tomkoers schreef:Equilibrist schreef:[quote="tomkoers]
1 van de vruchten van de Geest is matigheid.
Wat ik nou kenmerkend vond bij de laatste uitzending van Hennie zoekt God, is dat het er in die volle evangeliegemeente naar zeggen van Hennie zo zweverig aan toe ging.
Ik geloof zelf best wel dat die mensen het oprecht bedoelen en ook wel dat God mensen die daar lid zijn zegent, maar het draagt toch geen vrucht voor buitenstaanders? Daarom heb ik ook moeite met dergelijke diensten.
Tom
Tja. Geen vruchten dragen voor buitenstaanders. Dat is maar net welke buitenstaanders je bedoelt natuurlijk. Toen ik nog zoekende was waren er ook een groot aantal dingen die me totaal niet aanspraken, erger nog: afstootten.
Ellenlange preken in een jargon dat ik kende uit oude boeken, slome muziek, droevige gezichten en een haast ongelovige onzekerheid aan de ene kant. Onduidelijke zweverigheid, geschreeuw en een hoop gedoe aan de andere kant.
Het kon me niet warm laten lopen voor de kerk. De God die ik had leren kennen door de Bijbel werd me totaal anders uitgelegd dat ik had gelezen. Vallen in de Geest, praten in tongen, handen om hoog of om laag bij de zegen, hele of halve noten etc etc. In mijn geval droeg het (zeker in de eerste instantie) geen vrucht. Ik kon maar niet begrijpen dat God, die me door Zijn Zoon liefheeft, mij een plaats wilde geven tussen de totale onduidelijkheid van de kerken.
Dus je kunt wel zeggen: ''dat draagt geen vrucht'' maar dat maakt God wel uit. Het verschilt per persoon wat hij/zij nodig heeft. Ook ik heb een gemeente mogen vinden. God dankbaar daarvoor en met begrip voor de kerkzoekende christenen en niet christenen omdat ik uit eigen ervaring weet dat een oordeel te snel geveld is.
Ik herken me in jouw verhaal, en besef ook dat ik God hiermee misschien wel kleiner maak dan de grote God die Hij is. Dit was ook niet mijn bedoeling.
Waar het me eigenlijk om ging, is dat mensen vaak van allerlei dingen in de dienst tot God halen waar je vraagtekens bij kunt zetten of het nou werkelijk nodig is om op die manier God te loven en te prijzen. Maar ik begrijp dat dat vaak heel persoonlijk is.
Zelf heb ik ook zowel goede als minder goede dingen gezien in de charismatische gemeente waar ik van oorsprong uit kom.
Nu ik lid ben van een vrije baptistengemeente waarin het allemaal wat behoudender is, mag ik ook weten dat God me hier wilde hebben en ik me hier ook op mijn plaats voel.
Neemt niet weg dat ik God ook dankbaar ben voor de tijd in de evangelische gemeente.
Tom[/quote]
Ok, dan begrijpen we elkaar.

Equilibrist