De Refowebkids deel 5

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Tuinfluiter
Majoor
Majoor

Berichtdoor Tuinfluiter » 14 jun 2008 15:22

@Missf, zoals jij het nu zo zegt zie ik het toch niet.
Kan nu wel een heel verhaal typen van hoe ik er over denk bla bla bla, maar dat is denk ik niet de bedoeling van Refowebkids.

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 14 jun 2008 15:40

sowieso snap ik niks van het verhaal over de christelijke opvoeding van school, ook al wordt er weinig aan gedaa nop school.. de christelijke opvoeding hoort thuis!!

Juultje77
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Juultje77 » 14 jun 2008 16:05

Tuurlijk is het allereerst de verantwoordelijkheid van ouders, maar het is wel fijn als school en thuis een beetje aansluit en geen grote kloof is!
Dat lijkt me anders voor kinderen best verwarrend.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 14 jun 2008 16:23

in hoeverre bescherm/voed je je in kind op binnen het geloof en dan ook kijkend naar school? Is het soms ook niet goed om een kind naar een gewone protestants christelijke basisschool te doen? Het is mooi mee genomen dat een kind een Bijbelverhaal hoort, of bijbelse liedjes leert. Maar het de geestelijk opvoeding is zowieso (een soort (thuis)basis) dat thuis wordt gegeven. Zo zie ik dat. Ik ben daarom mijn ouders ook erg dankbaar dat ik niet op de school van de kerk gezeten heb, maar op een gewone christelijke basisschool.

*|Scatie
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor *|Scatie » 14 jun 2008 16:39

Ik vind dat de christelijke opvoeding idd de taak van de ouders is, maar dat de school daar wel bij aan moet sluiten. Je beloofd bij de doop je kind op te voeden in de ware leer. Verder lijkt het mij voor een kind heel moeilijk te begrijpen dat er op school anders wordt verteld dan thuis en in de kerk. Onze kids, als we die mogen krijgen, gaan dan ook naar de gereformeerde (vrijgemaakte) school. Ik moet dan ook 10 min. heen en 10 min. terug rijden. Maar ik vind het belangrijker dat ze goed christelijk onderwijs krijgen wat ook in overeenstemming is met ons geloof, dan dat ze bij ons in het dorp naar school gaan naar een algemeen christelijke school.

Waarschijnlijk heb ik een iets andere visie op het geloof dan de meesten van jullie.
Maar ik geloof dat onze kinderen bij hun doop door God worden aangenomen als Zijn kinderen. Waar de doop dan een teken en zegel van is, want ook als zij nog niet gedoopt zijn, geloof ik dit.
Wat ik vooral belangrijk vind om aan mij kinderen mee te geven is dat God hun Vader wil zijn, dat Hij van hen houdt en voor hen zorgt. Dat ze met alles bij Hem terecht kunnen komen dus dat ze alles tegen Hem mogen zeggen. Maar ook dat verkeerde dingen doen en dat ook tegen Hem moeten zeggen en vragen of Hij dat vergeven wil. Heel belangrijk vind ik dat ze ook weten dat als ze er echt spijt van hebben, dat Hij het ook vergeven wil.
De termen 'bekering' en 'een nieuw hartje' zal ik ook niet gebruiken. Ik geloof nl. in een dagelijkse bekering. Het onder ogen zien van je zonden, dat je God daar verdriet mee doet maar ook dat Jezus om ons zo heeft moeten lijden. Dat Gods genade zo groot is dat Hij Zijn Zoon gaf om onze zonden. Het beseffen van onze enorme zondeschuld en dat wij zelf helemaal niets kunnen doen om ook maar een stukje van onze redding te verdienen. God vraagt alleen maar geloof in Hem en beloofd ons onze zonden ook te vergeven door het bloed van Jezus Christus.
Dat wil ik mijn kinderen meegegeven. En daarin snap ik MissF ook.
Ik denk dat als een kind weet dat God van hem/haar houdt en weet dat hij/zij alles tegen Hem mag zeggen en dat Hij hun zonden wil vergeven, dat je kind ook op God vertrouwd. Er staat toch niet voor niets in de bijbel dat je moet worden/geloven als een kind?! Voor een kind ligt het vaak een stuk eenvoudiger dan voor ons. Wij maken het ons zelf soms zo moeilijk door allerlei termen te gebruiken en door 'randvoorwaarden' (als ik het zo mag noemen) voor een bekering of de manier waarop het moet gaan (tenminste zo kwam 't altijd bij mij over als ex-gergemmer).

Ik vind het geweldig om te zien hoe jullie als moeders met jullie kids bezig zijn met het geloof! Zo zou ik het ook graag willen. Heel belangrijk vind ik het dat een kind ook zelf leert bidden. 'k Hoop m'n man tegen die tijd ook zo ver te krijgen dat 'ie hardop gaat bidden. Maar dan leert een kind ook te zeggen wij hem/haar bezig houdt en dingen te verwoorden. Ik denk dat er niks mis is met een standaardgebed, alleen het moet niet standaard worden.
Wat ik voor mijn gevoel heb meegekregen in mijn opvoeding, was dat het eigenlijk niks persoonlijks was. Allemaal theoretisch. Zo van het staat in de bijbel of de dominee zegt het, dus het is waar. Standaard gebeden bij het eten, voor het naar bed gaan. Je moet vergeving hebben van je zonden en een nieuw hartje... en klaar. (niet helemaal natuurlijk, maar zo kwam het bij mij over)
Vandaar ook mijn vraag aan jullie omdat ik het graag anders zou willen doen als wij kids mogen krijgen.

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 14 jun 2008 17:15

MissF schreef:Maargoed, als wij eens kinderen hebben, zal het kind óf naar de Rooms Katholieke school gaan (een ontzettend goede christelijke school, helaas is de Maria verering wel erg op de voorgrond), óf we moeten elke dag een kwartier rijden heen en een kwartier terug.
Want naar de reformatorische school mogen ze toch niet, en de anderen vind ik niks van uit gaan. Moeilijk wordt dat nog :D

Ik snap echt niet waarom je je kind naar een RK-school zou sturen.
Alleen omdat het dichtbij is?
Wat als er een moslim-school in de buurt zat, was dat dan ook een optie geweest?

En als er een goede school maar een kwartiertje verder op zit,
waarom zou je dat dan niet doen? Wat is nou een kwartiertje...

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 14 jun 2008 17:44

en wat als er een PC school is waar de helft van de leerlingen moslim is? zou je je kind daar heen sturen? of doe je ze naar een school helemaal aan de andere kant van de stad omdat daar een (refomatorische) christelijke school staat met alleen maar christelijke kinderen?

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 14 jun 2008 18:06

Evelien schreef:en wat als er een PC school is waar de helft van de leerlingen moslim is? zou je je kind daar heen sturen? of doe je ze naar een school helemaal aan de andere kant van de stad omdat daar een (refomatorische) christelijke school staat met alleen maar christelijke kinderen?

absoluut daar mocht mijn kind heen! aangezien ik in zo situatie voor de klas heb gestaan! dat is nog een respect tonen naar elkar... op zulke scholen! daar mogen bepaalde refoscholen nog een voorbeeld aan nemen!

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 14 jun 2008 18:36

weet je hoe grappig.... mijn buurkinderen (turken en moslim) gaan dus naar een PC school, in de zomer zijn ze natuurlijk veel buiten en pas zong dat jongetje: Lees je Bijbel bidt elke dag.... en pas nog een liedje over Jezus volgen. Prachtig.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 14 jun 2008 18:47

AikonGirl schreef:
MissF schreef:Maargoed, als wij eens kinderen hebben, zal het kind óf naar de Rooms Katholieke school gaan (een ontzettend goede christelijke school, helaas is de Maria verering wel erg op de voorgrond), óf we moeten elke dag een kwartier rijden heen en een kwartier terug.
Want naar de reformatorische school mogen ze toch niet, en de anderen vind ik niks van uit gaan. Moeilijk wordt dat nog :D

Ik snap echt niet waarom je je kind naar een RK-school zou sturen.
Alleen omdat het dichtbij is?
Wat als er een moslim-school in de buurt zat, was dat dan ook een optie geweest?

En als er een goede school maar een kwartiertje verder op zit,
waarom zou je dat dan niet doen? Wat is nou een kwartiertje...

Een moslimschool is toch niet Christelijk, een RK school wel. Dit is de enige school die echt goed christelijk onderwijs biedt. Niet helemaal op de manier zoals wij christenen verwachten en vaak willen, maar het is wel een mooie oplossing. Anders kom je uit op een half christelijke school, waar de juf niet eens een kinderbijbel of gewone bijbel bij zich heeft in de klas. Dat vind ik niks.

En een kwartier rijden, tja, mijn moeder heeft het een paar jaar gedaan, wel met andere mensen samen, maar het was echt niet leuk. Zij dacht van tevoren ook: oh, dat doen we wel gewoon' maar het is niet zo simpel, en al die reistijd (want mijn ouders wilden niet dat wij overbleven op school, of alleen in noodsituaties) da's echt niet handig.
En naar Kesteren is ook amper een optie, omdat daar de hele morgen file staat, dus daar doe je zo een half uur tot drie kwartier over.

Soms moet je denk ik gewoon schipperen met de mogelijkheden die er zijn. En als die eens anders zijn dan hoe ik zelf opgegroeid ben (10 satppen van de goede PC school), dan moeten we daar maar mee leren leven.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

*|Scatie
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor *|Scatie » 14 jun 2008 19:08

't Is denk ik ook een beetje wat je gewend bent. Voor ons is het heel normaal om voor alles een stuk te rijden. 10 min. voor school en kerk rijden vind ik dan ook absoluut niet veel. Als het nu een half uur was, vind ik het een ander verhaal. En met overblijven is toch niks mis?

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 14 jun 2008 19:32

MiissF, op een RK school staat de maria-verering heel hoog. En wat denk je van communie doen. Ook superbelangrijk, met kerst gaan je kids naar de RK-kerk, zien ze al die beeldenverering, carnaval, halloween, en dat soort gedoe, daar offer je je kinderen toch niet aan???? Het kan dan wel christelijk zijn, maar er is een heleboel valse leer hoor, en vergeet niet wat je in je kinderjaren leert, blijft gewoon hangen.
Straks bid je as zoon/dochter de rozenkrans, met weesgegroetjes, hoe zou je dat vinden?

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 14 jun 2008 19:32

tegenworodig komen er meer en emer scholen die laten overblijven, en dan eerder uit zijn! vind ik een goed idee... de leerkracht samen met de klas laten eten ed...

wij moesten meer dan een kwartier fietsen elke dag, heen en tussen d emiddag ook nog heeen en weer.. heb ik niks van gekregen! o jah, wel iets van gekregen, goede conditie!

gempa
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor gempa » 14 jun 2008 19:38

mijn kinderen gaan naar een vrijg/christelijke gereformeerde school.
en daar ben ik heel blij mee, hier in amersfoort heb je wat dat betreft niet veel keus, het is deze school of de reformatorische. de pc scholen stellen niks voor wat christelijkheid betreft.
ik heb bij beide scholen gekeken, en idd ben ik ook gegaan voor de postief christelijke sfeer op school, er wordt veel gedaan aan christelijke leefstijl, veel gezongen, ook elly en rikkert en opwekking. maar ook psalmen,
en ja dat betekent niet dat je thuis ook christelijke opvoeding moet geven.

waar ik vooral op afknap in refomatorisch onderwijs is de regeltjes en het rare idee over gezag.

en over naschool rijden al koste mij het een uur voor een goede school dan zou ik het nog doen.
een goede school is zo belangrijk, ik heb geen auto, ik fiets er 20 min over, en ze blijven over waar ze een prima systeem voor hebben.
(ik ben zelf ook overblijf moeder :mrgreen: )

Tuinfluiter
Majoor
Majoor

Berichtdoor Tuinfluiter » 14 jun 2008 19:40

Waar wij op school hebben gezeten, bleef het meerendeel van de kinderen ook op school eten.
Voor ons was de school een 10 min rijden en dat deed me moeder dan samen met nog een moeder, ging super!
Mensen hebben vaak zo'n medelijden met de kinderen op die school omdat ze op school moeten blijven eten, maar wat ik nog weet is dat ik het juist gezellig vond met alle kinderen eten en met de juf of meester.
Nee heb er geen trauma aan over gehouden :mrgreen:

Maar missf, als jullie kinderen mogen krijgen duurd het nog een hele poos eer ze naar school gaan, misschien ben je dan allang verhuisd.
En is dat probleem ook weer opgelost.

Terug naar “Archief”