Hoi Markie,
Het antwoord moeten we zoeken in de Bijbel!
Zondigen tegen de Heilige Geest doen we als mensen allemaal (jammer genoeg!). Dat doen we als we bijvoorbeeld ons eigen weg gaan, Gods stem niet (willen) horen, de werken doen van het vlees en niet de vrucht van de Geest, enz. Maar door het werk van Jezus, is er vergeving voor deze zonden! Daarvoor ging Hij voor jou aan het kruis, omdat Hij jou en mij lief heeft!
Waar jij waarschijnlijk op doelt, is de
lastering tegen de Heilige Geest. Dit wordt beschreven in Mattheus. Lees het eens aandachtig:
Matt.
22 ¶ Toen bracht men een bezetene tot Hem, die blind en stom was.
En Hij (Jezus) genas hem, zodat de stomme sprak en zag.
23 En al de scharen waren buiten zichzelf en zeiden: Dit is toch niet de Zoon van David?
24 Maar de Farizeeen hoorden het en zeiden: Deze drijft de boze geesten slechts uit door Beelzebul, de overste der geesten.
25 Maar Hij kende hun gedachten en zeide tot hen: Ieder koninkrijk, dat tegen zichzelf verdeeld is, gaat ten onder, en geen stad of huis, tegen zichzelf verdeeld, zal standhouden.
26 En indien de satan de satan uitdrijft, is hij tegen zichzelf verdeeld; hoe zal dan zijn koninkrijk kunnen standhouden?
27 En indien Ik door Beelzebul de boze geesten uitdrijf, door wie doen uw zonen het dan? Daarom zullen zij rechters over u zijn.
28 Maar indien Ik door de Geest Gods de boze geesten uitdrijf, dan is het Koninkrijk Gods over u gekomen.
29 Of hoe kan iemand het huis van de sterke binnengaan en zijn huisraad roven, als hij niet eerst die sterke heeft gebonden? Dan zal hij zijn huis plunderen.
30 Wie met Mij niet is, die is tegen Mij, en wie met Mij niet bijeenbrengt, die verstrooit.
31 Daarom zeg Ik u: Alle zonde en lastering zal de mensen vergeven worden, maar de lastering van de Geest zal niet vergeven worden.
32 Spreekt iemand een woord tegen de Zoon des mensen, het zal hem vergeven worden; maar spreekt iemand tegen de Heilige Geest, het zal hem niet vergeven worden, noch in deze eeuw, noch in de toekomende.
Als we de context goed lezen, is de lastering tegen de Heilige Geest: Zeggen dat Gods werk een werk van satan is. Zoals Jezus dus werd verweten dat Hij door Beelzebul (satan) de kracht kreeg om wonderwerken te doen.
Lastering tegen Gods Geest komt voort uit een verhard en onbekeerlijk hart, die het Koninkrijk van God bewust tegen wil werken, door het werk van God te demoniseren. Dat is dus iets wat heel ver gaat.
Invincible,
Ongelovigen hebben niet Gods Geest in zich. Een tekst uit Efeze 1:13 (wat jij ook aanhaalt) laat dat bijv. met vele andere teksten zien.
De gedachten dat iemand Gods Geest ontvangt en dan pas tot geloof komt is iets wat gewoonweg niet Schriftuurlijk te onderbouwen is. Gods Woord schrijft bekering en geloof voor.
Het tot geloof komen kan inderdaad niet zonder de Heilige Geest! Maar er is dan niet sprake van inwoning, maar van werken aan/in de mens. Daarvoor is de Heilige Geest ook in deze wereld gekomen:
Joh. 16
8 En als Hij (de Heilige Geest) komt, zal Hij de
wereld overtuigen van zonde en van gerechtigheid en van oordeel;
9 van zonde, omdat zij in Mij niet geloven;
10 van gerechtigheid, omdat Ik heenga tot de Vader en gij Mij niet langer ziet;
11 van oordeel, omdat de overste dezer wereld geoordeeld is.
De Heilige Geest overtuigd de wereld van zonde, oordeel en gerechtigheid. Dat is het werk aan/in de mens, wat vooraf gaat, wil iemand tot geloof komen. De mens kiest vanuit zichzelf niet voor het evangelie, maar de Heilige Geest overtuigd en waar de Geest van de Heer is, daar is vrijheid! Voor iedereen mogelijk!
De Here nu is de Geest; en waar de Geest des Heren is, is vrijheid. (2 Cor. 3:17)
Op
www.vergadering.nu staat onder downloads een aantal preken van Willem Ouweneel over het werk van de Heilige Geest (zalving, inwoning, vervulling, doop, gaven, vrucht, enz. worden daar besproken). Aanrader!