Hoe reageer je op een vloekende medestudent/ collega?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

caprice

Berichtdoor caprice » 07 jan 2004 17:39

Sabra schreef:
caprice schreef:Ik vind dat een christen niet thuishoort op het voetbalveld, in de disco, het cafe, de bioscoop en op andere gelegenheden in de sportwereld.

Dat mag je vinden Caprice, als je het andere mensen maar niet verbiedt om daar te komen.

Dat kan ik later alleen mijn kinderen maar verbieden als ik die nog mag krijgen.

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 07 jan 2004 19:08

Vroeger (nou ja klinkt zo lang geleden....) zij ik ook altijd dat ik liever niet had dat mensen in mijn omgeving vloekten, ik zei er dan wat van zoals van he, he, nou kan dat niet wat minder en ze wisten ook wel dat ik naar de kerk ging enzo, en als ze dan 'per ongeluk' in mijn buurt vloekten verontschuldigen ze zich tegenmover mij, en dat is nou volgens mij precies niet de bedoeling tuurlijk kan en mag nee ik moet het eigenlijk storend en kwetsend vinden en dat doe ik ook, maar ze doen God er het meeste pijn mee, tegenwoordig probeer ik ze daar op te wijzen en ze niet verbieden te vloeken, maar ze te laten zien dat ik God liefheb en Jezus en wat God voor me betekend en wat God voor hun kan betekenen.
Dat probeer ik door bijvoorbeeld een grapje ik zal een voorbeeld noemen. Een medeleerling zat laatst te mopperen en het wou haar allemaal niet zo goed lukken en op een gegeven moment ging het helemaal mis..... ##%&&#### en God, Jezus he, toen zei ik je bent alleen de Heilige Geest nog vergeten, want het is en blijft een drie-eenheid.
In eerste instantie zat ze me een beetje dom aan te kijken, maar later vroeg ze wel wat ik ermee bedoelde en zijn we zo aan de praat gekomen en soms vraagt ze me weleens dingen over het geloof, bv wat ik denk dat er na de dood is.

Ik denk dat je op deze manier meer bereikt dan dat je gaat proberen te overtuigen dat vloeken niet mag, volgens mij kuin je beter gaan getuigen!
Verbieden (is misschien te groot woord) werkt vaak averechts..
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

cire
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor cire » 10 jan 2004 18:40

RECI-TATIVO schreef:Het probleem is, dat als je puur objectief kijkt, je van hen een aanpassing vraagt en als je vanuit niet christelijk perspectief kijkt, je je zou kunnen afvragen waarom zij zich aan jou zouden moeten aanpassen en jij je niet aan hen. Voor de duidelijkheid ik ben tegen vloeken, maar dit kreeg ik dus als antwoord toen ik iemand vroeg het taalgebruik wat aan te passen en in principe hebben ze gelijk.

Vanuit het 'objectieve' standpunt gekeken, kun je ook niet eisen dat mensen niet vloeken. Wel kun je zeggen dat je het erg vind en dat je graag zou willen dat ze het niet doen.

cire
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor cire » 10 jan 2004 18:50

caprice schreef:Sommige mensen zijn hardleers, en leren het maar moeilijk af.
Ik vind dat een christen niet thuishoort op het voetbalveld, in de disco, het cafe, de bioscoop en op andere gelegenheden in de sportwereld.

Toevallig staat 'op straat' en 'het schoolplein' boven de disco. Dus gezien het onderwerp van dit topic zou je toch de laatste als het meest positief moeten zien. :wink:

Wat ik hier vooral mee wil zeggen; het is wel een beetje kort door de bocht om te zeggen 'ergens wordt gevloekt', dus daar hoort een christen niet te komen. Volgens jouw redenering zou een christen dan geen bouwvakker kunnen zijn?

Vin

Berichtdoor Vin » 10 jan 2004 18:50

RECI-TATIVO schreef:Het probleem is, dat als je puur objectief kijkt, je van hen een aanpassing vraagt en als je vanuit niet christelijk perspectief kijkt, je je zou kunnen afvragen waarom zij zich aan jou zouden moeten aanpassen en jij je niet aan hen. Voor de duidelijkheid ik ben tegen vloeken, maar dit kreeg ik dus als antwoord toen ik iemand vroeg het taalgebruik wat aan te passen en in principe hebben ze gelijk.
Ja dat is een typische gedachtengang, eentje die van weinig respect getuigd. Zulke mensen heb ik dus niet als vrienden. Je kan toch niet zomaar tegen mensen zeggen, 'Dit moet je niet storend vinden!'. Dan kan ik mijn broek wel laten zakken, of bij zijn/haar/hun ouders thuis op visite gaan en eens flink krachttermen rond gaan strooien. Het gaat helemaal niet om het eisen van een aanpassing, het gaat erom dat je je taalgebruik gewoon beschaafd kan houden om mensen om je heen niet onnodig te kwetsen.

Spring ik er meteen bovenop als mensen vloeken dan? Nee dat ook niet. Maar diegenen die het toch wel zouden doen ook als ik iets zou zeggen of ze wisten dat het mij pijn deed; die zijn mijn vrienden niet. Het heeft namelijk helemaal niets met geloven of niet geloven te maken, maar met respect en beschaafde omgangsvormen.

Sonja

Berichtdoor Sonja » 10 jan 2004 19:06

Het probleem is, dat als je puur objectief kijkt, je van hen een aanpassing vraagt en als je vanuit niet christelijk perspectief kijkt, je je zou kunnen afvragen waarom zij zich aan jou zouden moeten aanpassen en jij je niet aan hen. Voor de duidelijkheid ik ben tegen vloeken, maar dit kreeg ik dus als antwoord toen ik iemand vroeg het taalgebruik wat aan te passen en in principe hebben ze gelijk.

Als iemand je al probeert vast te praten door te zeggen dat jij je maar aan de vloekende aan moet passen, getuigd dat wat mij betreft wel van heel erg weinig respect.
Wat zou die persoon ervan vinden als jij iemand van wie hij of zij houdt uit begint te schelden?
Dat zou hij of zij dan ook normaal moeten vinden.
Maar nee, dat is dan ineens anders.....
Ik vind dat als je er problemen mee hebt dat iemand vloekt, je daar gewoon wat van mag zeggen zonder dat mensen jou proberen te overtuigen dat vloeken wel goed is.
Vloeken is niet goed, en dat zal het ook nooit zijn.
Jammer dat niet iedereen hier zo over denkt.

Liefs van Sonja

wormpje
Mineur
Mineur

Berichtdoor wormpje » 10 jan 2004 19:30

In mijn omgeving wordt ook veel gevloekt, met name op mijn werk. Ik ben daar de enige christen.
Afhankelijk van de relatie met de vloekende persoon zeg ik er wel of niet iets van. Tegen de directeur bv niet.
Tegen de collega waar ik het meest mee samenwerk wel. Ik heb haar gewoon uitgelegd dat ik iedere vloek van haar echt voel als een steek in mijn hart. En ookal gelooft zij niet, ik heb haar toch gevraagd om in ieder geval niet te vloeken als ik in de buurt ben, gewoon omdat ik daar last van heb.
Dat begreep ze wel en ze probeert er wel op te letten. Het lukt lang niet altijd, maar ze is zich in ieder geval iets meer bewust ervan.

de_zoekende

Berichtdoor de_zoekende » 10 jan 2004 23:27

caprice schreef:Ik vind dat een christen niet thuishoort op het voetbalveld, in de disco, het cafe, de bioscoop en op andere gelegenheden in de sportwereld.

Dus jij zit voor je pensioen al achter de geraniums!?
Je bent in de wereld voor iedereen hoor, niet alleen je refo-zuiltje om je heen... maar goed, je moet het zelf weten, zonder je is het er toch wel gezellig hoor!

caprice

Berichtdoor caprice » 12 jan 2004 06:50

cire schreef:
Ik vind dat een christen niet thuishoort op het voetbalveld, in de disco, het cafe, de bioscoop en op andere gelegenheden in de sportwereld.

Toevallig staat 'op straat' en 'het schoolplein' boven de disco. Dus gezien het onderwerp van dit topic zou je toch de laatste als het meest positief moeten zien. :wink:

Wat ik hier vooral mee wil zeggen; het is wel een beetje kort door de bocht om te zeggen 'ergens wordt gevloekt', dus daar hoort een christen niet te komen. Volgens jouw redenering zou een christen dan geen bouwvakker kunnen zijn?

Je kunt de plaatsen die in het lijstje staan, en alle andere wereldse plaatsen zoveel mogelijk mijden. Een schoolplein of straat kun je niet mijden, dus moet je niet te moeilijk doen, maar een voetbalveld of disco kun je wel mijden. Daar hoor je ook niet, ook om andere redenen.

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 12 jan 2004 08:30

caprice schreef:
cire schreef:

Je kunt de plaatsen die in het lijstje staan, en alle andere wereldse plaatsen zoveel mogelijk mijden. Een schoolplein of straat kun je niet mijden, dus moet je niet te moeilijk doen, maar een voetbalveld of disco kun je wel mijden. Daar hoor je ook niet, ook om andere redenen.

Hoi Caprice, met alle respect, maar ik vind je zo stellig in je uitspraken.
Soms lijkt het of jij 2 lijstjes op je bureau hebt liggen, een zwart en een wit lijstje. En dat je de hele dag bezig bent om allerlei dingen op die lijstjes te plaatsen. Op dat witte lijstje staan nu straat, schoolplein, kerk, internet (gefilterd), boeken van oudvaders etc.
En op het zwarte lijstje staan radio538, televisie, voetbalveld, disco, cafe, bioscoop.....

Ik heb die lijstjes helemaal niet, want zo zit het leven toch niet inelkaar?
God geeft ons toch een LEVEN en we hoeven toch niet de hele dag benauwd om ons heen te kijken, of iets wel of niet mag? We kunnen toch niet de hele dag bekeringsgeschiedenissen gaan zitten lezen? We staan toch midden in de wereld? Daar kunnen (en mogen!) we ons toch niet voor afsluiten?
Soms kom ik in de verleiding om jou een lijstje te geven, en je te vragen of het op het witte of zwarte lijstje moet....

Laten we het maar eens proberen: mobieltje, boekwinkel, klassiek concert, Andre Rieu, streekroman, videocamera (om je familie en vakantie te filmen), Mattheus Passion, opera en operette, amateurtoneel, computerspelletje, Mantovani, volksdansen, dia-vertoning, patatzaak, strandvakantie, radio, sigaretje roken, sport, stripverhaal en zo kan ik nog uren doorgaan.......
Heb jij daar nu allemaal een mening over, of het wel of niet goed is?

Eigenlijk heb ik ook wel veel respect hoor, voor mensen die uit overtuiging b.v. geen TV hebben. Maar het verbaast me bij jou alleen een beetje, dat alles zo VAST ligt, en dat je zo zeker bent dat het zó is, en niet anders.
Twijfel je nooit, of iets op het witte of zwarte lijstje moet? Of heb je nog een 3e lijstje (griijs) waar dingen op staan die niet zo goed zijn en niet zo slecht?

Ken je de uitspraak: "mensen die steeds heel stellige uitspraken doen, zijn altijd een beetje onzeker"? Wat vind jij van die uitspraak?
Nou hoop ik maar dat het andersom niet waar is, want ik ben wel eens onzeker, en ik hoop maar steeds niet al te stellige uitspraken te doen.... :D

Vin

Berichtdoor Vin » 12 jan 2004 15:12

Laten we het maar eens proberen: mobieltje, boekwinkel, klassiek concert, Andre Rieu, streekroman, videocamera (om je familie en vakantie te filmen), Mattheus Passion, opera en operette, amateurtoneel, computerspelletje, Mantovani, volksdansen, dia-vertoning, patatzaak, strandvakantie, radio, sigaretje roken, sport, stripverhaal en zo kan ik nog uren doorgaan.......
:mrgreen: 'k Moest wel lachen toen ik dat las.

caprice

Berichtdoor caprice » 12 jan 2004 16:24

:D

Ik begrijp je wel een beetje, maar ik ben bang dat er grenzen verlegd worden.
Ik mijd die dingen omdat het de indrukken van de Heere weg kan nemen.

Brion schreef:Laten we het maar eens proberen: mobieltje, boekwinkel, klassiek concert, Andre Rieu, streekroman, videocamera (om je familie en vakantie te filmen), Mattheus Passion, opera en operette, amateurtoneel, computerspelletje, Mantovani, volksdansen, dia-vertoning, patatzaak, strandvakantie, radio, sigaretje roken, sport, stripverhaal en zo kan ik nog uren doorgaan.......

Het moet wel nauwer aangegeven worden waar het over gaat, dus niet 'dia-vertoning' in het algemeen. Wat is het onderwerp? D'r kunnen best goede dia-series zijn hoor. dat geldt voor stripverhalen, radio en computerspelletjes ook, maar goed, ik neem aan dat dit niet serieus bedoeld is.

Brion schreef:Ken je de uitspraak: "mensen die steeds heel stellige uitspraken doen, zijn altijd een beetje onzeker"? Wat vind jij van die uitspraak?

De uitspraak kende ik niet. Er zit denk ik wel een kern van waarheid in, maar het geldt zeker niet in het algemeen. Ik kan vrij vastberaden zijn in sommige dingen. :)

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 12 jan 2004 16:33

Caprice, ik wil nog even reageren op dat lijstje, dat jij hier vermeld hebt. Je zegt:
Het is dus zaak om deze plaatsen en personen zoveel mogelijk te mijden.
Ik ben het hier niet helemaal mee eens. Ik doe zelf de opleiding SPH (sociaal pedagogische hulpverlening) en dan krijg ik dus in het werkveld te maken met prostituees, gedetineerden, jongeren, e.d. Moet ik nu deze mensen "in hun sop laten gaarkoken" omdat ze "toevallig" vloeken? [/quote]

caprice

Berichtdoor caprice » 12 jan 2004 16:39

Daphne schreef:Caprice, ik wil nog even reageren op dat lijstje, dat jij hier vermeld hebt. Je zegt:
Het is dus zaak om deze plaatsen en personen zoveel mogelijk te mijden.
Ik ben het hier niet helemaal mee eens. Ik doe zelf de opleiding SPH (sociaal pedagogische hulpverlening) en dan krijg ik dus in het werkveld te maken met prostituees, gedetineerden, jongeren, e.d. Moet ik nu deze mensen "in hun sop laten gaarkoken" omdat ze "toevallig" vloeken?

Natuurlijk niet! Dat is nu een voorbeeld van personen die je niet moet mijden. Je mag ze helpen in hun problemen. Maar ik bedoel dus het opzoeken van deze mensen of plaatsen zonder reden.

Succes met je werk.

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 12 jan 2004 22:57

Vin schreef:
:mrgreen: 'k Moest wel lachen toen ik dat las.

:D 8)
Dat dacht ik wel haha

Ik durf het bijna niet te vragen:
Heb jij ook lijstjes?

Terug naar “Archief”