zo graag zo willen hebben. Ik heb van me ouders geleerd, om niet alles zomaar uittegeven aan dingen wat ik wil hebben, je ook wel ns verder moet denken.....

Misschien ontmoet ik wel nooit de ware Jakob (wat ik niet hoop), maar die spullen komen altijd wel ns van pas. Ben echt niet van plan om altijd bij paps en mams te blijven wonen!

Meubels koop ik al helemaal niet, ik weet wat ik mooi vind, en dat zullen ze echt t.z.t. als ik het nodig heb nog wel hebben, en anders is er wel weer iets anders wat ik mooi vind. Ik zag koffiekopjes en theeglazen waarvan ik dacht, die wil ik..... die vind ik mooi.... moet ik ze dan maar in de winkel laten staan???? Wantja misschien ga ik wel nooit trouwens/samenwonen/opmezelf wonen.....

Magoed zo zie je maar dat iedereen overal weer anders over denk en doet.....
Wat de toekomst brengen moge........

windekind
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor windekind » 30 jun 2008 22:27

Tjonge Tobbe, rustig maar hoor..
Ik ben enorm burgerlijk. Houd van koken, zit het liefst met een pot thee op de bank, plantjes in de vensterbank, blabla. Maar kan me werkelijk waar geen seconde druk maken om het merendeel van de dingen die hier aan bod komt. Het komt op mij tamelijk tijdverspillend en materialistisch over.
Dan gaat het niet om die kwaliteit van pannen nee, hoewel me dat ook niet interesseert, maar het hele sfeertje eromheen staat me tegen. En ik zou niet weten waarom ik dat niet mag zeggen.
aan stuurboord liggen kapers
en aan bakboord zwemmen haaien
maar ik houd vannacht het roer wel recht

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 30 jun 2008 22:50

*Annette* schreef:Heb het volgens mij al vaker uitgelegd magoed nog maar n keer dan..... ik heb geen vriend.... maar waarom zou ik dan niet kunnen sparen voor m'n uitzet :roll:???? Waarom vind iedereen het zo gek, als je geen relatie hebt, er geen direckte plannen zijn om op jezelf te gaan wonen, je toch spaart voor je uitzet???? Waarom word daar zo raar op gereageerd???? Waarom..... waarom..... waarom.....
(...)
Misschien ontmoet ik wel nooit de ware Jakob (wat ik niet hoop), maar die spullen komen altijd wel ns van pas. Ben echt niet van plan om altijd bij paps en mams te blijven wonen!

Voel je niet meteen aangevallen, maar ik begrijp dat ook niet zo goed. En wel om de volgende reden: wat nu als je t.z.t. een vriend/man treft die het leuk vindt om sámen al die dingetjes voor jullie huis te kopen? En da's echt niet denkbeeldig, zoals ook uit dit topic blijkt.
Ik woon zelf al een tijdje op mezelf en m'n vriend vind het wel eens jammer dat ik (om logische redenen) bijna alles al heb... het is juist leuk om er samen op uit te gaan, ook voor dat soort kleine dingen.

Maar goed, ieder z'n ding :wink:
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 30 jun 2008 22:53

Haha, ik heb al meer dan 1,5 jaar een relatie en nog geen dingetje uitzet gespaard!
We hebben allebei wel wat spullen omdat we niet meer thuis wonen, maar ik kan me daar nog niet zo druk om maken.
Dan zet ik liever wat geld op m'n spaarrekening en dan zoeken we wel leuke dingen uit als we ooit eens gaan trouwen en/of een huisje hebben gevonden.
Ik zou niet weten waarom ik nu al met een compleet servies en een pannenset thuis zou moeten zitten. Tegen die tijd bestaan die dingen ook heus nog wel ;)
Bovendien lijkt het me ook heerlijk om met allerlei basic dingetjes te starten en dan door de jaren heen kwaliteitdingen te kopen van spullen waar je van weet dat je ze veel gebruikt.
Gisteren nog stond ik op de verjaardag van m'n zus af te drogen. Een grote hapjesschaal van haar servies: 70 euro.
Dank je, maar dat zou ik dus niet per se willen hebben. Dat je een servies hebt met dezelfde borden, bakjes, schalen etc oké. Maar iets waar snacks, worstjes, kaas en ander spul op rondgaat? Haal dat lekker voor 7 euro bij de Xenos, Blokker of Hema... dan hoef je ook niet zo voorzichtig te doen :)

Maarja, ieder zijn ding.
pobody's nerfect

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 30 jun 2008 22:55

't Neemt ook alleen maar plek in als je het ergens op moet slaan. :wink: En daarbij komt dat ik altijd 'bang' zou zijn dat ik een paar jaar later echt niet meer zou weten waarom ik dat nou ook alweer zo leuk vond...
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 30 jun 2008 22:55

Ligt er ook maar net aan hoe je beide in elkaar zit.
Ik was ook al aan mijn uitzet begonnnen, omdat ik toch ook wel op mijzelf wilde gaan wonen, relatie of niet. Terwijl ik al flink gespaard had kreeg ik verkering. Bijna alles hebben we nu dus al.

Bewust heb ik wel voor een vrij neutraal kleurtje gekozen. Dan kan je later makkelijker combineren als je samen toch een ander servies wilt en kan je dan langzaam overstappen naar wat anders.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 01 jul 2008 06:36

Ik vind het juist wel verstandig om al je uitzet een beetje bij elkaar te hebben. In totaal alles meegerekend van dekbed kussen slopen tot theelepeltje stofzuiger enz kom je toch al aan een paar duizend euro. BIj ons stond het op de zolder (giga groot en komen we nooit) Toen we ons huis kochten en gingen klussen hadden we ons spaargeld hard genoeg nodig en voor de meubels die we kochten.
Ik ben echt blij dat ik toen alles had anders had ik dus niet gekocht wat ik nu heb.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 01 jul 2008 06:42

het scheelt wel of je allebei op je zelf heb gewoond of dat je vanuit huis gaat trouwen. Wij kopen nu niks, maar doen het nu met het servies etc. wat we nu hebben. Maar als er wat nieuws gekocht moet worden van servies (borden etc.) dan gaan we wel rond kijken.

Terug naar “Archief”