Jezus-acteur door bliksem geraakt

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 12 jan 2004 10:46

ik kan alleen maar hopen, of die film nu wel of niet kan, dat de mensen die er naar gaan kijken 'geraakt' worden door die film.
dan heeft de duivel vette pech, om het zo even uit te drukken. :mrgreen:
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Rapidootje
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Rapidootje » 12 jan 2004 12:47

Volgens mij gaat het tweede gebod er NIET over dat je geen afbeelding mag maken van Jezus. Als je dit:

Gij zult u geen gesneden beeld, noch enige gelijkenis maken, van hetgeen boven in den hemel is, noch van hetgeen onder op de aarde is,noch van hetgeen in de wateren onder de aarde is.

in hedendaags nederlands kort weergeeft, staat er: je mag helemaal niets afbeelden. Niets wat in de hemel is, ook niets wat op de aarde is, en niets wat in de wateren onder de aarde is. Dat wil dus zeggen dat je bij wijze van spreken ook geen afbeelding mag maken van een paard.

Maar volgens mij gaat het tweede gebod nog verder. Er staat namelijk, dat je geen gesneden beeld mag maken om het te aanbidden.

Ik heb er zelf geen goed gevoel bij als iemand probeert God te tekenen. Wij hebben God nooit direct gezien, en wij kúnnen Hem ook niet direct zien. God laat zich wel zien in de dingen om ons heen, maar niet als een concreet Wezen. We kunnen wel proberen ons er een voorstelling bij te maken, maar die zal altijd tekort doen aan de pracht van God.

Ik denk dat, toen Jezus in zijn menselijke gedaante op aarde was, je niet in een oogopslag aan Hem kon zien dat Hij God was. Hij zag eruit als een gewoon mens. Maar ik zou het zelf (als ik een man was) nooit aandurven om Jezus te spelen, omdat Hij -ondanks zijn volledig menselijke uiterlijk- tóch God was. En ik geloof dat Hij zich volmaakt heeft gedragen, iets wat geen enkel mens kan, ook niet in een verfilming.

Ik heb inderdaad ook wel gehoord dat de Jezusfilm heel veel doet met mensen. Maar ikzelf zou het niet voor m'n verantwoording durven nemen om een film te maken waarin Jezus wordt nagedaan.

Maar ja 'een ieder zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd', toch? Ik kan niet voor een ander gaan oordelen...
God is able
to do so much more
then we can ever
pray or realize
(Ef. 3:20)

TKF
Moderator

Berichtdoor TKF » 12 jan 2004 13:07

columbus schreef:ik kan alleen maar hopen, of die film nu wel of niet kan, dat de mensen die er naar gaan kijken 'geraakt' worden door die film.

Film heeft goede kanten, maar zoals je ziet nu ook SLECHTE kanten.

dan heeft de duivel vette pech, om het zo even uit te drukken.

Spot nooit met de duivel!
'Real discoveries come from chaos.'
- Chuck Palahniuk

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 12 jan 2004 13:15

tkf schreef:
columbus schreef:ik kan alleen maar hopen, of die film nu wel of niet kan, dat de mensen die er naar gaan kijken 'geraakt' worden door die film.

Film heeft goede kanten, maar zoals je ziet nu ook SLECHTE kanten.

dan heeft de duivel vette pech, om het zo even uit te drukken.

Spot nooit met de duivel!

het is niet spottend bedoeld, maar ik had het beter anders kunnen formuleren.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

TKF
Moderator

Berichtdoor TKF » 12 jan 2004 13:39

het is niet spottend bedoeld, maar ik had het beter anders kunnen formuleren.

OK, al goed.
'Real discoveries come from chaos.'
- Chuck Palahniuk

Vin

Berichtdoor Vin » 12 jan 2004 15:15

Spot niet met de duivel? Verdiend hij eer dan? De duivel is overwonnen, hij is een slechte verliezer. Mogen we soms wel es een grapje maken toch?

ahuibers
Majoor
Majoor

Berichtdoor ahuibers » 12 jan 2004 15:46

door met de duivel te spotten geef je aandacht aan hem.

de aandacht wordt op hem gericht.

caprice

Berichtdoor caprice » 12 jan 2004 16:41

ahuibers schreef:door met de duivel te spotten geef je aandacht aan hem.

de aandacht wordt op hem gericht.

Inderdaad, maar hij geeft ook wel heel erg veel aandacht aan ons.

janneman83
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janneman83 » 12 jan 2004 19:58

Vin schreef:Spot niet met de duivel? Verdiend hij eer dan? De duivel is overwonnen, hij is een slechte verliezer. Mogen we soms wel es een grapje maken toch?

Als je spot met de duivel dan daag je hem uit. En ik zou het niet aan durven om hem uit te dagen. Ookal is God sterken dan hem en heeft Hij hem overwonnen. Ondanks dat heeft hij nog Veel macht :!: :!:

tkf zij ook dat de film goede en slechte kanten heeft. Volgens mij ook. Ik denk dat er ook veel mensen moeten opletten dat ze de bijbellezen niet gaan vervangen door naar die film te kijken.
In de Bijbel staat ook "onderzoek de geschriften" en dat kan je niet alleen door naar een film te kijken over de Bijbel. :!: [/b]
nooit blijft iets zoals het geweest is, niets bestaat om te blijven.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 12 jan 2004 21:10

Laat een ding duidelijk zijn: de film is niet als godslastering bedoeld.

Vin

Berichtdoor Vin » 12 jan 2004 21:55

janneman83 schreef:Als je spot met de duivel dan daag je hem uit. En ik zou het niet aan durven om hem uit te dagen. Ook al is God sterken dan hem en heeft Hij hem overwonnen. Ondanks dat heeft hij nog Veel macht :!: :!:
"Ook al is God sterker" :?: Ik kan de duivel niet aan. Maar God is met mij, God overwint. Er spreekt bijna eerbied in wat je zegt, dat vind ik eigenlijk veel enger klinken.

janneman83
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janneman83 » 12 jan 2004 22:13

Vin schreef:
janneman83 schreef:Als je spot met de duivel dan daag je hem uit. En ik zou het niet aan durven om hem uit te dagen. Ook al is God sterken dan hem en heeft Hij hem overwonnen. Ondanks dat heeft hij nog Veel macht :!: :!:
"Ook al is God sterker" :?: Ik kan de duivel niet aan. Maar God is met mij, God overwint. Er spreekt bijna eerbied in wat je zegt, dat vind ik eigenlijk veel enger klinken.

Ik ben met je eens dat je samen met God de duivel kan verslaan.
Maar ik vraag me af of God ook met je is als het gevaar zelf opzoekt door de duivel uit te dagen. Zo zou ik ook naar de waarzeggers gaan en me in het occultisme kunnen verdiepen. Waarom zouden we onnodig gevaar opzoeken :?: :!: In de bijbel staat ook dat je dat niet moet opzoeken.. Ik zou niet direct weten waar in de bijbel maar dat zou ik op kunnen zoeken mochten jullie daar behoefte aan hebben..

janneman83
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janneman83 » 12 jan 2004 22:16

kurtyo schreef:Laat een ding duidelijk zijn: de film is niet als godslastering bedoeld.

Dus kan die film ook niet verkeert zijn??? :roll:

Vin

Berichtdoor Vin » 12 jan 2004 22:45

janneman83 schreef:Ik ben met je eens dat je samen met God de duivel kan verslaan. Maar ik vraag me af of God ook met je is als het gevaar zelf opzoekt door de duivel uit te dagen. Zo zou ik ook naar de waarzeggers gaan en me in het occultisme kunnen verdiepen. Waarom zouden we onnodig gevaar opzoeken :?: :!: In de bijbel staat ook dat je dat niet moet opzoeken.. Ik zou niet direct weten waar in de bijbel maar dat zou ik op kunnen zoeken mochten jullie daar behoefte aan hebben..
Gevaar opzoeken? Wat bedoel je toch? Hoe kun je nou bijvoorbeeld occultisme bedrijven vergelijken met zeggen dat de duivel pech heeft? Dat is heel iets anders. De duivel heeft pech, vette pech, want hij is al ten dode opgeschreven. En wij niet!

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 12 jan 2004 23:39

janneman83 schreef:
kurtyo schreef:Laat een ding duidelijk zijn: de film is niet als godslastering bedoeld.

Dus kan die film ook niet verkeert zijn??? :roll:

Soms denk ik wel eens: "hoe kan de duivel hier nou achter zitten?" Ik heb zo gevoel dat de duivel dit juist niet wil toelaten. Maar ja... ik onderschat de duivel mischien.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Terug naar “Archief”