zomervakantie 2008

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

tinos
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tinos » 12 jun 2008 08:58

Ghe, mooi is dat. Twee jaar terug ben ik wezen backpacken in Ierland, na twee weken in bergschoenen rondstampen ruiken je sokken dan ook niet al te best meer. De douaniers in Dublin hebben het geweten dat ze ons onze schoenen lieten uittrekken. :mrgreen:

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 12 jun 2008 09:55

Galateia schreef:[Dat soort dingen is natuurlijk heerlijk :mrgreen:
Dan voel je echt dat je op vakantie bent.

Dat gevoel van vakantie had ik toen echt even niet meer. Enkel: hoe komen we hier zonder verdere problemen zo snel mogelijk weg!!

's Ochtends om een uur of 9 zou ons vliegtuig gaan naar Kiev. Alleen konden er van de groep er 6 niet meer mee. Vliegtuig was vol. Veel gedoe, maar uit eindelijk een vlucht gekregen naar Kopenhage eind van de middag en van daar door naar Kiev.

Op Kiev ging douane controle met paspoorten goed, maar toen bleken onze koffers er niet te wezen. één meisje raakte echt overstuur. (ondertussen waren sommige van ons al bijna een gehele dag wakker) Gelijk kwamen de bewakers dichter bij ons staan met van die ellendige geweren. We werden naar een hok geleid waar gevonde spullen lagen, maar daar zaten ze natuurlijk niet tussen. Niemand die engels wilde spreken. OP een gegeven moment mochten we in hokje komen en uitleggen hoe onze koffers er uit zagen. Uit eindelijk hadden ze door dat ze wel is engels met ons konden spreken. De mensen die ons ophaalden mochten ons niet komen helpen. Er bleef continu bewaking bij en die blikken op die gezichten waren vreselijk eng. Bij elke wat boze of teleurgestelde reactie van ons, keken zij nog enger. We hebben elkaar echt zitten vermanen om rustig te doen, niet lachen,huilen of roepen.
Toen nog trammelant gehad aangaande de sloten van de koffers, want ze wilden de sleutels hebben. paar hebben dit gedaan maar een deel ook niet. Wil er bij zijn zodra die open gaat, zeker daar.

Uit eindelijk kwamen we 24 uur na vertrek op de plaats van bestemming aan waar in totaal iets van 8 uur voor stond.

mijn vakantiegevoel was echt even helemaal verdwenen na deze nacht!
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 12 jun 2008 09:58

Maar wel een mooi avontuur beleefd 8)

Ik snap wel dat je dan baalt... maar achteraf... heb je dat toch maar mooi even meegemaakt!
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 12 jun 2008 10:01

Dat is waar, het is een bijzonder verhaal, maar ik weet nog wel wat voor angst er was in de groep. Die voel je zo enorm.
Bij mij kwam besef later eigenlijk en kon toen gelukkig hoofd koel houden. Ik wist de verhalen en kende de grensposten al aangezien ik wel is met een bus daar heen was geweest. Daar is het ook altijd uitkijken geblazen.

Toch liever niet nog een keer :mrgreen:
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 12 jun 2008 10:08

Wij hebben iets soortgelijks meegemaakt toen we met een groepje een kinderkamp gingen leiden in Oekraïne. Wij gingen met een busje, de grenzen met Duitsland, Oostenrijk en Hongarije kwamen we zonder problemen over, maar die van Oekraine niet. Allereerst moesten we al heel lang wachten voor we aan de beurt waren. Er stonden veel Hongaren voor ons met een lege tank, die ze dan in Oekraine even gingen vullen, omdat de brandstof daar veel goedkoper is. Toen we eindelijk aan de beurt waren, werden al onze paspoorten goedgekeurd, wij mochten dus de grens over, maar de auto niet... Eén van ons had het busje gehuurd bij iemand maar een kopie van het kentekenbewijs meegekregen ipv het origineel. Daar deden ze erg moeilijk over (aan de ene kant ook wel logisch). We hebben er verschillende uren zitten wachten. Onze contactpersoon in de Oekraine kon gelukkig tolken. Zij heeft het verhuurbedrijf in Nederland gebeld en die hebben het origineel geloof ik opgestuurd (per express). Onze bus moest op de grens blijven staan. Konden we daar alles uit gaan laden en in van die krakkemikkige oekraiense auto's verder... Maar goed, we waren al dolblij dat we de grens over waren! Twee dagen later kregen we dan eindelijk onze bus.
Afbeelding

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 12 jun 2008 10:44

mijn opa en oma reizen heel erg veel hebben ook alle werelddelen al gehad. Zijn ze paar jaar terug naar Zuid Frankrijk gereden. Waren op een drukke parkeerplek en gingen even boodschappen halen.
Komen ze terug bij de auto was echt alles meegenomen (behalve de auto dan) Dan zou ik echt gelijk terug komen.
Ik denk dat wij weer naar Griekenland gaan al lijkt mij turkije ook wel iets hebben.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 12 jun 2008 10:48

Als het Turkije wordt, dan kan ik je echt aanraden om een auto te huren voor een paar dagen of een dag. Gewoon eens lekker het land inrijden, weg van de kust en het toerisme. Er gaat dan een mooie wereld open!!!

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 12 jun 2008 10:55

Galateia schreef:Als het Turkije wordt, dan kan ik je echt aanraden om een auto te huren voor een paar dagen of een dag. Gewoon eens lekker het land inrijden, weg van de kust en het toerisme. Er gaat dan een mooie wereld open!!!

Ja dat doen we toch wel heerlijk om overal beetje rond te rijden en te kijken. Spreken de mensen daar wel goed engels?

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 12 jun 2008 10:55

liefie schreef:mijn opa en oma reizen heel erg veel hebben ook alle werelddelen al gehad. Zijn ze paar jaar terug naar Zuid Frankrijk gereden. Waren op een drukke parkeerplek en gingen even boodschappen halen.
Komen ze terug bij de auto was echt alles meegenomen (behalve de auto dan) Dan zou ik echt gelijk terug komen.
Ik denk dat wij weer naar Griekenland gaan al lijkt mij turkije ook wel iets hebben.

Corfu is ook een echte aanrader. Daar zijn wij op huwelijksreis geweest. We hebben een excursie gedaan en hebben voor drie dagen een auto gehuurd. We hebben praktisch elk weggetje op Corfu gereden. Een geweldig mooi eiland!
Afbeelding

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 12 jun 2008 10:57

Ja, in Turkije kunnen ze wel redelijk Engels. Sommigen zelfs Nederlands, merkten wij toen we 2 jaar geleden in Side waren.
Afbeelding

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 12 jun 2008 11:00

liefie schreef:
Galateia schreef:Als het Turkije wordt, dan kan ik je echt aanraden om een auto te huren voor een paar dagen of een dag. Gewoon eens lekker het land inrijden, weg van de kust en het toerisme. Er gaat dan een mooie wereld open!!!

Ja dat doen we toch wel heerlijk om overal beetje rond te rijden en te kijken. Spreken de mensen daar wel goed engels?

Voor geen meter :mrgreen:

Aan de kust en in de toeristencentra natuurlijk wel. Maar in de dorpjes... NOT. Maar dat maakt niet uit. Met handen en voeten is de communicatie heel eenvoudig. De mensen zijn vriendelijk en gastvrij. Wij zijn een keer in een dorpje belandt (terug in de tijd: het toilet was een hokje buiten het huis met een gat in de grond :mrgreen: ) en daar stopten we even: nou, het ontbrak ons aan niets. We kregen de lekkerste gerechten voorgeschoteld, water, dadels werden van de bomen geplukt, de hele mikmak. En geen woord Engels natuurlijk. En toch een fantastische belevenis :mrgreen:

Wat wel handig is, is om het telefoonnummer van het hotel mee te nemen. Als er dan iets is, dan kun je in het Engels je probleem uitleggen.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 12 jun 2008 11:00

Daphne schreef:Ja, in Turkije kunnen ze wel redelijk Engels. Sommigen zelfs Nederlands, merkten wij toen we 2 jaar geleden in Side waren.

Nou, buiten de steden/toeristencentra spreekt men alleen Turks... is mijn ervaring!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 jun 2008 11:01

Daphne schreef:Wij hebben iets soortgelijks meegemaakt toen we met een groepje een kinderkamp gingen leiden in Oekraïne. Wij gingen met een busje, de grenzen met Duitsland, Oostenrijk en Hongarije kwamen we zonder problemen over, maar die van Oekraine niet. Allereerst moesten we al heel lang wachten voor we aan de beurt waren. Er stonden veel Hongaren voor ons met een lege tank, die ze dan in Oekraine even gingen vullen, omdat de brandstof daar veel goedkoper is. Toen we eindelijk aan de beurt waren, werden al onze paspoorten goedgekeurd, wij mochten dus de grens over, maar de auto niet... Eén van ons had het busje gehuurd bij iemand maar een kopie van het kentekenbewijs meegekregen ipv het origineel. Daar deden ze erg moeilijk over (aan de ene kant ook wel logisch). We hebben er verschillende uren zitten wachten. Onze contactpersoon in de Oekraine kon gelukkig tolken. Zij heeft het verhuurbedrijf in Nederland gebeld en die hebben het origineel geloof ik opgestuurd (per express). Onze bus moest op de grens blijven staan. Konden we daar alles uit gaan laden en in van die krakkemikkige oekraiense auto's verder... Maar goed, we waren al dolblij dat we de grens over waren! Twee dagen later kregen we dan eindelijk onze bus.

hehe, mijn zusje en zwager gaan er zaterdag heen. Met de auto. Ik ben benieuwd hoe lang ze mogen wachten bij de grens :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 12 jun 2008 11:02

Galateia schreef:
Daphne schreef:Ja, in Turkije kunnen ze wel redelijk Engels. Sommigen zelfs Nederlands, merkten wij toen we 2 jaar geleden in Side waren.

Nou, buiten de steden/toeristencentra spreekt men alleen Turks... is mijn ervaring!

Ja, dat klopt, wij zaten ook in toeristisch gebied, wel een jeepsafari gedaan. Toen zijn we wel door dorpjes gekomen, maar hebben we geen mensen gesproken.
Afbeelding

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 12 jun 2008 11:02

Marnix schreef:
Daphne schreef:Wij hebben iets soortgelijks meegemaakt toen we met een groepje een kinderkamp gingen leiden in Oekraïne. Wij gingen met een busje, de grenzen met Duitsland, Oostenrijk en Hongarije kwamen we zonder problemen over, maar die van Oekraine niet. Allereerst moesten we al heel lang wachten voor we aan de beurt waren. Er stonden veel Hongaren voor ons met een lege tank, die ze dan in Oekraine even gingen vullen, omdat de brandstof daar veel goedkoper is. Toen we eindelijk aan de beurt waren, werden al onze paspoorten goedgekeurd, wij mochten dus de grens over, maar de auto niet... Eén van ons had het busje gehuurd bij iemand maar een kopie van het kentekenbewijs meegekregen ipv het origineel. Daar deden ze erg moeilijk over (aan de ene kant ook wel logisch). We hebben er verschillende uren zitten wachten. Onze contactpersoon in de Oekraine kon gelukkig tolken. Zij heeft het verhuurbedrijf in Nederland gebeld en die hebben het origineel geloof ik opgestuurd (per express). Onze bus moest op de grens blijven staan. Konden we daar alles uit gaan laden en in van die krakkemikkige oekraiense auto's verder... Maar goed, we waren al dolblij dat we de grens over waren! Twee dagen later kregen we dan eindelijk onze bus.

hehe, mijn zusje en zwager gaan er zaterdag heen. Met de auto. Ik ben benieuwd hoe lang ze mogen wachten bij de grens :)

Als ze in ieder geval hun papieren maar in orde hebben, dan komt het vast goed.
Afbeelding

Terug naar “Archief”