Niet gepland ongehuwd zwanger in de reformatorische gezindte

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 18 jun 2008 17:26

Precies, wat GerdienB zegt bedoelde ik: stoppen met studeren omdát je wilt gaan trouwen is m.i. onverstandig. Ik had het niet over wel of niet kunnen studeren, maar puur in die omstandigheid en als reactie op DesertRose.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

ring
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor ring » 18 jun 2008 17:49

Ik denk dat het belangrijk is dat je inziet, als je studeert, dat dat dan even je eerste prioriteit is. Wat zou betekenen dat je in een relatie elkaar dan niet 'te dicht op de lip' moet zitten omdat je gewoon weet dat lichamelijke gevoelens wel een rol spelen!
"Boeken zijn schepen die de uitgestrekte zeeën des tijds doorkruisen"

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 18 jun 2008 17:50

Getrouwd zijn en studeren gaat prima samen!!!

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 18 jun 2008 17:52

esli schreef:Getrouwd zijn en studeren gaat prima samen!!!

soms wel ja. Maar als er nou een kindje komt?

ring
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor ring » 18 jun 2008 17:55

Mij lijkt dat je voor dat je trouwt er wel over nadenkt hoe dat je dat gaat doen. Als je trouwt is er gewoon de mogelijkheid dat er kinderen komen, en wil je dat als je studeert?
Dan moet je er voor kiezen om niet te trouwen en te wachten tot je studie afgerond is, of wel trouwen en dan beslissen of je voorbehoedsmiddelen of iets dergelijks gaat gebruiken!

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 18 jun 2008 17:55

Een stel bij ons uit de kerk trouwde afgelopen juni en kregen in april een kindje. Beiden student, in een vreemd land (ze kwamen uit de VS). Ging prima. Vader deed al zijn examens en verslagen etc, en kwam dan thuis om zijn vrouw af te lossen die dan haar opdrachten ging maken.

ring
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor ring » 18 jun 2008 18:09

LauraC schreef:Een stel bij ons uit de kerk trouwde afgelopen juni en kregen in april een kindje. Beiden student, in een vreemd land (ze kwamen uit de VS). Ging prima. Vader deed al zijn examens en verslagen etc, en kwam dan thuis om zijn vrouw af te lossen die dan haar opdrachten ging maken.

Mijn inziens is dat ook gewoon mogelijk, hoewel ik wel het idee heb dat je beiden daarvoor sterk in je schoenen moet staan! :) Dan is het druk zijn met relatie, kind, studie (evt.werk) en daarnaast moet er ook nog tijd zijn voor elkaar. Denk dat je er als partners wel een hele bewuste keuze in moet maken!

Loucom
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Loucom » 18 jun 2008 18:11

Hier in de buurt ook, vorig jaar een meisje van 15 een kind gekregen, ze maakt nu eerst school af, kind is om en om bij de ouders en zij maakt haar school af. Als dat klaar is gaan ze misschien trouwen.
En zo ken ik nog iemand.

Nu is ook meisje van 16 zwanger dat bij mij op school zit, 4 vwo, gaat in augustus trouwen, maar hoe ze met studie gaat doen. Je hebt dan ook nog punt dat ze leerplichtig is.
Leef je droom.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 18 jun 2008 18:26

Ik denk dat vooral de manier waarop ouders en leraren er over praten van belang is.
Voorlichting geven boeit veel pubers echt niet.
Als je eerlijk zegt waarom het voor jou als ouder zo belangrijk was om te wachten, en hoe intens mooi en intiem seksualiteit tussen hen als ouders is(hoef je helemaal niet over in details te treden), dan is dat iets wat je graag wilt bewaren voor 1 iemand. En als je als ouders dát uitstraalt zegt dat 100 x meer dan 'seks voor het huwelijk mag niet hoor'. Kom op, dat zegt mij absoluut niets.
Ik werk me totaal ongelovige jongeren, en als we het over seks hebben, dan zeg ik vaak eerlijk dat ik vind dat het iets heel intiems is. Dat ik weet dat zij absoluut niet zo denken als ik, dat ik liever wacht tot ik 100 % zeker van ben dat ik met diegene mijn leven verder ga (in mijn geval dus trouwen), maar ik vertel ze wel heel eerlijk dat het voor hen niets minder intiem is. Dat je je als meisje niet zomaar even laat ontmaagden, dat je als jongen niet zomaar dat ene even weggeeft.

En daar zijn ze vaak meer van onder de indruk dan dat stomme voorlichtingsspel dat gegeven wordt door andere groepsleiding (wat ik liever niet doe, omdat ik er niet achter kan staan, al zeg ik wel tegen dat ene meisje wat net een vriendje heeft dat ze moet zorgen dat ze het veilig doet).
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 18 jun 2008 18:28

En trouwens, ik vind het meest rare in de refo gezindte dat je moet trouwen als je zwanger bent. Dat vind ik zoiets onbegrijpelijks. Waarom moet dat? Denk alsjeblieft goed na voor je trouwt, en ik geloof dus absoluut niet dat een 16 jarig meisje,al is ze nog zo voor voor haar leeftijd, serieus kan beslissen dat ze op dat moment trouwt met haar vriendje en voor altijd bij hem zal blijven tot de dood hen scheidt zeg maar.
Zeg dan alsjeblieft als ouders dat je er alles aan doet om het meisje (of de jongen) een fijne toekomst te geven, en dat ze samen in de moeder- en vaderrrol moeten groeien, ipv te trouwen en meestal 4 a 5 maanden later ook weer papa en mama te worden
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

ring
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor ring » 18 jun 2008 18:37

MissF schreef:En trouwens, ik vind het meest rare in de refo gezindte dat je moet trouwen als je zwanger bent. Dat vind ik zoiets onbegrijpelijks. Waarom moet dat? Denk alsjeblieft goed na voor je trouwt, en ik geloof dus absoluut niet dat een 16 jarig meisje,al is ze nog zo voor voor haar leeftijd, serieus kan beslissen dat ze op dat moment trouwt met haar vriendje en voor altijd bij hem zal blijven tot de dood hen scheidt zeg maar.
Zeg dan alsjeblieft als ouders dat je er alles aan doet om het meisje (of de jongen) een fijne toekomst te geven, en dat ze samen in de moeder- en vaderrrol moeten groeien, ipv te trouwen en meestal 4 a 5 maanden later ook weer papa en mama te worden

Dat het 'moeten trouwen' binnen de reformatorische gezindte wel een beetje in is vind ik echt! Maar daar ligt zeker een taak bij de ouders!! Voorlichting is daarbij gewoon een gebrek denk ik, en de openheid, als het daar nou eens NIET aan ontbrak zou dat al veel mensen verder helpen dan dat ze nu komen.

Denk ook dat het heel erg verschil maakt van hoe oud de jongen en het meisje zijn wat moet gaan trouwen! Ik had een vriendin die was 17 toen was ze zwanger en haar vriend was achter in de twintig. Dan vind ik het heel anders.. hoewel het nog steeds geen aanrader is, omdat het meisje zowiezo geen jeugd meer heeft!

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 18 jun 2008 18:38

Evelien schreef:
esli schreef:Getrouwd zijn en studeren gaat prima samen!!!

soms wel ja. Maar als er nou een kindje komt?

Wij gebruiken idd voorbehoedmiddelen, dus de kans op een kindje is errug klein.

Ik vind de term 'moeten' trouwen ook erg vreemd. Pfft op je 16e trouwen omdat je zwanger bent, lijkt me bijzonder onverstandig (in de meeste gevallen). Zou dat als ouder zijnde ook echt niet opdringen, krijg je alleen maar narigheid van vrees ik.

Ik ben het wel met MissF eens dat ouders heel goed kunnen uiten naar hun kinderen dat seks heel mooi en intiem is. Dat er niet alleen platte grappen over gemaakt worden. Daarnaast kan het zijn dat het kind andere keuzen maakt en dan is het wel belangrijk dat hij dan weet dat je dan echt beter een condoom kan gebruiken. Voorlichting daarover is denk ik ook wel belangrijk.

Lorijntje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Lorijntje » 18 jun 2008 18:43

Ik ben het helemaal eens met MissF, niet trouwen als je perongeluk zwanger wordt. Maakt het alleen nog maar moeilijker en ik snap ook ech tniet waar dat trouwidee dan vandaan komt, je hebt toch al seks gehad dus daar hoef je t niet meer voor te doen.
Die studenten met kinderen hebben dan wel geluk dat ze ouders hebben die blijkbaar 24 uur per dag klaar staan. Ik zie het bij mijn ouders nog niet gebeuren dat ze op mijn kinderen gaan passen!
Stoppen met je studie is bijna asociaal tov de maatschappij, het kost enorm veel geld om jou te laten studeren en dan word je zwanger en stop je..

The Engineer
Luitenant
Luitenant

Re: Niet gepland ongehuwd zwanger in de reformatorische gezi

Berichtdoor The Engineer » 18 jun 2008 18:43

Lorijntje schreef:Naar aanleiding van het soa-topic. Ik verbaas me over het aantal jonge meisjes die zwanger worden en zogezegd moeten trouwen. Is er te weinig aandacht en voorlichting mbt seksualiteit? Gaan ouders en school er vanuit dat christelijke jongeren geen seksuele contacten hebben?
Is dit naief gedacht en moeten we als scholen toch condoomgebruik etc meenemen in de biologieles?

Ben benieuwd wat jullie hiervan denken!!

Ben je nou echt zo blind? Wat de oorzaak ook zij, ouders en scholen verzuimen het om seksuele voorlichting te geven. Mijn vriendin krijgt het nu pas op het Mbo!!!! En alleen omdat het een zorgopleiding is.

Haar ouders, de basisschool en de middelbare school hebben er met geen woord over gerept. (Eben-haezer in Barneveld en Van Lodenstein in Hoevelaken).

Ik heb eens een verhaal gehoord van een refo meisje die zag hoe een paard het deed. Toen ze aan dr pa vroeg wat dat was, kreeg ze straf!!

Ik denk inderdaad dat men ervanuitgaat dat men het gewoon niet doet, en sluit dus de ogen voor de werkelijkheid.
"Being second is to be the first of the ones who lose."

ring
Mineur
Mineur
Contacteer:

Re: Niet gepland ongehuwd zwanger in de reformatorische gezi

Berichtdoor ring » 18 jun 2008 18:46

The Engineer schreef:
Lorijntje schreef:Naar aanleiding van het soa-topic. Ik verbaas me over het aantal jonge meisjes die zwanger worden en zogezegd moeten trouwen. Is er te weinig aandacht en voorlichting mbt seksualiteit? Gaan ouders en school er vanuit dat christelijke jongeren geen seksuele contacten hebben?
Is dit naief gedacht en moeten we als scholen toch condoomgebruik etc meenemen in de biologieles?

Ben benieuwd wat jullie hiervan denken!!

Ben je nou echt zo blind? Wat de oorzaak ook zij, ouders en scholen verzuimen het om seksuele voorlichting te geven. Mijn vriendin krijgt het nu pas op het Mbo!!!! En alleen omdat het een zorgopleiding is.

Haar ouders, de basisschool en de middelbare school hebben er met geen woord over gerept. (Eben-haezer in Barneveld en Van Lodenstein in Hoevelaken).

Ik heb eens een verhaal gehoord van een refo meisje die zag hoe een paard het deed. Toen ze aan dr pa vroeg wat dat was, kreeg ze straf!!

Ik denk inderdaad dat men ervanuitgaat dat men het gewoon niet doet, en sluit dus de ogen voor de werkelijkheid.

Dat vind ik nou echt te betreuren binnen de refo-cultuur! Seksualiteit is het mooiste wat God overgelaten heeft na de zondeval, en daar word dan het minste aandacht aan geschonken!
Ouders zouden hun kinderen juist het mooie en positieve ervan mee moeten geven!!!

Terug naar “Archief”