caprice schreef:cire schreef:caprice schreef:Sommige mensen zijn hardleers, en leren het maar moeilijk af.
Ik vind dat een christen niet thuishoort op het voetbalveld, in de disco, het cafe, de bioscoop en op andere gelegenheden in de sportwereld.
Toevallig staat 'op straat' en 'het schoolplein' boven de disco. Dus gezien het onderwerp van dit topic zou je toch de laatste als het meest positief moeten zien.
Wat ik hier vooral mee wil zeggen; het is wel een beetje kort door de bocht om te zeggen 'ergens wordt gevloekt', dus daar hoort een christen niet te komen. Volgens jouw redenering zou een christen dan geen bouwvakker kunnen zijn?
Je kunt de plaatsen die in het lijstje staan, en alle andere wereldse plaatsen zoveel mogelijk mijden. Een schoolplein of straat kun je niet mijden, dus moet je niet te moeilijk doen, maar een voetbalveld of disco kun je wel mijden. Daar hoor je ook niet, ook om andere redenen.
Hoi Caprice, met alle respect, maar ik vind je zo stellig in je uitspraken.
Soms lijkt het of jij 2 lijstjes op je bureau hebt liggen, een zwart en een wit lijstje. En dat je de hele dag bezig bent om allerlei dingen op die lijstjes te plaatsen. Op dat witte lijstje staan nu straat, schoolplein, kerk, internet (gefilterd), boeken van oudvaders etc.
En op het zwarte lijstje staan radio538, televisie, voetbalveld, disco, cafe, bioscoop.....
Ik heb die lijstjes helemaal niet, want zo zit het leven toch niet inelkaar?
God geeft ons toch een LEVEN en we hoeven toch niet de hele dag benauwd om ons heen te kijken, of iets wel of niet mag? We kunnen toch niet de hele dag bekeringsgeschiedenissen gaan zitten lezen? We staan toch midden in de wereld? Daar kunnen (en mogen!) we ons toch niet voor afsluiten?
Soms kom ik in de verleiding om jou een lijstje te geven, en je te vragen of het op het witte of zwarte lijstje moet....
Laten we het maar eens proberen: mobieltje, boekwinkel, klassiek concert, Andre Rieu, streekroman, videocamera (om je familie en vakantie te filmen), Mattheus Passion, opera en operette, amateurtoneel, computerspelletje, Mantovani, volksdansen, dia-vertoning, patatzaak, strandvakantie, radio, sigaretje roken, sport, stripverhaal en zo kan ik nog uren doorgaan.......
Heb jij daar nu allemaal een mening over, of het wel of niet goed is?
Eigenlijk heb ik ook wel veel respect hoor, voor mensen die uit overtuiging b.v. geen TV hebben. Maar het verbaast me bij jou alleen een beetje, dat alles zo VAST ligt, en dat je zo zeker bent dat het zó is, en niet anders.
Twijfel je nooit, of iets op het witte of zwarte lijstje moet? Of heb je nog een 3e lijstje (griijs) waar dingen op staan die niet zo goed zijn en niet zo slecht?
Ken je de uitspraak: "mensen die steeds heel stellige uitspraken doen, zijn altijd een beetje onzeker"? Wat vind jij van die uitspraak?
Nou hoop ik maar dat het andersom niet waar is, want ik ben wel eens onzeker, en ik hoop maar steeds niet al te stellige uitspraken te doen....