De Refowebkids deel 5

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 14 jun 2008 13:01

Wat betreft CD's van Elly&Rikkert: Er zitten veel mooie liedjes bij, die ook 'kloppen' met wat er in de Bijbel staat. Er zitten echter ook liedjes bij, waar ik niks mee heb. De oude liedjes vind ik over het algemeen veel mooier dan de nieuwere.
Afbeelding

Juultje77
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Juultje77 » 14 jun 2008 13:11

Ik vind de liedjes van Elly& Rikkert voor de kinderen erg leuk. Ze kennen ze snel en het zingt gewoon makkelijk. Bij ons zingen de meiden erg graag. Ik ben met Imke een keer naar een kinderconcert van E&R geweest en dat was erg leuk!

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 14 jun 2008 13:12

Daphne schreef:
MissF schreef:Vind ik ook echt belangrijk, dat is voor mij wel één van de redenen om mijn eventuele kinderen niet naar een reformatorische school te sturen waar alleen psalmen gezongen worden. Ik vind zingen enorm belangrijk.

Op een reformatorische school leren ze echt niet alleen psalmen, hoor!
Ik heb zelf op de Calvijnschool in V'daal gezeten. Wij leerden op de kleuterschool de ene week een psalm en de andere week een Bijbels liedje. In de hogere klassen hadden we elke week muziek waarbij we de ene week Bijbelse en de andere week gewone kinderliedjes (Vader Jacob, ed) leerden.

Daarom zei ik ook: een reformatorische school waar ze alleen psalmen zingen.

In Rhenen hebben we die wel, maar mijn keus valt sowieso niet op een reformatorische school, omdat dat niet helemaal strookt met mijn visie op het geloof. Maar het kan best zijn, dat je ook gewone liedjes leert.
Ik herinner wel mijn broertje en zusje die de laatste basisschool jaren op een refoschool zaten, die dan op hele noten psalmen aan moesten leren, en met zijn allen zingen in de klas,ik vond het gewoon sneu. Er ging niks van uit, het arme kind snapte totaal niet waar het over ging. Terwijl ze de link tussen gewone liedjes en de Bijbel erg goed wist te leggen
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 14 jun 2008 13:21

MissF schreef:
Daphne schreef:
MissF schreef:Vind ik ook echt belangrijk, dat is voor mij wel één van de redenen om mijn eventuele kinderen niet naar een reformatorische school te sturen waar alleen psalmen gezongen worden. Ik vind zingen enorm belangrijk.

Op een reformatorische school leren ze echt niet alleen psalmen, hoor!
Ik heb zelf op de Calvijnschool in V'daal gezeten. Wij leerden op de kleuterschool de ene week een psalm en de andere week een Bijbels liedje. In de hogere klassen hadden we elke week muziek waarbij we de ene week Bijbelse en de andere week gewone kinderliedjes (Vader Jacob, ed) leerden.

Daarom zei ik ook: een reformatorische school waar ze alleen psalmen zingen.

In Rhenen hebben we die wel, maar mijn keus valt sowieso niet op een reformatorische school, omdat dat niet helemaal strookt met mijn visie op het geloof. Maar het kan best zijn, dat je ook gewone liedjes leert.
Ik herinner wel mijn broertje en zusje die de laatste basisschool jaren op een refoschool zaten, die dan op hele noten psalmen aan moesten leren, en met zijn allen zingen in de klas,ik vond het gewoon sneu. Er ging niks van uit, het arme kind snapte totaal niet waar het over ging. Terwijl ze de link tussen gewone liedjes en de Bijbel erg goed wist te leggen

1. De basisschool waar ik op zat was reformatorisch
2. De psalmen die we leerden waren op hele noten, maar wat maakte dat uit. Zo zong/zing je ze in de kerk ook, was juist vertrouwd.
3. De psalmen begrepen we wel, die werden eerst helemaal uitgelegd, zodat we wisten wat we gingen zingen.
Afbeelding

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 14 jun 2008 14:12

enn... 4. als je de psalmen niet begrijpt ed... ik vind dat de christelijke opvoeding thuis hoort... dus een vader moeder, etc hoort samen te oefenen van de psalmen met de kinderen, samen uitleggen....

en niet alleen de school!

Tuinfluiter
Majoor
Majoor

Berichtdoor Tuinfluiter » 14 jun 2008 14:31

Maar Missf,
Als jullie ooit kinderen zouden mogen krijgen en ze zijn nog vrij klein een jaar of 4, zou jij dan niet met ze vragen om een nieuw hartje?
Dat hebben die kinders toch nodig?

Tuinfluiter
Majoor
Majoor

Berichtdoor Tuinfluiter » 14 jun 2008 14:35

Ik heb op een 'Refoschool' gezeten en we zongen veel psalmen maar ook veel liederen.
Als wij een psalm moetsen leren dan deed de meester of juf die psalm altijd regel voor regel uitleggen.
Wat ik hier net ook las, als je als ouders zijnde je kinderen naar zo'n school doet, is het wel nodig dat jij ze helpt bij het leren van de psalmen enz.

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 14 jun 2008 14:37

Tuinfluiter schreef:Maar Missf,
Als jullie ooit kinderen zouden mogen krijgen en ze zijn nog vrij klein een jaar of 4, zou jij dan niet met ze vragen om een nieuw hartje?

Dat lijkt mij inderdaad ook heel belangrijk. Alleen zeggen dat God er voor ze is, is mijns inziens niet genoeg.
Afbeelding

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 14 jun 2008 14:39

paprikameisje2 schreef:enn... 4. als je de psalmen niet begrijpt ed... ik vind dat de christelijke opvoeding thuis hoort... dus een vader moeder, etc hoort samen te oefenen van de psalmen met de kinderen, samen uitleggen....

en niet alleen de school!

Inderdaad, dat punt vergat ik nog.
Afbeelding

Merisja
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Merisja » 14 jun 2008 14:45

Tuinfluiter schreef:Maar Missf,

Precies! Dat vind ik ook. Daar gaat het toch om in het geloof? En hoe je dat dan uitdrukt (nieuw hartje, bekering etc.) maakt dan volgens mij niet zoveel uit. Mijn oudste dochtertje is nu net vier en ik vind het echt heel belangrijk dat ze weet dat ze 'bekeerd' moet worden (om maar eens zo'n moeilijk woord te gebruiken...). En heel veel van die termen kan je best op een kindermanier uitleggen, ookal is het soms ook wel moeilijk. Net als de psalmen: vroeger als kleuter leerde ik ook alleen maar psalmen op school (reformatorisch), maar ik moet zeggen dat de juf het zó goed kon uitleggen, dat ik van sommige psalmen nog precies weet hoe ze uitgelegd heeft wat ze betekenen. En dat waren dan echt niet van die makkelijke psalmen!

't Is eigenlijk toch wel prachtig mooi om kinderen op te voeden...

Tuinfluiter
Majoor
Majoor

Berichtdoor Tuinfluiter » 14 jun 2008 14:51

Nou misschien kan ik het ook zo nog wel zeggen: God heeft kinderen gegeven aan veel mensen, waarom? om Zijn koningkrijk uit te breiden.
Zouden we het dan niet als onze plicht moeten ervaren om aan ook de kleine kinders te zeggen dat ze om een nieuw hart moeten vragen?

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 14 jun 2008 14:56

Tuinfluiter schreef:Nou misschien kan ik het ook zo nog wel zeggen: God heeft kinderen gegeven aan veel mensen, waarom? om Zijn koningkrijk uit te breiden.
Zouden we het dan niet als onze plicht moeten ervaren om aan ook de kleine kinders te zeggen dat ze om een nieuw hart moeten vragen?

Je moet het niet alleen als je plicht ervaren, het IS ook je plicht! Denk aan de doopbelofte.
Afbeelding

Tuinfluiter
Majoor
Majoor

Berichtdoor Tuinfluiter » 14 jun 2008 14:59

Daar heb je gelijk in Daphne!
Het is niet zomaar iets als je kinderen mag hebben.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 14 jun 2008 15:08

Wij zingen geen psalmen op hele noten in de kerk.
Ik vind zeker wel dat geloofsopvoeding bij een kind belangrijk is, maar kind hoeft helemaal geen nieuw hart te krijgen, een kind moet leren geloven en vertrouwen op God.
Een nieuw hart moeten krijgen is volgens mij niet bijbels. Het gaat me niet om de inhoud, het gaat mij meer om de woorden die je gebruikt eigenlijk, die moeten mijns inziens wel aansluiten bij wat er gelooft wordt.
Met kerst vertelde iemand bij ons een prachtig verhaal over twee ongelovige kinderen. Hun moeder stierf en net voor ze stierf zei ze: ga mar goed op zoek naar een nieuw hartje.
Dus die kinderen wandelen heel londen door, en vragen overal over ze ergens een nieuw hartje kunnen krijgen

Het is maar een verhaal, maar ik dacht wel even: idd, een kind vat dingen heel anders op dan wij, een nieuw hart krijgen is eigenlijk onzin. Wij hebben vooral geleerd om te bidden, en God te danken dat Hij van mij houdt, en om te zeggen wat er verkeerd was, en om op Hem te leren vertrouwen.

Maargoed, als wij eens kinderen hebben, zal het kind óf naar de Rooms Katholieke school gaan (een ontzettend goede christelijke school, helaas is de Maria verering wel erg op de voorgrond), óf we moeten elke dag een kwartier rijden heen en een kwartier terug.
Want naar de reformatorische school mogen ze toch niet, en de anderen vind ik niks van uit gaan. Moeilijk wordt dat nog :D
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 14 jun 2008 15:16

MissF schreef:Wij zingen geen psalmen op hele noten in de kerk.
Ik vind zeker wel dat geloofsopvoeding bij een kind belangrijk is, maar kind hoeft helemaal geen nieuw hart te krijgen, een kind moet leren geloven en vertrouwen op God.
Een nieuw hart moeten krijgen is volgens mij niet bijbels. Het gaat me niet om de inhoud, het gaat mij meer om de woorden die je gebruikt eigenlijk, die moeten mijns inziens wel aansluiten bij wat er gelooft wordt.
Met kerst vertelde iemand bij ons een prachtig verhaal over twee ongelovige kinderen. Hun moeder stierf en net voor ze stierf zei ze: ga mar goed op zoek naar een nieuw hartje.
Dus die kinderen wandelen heel londen door, en vragen overal over ze ergens een nieuw hartje kunnen krijgen

Het is maar een verhaal, maar ik dacht wel even: idd, een kind vat dingen heel anders op dan wij, een nieuw hart krijgen is eigenlijk onzin. Wij hebben vooral geleerd om te bidden, en God te danken dat Hij van mij houdt, en om te zeggen wat er verkeerd was, en om op Hem te leren vertrouwen.
Maargoed, als wij eens kinderen hebben, zal het kind óf naar de Rooms Katholieke school gaan (een ontzettend goede christelijke school, helaas is de Maria verering wel erg op de voorgrond), óf we moeten elke dag een kwartier rijden heen en een kwartier terug.
Want naar de reformatorische school mogen ze toch niet, en de anderen vind ik niks van uit gaan. Moeilijk wordt dat nog :D

Merisja en Tuinfluiter vertelden net al dat zij de uitdrukking 'een nieuw hartje' niet gebruiken. Een kind moet wél een nieuw hart krijgen, je kunt het alleen beter anders uitleggen bij een kind. Dat is heel wat anders als 'een kind hoeft geen nieuw hart te krijgen'.
Volgens mij begrijpt een kind de uitdrukking 'op God leren vertrouwen' evenmin als 'een nieuw hartje krijgen'.
Sorry, maar ik begrijp niet hoe je als protestantse (eventuele) ouders je kind naar een Rooms-Katholieke basisschool kunt doen! Je belooft bij de doop dat je je kind opvoedt in de ware zaligmakende leer. Dat doe je m.i. niet door het naar een RK-school te sturen!
Afbeelding

Terug naar “Archief”