Een op vijf gelovigen gaat naar de kerk. En jij?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Denkertje21

Een op vijf gelovigen gaat naar de kerk. En jij?

Berichtdoor Denkertje21 » 12 jun 2008 12:29

Van de ruim negen miljoen gelovigen in Nederland gaat slechts 20 procent wekelijks naar de kerk, de moskee of andere godsdienstige bijeenkomsten. Dat blijkt uit onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Van de drie grootste groepen gelovigen, rooms-katholieken, protestanten en islamieten, zijn de protestanten de trouwste kerkgangers. Bijna een derde van hen bezoekt minstens een keer in de week de kerk.

Van de islamieten brengt 27 procent minstens wekelijks een bezoek aan de moskee. Rooms-katholieken zijn de minst trouwe kerkbezoekers; slechts 7 procent gaat elk weekeinde naar de mis. 57 procent van hen gaat zelden of nooit.

In 2005 en 2006 rekende 58 procent van de Nederlanders, ruim negen miljoen mensen, zich tot een kerkelijke gezindte of levensbeschouwelijke groepering. De rooms-katholieken vormen met 29 procent de grootste groep. Bijna 20 procent van de bevolking is protestants en 5 procent is islamiet. Andere gelovigen als joden en hindoes vormen 5 procent. Ongeveer 42 procent van de bevolking zegt geen geloof aan te hangen.

In het onderzoek komt verder naar voren dat het moskeebezoek een uitgesproken mannenaangelegenheid is. Van de islamitische mannen bezoekt 36 procent wekelijks of vaker de moskee, tegen slechts 16 procent vrouwen. Onder de katholieken en protestanten zijn er nauwelijks verschillen in kerkgang tussen mannen en vrouwen.

Laat eens horen hoe het met jouw kerkgang zit? Ga je vaak? Ga je gemotiveerd en waarom ga je eigenlijk?

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 12 jun 2008 12:35

Dat verschilt per week. PAs kon ik niet dus toen thuis een dienst geluisterd via internet. De volgende keer bezoek ik 2 kerkdiensten en dat varieerd ook nog per week waar en welke.

Als ik gewerkt heb dan moet ik mijzelf soms wel is motiveren omdat ik dan moe ben en dan moeilijk kan consentreren op de preek. Verder ga ik altijd graag naar de kerk en sla liever de dienst niet over op zondag. Minimaal 1 keer op een zondag te gaan.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

maryem
Verkenner
Verkenner

Re: Een op vijf gelovigen gaat naar de kerk. En jij?

Berichtdoor maryem » 12 jun 2008 12:43

Denkertje21 schreef:Van de ruim negen miljoen gelovigen in Nederland gaat slechts 20 procent wekelijks naar de kerk, de moskee of andere godsdienstige bijeenkomsten. Dat blijkt uit onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Van de drie grootste groepen gelovigen, rooms-katholieken, protestanten en islamieten, zijn de protestanten de trouwste kerkgangers. Bijna een derde van hen bezoekt minstens een keer in de week de kerk.

Van de islamieten brengt 27 procent minstens wekelijks een bezoek aan de moskee. Rooms-katholieken zijn de minst trouwe kerkbezoekers; slechts 7 procent gaat elk weekeinde naar de mis. 57 procent van hen gaat zelden of nooit.

In 2005 en 2006 rekende 58 procent van de Nederlanders, ruim negen miljoen mensen, zich tot een kerkelijke gezindte of levensbeschouwelijke groepering. De rooms-katholieken vormen met 29 procent de grootste groep. Bijna 20 procent van de bevolking is protestants en 5 procent is islamiet. Andere gelovigen als joden en hindoes vormen 5 procent. Ongeveer 42 procent van de bevolking zegt geen geloof aan te hangen.

In het onderzoek komt verder naar voren dat het moskeebezoek een uitgesproken mannenaangelegenheid is. Van de islamitische mannen bezoekt 36 procent wekelijks of vaker de moskee, tegen slechts 16 procent vrouwen. Onder de katholieken en protestanten zijn er nauwelijks verschillen in kerkgang tussen mannen en vrouwen.

Laat eens horen hoe het met jouw kerkgang zit? Ga je vaak? Ga je gemotiveerd en waarom ga je eigenlijk?

over dat moskee bezoek..het klopt dat vrouwen veel minder naar de moskee gaan, dit is omdat het voor vrouwen niet hoeft, het gaat ook een beetje moeilijk voor een moeder met kinderen bv om elk gebed in de moskee bij te wonen dagelijks, de vrouw mag gewoon het gebed thuis verrichten,maar als ze wilt mag ze wel naar de moskee
Maar toch zie ik moskeeen vaak vol(ook met vrouwen) maar dit ligt er misschien net aan waar die moskee staat.
ook is het zo dat Christenen op zondag naar de kerk gaan, zondag is een vrije dag.
Het vrijddag gebed van de moslims is het middaggebed het valt nu zo ongeveer om 13.40, de meeste mannen moeten gewoon werken op dat tijdstip en kunnen geen vrij nemen..dus ja dat is dan ook een heel logisch gevolg dat het dan niet zo ontzettend druk is
Als de vrijdag een vrije dag zou zijn, dan zou het heel wat drukker zijn
Laatst gewijzigd door maryem op 12 jun 2008 14:05, 2 keer totaal gewijzigd.

88alries88
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor 88alries88 » 12 jun 2008 12:48

Ik (samen met mn vriend) gaan meestal 2x. Als we bij mij zijn, slaan we nog wel eens over of we luisteren thuis via internet. Als we bij mijn vriend zijn 'moeten' we 2x.

Soms slaan we een keer over omdat we geen zin hebben of omdat we heel moe zijn. Ik ga naar de kerk om daar het Woord van God te horen, en om te luisteren wat de dominee in de dienst aan ons wil leren. Heb er geen hekel aan om naar de kerk te gaan.
As long as You loved me, there's no mountain I can't climb!

Qwerty

Berichtdoor Qwerty » 12 jun 2008 13:14

88alries88 schreef:Ik (samen met mn vriend)
Ik ga naar de kerk om daar het Woord van God te horen, en om te luisteren wat de dominee in de dienst aan ons wil leren. Heb er geen hekel aan om naar de kerk te gaan.

Goed getuignis.

Qwerty

Berichtdoor Qwerty » 12 jun 2008 13:16

Gerdien B. schreef:Dat verschilt per week. PAs kon ik niet dus toen thuis een dienst geluisterd via internet. De volgende keer bezoek ik 2 kerkdiensten en dat varieerd ook nog per week waar en welke.

Als ik gewerkt heb dan moet ik mijzelf soms wel is motiveren omdat ik dan moe ben en dan moeilijk kan consentreren op de preek. Verder ga ik altijd graag naar de kerk en sla liever de dienst niet over op zondag. Minimaal 1 keer op een zondag te gaan.

Een voorbeeld!!

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 12 jun 2008 13:52

Qwerty schreef:
Een voorbeeld!!
Voor wie een voorbeeld en in welk opzicht een voorbeeld?

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 12 jun 2008 14:03

Misschien klinkt het overdreven. Maar ik kan er echt de hele week naar uitkijken: zondag! Ik ga altijd twee keer, bij gezondheid natuurlijk.

Het is m'n tankstation voor de week daarop. Het maakt me dan ook niet uit wie er preekt. Er is altijd wat bij.

Belangrijk vind ik ook wel de voorbereiding. Als ik zaterdagavond afgepeigerd in bed stap is dat niet echt een goeie basis voor een frisse zondag.

De zondagsdienst is voor mij echt een compleet gebeuren, dus niet alleen de preek, maar ook het samen bidden voor elkaar, voor de wereld en natuurlijk om de aanwezigheid van de heilige Geest die de bruggenbouwer wil zijn naar Jezus toe.

Ook het zingen hoort er volop bij. Het stoort me zeker niet dat we alleen psalmen zingen. In voor en naspel hoor ik ook zoveel mooie opwekingsliederen en gezangen die als boodschappen overkomen.

Heerlijk: twee keer op zondag naar Zijn huis!

Wolkje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Wolkje » 12 jun 2008 14:06

ik ga elke week, momenteel 1 keerjte per zondag vanwege mijn zoontje.
na de zomervakantie gaat hij naar de creche en dan ga ik of een keer of 2 keer. mijn man is diaken en als hij smiddag zitten gaat dan moet ik natuurlijk oppassen. anders om de beurt.

voordat ik een kindje had gingen we eigenlijk altijd 2 keer per zondag.
waarom? ik heb altijd geleerd dat de gemeente je oproept en dan dien je te gaan. want de Here heeft die gemeente aan je gegeven. vind het geen probleem dus waarom dan niet. komt niet heel gemotiveerd over he? :oops:
Afbeelding Afbeelding

88alries88
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor 88alries88 » 12 jun 2008 14:07

Denkertje21 schreef:Misschien klinkt het overdreven. Maar ik kan er echt de hele week naar uitkijken: zondag! Ik ga altijd twee keer, bij gezondheid natuurlijk.

Het is m'n tankstation voor de week daarop. Het maakt me dan ook niet uit wie er preekt. Er is altijd wat bij.

Belangrijk vind ik ook wel de voorbereiding. Als ik zaterdagavond afgepeigerd in bed stap is dat niet echt een goeie basis voor een frisse zondag.

De zondagsdienst is voor mij echt een compleet gebeuren, dus niet alleen de preek, maar ook het samen bidden voor elkaar, voor de wereld en natuurlijk om de aanwezigheid van de heilige Geest die de bruggenbouwer wil zijn naar Jezus toe.

Ook het zingen hoort er volop bij. Het stoort me zeker niet dat we alleen psalmen zingen. In voor en naspel hoor ik ook zoveel mooie opwekingsliederen en gezangen die als boodschappen overkomen.

Dit vind ik echt pas iets om jaloers op te zijn!! Om het zo goed te kunnen weergeven, en van de boodschap die er uit gaat!
As long as You loved me, there's no mountain I can't climb!

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 12 jun 2008 14:09

Ik ben een bijzonder onregelmatige kerkganger. Met vaak de intentie de frequentie van mijn kerkgang te verbeteren...

Ik vind het fijn om naar de kerk te gaan, maar als het niet kan of niet uitkomt, dan vind ik dat ook niet erg. En voordat nu alle lezers in dit topic mij ervan gaan beschuldigen dat ik het helemaal fout doe en tijd moet maken voor de Heer, etc., etc.... ik zal er iets anders instaan dan jij die dit nu leest.

Voor mij is het elke dag een feest. Elke dag dat ik mag bidden, me mag verbazen over de regen die uit de lucht valt, noem maar op. Net nog: een belangrijke envelop viel zomaar door de brievenbus. Dan ben ik heel dicht bij God. Vaak dichter bij dan wanneer ik in een kerkdienst zit.

Maar een dienst vind ik wel fijn: samen zingen, dansen, bidden. Soms vind ik de woensdagavond dienst fijner: dan is meer ruimte voor gebed.

Verder zijn we ook niet echt lid van een gemeente. Maar als we gaan dan gaan we naar 1 vaste gemeente, waar we ook wel mensen kennen enzo.

Nou, heel verhaal :yahoooo:
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Vonkie

Berichtdoor Vonkie » 12 jun 2008 14:28

Is dat bewust dat je niet bij een kerk "aangesloten (=lid)" bent?

Riannee
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Riannee » 12 jun 2008 14:32

88alries88 schreef:
Denkertje21 schreef:Misschien klinkt het overdreven. Maar ik kan er echt de hele week naar uitkijken: zondag! Ik ga altijd twee keer, bij gezondheid natuurlijk.

Dit vind ik echt pas iets om jaloers op te zijn!! Om het zo goed te kunnen weergeven, en van de boodschap die er uit gaat!

Inderdaad! Ik zou willen dat ik dat ook kon..
Ik heb zoiets wel met de sing-in. Die is bij ons elke 3e zondag van de maand 's avonds en daar ga ik ook altijd heen en daar kan ik ook al wel heel lang van tevoren zin in hebben en dat is voor mij vaak ook wel een oppeppertje.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 12 jun 2008 14:38

Vonkie schreef:Is dat bewust dat je niet bij een kerk "aangesloten (=lid)" bent?

Ja. Ik houd er niet zo van om ergens aan vast te zitten. Als 'lid' wordt er toch van alles van je verwacht, meestal. En die actieve deelname, nee, die zit er even niet in. Ik heb er geen behoefte aan.

Wat niet betekent dat we niks doen voor God, voordat iemand dat gaat zeggen :wink:
Een voorbeeldje: mijn man werkt om de zaterdag als vrijwiliiger op een christelijke kinderclub voor (bijna allemaal niet-christelijke) kinderen uit Rotterdam-Zuid. Elke week zo'n 200 kinderen. Samen zingen, dansen, soms huilen, lachen, een Bijbelverhaal horen...

Zo'n middag op de kinderclub werkt voor hem (en soms dan kom ik even kijken, dus dan ook voor mij) beter en dieper door dan 20 kerkdiensten bij elkaar.

Ik zei net, dat we altijd naar 1 vaste gemeente gaan, maar ik bedenk net dat dat niet waar is: we gaan ook weleens naar de katholieke kerk. hier in de buurt zit een kleine katholieke kerk en ik vind dat daar heel goed gepreekt wordt. Die man verkondigt echt de blijde boodschap.

Ach, we plukken ons geestelijk voedsel zo overal en nergens vandaan. :mrgreen:
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Qwerty

Berichtdoor Qwerty » 12 jun 2008 14:39

Wolkje schreef:voordat ik een kindje had gingen we eigenlijk altijd 2 keer per zondag.
waarom? ik heb altijd geleerd dat de gemeente je oproept en dan dien je te gaan. want de Here heeft die gemeente aan je gegeven. vind het geen probleem dus waarom dan niet. komt niet heel gemotiveerd over he? :oops:

Komt wel heel trouw over.

Terug naar “Archief”