Optimatus schreef:Dat moet ik de GG (iN(bv)) wel nageven: de mensen houden hun klep tenminste dicht voor de dienst. Een lieflijk orgelspel en de zwijgende kerkgangers creëren een gewijde sfeer die je doorgaans ook in de katholieke en oud-katholieke kerken tegenkomt.
In de drie PKN-gemeenten waar ik organist ben, kakelt men er vrolijk op los. Ik heb dat enigszins de kop in weten te drukken door steeds een beetje harder te gaan spelen en dan plotseling heel zacht. Meteen is het stil!
Haha, mooie oplossing. Een vriend van mij had dat ook in een gemeente. een enorm geklep. Hij deed hetzelfde hard en dan weer zacht, maar op een gegeven moment bleef het zo toch. Hij staat op gaan naar de railing en gaat daar staan kijken naar de gemeente en zegt "Gemeente, kan het effe met die herrie" en dan op zo'n gedragen manier.
Als hij speelde hebben ze noooit meer herrie gemaakt. (Komt ook vanwege het feit dat hij sindsdien altijd dwars door de kerk naar de trap loopt en dat iedereen dan goed door heeft dat hij speelt.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.