'Vallen in de Geest' (enzo)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Equilibrist
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Equilibrist » 02 jan 2004 12:28

tomkoers schreef:
Equilibrist schreef:[quote="tomkoers]

1 van de vruchten van de Geest is matigheid.
Wat ik nou kenmerkend vond bij de laatste uitzending van Hennie zoekt God, is dat het er in die volle evangeliegemeente naar zeggen van Hennie zo zweverig aan toe ging.
Ik geloof zelf best wel dat die mensen het oprecht bedoelen en ook wel dat God mensen die daar lid zijn zegent, maar het draagt toch geen vrucht voor buitenstaanders? Daarom heb ik ook moeite met dergelijke diensten.

Tom

Tja. Geen vruchten dragen voor buitenstaanders. Dat is maar net welke buitenstaanders je bedoelt natuurlijk. Toen ik nog zoekende was waren er ook een groot aantal dingen die me totaal niet aanspraken, erger nog: afstootten.

Ellenlange preken in een jargon dat ik kende uit oude boeken, slome muziek, droevige gezichten en een haast ongelovige onzekerheid aan de ene kant. Onduidelijke zweverigheid, geschreeuw en een hoop gedoe aan de andere kant.

Het kon me niet warm laten lopen voor de kerk. De God die ik had leren kennen door de Bijbel werd me totaal anders uitgelegd dat ik had gelezen. Vallen in de Geest, praten in tongen, handen om hoog of om laag bij de zegen, hele of halve noten etc etc. In mijn geval droeg het (zeker in de eerste instantie) geen vrucht. Ik kon maar niet begrijpen dat God, die me door Zijn Zoon liefheeft, mij een plaats wilde geven tussen de totale onduidelijkheid van de kerken.

Dus je kunt wel zeggen: ''dat draagt geen vrucht'' maar dat maakt God wel uit. Het verschilt per persoon wat hij/zij nodig heeft. Ook ik heb een gemeente mogen vinden. God dankbaar daarvoor en met begrip voor de kerkzoekende christenen en niet christenen omdat ik uit eigen ervaring weet dat een oordeel te snel geveld is.

Ik herken me in jouw verhaal, en besef ook dat ik God hiermee misschien wel kleiner maak dan de grote God die Hij is. Dit was ook niet mijn bedoeling.
Waar het me eigenlijk om ging, is dat mensen vaak van allerlei dingen in de dienst tot God halen waar je vraagtekens bij kunt zetten of het nou werkelijk nodig is om op die manier God te loven en te prijzen. Maar ik begrijp dat dat vaak heel persoonlijk is.

Zelf heb ik ook zowel goede als minder goede dingen gezien in de charismatische gemeente waar ik van oorsprong uit kom.
Nu ik lid ben van een vrije baptistengemeente waarin het allemaal wat behoudender is, mag ik ook weten dat God me hier wilde hebben en ik me hier ook op mijn plaats voel.
Neemt niet weg dat ik God ook dankbaar ben voor de tijd in de evangelische gemeente.

Tom[/quote]

Ok, dan begrijpen we elkaar. :wink:
Equilibrist

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 10 jan 2004 18:14

Met name jouw bijdrage deed me wel wat , tomkoers

En toch vecht ik er echt mee. In de traditionele kerken waar ik in zit roept men al snel dat de praktijken in charismatische kerken niet van God zijn, sterker nog, God onteerend zijn. Ik ben bang om zo'n oordeel te trekken, als God daar wel aanwezig blijkt te zijn (er gebeuren namelijk ook mooie en goede dingen) hoewel ik me er zeer onprettig bij voel als ik al die mensen in trance voor mn ogen zie gebeuren.
En dan ben ik bang dat het inderdaad niet gezegend is zo'n kerkdienst en misschien wel heel gevaarlijk om in meegenomen te worden. En maak ik me vervolgens zorgen om die vriend.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

wina
Mineur
Mineur

Berichtdoor wina » 10 jan 2004 19:07

meschianza schreef:Bedankt voor jullie heldere reacties tot nu toe. Btje jammer dat de helft over een ander onderwerp ging. Caprice, zou je de volgende keer zo vriendelijk willen zijn apart topic te openen als je het over een ander punt wil hebben. Het is namelijk zwaar verwarrend als plots het boekje van Hellenbroek en de EO jongerendag in de strijd wordt geworpen zonder dat het ook maar enigzinds een heldere kijk op mijn vraagstuk geeft.

Ik bedacht me nog dat 'Vallen voor Gods aangezicht' wel in de bijbel voorkomt, maar dat is meer uit ontzag voor Zijn majesteit. DAt je knielt voor Zijn grootheid. Maar dat is eerbied. En ik zag daar gewoon geen eerbied, wel uitzinnigheid.
Maar aan de andere kant...... je mag ook wel weer verheugd zijn in Hem. En huppelen voor Hem. Maar dat kan heel natuurlijk, zoals je bent. Wat ik daar zag vond ik eerder onnatuurlijk. Het is wel moeilijk, want die vriend haalt er wel weer veel steun uit en komt er graag. Ervaart God er ook zegt hij :|

Ik reageer misschien wel een beetje laat op jouw stukje, maar wou je toch wat vragen,

Als je nou eens in de tijd van David leefde en je zag hem plotseling naakt voor de ark dansen, zou je daar dan wél eerbied in zien, of zou je het dan ook uitzinnig vinden ? Ik kom al ruim 20 jaar in een evangelische gemeente, maar ik heb nog nooit mensen "in trance "gezien, zoals jij in een ander stuk schrijft. Waarom zou je in een voetbalstadion wel mogen juichen als er een overwinning behaald wordt, maar niet mogen juichen omdat Jezus de overwinning behaald heeft ?
Geloof me , de bijbel spreekt meer over lofprijzing en juichen dan over een behoudende gemeente, maar we zijn het gewoon afgeleerd.
Weest blij in de Heer !

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 10 jan 2004 20:02

Hoi Wina,

Ik dacht dat ik in mijn beginposting had aangegeven dat ik tegen uitingen als 'huppelen' voor God niet mijn bedenkingen heb. Ik dnek ook dat de traditionele kerken daar erg passief in zijn en het graag symbolisch willen zien terwijl er in de bijbelse geschiedenis zo praktisch mee omgegaan werd!
Ik wil even duidelijk stellen dat ik onderscheid maak tussen belevingen in met name evangelische gemeentes ( wat ik niet gewend ben, waar ik dus niet zo snel mee zou doen, maar dat is traditie bepaald) waar ik geen vraagtekens bij heb mits er ook diepgang en inhoud en ruimte voor de prediking is. God prijzen, heel puur en eerlijk is het mooiste wat er is.
Maar ik bedoel hier dus echt in trance en lichaamsbewegingen, dus de controle kwijt zijn over je lichaam. (En dat heb ik gezien, ik weet niet of het veel voorkomt). Of dat echt wat te maken heeft met God loven. DAt is dus mijn grote vraag. Of wantrouw ik het omdat ik het niet gewend ben...

En David die naakt voor de ark danste, hmm, als ik de dominee dat zag doen zou ik met staande voet de kerk verlaten :? Omdat ik het niet gewend ben? OMdat ik niet graag vreemde naakte mannen zie :mrgreen: ? Ik weet het niet...
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

wina
Mineur
Mineur

Berichtdoor wina » 10 jan 2004 22:26

Ach ik wil je eigenlijk wel gelijk geven, ik heb op conferenties ook wel dingen gezien waar ik mijn bedenkingen bij had.
Mensen kunnen soms doorslaan.
Maar ik heb het echt getroffen in mijn gemeente : Veel zingen en lofprijzen, een fijne Godvrezende voorganger die zich beslist niet boven je stelt, die durft te belijden voor de gemeente, als hij ergens fout zat.
Nooit "trance"gevallen. En veel liefde onder elkaar. Mensen die nieuw komen zeggen wel eens : Het is of je een warme deken over je heen krijgt.
Ik ben 53 jaar gereformeerd geweest, maar zou daar toch niet meer wennen, ik ben de vrijheid gewend van de Heer grootmaken.
Weest blij in de Heer !

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 12 jan 2004 13:14

Even een korte reactie. Als David naakt voor God danst is dat niet naakt zo wij dat kennen maar zonder bovenkleed. Hij had toen dus alleen zijn ondermantel/kleed aan. Dat is meer dan ons ondergoed en ook meer dan wat veel mensen zomers dragen.

wina
Mineur
Mineur

Berichtdoor wina » 12 jan 2004 17:39

Memmem schreef:Even een korte reactie. Als David naakt voor God danst is dat niet naakt zo wij dat kennen maar zonder bovenkleed. Hij had toen dus alleen zijn ondermantel/kleed aan. Dat is meer dan ons ondergoed en ook meer dan wat veel mensen zomers dragen.

Maar hij danste wel voor God.
Stel dat jouw dominee plots dansend van de preekstoel komt, hoe zou je reageren ?
Weest blij in de Heer !

caprice

Berichtdoor caprice » 12 jan 2004 17:41

wina schreef:
Memmem schreef:Even een korte reactie. Als David naakt voor God danst is dat niet naakt zo wij dat kennen maar zonder bovenkleed. Hij had toen dus alleen zijn ondermantel/kleed aan. Dat is meer dan ons ondergoed en ook meer dan wat veel mensen zomers dragen.

Maar hij danste wel voor God.
Stel dat jouw dominee plots dansend van de preekstoel komt, hoe zou je reageren ?

Wel knap, van dat akelige trapje af.

Vin

Berichtdoor Vin » 12 jan 2004 17:44

Argwanend.

David had wel degelijk reden om te dansen; hij kwam weer binnen met de ark. Dat is heel wat anders dan spontaan op willekeurige momenten uitbarsten in dansen of vallen of zo. Daar kan ik geen voorbeelden van vinden in de bijbel. Zeker niet 'en masse'.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 12 jan 2004 18:18

Ik geloof dat het bij Eli(s)a ook een keer voorkomt, maar veel meer voorbeelden zijn erneit geloof ik.
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

joris

Berichtdoor joris » 12 jan 2004 18:38

@mic schreef:Ik geloof dat het bij Eli(s)a ook een keer voorkomt, maar veel meer voorbeelden zijn erneit geloof ik.
En saul ook: is saul ook onder de profeten? is een spreekwoord geworden.

Maakt hte veel uit of het nog gebeurt? Het gaat er toch om dat we een levende God hebben die in ons hart woont?

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 12 jan 2004 19:15

Ja maar soms is het wel moeilijk omte weten wat goed is en wat niet.
Afbeelding

wina
Mineur
Mineur

Berichtdoor wina » 12 jan 2004 22:43

@mic schreef:Ik geloof dat het bij Eli(s)a ook een keer voorkomt, maar veel meer voorbeelden zijn erneit geloof ik.

Moet altijd alles in de bijbel voorkomen ?

Hebben jullie een kansel ? Komt dat voor in de bijbel ?
Hebben jullie een doopvont ? Komt dat voor in de bijbel ?
Hebben jullie een kerkkoor ? Komt dat voor in de bijbel ?
Hebben jullie een orgel ? Komt dat voor in de bijbel.?

Vallen, dansen, klappen, juichen,profeteren,in tongen spreken, in geestvervoering raken, enz. komt wél in de bijbel voor, en dat zie ik ook niet in de gevestigde kerken.
Weest blij in de Heer !

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 12 jan 2004 23:28

Dat zeg ik ook niet.

Het was gewoon een losse flodder zonder dat er enige conclusie of mening aan verbonden is...
Afbeelding

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 13 jan 2004 18:12

wina schreef:

Moet altijd alles in de bijbel voorkomen ?

Hebben jullie een kansel ? Komt dat voor in de bijbel ?
Hebben jullie een doopvont ? Komt dat voor in de bijbel ?
Hebben jullie een kerkkoor ? Komt dat voor in de bijbel ?
Hebben jullie een orgel ? Komt dat voor in de bijbel.?

Vallen, dansen, klappen, juichen,profeteren,in tongen spreken, in geestvervoering raken, enz. komt wél in de bijbel voor, en dat zie ik ook niet in de gevestigde kerken.

:) Opzich wel een rake opmerking.

het object orgel toets je niet niet aan de bijbel, maar wel de manier hoe je daar Gods eer mee breng. Misschien niet al te best instrument vergeleken bij instrumenten uit de bijbel, maar het is wel eervol.

En zo heb je van die dingen waar je opzich niets over kan zeggen, maar de wel over de manier hoe het wordt toegepast, dat het niet spoort met de bijbel.

Kijk, met klappen en juichen is niks mis, ook niet voor God. Die conclusie heb ik getrokken ondanks dat ik in een zeer behoudende gemeente ben opgegroeid. Ik kan er namelijk niets verkeerds in ontdekken.

Maar wanneer mensen klappen en juichen en daarin zichzelf lijken te verliezen, dat vind ik gewoon niet terug in de bijbel, in de nuchterheid van Jezus. Ik maak me er dus zorgen om nu een vriend in een gemeente gaat waar dat veel gebeurd.
Het is moeilijk uitleggen.
Maar nogmaals, het is geen aanval ofzo.
Laatst gewijzigd door meschianza op 13 jan 2004 19:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Archief”