Moderator: Moderafo's
Daphne schreef:MissF schreef:Vind ik ook echt belangrijk, dat is voor mij wel één van de redenen om mijn eventuele kinderen niet naar een reformatorische school te sturen waar alleen psalmen gezongen worden. Ik vind zingen enorm belangrijk.
Op een reformatorische school leren ze echt niet alleen psalmen, hoor!
Ik heb zelf op de Calvijnschool in V'daal gezeten. Wij leerden op de kleuterschool de ene week een psalm en de andere week een Bijbels liedje. In de hogere klassen hadden we elke week muziek waarbij we de ene week Bijbelse en de andere week gewone kinderliedjes (Vader Jacob, ed) leerden.
MissF schreef:Daphne schreef:MissF schreef:Vind ik ook echt belangrijk, dat is voor mij wel één van de redenen om mijn eventuele kinderen niet naar een reformatorische school te sturen waar alleen psalmen gezongen worden. Ik vind zingen enorm belangrijk.
Op een reformatorische school leren ze echt niet alleen psalmen, hoor!
Ik heb zelf op de Calvijnschool in V'daal gezeten. Wij leerden op de kleuterschool de ene week een psalm en de andere week een Bijbels liedje. In de hogere klassen hadden we elke week muziek waarbij we de ene week Bijbelse en de andere week gewone kinderliedjes (Vader Jacob, ed) leerden.
Daarom zei ik ook: een reformatorische school waar ze alleen psalmen zingen.
In Rhenen hebben we die wel, maar mijn keus valt sowieso niet op een reformatorische school, omdat dat niet helemaal strookt met mijn visie op het geloof. Maar het kan best zijn, dat je ook gewone liedjes leert.
Ik herinner wel mijn broertje en zusje die de laatste basisschool jaren op een refoschool zaten, die dan op hele noten psalmen aan moesten leren, en met zijn allen zingen in de klas,ik vond het gewoon sneu. Er ging niks van uit, het arme kind snapte totaal niet waar het over ging. Terwijl ze de link tussen gewone liedjes en de Bijbel erg goed wist te leggen
Tuinfluiter schreef:Maar Missf,
Als jullie ooit kinderen zouden mogen krijgen en ze zijn nog vrij klein een jaar of 4, zou jij dan niet met ze vragen om een nieuw hartje?
Dat hebben die kinders toch nodig?
Tuinfluiter schreef:Maar Missf,
Als jullie ooit kinderen zouden mogen krijgen en ze zijn nog vrij klein een jaar of 4, zou jij dan niet met ze vragen om een nieuw hartje?
Dat hebben die kinders toch nodig?
Tuinfluiter schreef:Nou misschien kan ik het ook zo nog wel zeggen: God heeft kinderen gegeven aan veel mensen, waarom? om Zijn koningkrijk uit te breiden.
Zouden we het dan niet als onze plicht moeten ervaren om aan ook de kleine kinders te zeggen dat ze om een nieuw hart moeten vragen?
MissF schreef:Wij zingen geen psalmen op hele noten in de kerk.
Ik vind zeker wel dat geloofsopvoeding bij een kind belangrijk is, maar kind hoeft helemaal geen nieuw hart te krijgen, een kind moet leren geloven en vertrouwen op God.
Een nieuw hart moeten krijgen is volgens mij niet bijbels. Het gaat me niet om de inhoud, het gaat mij meer om de woorden die je gebruikt eigenlijk, die moeten mijns inziens wel aansluiten bij wat er gelooft wordt.
Met kerst vertelde iemand bij ons een prachtig verhaal over twee ongelovige kinderen. Hun moeder stierf en net voor ze stierf zei ze: ga mar goed op zoek naar een nieuw hartje.
Dus die kinderen wandelen heel londen door, en vragen overal over ze ergens een nieuw hartje kunnen krijgen
Het is maar een verhaal, maar ik dacht wel even: idd, een kind vat dingen heel anders op dan wij, een nieuw hart krijgen is eigenlijk onzin. Wij hebben vooral geleerd om te bidden, en God te danken dat Hij van mij houdt, en om te zeggen wat er verkeerd was, en om op Hem te leren vertrouwen.
Maargoed, als wij eens kinderen hebben, zal het kind óf naar de Rooms Katholieke school gaan (een ontzettend goede christelijke school, helaas is de Maria verering wel erg op de voorgrond), óf we moeten elke dag een kwartier rijden heen en een kwartier terug.
Want naar de reformatorische school mogen ze toch niet, en de anderen vind ik niks van uit gaan. Moeilijk wordt dat nog
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 26 gasten