Wat voor kerken/gemeenten bezoeken jullie en waarom?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 09 jun 2008 13:50

Dat moet ik de GG (iN(bv)) wel nageven: de mensen houden hun klep tenminste dicht voor de dienst. Een lieflijk orgelspel en de zwijgende kerkgangers creëren een gewijde sfeer die je doorgaans ook in de katholieke en oud-katholieke kerken tegenkomt.

In de drie PKN-gemeenten waar ik organist ben, kakelt men er vrolijk op los. Ik heb dat enigszins de kop in weten te drukken door steeds een beetje harder te gaan spelen en dan plotseling heel zacht. Meteen is het stil!
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 09 jun 2008 14:03

Optimatus schreef:Dat moet ik de GG (iN(bv)) wel nageven: de mensen houden hun klep tenminste dicht voor de dienst. Een lieflijk orgelspel en de zwijgende kerkgangers creëren een gewijde sfeer die je doorgaans ook in de katholieke en oud-katholieke kerken tegenkomt.

In de drie PKN-gemeenten waar ik organist ben, kakelt men er vrolijk op los. Ik heb dat enigszins de kop in weten te drukken door steeds een beetje harder te gaan spelen en dan plotseling heel zacht. Meteen is het stil!

Haha, mooie oplossing. Een vriend van mij had dat ook in een gemeente. een enorm geklep. Hij deed hetzelfde hard en dan weer zacht, maar op een gegeven moment bleef het zo toch. Hij staat op gaan naar de railing en gaat daar staan kijken naar de gemeente en zegt "Gemeente, kan het effe met die herrie" en dan op zo'n gedragen manier.

Als hij speelde hebben ze noooit meer herrie gemaakt. (Komt ook vanwege het feit dat hij sindsdien altijd dwars door de kerk naar de trap loopt en dat iedereen dan goed door heeft dat hij speelt.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Toetsenbord
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Toetsenbord » 09 jun 2008 14:04

Speedy schreef:
Optimatus schreef:Dat moet ik de GG (iN(bv)) wel nageven: de mensen houden hun klep tenminste dicht voor de dienst. Een lieflijk orgelspel en de zwijgende kerkgangers creëren een gewijde sfeer die je doorgaans ook in de katholieke en oud-katholieke kerken tegenkomt.

Haha, mooie oplossing. Een vriend van mij had dat ook in een gemeente. een enorm geklep. Hij deed hetzelfde hard en dan weer zacht, maar op een gegeven moment bleef het zo toch. Hij staat op gaan naar de railing en gaat daar staan kijken naar de gemeente en zegt "Gemeente, kan het effe met die herrie" en dan op zo'n gedragen manier.

Als hij speelde hebben ze noooit meer herrie gemaakt. (Komt ook vanwege het feit dat hij sindsdien altijd dwars door de kerk naar de trap loopt en dat iedereen dan goed door heeft dat hij speelt.
:mrgreen: :mrgreen: Humor!
Er is een groot verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen.

Het is de toon die de muziek maakt.

Alphonsus
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Alphonsus » 09 jun 2008 14:05

Speedy schreef:

d:)b
Uit het feit dat iets niet wit is, moet men nog niet opmaken dat het zwart is

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 jun 2008 15:40

Waarom zou je ten allen tijde stil moeten zijn in de dienst?

De kerkdienst is een samenkomst van de gemeente en met elkaar bijpraten voor de dienst, na de dienst, tijdens de collecte etc. vind ik dan belangrijker dan een beetje naar orgelspel luisteren... hoewel het uitstekend te combineren is.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Wolkje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Wolkje » 09 jun 2008 15:44

wij hebben een keertje avondmaal gehad, gaande, en toen speelde het orgel of niks! ik vond het net een begrafenisdienst!
de kerkdienst is toch ook wel een beetje om contact met je broeders en zusters te hebben. nou dat kan niet door naast elkaar te gaan zitten zwijgen!
Afbeelding Afbeelding

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 09 jun 2008 22:42

Ik vind het irritant als een orgel zo aanwezig, vooraf of tijdens de collecte. Het is dan heerlijk om even te kunnen beppen, met mijn moeder, zusje, vrouw voor me, schuin voor me. Of nog even de kerk doorlopen om iets aan iemand af te geven en daar even een babbeltje mee maken.
laat dat orgel zn klep houden :) Of op de achtergrond spelen.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 09 jun 2008 23:05

Wolkje schreef:wij hebben een keertje avondmaal gehad, gaande, en toen speelde het orgel of niks! ik vond het net een begrafenisdienst!
de kerkdienst is toch ook wel een beetje om contact met je broeders en zusters te hebben. nou dat kan niet door naast elkaar te gaan zitten zwijgen!
Ja dat is het ook wel, maar buiten de dienst om. Daarnaast je zou ook buiten kunnen blijven staan om bij te praten..

Tijdens een concert praat je er ook niet door heen ;)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 09 jun 2008 23:40

MissF schreef:Ik vind het irritant als een orgel zo aanwezig, vooraf of tijdens de collecte. Het is dan heerlijk om even te kunnen beppen, met mijn moeder, zusje, vrouw voor me, schuin voor me. Of nog even de kerk doorlopen om iets aan iemand af te geven en daar even een babbeltje mee maken.

Dat gewauwel bewaar je maar voor na de dienst. Er wordt voor je gemusiceerd, daar wauwel je niet doorheen. Ik heb wel eens gedreigd helemaal niets te spelen als mensen zo bleven snateren.

In katholieke kerken en in de zwaardere reformatorische kerken houden mensen gewoon netjes hun klep en bereiden zich (vaak biddend) voor op de dienst. De kerkzaal is geen locatie voor getetter maar voor ontmoeting met de Levende God, waar een eerbiedige houding mijns inziens gepast is.

Buiten of op de gang ga je maar praten met anderen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 10 jun 2008 06:45

Bij m'n ouders in de kerk is het alleen stil voor de paasnachtdienst, dan speelt het orgel ook niet.
Ik snap dat het voor de organist wat minder leuk is, maar het toch logisch dat je de mensen om je heen even begroet. Ik ben ook weleens in een kerk geweest waar je niet eens antwoord krijgt als je goedemorgen zegt, dat komt heel ongastvrij over.

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 10 jun 2008 06:50

Optimatus schreef:
MissF schreef:Ik vind het irritant als een orgel zo aanwezig, vooraf of tijdens de collecte. Het is dan heerlijk om even te kunnen beppen, met mijn moeder, zusje, vrouw voor me, schuin voor me. Of nog even de kerk doorlopen om iets aan iemand af te geven en daar even een babbeltje mee maken.

Dat gewauwel bewaar je maar voor na de dienst. Er wordt voor je gemusiceerd, daar wauwel je niet doorheen. Ik heb wel eens gedreigd helemaal niets te spelen als mensen zo bleven snateren.

In katholieke kerken en in de zwaardere reformatorische kerken houden mensen gewoon netjes hun klep en bereiden zich (vaak biddend) voor op de dienst. De kerkzaal is geen locatie voor getetter maar voor ontmoeting met de Levende God, waar een eerbiedige houding mijns inziens gepast is.

Buiten of op de gang ga je maar praten met anderen.

Inderdaad! Soms zijn de fatsoensnormen in de kerken zo ver te zoeken. In het buitenland zie je ook gebeuren dat Hollanders een kerk binnen draven daar uitgebreid gaan staan oreren over alles en nog wat op een toon die dwars door een kerk davert, terwijl er mensen zitten te bidden of zitten te luisteren naar het orgelspel.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Wolkje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Wolkje » 10 jun 2008 08:23

even heel erg off topic sorry!!!!

waar staat dat topic over de plaats van man en vrouw?
ben namelijk op zoek naar info en meningen over vrouw in het ambt.
en hoop daar wat te vinden.
Afbeelding Afbeelding

Wolkje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Wolkje » 10 jun 2008 08:34

nou ja, gesnater en rustig fluisteren vind ik ook wel een verschil hoor.
wij hadden in onzen vorige gemeente een organist die dan ook vertikte om te spelen. ik begrijp het ook wel het is niet leuk als je als achtergrondmuziek word gezien terwijl je met zorg een stuk uit heb gekozen.
Afbeelding Afbeelding

tinos
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tinos » 10 jun 2008 09:12

Ik kan me zo ergeren aan praten voor en tijdens de dienst. Heb er op zich helemaal geen moeite mee als er voor de dienst wat gepraat/gefluisterd wordt maar soms is het net een kippenhok. Helemaal vervelend is het op het moment dat er gezongen gaat worden, gecollecteerd gaat worden en dat soort momenten. Direct wordt de aandacht van velen alweer afgeleid van de preek. Waarom kan je niet wachten tot je weer buiten staat? Zijn al die dingen die je bespreekt zo belangrijk dat je er niet mee kan wachten? Waarom kom je naar de kerk? Toch in de eerste plaats voor een ontmoeting met God, om te luisteren naar wat Hij tot je te zeggen heeft door de verkondiging van het Woord? Daarnaast is het, zoals ik meen Marnix zei, een plek voor ontmoeting van de gemeente. Maar dat kan toch na de dienst tijdens de koffie of gewoon op het kerkplein?

Sluit me verder aan bij Opti.

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 10 jun 2008 09:40

tinos schreef:Ik kan me zo ergeren aan praten voor en tijdens de dienst. Heb er op zich helemaal geen moeite mee als er voor de dienst wat gepraat/gefluisterd wordt maar soms is het net een kippenhok. Helemaal vervelend is het op het moment dat er gezongen gaat worden, gecollecteerd gaat worden en dat soort momenten. Direct wordt de aandacht van velen alweer afgeleid van de preek. Waarom kan je niet wachten tot je weer buiten staat? Zijn al die dingen die je bespreekt zo belangrijk dat je er niet mee kan wachten? Waarom kom je naar de kerk? Toch in de eerste plaats voor een ontmoeting met God, om te luisteren naar wat Hij tot je te zeggen heeft door de verkondiging van het Woord? Daarnaast is het, zoals ik meen Marnix zei, een plek voor ontmoeting van de gemeente. Maar dat kan toch na de dienst tijdens de koffie of gewoon op het kerkplein?

Sluit me verder aan bij Opti.

*sluit zich helemaal bij tinos aan*
Afbeelding

Terug naar “Archief”