Moderator: Moderafo's
Joepie Meloen schreef:Is dat vertrouwen dan altijd even sterk aanwezig, is mijn wedervraag?
Joepie Meloen schreef:Marnix schreef:Hoezo kan hij dan niet? Dan is er begeerte en de nodiging van God. Als Godeen mens bekeert gaat de mens niet op zichzelf focussen (en zijn eigen zonde, zwakte etc.) maar op God en zijn genade en verlossing. Hij gaat zijn heil buiten zichzelf zoeken en dan kan hij juist wel aan het avondmaal aangaan! Een kenmerk van bekering is juist die zekerheid in Christus.
De mens gaat ook inzien dat hij tegen God gezondigd heeft, dus ziet in zoverre zeker zijn eigen zonde en zwakte. En op het moment dat dat de overhand heeft, kan hij dus uit zichzelf niet aan het Avondmaal gaan.
Gerdien B. schreef:Wat ik mij dan afvraag is: je weet dat God je zonden heeft vergeven, maar toch kan je daar dan niet op vertrouwen. Want je wilt het nog een keer van Hem horen en dan gericht op het avondmaal
Joepie Meloen schreef:Is dat vertrouwen dan altijd even sterk aanwezig, is mijn wedervraag?
André schreef:Ja dat vertrouwen is wat mij betreft altijd even sterk, immers, Gods hand laat niet los het werk dat Hij begon.
Gerdien B. schreef:ja, dat is vast houden aan die eerste keer dat God dat duidelijk maakte aan jou. Ook al zegt je gevoel en je eigen verstand wel is anders.
Laat ik me 'blij'weten met een onrustig leven.Boekenlezer schreef:Degenen die het ware geloof niet hebben, laat hij wel met rust. Die mensen hebben dan ook verreweg het rustigste leven.
André schreef:Laat ik me 'blij' weten met een onrustig leven.
Maar wat ik meer boeiend vind, vanwaar deze wijsheid die je hier boven schetst? Overigens vind ik het ook wel verrassend dat jij ook het woord 'ware' voor geloof zet. Er zijn toch maar twee geloven?
1. geloof.
2. ongeloof.
De titel, welke voor aan dit werkje gesteld is, zal u het eigenlijk oogmerk, dat wij in deszelfs onderneming gehad hebben, ten eersten genoegzaam omder het oog brengen. Wanneer wij het ook eenen "Toetssteen der valsche Genade" geheeten hebben, zoo hebben wij die uitdrukking van Valsch dan in den eigenen zin genomen, waarin de H. Schrift die gewoonlijkt gebruikt, als dezelve gewaagt van valsche Christussen, Matth. 24:24. Marc. 13:22. Van valsche Propheten, 1 Joh. 4:1 en elders. Valsche Broederen, 2 Cor. 11:26. Gal. 2:4. Valsche Apostelen, 2 Cor. 11:13. Valsche Leeraars, 2 Petr. 2:1, en van andere zaken. Het wil toch enkel te kennen geven, dat de personen of dingen inderdaad niet zijn, hetgeen zij wel schijnen te wezen, of waarvoor zij bij de menschen in de wereld mochten geroemd en aangezien worden. Gelijk men zoo ook in het natuurlijke zoude zeggen eenen "Toetssteen van waar en valsch goud," waar nochtans valsch goud eigenlijk geen goud is, hoewel het schoon dien naam mag dragen. Alzoo is eene valsche genade, met opzicht op het zaligmakende werk des Geestes, ook eigenlijk geene genade, wanneer die doch aldus geheeten wordt; want hetgeen valsch is, kan het wezen van het ware nooit aannemen, of het konde dan niet meer valsch zijn.
CaptainCaveman schreef:Wat een nonsens. Dat hoef ik toch niet nader te verklaren, mag ik hopen?Boekenlezer schreef:Degenen die het ware geloof niet hebben, laat hij wel met rust. Die mensen hebben dan ook verreweg het rustigste leven.
Joepie Meloen schreef:Ik denk dat de mens soms zo sterk zijn eigen onwaardigheid inziet, dat hij, ondanks het vertrouwen dat hij heeft, toch niet aan kan gaan.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten