Refoweb is REFO-web?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Wolkje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Wolkje » 19 jun 2008 08:01

ik vind dat in de discussie topics iedereen de kans krijgt om mee te praten.
Daar word tenminste meestal gereageerd op wat je zegt.
juist in de slow chat word vaak samengekliekt. als 'buitenstaander' zeg je wel eens wat om gezellig mee te doen maar over het algemeen word je dan genegeerd. (afgezien van een paar)
dus okee ik ben geen refo en heb volgens sommigen van jullie geen recht van spreken maar andersom is het ook niet altijd leuk!
Afbeelding Afbeelding

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 19 jun 2008 10:31

Funlover schreef:Idd daar kan ik lekker slowen, ik volg een heleboel ondertussen maar zeg niets....
Ik ben meer van het meeleestype, maar als ik denk aan de topics over seks voor het huwelijk, wel of geen kinderen en dat is nog maar een kleine greep.
En je vindt dat daar niet over gediscussieerd mag worden?

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 19 jun 2008 11:27

Er mag best gediscussieerd worden. Maar respecteer elkaar wel in haar of zijn mening! Er wordt iets te fel gereageerd op elkaar.

Rolf

Berichtdoor Rolf » 19 jun 2008 11:39

Funlover schreef:
henkie schreef:
Funlover schreef:Ik heb geen zin om alle bladzijden door te lezen...
Maar ik ben het met lammetje eens, Refoweb is geen refoweb meer....
Het is anders geweest, en er zijn idd ergere tijden geweest, maar het ontneemt mij ook de lust om aan discussie mee te doen, ik vind het uberhaupt al erg dat er over bepaalde zaken gediscuseerd word....!
Blijkbaar is RefoWeb een enorm leuk forum voor Refo's en niet Refo's....maar is dit de insteek van RW?

Met alle respect, maar ik loop zo even snel je eerste 200 posts na maar zie vrijwel alleen slowchat. Over welke discussies heb je het precies?

Idd daar kan ik lekker slowen, ik volg een heleboel ondertussen maar zeg niets....
Ik ben meer van het meeleestype, maar als ik denk aan de topics over seks voor het huwelijk, wel of geen kinderen en dat is nog maar een kleine greep.

Tuurlijk mag er gediscuseerd worden maar er word ongelovelijk veel onderuit gehaald, steken onder water gegeven en niet aardig gedaan....! Mensen worden veroordeeld om hun opvattingen, terwijl die vaak juist reformatorisch zijn.

Maar goed, ik weet niet of het perse aan RefoWeb ligt, het is gewoon de hele cultuur, alles moet leuk zijn en kunnen tegenwoordig. Enkele voorbeelden:
Als we het maar naar ons zin hebben, en kunnen doen waar we zelf zin in hebben.
Als je het niet meer leuk vind bij je vrouw dan zoek je toch een andere? Als je het in de kerk niet meer naar je zin hebt, dan zoek je toch een kerk die bij je past?
Als jij zin hebt om seks te hebben, wie houd je dan tegen?
Het draait allemaal om het individualisme, maar dat was al algemeen bekend.

Ook doet het me gigantisch pijn dat de bijbel vaak erg verdraaid word en er interpretaties worden gegeven die duidelijk niet in de bijbel staan.

Ik wil niemand schuldig noemen, want allicht zal ik daar zelf ook schuldig aan zijn, omdat dat heel vaak gebeurt. Maar soms is het zo overduidelijk neit bijbels en dat gaan dan als bijbels door....

Maar goed, dit zijn maar gewoon wat gedachtenspinsels, en ze zijn nog vrij zwak uitgedrukt, ik weet gewoon even niet hoe ik het helder en duidelijk moet verwoorden.....
Een deel van jouw verhaal is gewoon waar. Soms worden dingen heel erg verdraaid.
Zou het alleen op refoweb zo zijn? Nee. Op andere (reformatorisch)
christelijke forums kom je het ook tegen. Ook onaardige opmerkingen,
en onfatsoen.
Het idee wat bij boven komt: degenen die willen leven met de normen en
waarden, zoals die bijv. 30 jaar gelden nog golden, laten niet meer (of
weinig) van zich horen. Heb dan ook de moed om voor je principes uit te
komen. (Zie ook 2 Tim 3 : 13 - 17.) Of mag dat niet gevraagd worden?

En, er zijn ook nog heel wat anderen, die wel andere ideeen hebben,
maar waar op een genuanceerde en nette wijze mee gediscuseerd kan
worden. Het blijkt dat de jeugd anno 2008 niet meer akkoord gaat
met het klakkeloos aannemen van tradities. Het waarom moet ook
enigzins duidelijk en begrijpelijk zijn. Het moet een grond hebben.
Dus, al discuserende, het fundament zoeken en verstevigen kan
soms goed zijn.
Bovendien, principes, ze kunnen een middel zijn tot behoud, en tot
een goede weg. Maar het doel is dat mensen komen tot kennis van de
waarheid (1 Tim. 2 : 4), en tot het geloof, al is dat ook heel klein (Math.
10 : 42).

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 19 jun 2008 12:11

Funlover schreef:Idd daar kan ik lekker slowen, ik volg een heleboel ondertussen maar zeg niets....

Ik bedoelde eigenlijk te zeggen dat ik niet zie dat je ooit aan een discussie hebt meegedaan in het begin (ik kan me vergissen natuurlijk).
Dus ook toen het volgens jou 'anders' was, had je geen lust om aan discussies mee te doen.
Tuurlijk mag er gediscuseerd worden maar er word ongelovelijk veel onderuit gehaald, steken onder water gegeven en niet aardig gedaan....! Mensen worden veroordeeld om hun opvattingen, terwijl die vaak juist reformatorisch zijn.

Dat is inderdaad niet zo netjes en ik denk dat het goed is dat iedereen bij zichzelf te rade gaat of dat ook voor hem/haar geldt.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 19 jun 2008 12:15

Funlover schreef:
Ook doet het me gigantisch pijn dat de bijbel vaak erg verdraaid word en er interpretaties worden gegeven die duidelijk niet in de bijbel staan.

Interpretaties van de bijbel staan per definitie niet in de bijbel. Bovendien is ook het gereformeerde denken een interpretatie van de bijbel. Dat lijk jij te vergeten.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 19 jun 2008 15:44

Als iemand je kwetst of beledigt, dan moet je dat vooral wel zeggen. Ik denk dat de meeste mensen niet bewust iemand pijn willen doen, dus dan is het goed om ze erop te wijzen dat ze zulke dingen beter niet of anders kunnen zeggen.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 19 jun 2008 16:48

Ik neem toch aan dat Funlover er geen bezwaar tegen heeft dat ik een andere visie er op nahoud dan zij? Dat is namelijk mijn goed recht.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Funlover
Majoor
Majoor

Berichtdoor Funlover » 19 jun 2008 17:50

Wat een reacties zeg, zal proberen zo goed mogelijk op iedereen te reageren.

@Evelien dat bedoel ik.

@Captain Caveman tuurlijk mag er gediscussieerd worden. Maar het gaat mij op de manier waarop en waarover etc……

@Rolf bedankt voor je reactie. Ik weet dat er genoeg mensen zijn waar je nog gewoon mee kunt praten, maar hier gaat het de laatste tijd niet helemaal prettig. Er worden verwijten gemaakt, de grond in gestampt, er is geen ruimte en respect. Ik heb ook niet echt het idee dat er echt verstevigd word….

@Henkie, mijn allerlaatste postings van het laatste jaar zijn idd niets serieus. Of misschien een enkele, maar dat komt over wat ik al eerder verwoorde, dat ik het de laatste tijd niet meer prettig vind. Ik lees mee, en volg de discussie en dat belemmert mij al om mee te doen als ik zie hoe gehaaid iedereen op elkaar reageert. Ik heb echter mee gediscuseerd. Maar de lust ontnam me gauw. Ik ben een conflictmijder.

@Sabra, ik vergeet het niet, want ik zei dat ik er zelf ook schuldig aan maakte. Je kunt nooit weten wat wel goed is en wat niet. Maar sommige dingen die duidelijk niet bijbels zijn gaan als bijbels door…..

@Optimatus Natuurlijk niet, alle respect. Maar het gaat me vooral op de manier waarop….zoals ik al zei.

Pff wat een reacties roept dit op…moet ik toch ngo gaan discuseren;-)
Alles komt goed, hoe dan ook. Zo niet, dan toch!

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 19 jun 2008 18:47

Funlover schreef:
henkie schreef:
Funlover schreef:Ik heb geen zin om alle bladzijden door te lezen...
Maar ik ben het met lammetje eens, Refoweb is geen refoweb meer....
Het is anders geweest, en er zijn idd ergere tijden geweest, maar het ontneemt mij ook de lust om aan discussie mee te doen, ik vind het uberhaupt al erg dat er over bepaalde zaken gediscuseerd word....!

Tsja , je bedoelde onder andere over sex voor het huwelijk,
Kan jij je niet voorstellen dat iemand die in zijn puberteit zit en refomatorisch is niet worstelt met deze vraag ? Sexuele voorlichting in deze kringen is nog altijd een behoorlijk taboe, met alle gevolgen van dien. Ik kan me voorstellen dat dit soort dingen vragen oproept bij jongeren , zie ook de vragenrubriek ;)

Blijkbaar is RefoWeb een enorm leuk forum voor Refo's en niet Refo's....maar is dit de insteek van RW?

Steeds meer bezoekers vinden hun weg naar de grootste christelijke jongerensite van Nederland. Iedere dag surfen tussen de 6000 en 8000 jongeren en ouderen naar refoweb.nl, op zoek naar verantwoord tijdverdrijf. De site biedt voor elk wat wils. Het 3D-Plein, waar jongeren elkaar ontmoeten voor een leuk gesprek. Het forum voor serieuze en minder serieuze discussies. De opiniepagina voor de soms messcherpe colums en boeiende overdenkingen. De nieuwspagina, met een korte blik op het christelijke nieuws. En de unieke vragenrubriek voor jong en oud, waar ruim 160 deskundigen aan mee werken en een database van zo'n 6000 antwoorden.
Daar heb je je antwoord op de doelgroep van refoweb !!

Met alle respect, maar ik loop zo even snel je eerste 200 posts na maar zie vrijwel alleen slowchat. Over welke discussies heb je het precies?

Idd daar kan ik lekker slowen, ik volg een heleboel ondertussen maar zeg niets....

Wat is er mis mee dat mensen vragen hebben over het wel of niet hebben / krijgen van Kinderen ? Het is geen pakje boter wat je koopt in de supermarkt , Kinderen zijn een hele verantwoording voor jezelf en je partner en ten opzichte van God.

Ik denk dat de jongelui tegenwoordig mondiger zijn geworden, meer nadenken zonder iets klakkeloos over te nemen omdat hun pa of ma dat zegt. Ze onderzoeken meer, komen wel / niet tot de conclusie dat ze het ergens mee eens zijn ! Is het een schande als je opgevoed bent in een bepaalde traditie maar er voor je zelf achter komt dat dat voor jou niet de ware traditie / opvoeding , geloofsstroming is ? Moet je dan maar klakkeloos de meute volgen ? Tijden veranderen, Want als een mens niet meer gaat nadenken over iets , niet zelf onderzoekt krijgt men toestanden zoals men nu heeft met het moslimextremisme of een zeker figuur uit de tweede wereldoorlog.

Tuurlijk doet het pijn voor ouders als hun kind niet meer naar kerk X gaat. Maar men moet kinderen durven los te laten op een bepaalde leeftijd omdat ze zelfstandig worden en zelf door schade en schande een keuze moeten maken.

Maar goed, ik weet niet of het perse aan RefoWeb ligt, het is gewoon de hele cultuur, alles moet leuk zijn en kunnen tegenwoordig. Enkele voorbeelden:
Als we het maar naar ons zin hebben, en kunnen doen waar we zelf zin in hebben.
Als je het niet meer leuk vind bij je vrouw dan zoek je toch een andere?

Als je doelt op een scheiding , denk ik dat dit beslist geen gemakkelijk iets is met alle rompslomp die er om heen zit, sommige scheiden erg gemakkelijk en anderen niet ! Denk je dat als men van alles geprobeerd hebt en het werkt op een of andere manier niet meer met elkaar dat het goed is om bij elkaar te blijven omdat men zegt dat men niet mag scheiden, Dat is net zo iets als Olie en vuur proberen te scheiden van elkaar

Als je het in de kerk niet meer naar je zin hebt, dan zoek je toch een kerk die bij je past?

Dus per definitie is de kerk waarin je opgevoed bent de enige ware kerk ? Zitten dan al die andere kerken fout ? Vinden al die andere gelovigen dan de hond in de pot omdat ze toevallig niet geboren zijn in een gezin die naar kerk Y gaat ?

Als jij zin hebt om seks te hebben, wie houd je dan tegen?
Het draait allemaal om het individualisme, maar dat was al algemeen bekend.

Dat is het lastige met intrepetatie's daarom verschillen ze ! Denk dan aan de discussie over broek / rok , dragen. Vrouwen kunnen wel degelijk vrouwelijk zijn in een broek, ook met een spijkerbroek. Daarintegen kan een vrouw ook ontzettend ordinair zijn in een rok, te denken aan een lange split, of erg kort, om maar heel even er op in te haken

Ik wil niemand schuldig noemen, want allicht zal ik daar zelf ook schuldig aan zijn, omdat dat heel vaak gebeurt. Maar soms is het zo overduidelijk neit bijbels en dat gaan dan als bijbels door....

Dat vindt jij , en een andere denkt dat hij gelijk heeft, zo zit de hele wereld in elkaar dat mensen verschillen van mening, anders zou het maar heel saai worden op deze wereld als iedereen als een marionet achter aan gaat.

Mischien denkt een anders wel zo over jou , van wat een raar figuur met die bril is dat , waarom gaat die elke zondag naar de kerk ,

Maar goed, dit zijn maar gewoon wat gedachtenspinsels, en ze zijn nog vrij zwak uitgedrukt, ik weet gewoon even niet hoe ik het helder en duidelijk moet verwoorden.....

Zomaar even wat tegenspinsels van mij om aan het denken te zetten, Niet dat ik je van gedachten wil veranderen snap je

Funlover
Majoor
Majoor

Berichtdoor Funlover » 19 jun 2008 19:15

Spons schreef:Zomaar even wat tegenspinsels van mij om aan het
denken te zetten, Niet dat ik je van gedachten wil veranderen snap je

Bedankt voor je reacties....!
Je interpreteert alleen m'n antwoorden en gedachtengang niet helemaal juist als ik jou reacties lees.....

....ik heb het gevoel dat jij nu denkt te weten wat ik denk, terwijl ik sommige dingen helemaal zo niet zie.

Leuk bedacht ook sommige dingen hoe mensen zich moeten voelen en etc....

Dat is ook het leuke en niet leuke aan een discussie, iedereen denkt iets, wil dat kwijt, wil het delen, en wil een goed gevoel, postieve reactie daarover krijgen omdat men zoekt naar bevestiging. Dat gaat niet altijd lukken om dat iedereen er anders over denkt. Dit levert weer frustratie op en dat maakt de reacties op elkaar niet altijd leuk.
Ik snap ook echt wel de reacties van mensen, en we zijn allemaal op zoek naar bevestiging, antwoorden en de gang van ons leven. Logisch. Maar het hoeft niet altijd te gaan op de manier zoals het gaat.

Maar goed mijn eenvoudige reactie dat ik me in lammetje herkende heeft al veel te veel opgeroepen naar mijn zin. Ik wou gewoon alleen ff zeggen dat ik Lammetjes reactie herkende en dat ik dat ook vond. (PUNT) 8)

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 19 jun 2008 19:19

Funlover schreef:
@Henkie, mijn allerlaatste postings van het laatste jaar zijn idd niets serieus. Of misschien een enkele, maar dat komt over wat ik al eerder verwoorde, dat ik het de laatste tijd niet meer prettig vind. Ik lees mee, en volg de discussie en dat belemmert mij al om mee te doen als ik zie hoe gehaaid iedereen op elkaar reageert. Ik heb echter mee gediscuseerd. Maar de lust ontnam me gauw. Ik ben een conflictmijder.

ik heb even de vrijheid genomen om je posts van de drie jaren daarvoor door te nemen, en daarin ben je ook bijna niet te betrappen op deelname in serieuze discussies, en waar je daarin wel deelneemt, dan is het hoofdzakelijk in discussies waar het christelijk geloof geen bepalende rol speelt.

Ik wil niet zeggen dat mensen geen punt hebben als ze kritiek uitoefenen op het klimaat op Refoweb, maar ik verbaas me er vaak over dat die kritiek voornamelijk komt van mensen die inhoudelijk zelden of nooit hun stem laten horen, en dat maakt het moeilijk voor mij om het serieus te nemen.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Funlover
Majoor
Majoor

Berichtdoor Funlover » 19 jun 2008 19:23

Napoleon schreef:
Funlover schreef:

ik heb even de vrijheid genomen om je posts van de drie jaren daarvoor door te nemen, en daarin ben je ook bijna niet te betrappen op deelname in serieuze discussies, en waar je daarin wel deelneemt, dan is het hoofdzakelijk in discussies waar het christelijk geloof geen bepalende rol speelt.

Ik wil niet zeggen dat mensen geen punt hebben als ze kritiek uitoefenen op het klimaat op Refoweb, maar ik verbaas me er vaak over dat die kritiek voornamelijk komt van mensen die inhoudelijk zelden of nooit hun stem laten horen, en dat maakt het moeilijk voor mij om het serieus te nemen.

Doe wat je er mee doen wilt. Ik heb inderdaad niet veel gereageerd misschien, maar dat komt omdat de mensen in wie ik me kon vinden behoorlijk werden afgezeken...! En daar bedankte ik voor.
Ik heb veel meegelezen en vind het gewoon moeilijk hoe er over bepaalde zaken gepraat en gedacht wordt, en vind daar refoweb een verschuiving in maken. Dat mag ik vinden toch? Moet ik daar voor driftig hebben mee gediscuseerd? En ik heb een hekel aan geen respect voor elkaar hebben etc, dus houd ik me daar liever buiten, ik zei al dat ik een conflictmijder ben. Dat hoeft niet te zeggen dat ik niet meelees, mee denk en dat het me raakt.
Maar geloof wat je wilt joh! Daar kan ik je niets over zeggen!

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 19 jun 2008 20:54

Hm, wat ik grappig vind, is dat ik door de jaren hier op RW heen mijn mening over bepaalde dingen heb bijgesteld. Dankzij Refoweb. Of dat nu wel of niet binnen het reformatorische gedachtengoed valt, doet er eigenlijk niet toe. Voor mij is Refoweb een leerzaam forum op vele punten, vanaf het begin tot nu toe, dus wat er dan precies zo is veranderd weet ik niet, voor mij maakt het allemaal geen verschil. Wat voor mensen er ook komen, met welke visie dan ook, het maakt geen verschil. Ik begrijp ook niet zo goed waarom mensen zich druk maken over gebruikers die er een andere visie op na houden. Als jij overtuigd bent van de jouwe, waar ligt dan exact het probleem? Moet Refoweb ook worden opgetrokken tussen 'kerkmuren'? Die zijn er al zoveel. Het staat ook niet zo uitnodigend tegenover gasten (die misschien helemaal nergens aan doen, maar belangstellend zijn en meer willen weten over het christendom)
Vraag je eens af wat zij zullen denken als ze deze discussie lezen?

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 19 jun 2008 22:20

d:)b

Terug naar “Archief”