De Refowebkids deel 5

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Merisja
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Merisja » 14 jun 2008 10:58

Wij zingen ook de hele dag door, ja. Vooral die cd's van Eerlijk = eerlijk, Geloven = gaaf, God = goed enzo doen het erg goed. Ze zingt echt elk versje mee, echt leuk! En het hardop bidden: bij mij thuis werd er ook niet hardop gebeden, daardoor vond ik het best moeilijk om zomaar hardop te gaan bidden. Dat wil ik dus echt proberen te voorkomen, dus ik (of mijn man) bid altijd hardop. Ook vrije gebeden, zal ik maar zeggen. Ik merk nu al dat ze zelf ook hardop durft te bidden en ook van alles durft te vragen aan God; dat had ik vroeger echt niet, er was toch wel een soort van drempel ofzo.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 14 jun 2008 10:58

veel verschillende soorten liedjes denk ik. Ik vind dat ze ook nogal uitwaaien, van hele mooie tot eigenlijk niets zeggende liedjes.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Merisja
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Merisja » 14 jun 2008 11:02

pol schreef:Bekering is een heel moeilijk begrip voor peuters, dus dat omzeil ik door te zeggen, dat je op Jezus moet vertrouwen en altijd naar Hem moet luisteren.

Pol, nog even hierop terugkomend: ik hoorde pas een heel mooi voorbeeld hoe je bekering kunt uitleggen aan peuters / kleuters. Iedereen loopt op een weg, bij God vandaan, maar als God je bekeert, dan keer je dus om op de weg en ga je weer naar God terug. Op het moment dat je omkeert op de weg, dus weer terug komt naar God toe, dat is de bekering. Vond het zelf heel duidelijk en ons dochtertje van net 4 'snapte' het meteen.

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 14 jun 2008 11:11

Merisja schreef:
pol schreef:Bekering is een heel moeilijk begrip voor peuters, dus dat omzeil ik door te zeggen, dat je op Jezus moet vertrouwen en altijd naar Hem moet luisteren.

Pol, nog even hierop terugkomend: ik hoorde pas een heel mooi voorbeeld hoe je bekering kunt uitleggen aan peuters / kleuters. Iedereen loopt op een weg, bij God vandaan, maar als God je bekeert, dan keer je dus om op de weg en ga je weer naar God terug. Op het moment dat je omkeert op de weg, dus weer terug komt naar God toe, dat is de bekering. Vond het zelf heel duidelijk en ons dochtertje van net 4 'snapte' het meteen.

Ja dat is een heel goed voorbeeld. Het voorbeeld van een nieuw hart vind ik niet zo goed, dan denken ze dat ze een ziek hart hebben (lichamelijk) en krijg je een heel ziekenhuis verhaal, maar die van ons zijn dan 2-3 jaar

Merisja
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Merisja » 14 jun 2008 11:26

Dat vind ik dus ook ja, een nieuw hart is echt heel moeilijk uit te leggen. Maar andere kant vraag je dat wel weer makkelijk: Mag ik een nieuw hartje? I.p.v.: Wilt U me bekeren? Maar goed, het belangrijkste vind ik gewoon dat ze weten dat God er altijd voor je is en Hij je altijd ziet en je alles tegen Hem mag zeggen. Daartegenover staat wel dat wij altijd verkeerde dingen doen en we wel vergeving moeten vragen over onze verkeerde dingen. Maar dat omzeil ik altijd wel een beetje, door geen moeilijk termen te gebruiken.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 14 jun 2008 11:31

Waarom moet een kind van 4 eigenlijk weten wat bekering is?
(als je trouwens goed oplet is 'een nieuw hartje' ook hartstikke eng...)
Ik denk dat het goed is dat een kind kinderlijk geloofd, zonder al die toevoegselen van ons erbij. Een kind maggewoon blij zijn als het weet dat God bestaat. Een kind kan daar heel blij om zijn en heeft mijns inziens weinig aan 'bekering' en dat soort woorden. Best fijn om kind te zijn lijkt me, zonder al dat getwijfel enzo :)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Merisja
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Merisja » 14 jun 2008 11:52

MissF schreef:Waarom moet een kind van 4 eigenlijk weten wat bekering is?
Ik denk dat het goed is dat een kind kinderlijk geloofd, zonder al die toevoegselen van ons erbij. Een kind maggewoon blij zijn als het weet dat God bestaat. Een kind kan daar heel blij om zijn en heeft mijns inziens weinig aan 'bekering' en dat soort woorden.

Wat is dan kinderlijk geloven? Als je alleen maar weet als kind: God is er, is dat naar mijn idee niet genoeg. God is er en Hij wil jouw Verlosser zijn. Hij wil al jouw stoute en verkeerde dingen vergeven (=vergeten, in kindertaal :wink: ). En dus is er vergeving van zonden nodig. Oók voor een kind. En dan praat ik absoluut niet in moeilijke termen, maar uiteindelijk kom je dan toch wel eens op de woorden 'bekering' en 'een nieuw hartje' uit. Als je dan bekering uitlegt hoe ik het al eerder omschreef, denk ik dat dat toch wel heel duidelijk is voor een kind.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 14 jun 2008 12:03

Ik vind 'bekering' niet kinderlijk.
Ik vind kinderlijk geloven dat je gewoon weet dat God bestaat en dat Hij er voor je is. Dát is volgens mij de strekking van het geloof, en niet al dat gedoe dat erbij gehaald wordt.
En natuurlijk kom je ook bij dat Jezus alle dingen die je niet goed hebt gedaan wil vergeven (wat is vergeven?), maar volgens mij is dat niet iets wat op de voorgrond hoeft te staan als je met je kleine kinderen over geloven praat.
Ik kan me vooral herinneren dat ik vooral blij was ermee, en ik ben erg gelukkig dat ik dat heb weten vast te houden, en niet beland ben in allerlei theologisch gezwam, waarbij zonden enorm beladen werden. Volgens mij is dat voor een kind te ingewikkeld, en is dat Jezus' doel niet geweest toen Hij zei:' Laat de kind'ren tot mij komen.'
Hij zei toen helemaal niet:' Maar vertel eerst maar eens wat je verkeerd hebt gedaan.'

Tuinfluiter
Majoor
Majoor

Berichtdoor Tuinfluiter » 14 jun 2008 12:10

Denk wel dat het goed is om ook met kleine kinderen over een nieuw hartje te praten.
Als je het rustig en makkelijk uitlegt begrijpen ze veel hoor.
Die liedjes van Ellie en Rikkert vind ik soms ook een twijfelgeval.
Koop gewoon andere cd's waar ik het dan wel volledig achtersta.

gempa
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor gempa » 14 jun 2008 12:13

Tuinfluiter schreef:Denk wel dat het goed is om ook met kleine kinderen over een nieuw hartje te praten.
Als je het rustig en makkelijk uitlegt begrijpen ze veel hoor.
Die liedjes van Ellie en Rikkert vind ik soms ook een twijfelgeval.
Koop gewoon andere cd's waar ik het dan wel volledig achtersta.

waarom :?:

gempa
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor gempa » 14 jun 2008 12:21

ik bid hard op en de kinderen mogen ook hard op bidden, lees uit de kinderbijbel, en probeer uitleggen waarom wij sommige dingen belangrijk vind. op school doen ze er ook veel aan gelukkig , ook hardop bidden in de klas, de kinderen ook, en ze mogen dingen aandragen om voor te bidden. zingen veel. muziek draaien we eigenlijk vanalles, maar ik heb niet veel muziek opstaan, met 4 kids in een kleine kamer heb je herrie genoeg.

ik zoek zelf nog een goed dagboekje of zo voor als ze naar bed gaan, heeft iemand een goede sugestie???

Tuinfluiter
Majoor
Majoor

Berichtdoor Tuinfluiter » 14 jun 2008 12:27

@Gempa,
Waarom ik geen cd's draai van Ellie en Rikkert?
Ja hoe moet ik dat is uitleggen?
Heb er gewoon een soort gevoel bij dat ik het niet zo eerbiedig vind (niet zo zoals wij dat gewend zijn).
Kan me nu heel goed voorstlellen dat er hier zijn die dat vreemd vinden en die dat helemaal niet zo vinden, maar mijn gevoel daarover is dus wel zo.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 14 jun 2008 12:39

Mijn oma zei altijd over Elly en Rikkert: brr, niks aan, die mensen zien er zo raar uit.'
Terwijl ik nog steeds weg ben van die liedjes. Wij kenden als kleine kinderen al bij ek bijbelverhaal een liedje. En liederen blijven absoluut veel beter hangen dan een bijbelverhaal, al is het nog zo begrijpelijk.
Wij leerden op school ook veel liedjes. Vind ik ook echt belangrijk, dat is voor mij wel één van de redenen om mijn eventuele kinderen niet naar een reformatorische school te sturen waar alleen psalmen gezongen worden. Ik vind zingen enorm belangrijk.
Helaas hebben we hier geen echt goede basisschool waar ook nog eens zulke liedjes gezongen worden, dus het is sowieso al lastig waar onze eventuele kinderen heen moeten.

Hoe zoeken jullie dat eigenlijk uit, een school voor je kind? In onze gemeente is dat best een probleem.

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 14 jun 2008 12:58

MissF schreef:Vind ik ook echt belangrijk, dat is voor mij wel één van de redenen om mijn eventuele kinderen niet naar een reformatorische school te sturen waar alleen psalmen gezongen worden. Ik vind zingen enorm belangrijk.

Op een reformatorische school leren ze echt niet alleen psalmen, hoor!
Ik heb zelf op de Calvijnschool in V'daal gezeten. Wij leerden op de kleuterschool de ene week een psalm en de andere week een Bijbels liedje. In de hogere klassen hadden we elke week muziek waarbij we de ene week Bijbelse en de andere week gewone kinderliedjes (Vader Jacob, ed) leerden.
Afbeelding

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 14 jun 2008 12:59

pol schreef:
Evelien schreef:ze zijn nogal breed vindt ik.

en hebben hele mooie liedjes.

Wat bedoel je met breed?

breed in de zin van, ze hebben ook gewone liedjes, maar ook liedjes wat gaat over eenzaamheid, ziekte, verdriet, blijheid. ettc... echt met een soort van thema/onderwerp.

Terug naar “Archief”