@ Marie Popelin,
Sorry ik heb een leesfout gemaakt. Ik las Engeltjes in plaats van egeltjes
@ Toestsenbord,
Ik zou ook niet willen beweren dat mijn homorelatie zondevrij is. Maar dat is niet het punt waar de discussie moet stoppen. Er was in het relatieforum een topic over de reinheid van het huwelijk. Een onrein huwelijk (een huwelijk onder de invloed van de zondeval) kan nog steeds voortkomen uit mooie motieven en toewerken naar een mooi doel. En dan noem je het in de volksmond een "goed" huwelijk.
De vraag is relevant wat een "goed" huwelijk tot een goed huwelijk maakt. En eigenlijk zijn er maar twee voorwaarden:
- De onvolmaaktheid erin moet worden verzoend door Christus
- Het moet gericht zijn op: liefde, blijdschap, vrede, verdraagzaamheid, barmhartigheid, goedheid, geloof, mildheid, matigheid.
En ik geloof dat die gedachtengang ook toe te passen is op een homorelatie. Niet vanuit de veronderstelling dat een homorelatie zondeloos is; verre van dat. Wel vanuit de veronderstelling dat hetgeen werkt voor de één ook werkt voor de ander: we zijn geen 2e rangschristenen.
Over Leviticus: Het is niet moeilijk een gat te schieten in hetgeen ik ga zeggen. toch hoop ik dat je er serieus over wil nadenken en iedere homo-tekst langs deze lat wil leggen:
De kernzin in dit tekstverband is dit: Verontreinigt u niet met enige van deze; want de heidenen, die Ik van uw aangezicht uitwerpe, zijn met alle deze verontreinigd;
De reden dat God niet blij is met die ontwikkelingen is dat de heidenen zich met "alle deze" zich verontreinigen. De Definitie van verontreinigen kan (net als de eerdere opsomming van mooie dingen over het huwelijk) gevonden worden in Galaten 5, je verontreinigd jezelf als je bent gericht op:
overspel, hoererij, onreinigheid, ontuchtigheid, Afgoderij, venijngeving, vijandschappen, twisten, afgunstigheden, toorn, gekijf, tweedracht, ketterijen, Nijd, moord, dronkenschappen, brasserijen, en dergelijke; van dewelke ik u te voren zeg, gelijk ik ook te voren gezegd heb, dat die zulke dingen doen, het Koninkrijk Gods niet zullen beerven.
Kortom: welke richting wil je op met je homorelatie? Kom je uit bij motieven als hierboven beschreven? Dan verontreinig je jezelf net als de heidenen.
Of is het mogelijk om een homorelatie te richten naar: liefde, blijdschap, vrede, verdraagzaamheid, barmhartigheid, goedheid, geloof, mildheid, matigheid. En weet je wat er achter die tekst staat, waarin deze opsomming staat omschreven: "Tegen de zodanigen is de wet niet."
Tegen de zodanigen is de wet niet... Want de bron waaruit het voortkomt is bekend. De gaven van de Gesst zijn genadegaven. En genadegaven kunnen ook gegeven worden aan homoseksuelen. En homoseksuelen mogen die giften ontwikkelen tot een gave. Dan is het geen neerwaartse spiraal maar een opwaartse.