Ongelovigen en de HeiligeGeest

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Invincible
Luitenant
Luitenant

Ongelovigen en de HeiligeGeest

Berichtdoor Invincible » 09 jan 2004 20:43

Hoi lieve Refowebbers Afbeelding

Ik ben me aan het verdiepen in de HeiligeGeest, en nu heb ik een vraag waar ik een beetje mee zit te vechten. Wie weet kunnen jullie me er verder mee helpen.
De vraag luidt als volgt:

>>>Iedere gelovige heeft de HeiligeGeest in zich wonen. Dat blijkt uit (Rom 8:9) (Ef 1:13) (1 Kor 6:19) & (2 Kor 1:22). Maar hoe zit dat nu bij ongelovigen? Hebben ongelovigen de HeiligeGeest in zich?

Zo nee:
    ## Hoe kunnen zij dan ooit tot geloof komen? Daar is immers de HeiligeGeest voor nodig.
    ## Hoe verklaar je dan de profetie uit Joel 2:28? ...En daarna zal het geschieden, dat Ik Mijn Geest zal uitgieten over alle vlees... Is deze profetie uitgekomen zoals Petrus doet vermoeden in Hand 2:16? Maar dit is het, wat gesproken is door den profeet Joël...

Zo ja:
    ## Lees dan Ef 1:13 nog eens: in Welken gij ook, nadat gij geloofd hebt, zijt verzegeld geworden met den Heiligen Geest der belofte; Dit klopt dan niet meer.
Mijn persoonlijke 'oplossing' tot zover: Bij ongelovigen werkt de HeiligeGeest van buitenaf. Zodra iemand tot geloof komt, komt de HeiligeGeest in die persoon wonen en wordt die persoon een tempel van de HeiligeGeest.
Wat vinden jullie ervan?

Probleem is A] dat ik hier niet echt een bijbelse onderbouwing voor heb en het dus niet helemaal betrouwbaar is, en B] dat ik nog steeds met de vraag zit in hoeverre die profetie van Joel nu daadwerkelijk vervuld is.

Ik hoop dat het probleem een beetje duidelijk is Afbeelding

Alvast bedankt allemaal!
..

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 09 jan 2004 21:09

het is wel om over na te denken idd. dat zal ik dan toch eerst maar eens doen.
wel interresant!
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 10 jan 2004 00:23

Heel interessant inderdaad!

Ik denk dat jij gelijk hebt invincible. Maar als ik de teksten lees die jij aanhaalt, dan lees ik geen tegenspraak. Bij Joel wordt namelijk gezegd dat de Heilige Geest over iedereen uitgestort zal worden en bij Efeze staat er, dat als je gelooft, dat je dan in de Heilige Geest verzegeld wordt.
Maar dan ik zit nu wel te denken aan dat ieder lichaam een tempel is van de Heilige Geest. Betekent dat dan toch dat de Heilige Geest in elk lichaam woont of heeft dat hier niks mee te maken?
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 10 jan 2004 01:40

bloempie19 schreef:Heel interessant inderdaad!

Ik denk dat jij gelijk hebt invincible. Maar als ik de teksten lees die jij aanhaalt, dan lees ik geen tegenspraak. Bij Joel wordt namelijk gezegd dat de Heilige Geest over iedereen uitgestort zal worden en bij Efeze staat er, dat als je gelooft, dat je dan in de Heilige Geest verzegeld wordt.
Maar dan ik zit nu wel te denken aan dat ieder lichaam een tempel is van de Heilige Geest. Betekent dat dan toch dat de Heilige Geest in elk lichaam woont of heeft dat hier niks mee te maken?

En hoe zit het met als je zondigt tegen de heilige geest?
zondig je dan tegen je eigen lichaam?
Want dat is toch een tempel ván de heilige geest?

En als je dat gedaan hebt kun je nooit meer in de hemel komen ook.

Groot mistery voor mij.

Het schijnt ook dat mensen die dát gedaan hebben dat zelf weten.

Ik maak me ook weleens bang dat k het ook gedaan heb, maar niemand schijnt te weten wanneer je het gedaan hebt.

Alleen degenen die het werkelijk gedaan hebben.

Veel vragen dus, waarop waarschijnlijk niemand antwoord heeft...

HereIam
Mineur
Mineur

Berichtdoor HereIam » 10 jan 2004 12:26

Hoi Markie,

Het antwoord moeten we zoeken in de Bijbel!
Zondigen tegen de Heilige Geest doen we als mensen allemaal (jammer genoeg!). Dat doen we als we bijvoorbeeld ons eigen weg gaan, Gods stem niet (willen) horen, de werken doen van het vlees en niet de vrucht van de Geest, enz. Maar door het werk van Jezus, is er vergeving voor deze zonden! Daarvoor ging Hij voor jou aan het kruis, omdat Hij jou en mij lief heeft!

Waar jij waarschijnlijk op doelt, is de lastering tegen de Heilige Geest. Dit wordt beschreven in Mattheus. Lees het eens aandachtig:

Matt.
22 ¶ Toen bracht men een bezetene tot Hem, die blind en stom was. En Hij (Jezus) genas hem, zodat de stomme sprak en zag.
23 En al de scharen waren buiten zichzelf en zeiden: Dit is toch niet de Zoon van David?
24 Maar de Farizeeen hoorden het en zeiden: Deze drijft de boze geesten slechts uit door Beelzebul, de overste der geesten.
25 Maar Hij kende hun gedachten en zeide tot hen: Ieder koninkrijk, dat tegen zichzelf verdeeld is, gaat ten onder, en geen stad of huis, tegen zichzelf verdeeld, zal standhouden.
26 En indien de satan de satan uitdrijft, is hij tegen zichzelf verdeeld; hoe zal dan zijn koninkrijk kunnen standhouden?
27 En indien Ik door Beelzebul de boze geesten uitdrijf, door wie doen uw zonen het dan? Daarom zullen zij rechters over u zijn.
28 Maar indien Ik door de Geest Gods de boze geesten uitdrijf, dan is het Koninkrijk Gods over u gekomen.
29 Of hoe kan iemand het huis van de sterke binnengaan en zijn huisraad roven, als hij niet eerst die sterke heeft gebonden? Dan zal hij zijn huis plunderen.
30 Wie met Mij niet is, die is tegen Mij, en wie met Mij niet bijeenbrengt, die verstrooit.
31 Daarom zeg Ik u: Alle zonde en lastering zal de mensen vergeven worden, maar de lastering van de Geest zal niet vergeven worden.
32 Spreekt iemand een woord tegen de Zoon des mensen, het zal hem vergeven worden; maar spreekt iemand tegen de Heilige Geest, het zal hem niet vergeven worden, noch in deze eeuw, noch in de toekomende.

Als we de context goed lezen, is de lastering tegen de Heilige Geest: Zeggen dat Gods werk een werk van satan is. Zoals Jezus dus werd verweten dat Hij door Beelzebul (satan) de kracht kreeg om wonderwerken te doen.
Lastering tegen Gods Geest komt voort uit een verhard en onbekeerlijk hart, die het Koninkrijk van God bewust tegen wil werken, door het werk van God te demoniseren. Dat is dus iets wat heel ver gaat.

Invincible,

Ongelovigen hebben niet Gods Geest in zich. Een tekst uit Efeze 1:13 (wat jij ook aanhaalt) laat dat bijv. met vele andere teksten zien.
De gedachten dat iemand Gods Geest ontvangt en dan pas tot geloof komt is iets wat gewoonweg niet Schriftuurlijk te onderbouwen is. Gods Woord schrijft bekering en geloof voor.

Het tot geloof komen kan inderdaad niet zonder de Heilige Geest! Maar er is dan niet sprake van inwoning, maar van werken aan/in de mens. Daarvoor is de Heilige Geest ook in deze wereld gekomen:
Joh. 16
8 En als Hij (de Heilige Geest) komt, zal Hij de wereld overtuigen van zonde en van gerechtigheid en van oordeel;
9 van zonde, omdat zij in Mij niet geloven;
10 van gerechtigheid, omdat Ik heenga tot de Vader en gij Mij niet langer ziet;
11 van oordeel, omdat de overste dezer wereld geoordeeld is.

De Heilige Geest overtuigd de wereld van zonde, oordeel en gerechtigheid. Dat is het werk aan/in de mens, wat vooraf gaat, wil iemand tot geloof komen. De mens kiest vanuit zichzelf niet voor het evangelie, maar de Heilige Geest overtuigd en waar de Geest van de Heer is, daar is vrijheid! Voor iedereen mogelijk!
De Here nu is de Geest; en waar de Geest des Heren is, is vrijheid. (2 Cor. 3:17)

Op www.vergadering.nu staat onder downloads een aantal preken van Willem Ouweneel over het werk van de Heilige Geest (zalving, inwoning, vervulling, doop, gaven, vrucht, enz. worden daar besproken). Aanrader!

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 10 jan 2004 13:01

hereiam :!:

Mooi man, hier heb ik wat aan.

32 Spreekt iemand een woord tegen de Zoon des mensen, het zal hem vergeven worden; maar spreekt iemand tegen de Heilige Geest, het zal hem niet vergeven worden, noch in deze eeuw, noch in de toekomende.
wereld overtuigen van zonde en van gerechtigheid en van oordeel;

Kan ik hieruit opmaken dat verharde mensen die zich niet laten overtuigen door de Heilige Geest de zonde tegen de Heilige Geest doen?

Dan hoor ik ergens achter me schreeuwen: "Maar dan kan niemand zijn zonde vergeven worden". Dit is niet juist, iedereen die zoekt zal ook vinden. Dus het hoeft nooit in de weg te staan.

Het is meer een conclusie achteraf denk ik die God trekt. Hij wist mischien wel dat de schrifgeleerden tegen wie Hij dat zij zo verhard waren dat ze nooit meer zichzelf zouden laten overtuigen van zonde.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

HereIam
Mineur
Mineur

Berichtdoor HereIam » 10 jan 2004 13:37

hijwel schreef:hereiam :!:

Mooi man, hier heb ik wat aan.

wereld overtuigen van zonde en van gerechtigheid en van oordeel;

Kan ik hieruit opmaken dat verharde mensen die zich niet laten overtuigen door de Heilige Geest de zonde tegen de Heilige Geest doen?

Ja/nee. We spreken over het lasteren van de Geest. Dat is iets wat nog veel verder gaat dan het ons wel of niet laten overtuigen door Gods Geest. Het komt wel voort uit een zeer verhard hart! Een wettisch hart, zoals die van de Farizeeen, die zich geen raad wisten met de liefde en wonderwerken van Jezus, door de Geest geleid. Zij demoniseerde Jezus, kan het erger?

Shalom

angel

Berichtdoor angel » 10 jan 2004 13:52

Zolang je je nog druk maakt om het feit dat jij mogelijk tegen de Heilige Geest hebt gezondigd (gelasterd) dan is er niets aan de hand. Mensen die Hem lasteren (zoals de farizeeen uit het voorbeeld) zijn al verhard (daar is vaak al een heel proces aan vooraf gegaan ook) en zij zullen niet bang zijn of ze iets verkeerd hebben gedaan!

In Hem verbonden, :D

Angel

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 10 jan 2004 13:54

angel schreef:Zolang je je nog druk maakt om het feit dat jij mogelijk tegen de Heilige Geest hebt gezondigd (gelasterd) dan is er niets aan de hand. Mensen die Hem lasteren (zoals de farizeeen uit het voorbeeld) zijn al verhard (daar is vaak al een heel proces aan vooraf gegaan ook) en zij zullen niet bang zijn of ze iets verkeerd hebben gedaan!

In Hem verbonden, :D

Angel

Welkom Angel :D

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 10 jan 2004 15:46

Hoi Bloempie & HereIam,

bloempie19 schreef:Ik denk dat jij gelijk hebt invincible. Maar als ik de teksten lees die jij aanhaalt, dan lees ik geen tegenspraak. Bij Joel wordt namelijk gezegd dat de Heilige Geest over iedereen uitgestort zal worden en bij Efeze staat er, dat als je gelooft, dat je dan in de Heilige Geest verzegeld wordt.

Wat dat eerste betreft, daar heb je gelijk Afbeelding
Wat dat tweede betreft: waar staat in de bijbel dat ieder lichaam een Tempel van de HeiligeGeest is? Volgens mij gebruikt Paulus deze term op het moment dat hij tegen gelovigen spreekt.
Tegen ongelovigen zeggen dat ze geen tatoe mogen omdat hun lichaam een Tempel van de HeiligeGeest is, is dus in feite onzin Afbeelding

HereIam schreef:Invincible,

Ongelovigen hebben niet Gods Geest in zich. Een tekst uit Efeze 1:13 (wat jij ook aanhaalt) laat dat bijv. met vele andere teksten zien.
De gedachten dat iemand Gods Geest ontvangt en dan pas tot geloof komt is iets wat gewoonweg niet Schriftuurlijk te onderbouwen is. Gods Woord schrijft bekering en geloof voor.

Het tot geloof komen kan inderdaad niet zonder de Heilige Geest! Maar er is dan niet sprake van inwoning, maar van werken aan/in de mens. Daarvoor is de Heilige Geest ook in deze wereld gekomen:
Joh. 16
8 En als Hij (de Heilige Geest) komt, zal Hij de wereld overtuigen van zonde en van gerechtigheid en van oordeel;
9 van zonde, omdat zij in Mij niet geloven;
10 van gerechtigheid, omdat Ik heenga tot de Vader en gij Mij niet langer ziet;
11 van oordeel, omdat de overste dezer wereld geoordeeld is.

De Heilige Geest overtuigd de wereld van zonde, oordeel en gerechtigheid. Dat is het werk aan/in de mens, wat vooraf gaat, wil iemand tot geloof komen. De mens kiest vanuit zichzelf niet voor het evangelie, maar de Heilige Geest overtuigd en waar de Geest van de Heer is, daar is vrijheid! Voor iedereen mogelijk!
De Here nu is de Geest; en waar de Geest des Heren is, is vrijheid. (2 Cor. 3:17)

Okay, duidelijk Afbeelding

Dan vraag ik me af hoe de wereld eruit zag voordat de HeiligeGeest was uitgestort. Hoe stak bekering toen in elkaar? De HeiligeGeest was immers niet in iedereen aan het werk!? (Dat kwam pas bij de vervulling van Joel 2:28)
Was men zich toen ook niet bewust van zonde/gerechtigheid/oordeel? (Joh 16:8)
Wat is het verschil tussen bekering toen en nu?

HereIam schreef:Op www.vergadering.nu staat onder downloads een aantal preken van Willem Ouweneel over het werk van de Heilige Geest (zalving, inwoning, vervulling, doop, gaven, vrucht, enz. worden daar besproken). Aanrader!

Die site heb ik idd al een aantal keer bezocht, erg informatief!
Hier een stel links naar preken van onderstaande personen die ik (meerdere keren) heb geluisterd. Ook zeker aanraders!

WillemOuweneel + BertPiet
WimGrandia

Ze zijn opgenomen op een Ronduit-weekend en zijn te vinden onder het kopje 'audio' bij deze logootjes: Afbeelding

Groets
..

HereIam
Mineur
Mineur

Berichtdoor HereIam » 10 jan 2004 17:53

Dan vraag ik me af hoe de wereld eruit zag voordat de HeiligeGeest was uitgestort. Hoe stak bekering toen in elkaar? De HeiligeGeest was immers niet in iedereen aan het werk!? (Dat kwam pas bij de vervulling van Joel 2:28
Was men zich toen ook niet bewust van zonde/gerechtigheid/oordeel? (Joh 16:8
Wat is het verschil tussen bekering toen en nu?

Ik denk dat er onder de oude bedeling, in het oude verbond bekering meer bestond in het opnieuw houden aan Gods wet. Je weer opnieuw tot God keren en het praktisch maken, door je aan offers te houden, geen afgoden meer te dienen, etc. Dit volk leefde onder de wet en niet onder de bedeling van genade, de bedeling van de H. Geest.

Maar in Jeremia werd al voorspeld dat het anders zal worden. Een nieuw verbond, waar de wet in het hart gegrift zal worden (de inwoning en leiding door de Heilige Geest). In Hebr. 8 wordt dit aangehaald:

8 Want Hij berispt hen, als Hij zegt: Zie, er komen dagen, spreekt de Here, dat Ik voor het huis Israels en het huis Juda een nieuw verbond tot stand zal brengen,
9 niet zoals het verbond, dat Ik met hun vaderen maakte ten dage, dat Ik hen bij de hand nam om hen uit het land Egypte te leiden, want zij hebben zich niet gehouden aan mijn verbond en Ik heb Mij niet meer om hen bekommerd, spreekt de Here.
10 Want dit is het verbond, waarmede Ik Mij verbinden zal aan het huis Israels na die dagen, spreekt de Here: Ik zal mijn wetten in hun verstand leggen, en Ik zal die in hun harten schrijven, en Ik zal hun tot een God zijn en zij zullen Mij tot een volk zijn.

Dat is pinksteren! We leven nu in de bedeling van Gods Geest, de genade die gekomen is door Jezus volbrachte werk.
Joh.1
16 Immers uit zijn volheid hebben wij allen ontvangen zelfs genade op genade;
17 want de wet is door Mozes gegeven, de genade en de waarheid zijn door Jezus Christus gekomen.

Het OT. was de leefregel de wet, nu is dat de Heilige Geest, een veel beter en rijker verbond! Lees dit bijv. eens:
2 Cor. 3:
2 Onze brief zijt gij, geschreven in onze harten, kenbaar en leesbaar voor alle mensen,
3 daar gij toont een brief van Christus te zijn, door onze dienst opgesteld, niet met inkt geschreven, maar met de Geest van de levende God, niet op tafelen van steen, maar op tafelen van vlees in de harten.
4 Zulk een vertrouwen hebben wij door Christus op God.
5 Niet dat wij uit onszelf bekwaam zijn iets als ons werk in rekening te brengen, maar onze bekwaamheid is Gods werk,
6 ¶ die ons ook bekwaam gemaakt heeft om dienaren te zijn van een nieuw verbond niet der letter, maar des Geestes, want de letter doodt, maar de Geest maakt levend.

Bekeerd leven in het Nieuwe, betere verbond gaat veel verder. Het is leven naar de stem van de Heilige Geest die in ons woont. Niet het handelen naar een aantal regels, maar handelen in gehoorzaamheid naar de wil van God die geopenbaard wordt door de Heilige Geest.

Romeinen 8:14 Want allen, die door de Geest Gods geleid worden, zijn zonen Gods.

In het OT. woonde God met Zijn heerlijkheid in tempels, door mensen handen gemaakt. Nu leeft Hij in harten van mensen. Dat is een wezenlijk verschil.

Als ik dit lees:
Romeinen 6:14 Immers, de zonde zal over u geen heerschappij voeren, want gij zijt niet onder de wet, maar onder de genade.
Dan begrijp ik niet waarom in vele kerken nog de wet gelezen wordt. Jij? Paulus noemt het een bediening des doods!

joris

Berichtdoor joris » 10 jan 2004 19:29

in mijn ogen waardevolle boekentips over dit onderwerp:

- De schoonheid van geestelijke taal, jack Hayford isbn 9043505471
- De vrijmaking van de Geest, watchman nee, isbn 9063187246
-frisse wind, nieuw vuur, jim cymbala, isbn 9060678621
-de normale christelijke geboorte, david pawson isbn 9076880182

vier heel verschillende boeken, verschillende standpunten> En als je alles gewoon rustig leest en tot je door laat dringen zonder echte standpunten in te nemen krijg je op het laatst eeng eweldig fijne brede visie op het werk van de Geest. Uitdagin gis om God doro deze boeken heen te laten spreken (en dus niet alles te toesten aan alles wat je ooit geleerd hebt) (let op, nu zeg ik dus niet dat alles wat je geleerd hebt fout is)

het boek van Jim Cymbala is een makkelijk lezend boek over een opleving in een kerk. Praktisch verhaal en erg doorleeft.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 11 jan 2004 20:13

Wat betreft zonde tegen de heilige geest: Als je die begaan hebt (en dat doe je heel bewust) zal je ook nooit meer spijt krijgen van het feit dat je die zonde gedaan hebt (want de HG werkt ook niet meer als jouw geweten), dus als je daar bang voor bent heb je hem niet begaan.
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 11 jan 2004 21:14

De zonde tegen de Heilige Geest betekent dat je bewust God lastert. Dat je dat doet om God pijn te doen. Bijvoorbeeld expres vloeken omdat je weet dat dat de grootste zonde is. Deze zonden vergeeft God niet.
Mensen die de zonde tegen de Heilige Geest hebben begaan weten zelf ook dat ze nooit meer bekeerd kunnen worden.
Zolang je dus twijfelt of je de zonde tegen de Heilige Geest hebt begaan, dan weet je dus dat je hem niet begaan hebt.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

André

Re: Ongelovigen en de HeiligeGeest

Berichtdoor André » 11 jan 2004 21:31

Invincible schreef:Hoi lieve Refowebbers Afbeelding

Ik ben me aan het verdiepen in de HeiligeGeest, en nu heb ik een vraag waar ik een beetje mee zit te vechten. Wie weet kunnen jullie me er verder mee helpen.
De vraag luidt als volgt:

>>>Iedere gelovige heeft de HeiligeGeest in zich wonen. Dat blijkt uit (Rom 8:9) (Ef 1:13) (1 Kor 6:19) & (2 Kor 1:22). Maar hoe zit dat nu bij ongelovigen? Hebben ongelovigen de HeiligeGeest in zich?

Zo nee:
    ## Hoe kunnen zij dan ooit tot geloof komen? Daar is immers de HeiligeGeest voor nodig.
    ## Hoe verklaar je dan de profetie uit Joel 2:28? ...En daarna zal het geschieden, dat Ik Mijn Geest zal uitgieten over alle vlees... Is deze profetie uitgekomen zoals Petrus doet vermoeden in Hand 2:16? Maar dit is het, wat gesproken is door den profeet Joël...

Zo ja:
    ## Lees dan Ef 1:13 nog eens: in Welken gij ook, nadat gij geloofd hebt, zijt verzegeld geworden met den Heiligen Geest der belofte; Dit klopt dan niet meer.
Mijn persoonlijke 'oplossing' tot zover: Bij ongelovigen werkt de HeiligeGeest van buitenaf. Zodra iemand tot geloof komt, komt de HeiligeGeest in die persoon wonen en wordt die persoon een tempel van de HeiligeGeest.
Wat vinden jullie ervan?

Probleem is A] dat ik hier niet echt een bijbelse onderbouwing voor heb en het dus niet helemaal betrouwbaar is, en B] dat ik nog steeds met de vraag zit in hoeverre die profetie van Joel nu daadwerkelijk vervuld is.

Ik hoop dat het probleem een beetje duidelijk is Afbeelding

Alvast bedankt allemaal!

Een paar vraagjes, waarom wil jij weten waarom een ongelovige wel dan niet de HG in zich heeft??
En is het voor ons mensen te doen om een mens gelovig of ongelovig te verklaren??
En probeer ajb de HG niet los te zien van God en Jezus!!!
Tot slot voor God is niets onmogelijk.............

Terug naar “Archief”