voor twijfelende zoekende mensen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 04 jan 2004 14:21

caprice schreef:
@mic schreef:
hijwel schreef:
caprice schreef:
hijwel schreef:Hebreen 11: 6
Maar zonder geloof is het onmogelijk gode te behagen. Want die tot God komt, moet geloven, dat Hij is, en een Beloner is dergenen, die Hem zoeken.

En als je dan nu al zo lang zoekt? Wat doe ik dan verkeerd. HIJ komt maar niet.

Ben je ooit wel eens met vertrouwen naar Hem toegekomen met de gedachte: "Hij zal het mij ook geven, omdat Hij het zegt".

Jacobus 1 om bijbels te blijven:
5 En indien iemand van17) u wijsheid ontbreekt,18) dat hij ze van God begere, Die een iegelijk19) mildelijk geeft,20) en niet verwijt;21) en zij zal hem gegeven worden.22)
6 Maar dat hij ze begere in geloof,23) niet twijfelende;24) want die twijfelt, is een baar der zee gelijk, die van den wind gedreven en op en nedergeworpen wordt.
7 Want die mens mene niet,25) dat hij iets ontvangen zal van den Heere.
8 Een dubbelhartig man26) is27) ongestadig28) in al zijn wegen.29)

Zie geloof eens in de betekenis van vertrouwen Caprice: Vertrouw je erop dat - God zal belonen als je zoekt? - Jouw het geloof wil geven - Jouw wil redden - Maar vooral: Blijf je op God vertrouwen als Hij even niets van zich laat horen (of jij iig niets waarneemt, je hoort hier volgens mij vrij veel van hem :wink:)? Zalig zij die niet zien en toch geloven!

Maar altijd komt weer in de gedachten dat Hij geen onrecht doet als Hij voorbij gaat, en dat ontkracht het weer.

De satan is de enige die baat heeft bij deze gedachte...

John Bunyan (komen tot Christus, hoofdstuk 9, pag 136):
Zij die tot Jezus Christus komen, zijn vaak oprecht bevreesd dat Hij hen niet zal aannemen. En (maar)de Heere Jezus wil niet dat zij die in waarheid tot Hem komen, ooit zullen denken dat Hij hen zal uitwerpen
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

caprice

Berichtdoor caprice » 05 jan 2004 15:30

O God, verlos mij uit den nood,
En red door Uwen Naam mijn leven:
Mijn richtzaak zij aan U verbleven;
Och, of Uw arm mij bijstand bood!
O God, sla acht op mijn gebed,
Neig tot mijn rede gunstig d' oren,
En wil mijn bittre klacht verhoren,
Zo word' ik uit den angst gered.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 05 jan 2004 16:51

amen

caprice

Berichtdoor caprice » 05 jan 2004 17:09

En ik kan ook instemmen met Psalm 51.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 09 jan 2004 13:37

caprice schreef:O God, verlos mij uit den nood,

Bidt, en u zal gegeven worden; zoekt, en gij zult vinden; klopt en u zal opengedaan worden. Want een iegelijk, die bidt, die ontvangt; en die zoekt, die vindt; en die klopt, dien zal opengedaan worden.

Hebreeën 11: 6
Want die tot God komt, moet geloven, dat Hij is, en een Beloner is dergenen, die Hem zoeken.

Geloof je dat Caprice?
Afbeelding

caprice

Berichtdoor caprice » 09 jan 2004 16:34

@mic schreef:

Bidt, en u zal gegeven worden; zoekt, en gij zult vinden; klopt en u zal opengedaan worden. Want een iegelijk, die bidt, die ontvangt; en die zoekt, die vindt; en die klopt, dien zal opengedaan worden.

Want die tot God komt, moet geloven, dat Hij is, en een Beloner is dergenen, die Hem zoeken.

Geloof je dat Caprice?

Ik blijf den Heer verwachten.
Mijn ziel wacht ongestoord.

Deze teksten staan vast en het is waar, maar ik de beleving ontbreekt nog wel.
Maar is dat niet mijn eigen schuld?

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 09 jan 2004 16:57

caprice schreef:
@mic schreef:

Geloof je dat Caprice?

1. Jouw geloof is niet afhankelijk van je beleving of emoties. Daar gaat het niet om, het gaat erom of jij God vertrouwt.
2. Is het jouw eigen schuld? Mag ik de vraag omdraaien? Zou jij iets kunnen doen waardoor je de beleving wel zou verdienen?
3. Stel je vertrouwen eens op God in plaats van op de ervaringen van jouw gevoel en emoties, je denkt dat je pas mag geloven, mag komen als je de juiste gevoelens erbij hebt? (iig die indruk heb ik)

Handelingen 16: 30 En hen buiten gebracht hebbende, zeide hij: Lieve heren, wat moet ik doen, opdat ik zalig worde?
31 En zij zeiden: Geloof in den Heere Jezus Christus, en gij zult zalig worden, gij en uw huis.

Dan kom je weer bij de 7 vragen uit m'n eerste post terug. Er staat nergens een eis over beleving caprice.
Afbeelding

caprice

Berichtdoor caprice » 09 jan 2004 17:00

@mic schreef:
caprice schreef:
@mic schreef:

Geloof je dat Caprice?

1. Jouw geloof is niet afhankelijk van je beleving of emoties. Daar gaat het niet om, het gaat erom of jij God vertrouwt.
2. Is het jouw eigen schuld? Mag ik de vraag omdraaien? Zou jij iets kunnen doen waardoor je de beleving wel zou verdienen?
3. Stel je vertrouwen eens op God in plaats van op de ervaringen van jouw gevoel en emoties, je denkt dat je pas mag geloven, mag komen als je de juiste gevoelens erbij hebt? (iig die indruk heb ik)

Handelingen 16: 30 En hen buiten gebracht hebbende, zeide hij: Lieve heren, wat moet ik doen, opdat ik zalig worde?
31 En zij zeiden: Geloof in den Heere Jezus Christus, en gij zult zalig worden, gij en uw huis.

Dan kom je weer bij de 7 vragen uit m'n eerste post terug. Er staat nergens een eis over beleving caprice.

Maar het geloof moet je toch beleven?

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 09 jan 2004 17:08

Natuurlijk, maar wel op God's tijd en Gods volgorde, Hij wil dat je ook leert te geloven zonder dat je je elke minuut in de hemel te voelen, gewoon weten dat Hij er is zonder dat je dat ervaart. Zalig zij die niet zien (of voelen, ruiken, horen kortom waarnemen) en toch geloven!

Ik denk dat God jouw best het gevoel bij je geloof wil geven, maar durf je God ook te geloven zonder gevoel? Gevoel is geen eis, maar een kenmerk. (wat betekent dat het niet altijd aanwezig hoeft te zijn).

Jouw zaligheid hangt niet af van jouw.

Stel je voor: Als je bekeert ben ga je naar de hemel, dus als niet inde hemel bent ben je niet bekeert! Dan zou betekenen dat er geen levende christenen zouden zijn (stom voorbeeld maar zelfde principe).

In een huwelijkhoef je toch ook niet continue verliefd te zijn om te weten dat je van elkaar houdt?
Afbeelding

caprice

Berichtdoor caprice » 09 jan 2004 17:13

Maar ik ben bang dat ik mijzelf bedrieg voor de eeuwigheid en dat het allemaal eigen werk is.

joris

Berichtdoor joris » 09 jan 2004 17:17

caprice schreef:Maar ik ben bang dat ik mijzelf bedrieg voor de eeuwigheid en dat het allemaal eigen werk is.
wat op zich vertelt dat je dus een beeld van God hebt. Dus ene beeld vn jezelf, Dus een idee over het verlossingswerk, en dus een beeld van de straf.

En dus lijkt het mij het kiezen tussen een rotte peer en een lekkere peer.

caprice

Berichtdoor caprice » 09 jan 2004 17:20

joris schreef:
caprice schreef:Maar ik ben bang dat ik mijzelf bedrieg voor de eeuwigheid en dat het allemaal eigen werk is.
wat op zich vertelt dat je dus een beeld van God hebt. Dus ene beeld vn jezelf, Dus een idee over het verlossingswerk, en dus een beeld van de straf.

En dus lijkt het mij het kiezen tussen een rotte peer en een lekkere peer.

Maar iemand die zichzelf bedriegt heeft dat over het algemeen niet door.
Hij kan niet door de schil heen kijken of de peer rot is.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 09 jan 2004 17:20

Je kan uberhaupt niets goed doen:
Psalm 14:2-3
De Heere heeft uit den hemel nedergezien op de mensenkinderen, om te zien, of iemand verstandig ware, die God zocht. Zij zijn allen afgeweken, te zamen zijn zij stinkende geworden; er is niemand, die goed doet, ook niet een.

Dit blijft altijd waar: als je de naam des Heeren aanroept wordt je niet bedrogen! Dan kun je jezelf niet bedriegen. (tenzij je heel goed voor jezelf weet dat dat wat je zegt fake is (en dat is niet hetzelfde als weten dat je het kan zeggen uit jezelf))
Rom 10:13
Al wie de naam des Heeren aanroept zal behouden worden.

Het is God die het willen en het werken in u werkt!
Als jij zalig wilt worden (en dat wil je als ik je posts zo leest) trek je de conclusie dat God zichzelf misschien wel aan het bedriegen is nu!
Kan God zichzelf bedriegen? Nee
Kun jij zalig willen worden? Nee
Wil jij zalig worden? Ja
Dus van wie komt het dan? God
Dus kan jij dan bedrogen uitkomen? Nee
Dus stel je vertrouwen nou eens simpel op God, zonder allemaal mooie volzinnen met bezwaren.

Dit zal je later ook niet als excuus aankunnen dragen:Ik was bang dat ik mezelf zou bedriegen, dus besloot ik om helemaal niet te geloven.
Afbeelding

joris

Berichtdoor joris » 09 jan 2004 17:22

het is dat ik weet dat Caprice zich scherpt aan onze opmerkingen. Maar eigenlijk zou je gewoon moeten zeggen: Caprice, ik geef je over aan de handen van de HEer.

caprice

Berichtdoor caprice » 09 jan 2004 17:23

Zalig worden. Iedereen wil wel naar de hemel.

Het vertrouwen op God stellen is gewoon: laat de dingen van deze wereld los?

Kun je een paar kenmerken geven van het ware geloof?
Ik heb het 'ABC des Geloofs' van Comrie gekocht. Die maakt daar misschien ook wel het een en ander over duidelijk.

Terug naar “Archief”