voor twijfelende zoekende mensen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 10 jan 2004 18:38

caprice schreef:
Ga tot Christus zeg je, maar het lijkt wel of ik voel dat daar een barriere is. Er moet meer zijn. Hij moet ook komen.

Ik ben daar lange tijd heel intensief mee bezig geest.
Ik zal 'komen tot Jezus Christus' van John Bunyan, ik las zie ik sta aan de deur van ds C.s Harinck en daarna 'geloof' van Spurgeon en nog veel meer boeken. En uiteindelijk raakte ik zwaar ik de knoop. OM de eenvoudige reden dat ik de weg naar God zocht in boeken die prachtige dingen bevatte over de Weg de Waarheid en het Leven, maar niet de Weg tot de Waarheid en het Leven zijn. Dat is alleen de bijbel.

Daarom, Caprice, moet je de boeken er omheen lezen als aanvulling op je geloof, als verduidelijking, als uitleg maar niet als kompas!!! Dat is alleen de bijbel. Daar moet je je leven en alles wat je leest en hoort aan toetsen.

Soms denk ik wel eens: de uitverkiezing, die is er zeker. Maar zo vaak wordt de uitverkiezing gebruikt om angst in te boezemen:' ho even, dat gaat zomaar niet!!' God heeft het allervolste recht om niet tot ons te komen als wij er om vragen en smeken. Dat recht heeft Hij, en ook de redenen heeft Hij. Absoluut. Maar de allerhoogste zelf, heeft beloofd het niet te doen!! Hij heeft beloofd in Zijn Woord een vrager nooit te laten staan. En dat mag je geloven op Zijn woord.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 11 jan 2004 19:49

Hoi Caprice,

zou je precies de punten waar je mee zit, je twijfels over hebt eens op een rijtje kunne zetten? Ze staan nu wat verdwaald over de pagina's.

Het enige wat jij hoeft de toen is vragen om genade, dan ben je behouden. Geloof je dat? Zoniet, waarom niet?
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

caprice

Berichtdoor caprice » 12 jan 2004 07:30

@mic schreef:Hoi Caprice,

Het enige wat jij hoeft de toen is vragen om genade, dan ben je behouden. Geloof je dat? Zoniet, waarom niet?

Nee, dat geloof ik niet zondermeer omdat de gesteldheid van het hart wel belangrijk is. Je kan gedachteloos bidden, of een gebed afraffelen, maar het gaat het erom dat je het oprecht vraagt.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 12 jan 2004 07:43

caprice schreef:

Nee, dat geloof ik niet zondermeer omdat de gesteldheid van het hart wel belangrijk is. Je kan gedachteloos bidden, of een gebed afraffelen, maar het gaat het erom dat je het oprecht vraagt.

Als die niet goed is, waarom zou je dan gaan zoeken.
Weet je met 1 ding moet je echt ophouden, en dat is dat blijven zeggen dat je aan een voorwaarde moet voldoen om aan Jezus om vergeving te vragen. Je hoeft je niet eerst zo rot te voelen voordat je mag vragen om vergeving. Nee! daar wordt ik echt verdrietig van.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 12 jan 2004 10:27

Ben het met Hijwel eens. Ik geloof niet dat dat voor jouw opgaat, want dan was je er hier niet zo serieus mee bezig.

Ik heb de indruk dat jij op zich wel wil geloven, maar niet kan geloven dat het geloof zo kinderlijk eenvoudig is en daardoor steeds uitvluchten zoekt... (al dan niet onbewust)
Afbeelding

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 12 jan 2004 10:33

je mag tegen Jezus zeggen in gebed dat je niet oprecht bent, je mag Hem vragen of Hij je dat wilt geven, of duidelijk wil maken dat je wel oprecht bent.
klinkt stom, maar dat dufde ik ook nooit te vragen. ik durfde niets te vragen maar ik weet nu dat je alles mag vragen en voorleggen aan Hem.
een ding is zeker, Hij hoort je gebed!

als je God vraagt om dagelijks eten dan krijg je dat ook. dat lijkt heel simpel gezegt maar denk er maar eens over na.
het is helemaal niet zo natuurlijk dat wij eten en drinken hebben, ook niet in nederland. elke dag zorgt Hij weer voor ons, alleen beseffen we dat niet altijd.
ook vergeving wil Hij je schenken, als je in Hem gelooft.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 12 jan 2004 11:23

ik vul nog ff aan, als je het idee hebt dat je nog niet "goed"genoeg voor God ben, zeg dat maar in je gebed. Ja met alles mag je bij God terecht komen!!!

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 12 jan 2004 13:23

caprice schreef:

Zou het wel mogelijk zijn om tot die gesteldheid op te klimmen? Geloof me, het gaat je niet lukken. Ik heb het ook geprobeerd: onmogelijk, je werkt je kapot. Totdat God laat zien: je miskent Mij, doordat je je zaligheid zelf probeert uit te werken. Je zit dat ten diepste aan het doen: ik MOET oprecht bidden, als beloning krijg ik de zaligheid. God zegt: kom zoals je bent, dwz als een slechterik, een verdoemeling, en je krijgt genade, helemaal gratis! Van jou wordt helemaal niets gevraagd.
Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd. (Hebr. 4:16)

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 12 jan 2004 14:05

precies
Afbeelding

HereIam
Mineur
Mineur

Berichtdoor HereIam » 12 jan 2004 14:22

Zou het wel mogelijk zijn om tot die gesteldheid op te klimmen? Geloof me, het gaat je niet lukken. Ik heb het ook geprobeerd: onmogelijk, je werkt je kapot. Totdat God laat zien: je miskent Mij, doordat je je zaligheid zelf probeert uit te werken. Je zit dat ten diepste aan het doen: ik MOET oprecht bidden, als beloning krijg ik de zaligheid. God zegt: kom zoals je bent, dwz als een slechterik, een verdoemeling, en je krijgt genade, helemaal gratis! Van jou wordt helemaal niets gevraagd.

Amen! Komt tot de Vader, kom zoals je bent.
Ik begrijp er eigenlijk maar weinig van Caprice. Aan de ene kant hoor ik allerlei voorwaarden, aan de andere kant hoor ik zeggen dat je als mens slecht bent en er niet aan kunt voldoen (??). Wat is het evangelie moeilijk geworden zeg.

De Bijbel laat in talloze voorbeelden zien dat het anders is.
Man en broeders wat moeten wij doen? Petrus zei: Geloof, bekeer laat je dopen en ontvang de belofte van de Heilige Geest. 3000 mensen gaven hier gehoor aan. In een ogenblik! Laten we teruggaan naar het Bijbelsfundament:
- Weet je dat je een zondaar bent (d.i. dat je zonder God het doel in je leven uiteindelijk finaal mist!)
- Weet je dat Jezus de Zoon van God is?
- Weet je dat Hij uit de dood is opgestaan?
- Weet je dat Hij jouw gekocht en betaald hebt?

Kom dan, gewoon zoals je bent! God gaf niet het kostbaarste wat Hij had, om mensen in twijfel te laten zitten. Dat is een verloochenen van Zijn grote genade. Hij staat aan jou deur en wil binnenkomen (Openb.3:20). Wat voor'n excuus hebben we om Jezus te laten wachten? Hem niet te geloven op zijn Woord? Het geloven is uit het horen, maar het geloof wordt werkzaam als het evangelie duidelijk wordt verkondigd. Dat is volgens mij soms de redenen dat mensen maar blijven twijfelen.

Shalom!

caprice

Berichtdoor caprice » 12 jan 2004 16:06

Bedankt voor alle reacties.

Ik las gisteren in het abc des geloofs van Comrie dat 'aanhouden' ook een vorm van geloof is. Aanhouden in het gebed.
Zoals de Kananese vrouw. Ze wilde maar een kruimeltje en na lang aanhouden kreeg ze dat. Of de blinde Bartimeus.

Aanhouden. Tot wie zouden wij anders heengaan? Gij hebt de zaligheid, en niemand anders!

Ik mocht mezelf erin herkennen. Zou dat nu echt betekenen dat ik geloof heb?

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 12 jan 2004 16:22

Openb. 22:17 En de Geest en de Bruid zeggen: Kom! En die het hoort, zegge: Kom! En die dorst heeft, kome: en die wil, neme het water des levens om niet.

Jesaja 55:1 O alle gij dorstigen! komt tot de wateren, en gij, die geen geld hebt, komt, koopt en eet, ja komt, koopt zonder geld, en zonder prijs, wijn en melk!

Caprice: Wacht je of verwacht je verlossing? Aanhouden is goed, omdat dit blijk geeft van verwachten in geloof. De Heere zal je verlossen. Hoe en waarneer weet ik niet. Ook niet je dominee, maar God weet het en Hij zal het werk voleinden. Er is niemand in de bijbel die op God hoopte en geen verlossing ontving, dus weet ik zeker dat als jij op God je vertrouwen bouwt, dat deze zaligmakend zal zijn.

Ps. 34:9 Smaakt en ziet, dat de HEERE goed is: welgelukzalig is de man, die op Hem betrouwt.

Proef maar van dat heerlijke water. Je zult niet telleurgesteld zijn. Je mag de verlossing halen zonder geld. Het kost niets en vervult alles tot in eeuwigheid. Want Jezus is gekomen tot redding van alle mensen en iedereen die in Hem gelooft zal niet verloren gaan, maar eeuwig leven hebben.

Math. 9:9 En vandaar verder gaande zag Jezus iemand bij het tolhuis zitten, Matteüs genaamd, en Hij zeide tot hem: Volg Mij. En hij stond op en volgde Hem. 10 En het geschiedde toen Hij in het huis aanlag, zie, vele tollenaars en zondaars kwamen en lagen mede aan met Jezus en zijn discipelen. 11 En toen de Farizeeën dit zagen, zeiden zij tot zijn discipelen: Waarom eet uw meester met de tollenaars en zondaars? 12 Hij hoorde het en zeide: Zij, die gezond zijn, hebben geen geneesheer nodig, maar zij, die ziek zijn. 13 Gaat heen en leert, wat het betekent: Barmhartigheid wil Ik en geen offerande; want Ik ben niet gekomen om rechtvaardigen te roepen, maar zondaars.

Jij mag ook eten met Jezus.

caprice

Berichtdoor caprice » 12 jan 2004 16:26

Ik denk dat ik het weet.

Ik sta mezelf in de weg.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 12 jan 2004 16:28

Ja, dat geld ook voor mij.
Dat heb je goed gezien.
Geef God de ruimte in je leven om Zich te bewijzen.

caprice

Berichtdoor caprice » 12 jan 2004 16:35

Psalm 26 berijmd:

8 Wat blijdschap smaakt mijn ziel,
Wanneer ik voor U kniel,
In 't huis, dat Gij U hebt gesticht!
Hoe lief heb ik Uw woning,
De tent, o Hemelkoning,
Die G', U ter eer, hebt opgericht!

10 Doe mij niet mee vergaan
Met hen, die U weerstaan;
Wier hart steeds schandlijk misdrijf kweekt;
Die trouw en plicht verachten,
En 't recht om goud verkrachten,
Als d' onschuld om bescherming smeekt.

Wat kunnen de psalmen het treffend weergeven.

Terug naar “Archief”