eo dag, eerste spreker matt. 3

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

corne91
Verkenner
Verkenner

eo dag, eerste spreker matt. 3

Berichtdoor corne91 » 16 jun 2008 16:56

Toen kwam Jezus vanuit Galilea naar de Jordaan om door Johannes gedoopt te worden. 14 Maar Johannes probeerde hem tegen te houden met de woorden: ‘Ik zou door u gedoopt moeten worden, en dan komt u naar mij?’ 15 Jezus antwoordde: ‘Laat het nu maar gebeuren, want het is goed dat we op deze manier Gods gerechtigheid vervullen.’ Toen stemde Johannes ermee in. 16 Zodra Jezus gedoopt was en uit het water omhoogkwam, opende de hemel zich voor hem en zag hij hoe de Geest van God als een duif op hem neerdaalde. 17 En uit de hemel klonk een stem: ‘Dit is mijn geliefde Zoon, in hem vind ik vreugde.’

Hallo mensen! Ik was zaterdag bij de EO jongerendag. Was na de pauze weg ivm de pokkeherrie:P

Maargoed!

De eerste spreker had het o.a. over de bovengenoemde tekst, met name het laatste gedeelte. Waar God de Vader tegen Zijn Zoon zegt: ‘dit is Mijn geliefde Zoon, in Hem vind Ik vreugde’.

De spreker maakte ervan: ‘dit is Mijn geliefde Kind, in Hem vind Ik vreugde’.

Met een uitleg erachter: wij zijn allemaal Gods kinderen, dus God zegt ook tegen ons: ’in jullie vind Ik Mijn vreugde’. Vandaar het thema van de dag, ondersteboven!

De Statenvertaling zegt: En ziet, een stem uit de hemelen, zeggende: Deze is Mijn Zoon, Mijn Geliefde, in Denwelken Ik Mijn welbehagen heb! Dus het lijkt me nogal Bijbels als we niet de vertaling naar onszelf maken, maar naar Hem, tegen Wie God de Vader het had.

Reacties graag!

Wie waren op de eojongerendag aanwezig? Dezelfde spreker had armbandjes uit laten delen. Met aan het eind van de preek, zei hij… wij moeten Jezus aannemen, pak je armband en doe hem om, met z’n alle tegelijk. Maar kan dat? Armbandje om en we zijn zalig? En terwijl ik ook zie dat het grote deel van de jongeren nog eens lekker mee gaat stampen op ‘muziek’?

Ik had het gevoel dat de meeste van de jongeren niet voor God kwamen, maar voor het losgaan en het feesten met de muziek. Wat doet Valirio dan ook op een christelijke ‘bijeenkomst’? terwijl hij, zag ik later op tv, niet in God geloofde, maar in zichzelf?

Zomaar paar dingen, er zijn er nog meer.

Ik zie naar jullie reacties uit!

Groetjes Corné91
Those who see Gods hand in everything, better leave everything in Gods Hands...

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 16 jun 2008 17:57

Ik heb het net zitten kijken. Ik vind de combinatie-muziek walgelijk (maar dat ligt ook aan mijn muzieksmaak; edit: ik bedoel bij de ronduit praiseband). Maar de teksten op zich zijn ook vreselijk.

Wat die tekst uit Mt. 3: de link die de spreker legde tussen de geliefde Zoon en de andere zonen en dochters van God was wel terecht. Jezus wordt ook wel eersteling genoemd en Jezus noemt ieder zijn broer of zus die de wil van God doet.

Verder theologische wangedrochten, vreselijk.
Laatst gewijzigd door Cicero op 16 jun 2008 18:05, 1 keer totaal gewijzigd.

corne91
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor corne91 » 16 jun 2008 18:04

maar sinds wanneer ziet God vreugde in ons? :?: voor de schepping, dat is duidelijk... maar toen we nee zeiden tegen God, heeft Hij verdriet van ons;) in de Bijbel staat wel dat de engelen juichen als er 1 tot bekering komt.

God zal ongetwijfeld dan vreugde over ons hebben. als wij ons echt bekeren, maar de combinatie van dat alles klopt niet bij de eodag

groet

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 16 jun 2008 18:10

Klopt. Het is wat kort door de bocht om te zeggen dat God vreugde in iemand vindt. Over Jezus wordt het als rechtvaardige gezegd.

Maar ik denk dat het ook verantwoord en pastoraal is om te zeggen dat God vreugde vindt in zijn schepsel als schepsel.

em_ma
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor em_ma » 16 jun 2008 18:23

Afgelopen zaterdag heb ik een groot gedeelte van de Eo-jongerendag gezien op TV.
Eerlijk gezegd heb ik nogal moeite met de entourage van deze dag.
En dan met name het volume en allerlei (sfeer)effecten. Dat stuit mij ontzettend tegen de borst.
Ik snap niet dat dat zo heftig moet en elk jaar weer heftiger. Waarom kan het niet wat ingetogener, net zoals het begon rond de tachtiger jaren? Dan zou ik mij er ook best thuis gevoeld hebben.
Als je gospel luistert moet je het van de tekst hebben, anders kun je net zo goed de radio met popmuziek aanzetten, maar: deze teksten waren nauwelijks te verstaan.

Over de sprekers kan ik niet alles zeggen, die heb ik niet gehoord. De toespraken van Henk Binnendijk mocht ik altijd erg graag horen!

Met interesse heb ik Valerio gevolgd op de Eo-jongerendag. Dat hij op die dag te gast was voor zijn programma, daar had ik niet zoveel moeite mee.
Van de reactie van Valerio over de dag ('niets voor mij') was zelfs Klaas verbouwereerd en stond even met zn mond vol tanden.....

De blijmoedigheid van evangelische christenen zet ons weleens het schaamrood op de kaken, maar deze dag is voor mij weer het andere uiterste. Het is allemaal te heppie kleppie. Als ik bijbelgedeelten lees als Efeze 4 over de oude en nieuwe mens, hoor ik dit te oppervlakkig/eenzijdig terug op de Eo-jongerendag.
Psalm 27 : 11a
HEERE, leer mij Uw weg

corne91
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor corne91 » 16 jun 2008 18:34

Cicero schreef:Klopt. Het is wat kort door de bocht om te zeggen dat God vreugde in iemand vindt. Over Jezus wordt het als rechtvaardige gezegd.

Maar ik denk dat het ook verantwoord en pastoraal is om te zeggen dat God vreugde vindt in zijn schepsel als schepsel.

ja op dat punt ben ik het met je eens, we waren eens Zijn Evenbeeld.

corne91
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor corne91 » 16 jun 2008 18:37

@ em_ma ja klopt, we gingen ook weg omdat ze hoofdpijn kreeg van die herrie.. en ze is wel wat gewend hoor!:-) maarja ik geef je helemaal gelijk, staat er niet ergens in de Bijbel dat je geloof in de 'binnenkamer'moet beoefenen ofzo?

Vonkie

Berichtdoor Vonkie » 16 jun 2008 19:27

Ik ben ook geweest zaterdag en vond de toespraak van Bram Rebergen best oppervlakig, ik miste er wat in. Door middel van een armbandje omdoen wordt je niet zalig. En God is alleen "ondersteboven" van ons als we geheiligd zijn in Christus (klinkt een beetje populair). Dan kan God naar ons kijken en zeggen: In hem/haar vind ik Mijn vreugde omdat hij/zij Mijn wil doet.
De toespraak van Kees ´s middags vond ik een stuk beter. Die was wat evenwichtiger.

@corné91: Het was dit jaar een stuk minder hard als vorig jaar en dat jaar daarvoor. Voor mij was het dit jaar (qua geluid) genieten :wink: .

Riannee
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Riannee » 16 jun 2008 19:30

Ik ben er ook geweest en ik heb er wel wat dingen over te zeggen(positief!):

1. de artiesten: ik vind het heerlijk om af en toe lekker los te gaan en te springen en hard mee te zingen alleen deze keer waren alle 3 de artiesten aardig hard, dus voor mij was het ook wel een beetje te veel denk ik. Maar dat ligt ook gewoon aan het geluid, want als je het later terugkijkt op tv valt het echt wel mee en op een cd is het ook heel anders. Dat heb je toch altijd met live..
Spacifix had niet echt christelijke teksten, daar komen ze zelf ook voor uit, dat ze dat expres niet doen en daar hebben ze ook zo hun redenen voor, ze komen er wel duidelijk voor uit dat ze christen zijn en dat merk je misschien niet direct in hun muziek maar indirect kun je het wel een beetje uit hun teksten opmaken. Bij Starfield en Delirious zie je het wel duidelijk in hun teksten. En dat je die teksten niet kan verstaan, dat valt echt wel mee en bovendien kon je de meeste tekst gewoon meelezen op het scherm.

2. de sprekers: de preek van Bram heb ik niet 100% gevolgd, dus die ga ik nog even terugkijken. Het laatste stuk heb ik wel gevolgd en ook met die armbandjes. Dat vond ik juist wel goed, en het idee was ook helemaal niet dat zogauw je dat armbandje om hebt, dat je dan heilig bent. Het gaat er om dan telkens als jij naar dat armbandje kijkt, dat je er dan weer bij stil staat en dat je er aan denkt dat God ondersteboven van jou is! En dat is natuurlijk gewoon de link naar het thema van die dag. De preek van Bram vond ik ook wel goed, het is allemaal vrij laagdrempelig en makkelijk te begrijpen maar toch weet hij (en de rest) heel veel mensen telkens weer te raken, erg mooi.

Dat het elk jaar steeds heftiger is, dat valt echt wel mee. Het ligt er gewoon net aan wat voor artiesten er zijn. Volgend jaar zullen er misschien wel weer wat rustigere artiesten zijn, dus dat vind ik onzin.

Te 'heppie kleppie'? Vind ik ook wel meevallen, ik snap wel wat je bedoelt, maar dat hoort gewoon bij die dag, dat is al altijd zo geweest. En ik denk als het net zo rustig en ingehouden is als bij een refo-kerk (en daar valt PKN, waar ik zelf zit, ook onder) dan zouden er niet veel mensen op af komen. Het is ook de bedoeling om niet-christenen aan te trekken en ook hun moeten het naar hun zin hebben. Door zoiets worden hun juist meer aangesproken, en reken maar dat er elk jaar weer mensen geintereseerd raken of zelfs bekeerd.

Jammer dat veel mensen er zo negatief over doen. Ik vind de muziek zelf ook niet altijd geweldig, maar er zit altijd wel iets bij wat je wel aanspreekt.

Rienuku

Berichtdoor Rienuku » 16 jun 2008 19:32

corne91 schreef:@ em_ma ja klopt, we gingen ook weg omdat ze hoofdpijn kreeg van die herrie.. en ze is wel wat gewend hoor!:-) maarja ik geef je helemaal gelijk, staat er niet ergens in de Bijbel dat je geloof in de 'binnenkamer'moet beoefenen ofzo?

Corne... betekend dat, dat je je geloof alleen in je binnenkamer moet beoefenen?
Mag je de buitenwereld dan niet laten zien wat je gelooft??

Ik ben zelf ook niet zo weg van de EO-jongerendag... mij te oppervlakkig, en t volume is ok niet aan mijn oren besteed

corne91
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor corne91 » 16 jun 2008 20:01

nee, dat probeerde ik absoluut niet te zeggen. zou beetje raar zijn naar de buitenwereld toe:) maar zo'n groot feest, waar men de Naam van Jezus openlijk beleid. en dan nummers waarvan je zegt... nounou, en mensen letterlijk en figuurlijk staan te springen en te schreeuwen? dat is volgens mij het andere uiterste;)

gegroet

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 jun 2008 20:21

corne91 schreef:maar sinds wanneer ziet God vreugde in ons? :?: voor de schepping, dat is duidelijk... maar toen we nee zeiden tegen God, heeft Hij verdriet van ons;) in de Bijbel staat wel dat de engelen juichen als er 1 tot bekering komt.

God zal ongetwijfeld dan vreugde over ons hebben. als wij ons echt bekeren, maar de combinatie van dat alles klopt niet bij de eodag

groet

Je punt (ook in je laatste post) is me nog niet echt duidelijk. De Jongerendag richt zich in de eerste plaats op jonge christenen, kinderen van Hem dus. In hen heeft God wel vreugde, om Christus. Daarom moeten we Hem aandoen (Gal 3:27)!
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 16 jun 2008 20:23

Ik ben dit jaar ook weer op de eo-jongerendag geweest. Was er 5 jaar niet geweest ofzo, en ik was tot 5 jaar geleden een trouw bezoeker. Ik vond het volume niet harder dan die jaren dat ik er geweest was. Ik vond het 'aanbiddingsgehalte' vrij hoog dit jaar.

Delirious was voor mij een hoogtepunt van de dag. Die Martin is op een bepaalde manier heel 'echt', bijzonder...

De toespraak van Bram heb ik niet helemaal goed gevolg. De uitspraak dat we een geliefd kind van God zijn baseerde hij volgens mij niet alleen op mat. 3, als ik het mij goed herinner baseerde hij dat vooral op een ander gedeelte.

Ik ben het verder wel met iedereen eens dat de eo-jongerendag 'oppervlakkig' is, maar ik zie dat in dit geval als positief. Je hebt maar 1 dag en in principe een eenmalig publiek, dus logisch dat je dan geen moeilijke theologische uiteenzettingen gaat geven. Daarnaast is het publiek jong, voor aardig wat jongeren komt daar onzekerheid bij kijken, Geweldig toch dat ze dan mogen horen dat er een God is waar ze welkom zijn, altijd! Dat is een belangrijke waarheid, kern van het christendom en zeer relevant voor jongeren!
Persoonlijk heb ik daar nu ook niet meer zoveel aan, maar toen ik 15 was bouwde dat me enorm op.

Verder sluit ik me aan bij de post van riannee

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 16 jun 2008 20:42

Wat ik met 'theologische wangedrochten' bedoel is niet zozeer het evangelische gehalte of de mate aan oppervlakkigheid. Maar ik vind de Jezusvroomheid nogal merkwaardig.

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 16 jun 2008 20:48

Cicero schreef:Wat ik met 'theologische wangedrochten' bedoel is niet zozeer het evangelische gehalte of de mate aan oppervlakkigheid. Maar ik vind de Jezusvroomheid nogal merkwaardig.

Jezusvroomheid?

Terug naar “[Religie] - Open forum”